OPKLARET! - 1871 Gladsaxe - Niels Peter Larsen og Sophie Marie Hansen

Startet af Tommy Carstensen, 14 Okt 2010 - 15:54

Forrige emne - Næste emne

Tommy Carstensen

Er der nogen, der kan hjaelpe mig med at finde Niels Peter Larsen og Sophie Marie Hansen? De blev gift i 1871.

www.proteinkemi.dk/upload/G5V_NielsPeterLarsen_SophieMarieHansen_data_kirkeboeger_156_2_004_K05-29-A.tif

Jeg tror, at Niels Peter Larsen er foedt paa Frederiksberg, men jeg kan ikke finde hans foedsel i kirkebogen. Jeg har ogsaa ledt efter foedslen paa Niels og Sofie i baade Gladsaxe og Roedovre uden held.

De fik datteren Emma Larsen i 1892 og havde i 1880 allerede to soenner jf. FT1880:

København, Sokkelund, Gladsakse, Gladsaxe by, Et hus, 13, FT-1880, C9678
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Peter Jeppesen   29    Gift   Husfader og Daglejer i Agerbrug      Gladsaxe, Københavns Amt
Ane Kirstine Jeppesen, f. Christiansen   37    Gift   Hans Hustru      Draaby, Frederiksborg Amt
Dortea Kristine Christensen   11    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Inger Kirstine Jeppesen   u 1    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Christen Jeppesen   63    Enkemand   Husmandens Fader, Arbejdsmand      Brønshøj, Københavns Amt
Peter Jørgensen   40    Gift   Husfader, Inderste, Arbejdsmand i Agerbruget      København
Alvilda Cecilia Jørgensen, f. Petersen   36    Gift   Hans Kone      København
Karen Marie Jørgensen   10    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Jørgen Peter Jørgensen   9    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Niels Edvard Jørgensen   5    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Hans Theodor Jørgensen   3    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Lars Alfred Jørgensen   1    Ugift   Deres barn      Gladsaxe, Københavns Amt
Niels Peter Larsen   31    Gift   Mælkeforpagter paa Gladsaxegaard      Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Sophie Marie Larsen, f. Hansen   29    Gift   Hans Kone      Rødovre Sogn, Københavns Amt
Christen Larsen   3    Ugift   Deres barn      Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Niels Anton Larsen   1    Ugift   Deres barn      Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Emma Christine Rasmussen   17    Ugift   Deres Pige      Gladsaxe Sogn, Københavns Amt

Venlige hilsner,
Tommy Carstensen

Poul Petersen

Hej Tommy

Måske et lille spor, men meget spinkelt.

Forpagter Lars Nielsen fra Frederiksberg er forlover ved vielsen Rødovre, København, opslag 143.
Han kunne være gommens fader.

Nedenstående folketælling fra 1850:



Samtlige personer i husstanden

København, Sokkelund, Herlev, Herløv, Et Hus, 14-F1, FT-1850, B8124
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Nielsen 29  Gift  Huusmand, Daglaier Her i Sognet
Maren Pedersdatter 29  Gift  Hans kone Gladsaxe Kjøb.Amt
Christian Larsen 6  Ugift  deres børn Her i Sognet
Niels Peder Larsen 2  Ugift  deres børn Her i Sognet

Venlig hilsen
Poul Petersen

 
--------------------------------------------------------------------------------

Tommy Carstensen

Tusind tak Peter. Jeg kunne ikke laese, hvem der var forlovere. Det passer i hvert fald paa alderen. Jeg undersoeger det naermere. Tusind tak!

Tommy Carstensen

Der er desvaerre ogsaa en anden Lars Nielsen fra Sokkelund Herred, hvor alderen ogsaa passer. Jeg undersoeger baade Lars Nielsen fra Lyngby Sogn og Lars Nielsen fra Herloev Sogn. Tak for tydningen af forlover og dit tip!

København, Sokkelund, Lyngby, Virum By, Et Hus, 41-1/3, FT-1855, C6955
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Lars Nielsen   30    Gift   Husmand, Daglejer og Husfader      Lyngby Sogn, Københavns Amt
Hanne Marie Lovise Henriette Emilie   29    Gift   Hans Kone      Lyngby Sogn, Københavns Amt
Niels Peter Larsen   4    Ugift   Deres Barn      Lyngby Sogn, Københavns Amt
Hanne Emilie Larsen   2    Ugift   Deres Barn      Lyngby Sogn, Københavns Amt

Poul Petersen

Hej Tommy

Den anden forlover kunne være Sophie Marie Hansens fader:

Mælkeforpagter Hans Christensen ( eller Christiansen) fra Rødovre Mark

Niels Peder Larsen bliver også mælkeforpagter ifølge folketællingen.

Venlig hilsen
Poul Petersen

Poul Petersen

Hej Tommy

Niels Peders børn:

Martin Christian Larsen 7/12 1876 opslag 31, Gladsaxe, Kbh.
Niels Anton Larsen 17/10 1878 opslag 36, Gladsaxe, Kbh.

Det interessante er fadderne, ved begge optræder forpagter Lars Nielsen.
Desuden mælkeforpagter Hans Christoffersen, så det jeg har tydet som Christensen kunne også være Christoffersen.

Venlig hilsen
Poul Petersen

Tommy Carstensen

Hej Poul,

Jeg er foedt i firserne, saa det er naesten umuligt for mig at laese. Derfor vaerdsaetter jeg din hjaelp meget. Jeg kan faktisk slet ikke se, at der staar Hans Christoffersen nogen steder.

Jeg proever at gaa videre med oplysningerne. Hvis jeg faar dem yderligere bekraeftet, skal jeg nok fortaelle dig det.

Tak igen!

Tommy


Tommy Carstensen

Sophie Marie Hansen er foedt 14. januar 1851 i Roedovre. Hun er datter af Hans Christoffersen.