The Missing Linck

Startet af Carsten Gideon, 01 Feb 2011 - 17:35

Forrige emne - Næste emne

Carsten Gideon

"The missing Linck"

Kan nogen hjælpe mig med at finde oplysninger om personer med efternavnet Linck.

I den ene ende er Thomas Linck, borger og mestreskrædder i København 8. august 1770, gift i Garnisionskirke 27. maj 1785(tyske menighed) med Eva Sidonia Schotte(hans 2. ægteskab iflg. FT 1787). Thomas er født i Tyskland formentlig ca. 1747. Måske død før 1805 eller et andet sted end København, fremgår ikke af Kbh. Stadsarkiv. Det har ikke været muligt at finde hverken hans eller hendes fødsel eller død.

I den anden ende, ca. 6 generationer tidligere, er Sebastian Linck som iflg. familieoverleveringer boede i Colmar, Alsace og med et våbenskjold med en tyr der svarer til det jeg selv har kunnet finde frem. Sebastian stammer formentlig også fra Tyskland. Sebastian kan jeg følge et par generationer frem, men ikke med antydning af forbindelse til Thomas Linck.   

Al hjælp vil være velkommen

Med venlig hilsen

Carsten Gideon

Bjørn Marcher

Hej Carsten,


Hvorfra har du oplysningen om han er født i Tyskland ca 1747?

Du har dem sikkert i forvejen, men for god ordens skyld fra Familysearch, det kunne være familie :

Johan Lenck Vever - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Birth: About 1684 Of, Koge, Kobenhavn, Denmark

JOHAN LENCK VEVER - International Genealogical Index / DE
Gender: Male Marriage: 18 AUG 1709 Koge, Kobenhavn, Denmark

om ikke andet familie fordi det er beslægtede erhverv.

Der findes et skattemandtal for København i 1762 på Rigsarkivet (selvbetjening) med et seddelarkiv for efternavnene, måske du kan finde ham (eller måske forældre) i København på det tidspunkt. Der stod omhyggeligt alle børn nævnt med deres alder / fødselsdato....

God jagt!

venlig hilsen  Bjørn 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Carsten Gideon

Hej Bjørn
Tak for dine oplysninger.
Da Thomas i 1770 får borgerskab i København, står det anført at han er født i Tyskland.
Fødselsåret er jeg kommet frem til; FT 1787 opgiver Thomas til at være 40 år, altså ca. 1747.
Og endelig står han opført i Kirkebogen for Garnisionskirken som hørende under den tyske menighed.
Så alt i alt er jeg temmelig sikker på han kommer fra Tyskland.

Med venlig hilsen
Carsten

Bjørn Marcher

Hej Carsten,

nu kommer man jo til at søge lidt, her er resultatet fra Oeders Efterretninger (på ddd.dda.dk) :

Kilde:  OE-1771
Mandens navn:  Linck Mandens erhverv:  Skræder
Mandens alder:  28 Mandens civilstand:  Enkemand
Mandens nr. ægteskab:  1 Mand død (ja/nej):  Nej
Hustru død (ja(nej):  Ja
Enkestand antal år:  1,5 Antal uforsørgede børn:  0
Sogn:  Købmager Kvarter Herred:  København (Staden)
Amt:  København Stednavn:  27d
Indtastningsnr:  C6840 Løbenr.:  258

Du må selv lige gøre prøve, men mon ikke det er den rigtige? Den eneste jeg kan finde i Kbh.
Hans første hustru må altså være død ca 1769, måske flere info hvis du kan spore hende via begravelse..... Og iflg. dette er han født o. 1743, lidt tidligere end du har nævnt.

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Carsten Gideon

Hej Bjørn
Du har ret, det er den rigtige Thomas du har fat i, men umiddelbart giver det ikke oplysninger om præcist hvornår og hvor han er født.
Der er stadig lang vej til Sebastian Linck.
Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen
Carsten