Niels Pehrsson født 5. juli 1832 i Veberöd, Skåne

Startet af Lars Østergaard, 19 Feb 2014 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Lars Østergaard

Hej Forum

Min tipoldefar Niels Pehrsson kan jeg ikke finde i kirkebogen i Veberöd i Skåne, og dermed ikke finde hans forældre og videre tilbage - som jeg er på jagt efter.

Han kommer til KBH mellem 1850 og 1860 - kan ikke finde ham i indvandrer protokollerne
Bliver gift til Dorthe Marie Gromie i Trinitatis sogn 15. marts 1861
Findes i folketælling 1860 (Skt Gertrudsstræde 1)
Findes i folketælling 1870 (Nørregade 49)
I folketælling 1880 findes Dorthe Marie Pehrsson i Sankt Pederstræde - som FORLADT!
Sidste livstegn er PR, hvor han er tilbage i Skt. Gertrudsstræde dog nr 7. Jeg er dog ikke 100% sikker på at det er ham, da han står som ugift???
Jeg har ikke fundet hans dødsdag/sted endnu.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1573457&searchname=polit_simple

Al hjælp vil blive værdsat meget  :)

Lars

Lars Østergaard

Jeg flytter den svenske del over i DIS internationalt, nu da jeg er blevet medlem ;)

Den danske del af mine spørgsmål - bliver her d.v.s:

1. Hvornår ham kommer til danmark?

2. Er det den samme Niels Pehrsson som optræder i folketællinger og ham der er i Politiets regsterblade?

3. Hvornår og hvor han døde.


Lars



Inger Toudal


Kunne måske være denne?

København, København (Staden), Landemærket (Ulige numre), Kjøbenhavn Rosenborg Kvarter, Landemærket 5,matr.181 Forhus 3.Sal, 4, FT-1885, D4956
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Johan Viggo Rasmussen    31    Gift    Husfader    Kleinsmedmester    Kjøbenhavn
Antonie Vilhelmine Amanda Rasmussen    26    Gift    Hustru       Kjøbenhavn
Henry Walter Viggo Rasmussen    5    Ugift    Barn       Kjøbenhavn
Amely Henriette Rasmussen    under 1 Aar    Ugift    Barn       Kjøbenhavn
Anna Magrete Jensen    28    Ugift    logerende    Haandarbeiderske    Hillerød
Astrid Haraldine Jensen    1    Ugift    Anna Jensines Barn       Kjøbenhavn
Niels Petersen    51    F    logerende    Arbeidsmand    Sverrig
Daniel Johannes Davidsen    24    Ugift    logerende    Bogbindersvend    Kjøbenhavn

Kilde:    FT-1885   Kildehenvisning:   Bind 79 Side 166
Navn:    Niels Petersen   Køn:    M
Alder:    51
Stilling i husstanden:    logerende   Civilstand:    F [fraskilt]
Erhverv:    Arbeidsmand
Fødested:    Sverrig
Sogn:    Landemærket (Ulige numre)   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Kjøbenhavn Rosenborg Kvarter
Husstands-/familienr:    4   Matr.nr/adresse:    Landemærket 5,matr.181 Forhus 3.Sal
Arbejdsplads/-sted:    Kjøbenhavn
Trossamfund:    Folkekirken
Alder v. f. oph. i København:    20, 1854

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Lars Østergaard

Hej Inger

Godt spottet - Pehrsson bliver til Petersen efter 30 år i Danmark - Klart.

Så fik vi styr på hvornår han kom til landet- super. Jeg kan ikke umiddelbart finde ham i DDS indvandrerprotokoller Hvad gør man så?

Lars


Lars Østergaard

Hej Stina

Ja, ja - det er et rigtig godt bud. Jeg kan bare ikke lide at han står som gift ??? Da han i folketællingen 1885, som Inger fandt frem - står som fraskildt (hvilket også er korrekt)

Ved du eller andre om Sankt Johannes Stiftelsen har protokoller som er tilgængelige for de beboere og andre trængende som de tog sig af?

Jeg har set SJ protokollerne igennem for perioden 1870 - 1880 og kan ikke finde dokumentation for Niels Pehrsson og Dorthea Marie Pehrsson (født Gromie) - er blevet skilt?

Lars

Stina Kirkegaard Hansen

#6
Ja, det er lidt mystisk. Men måske blev de aldrig rigtig skilt?
Er dette konen?
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3377960&searchname=polit_simple

Adelgade 87:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=20637#20637,1770160
Her står ægteskabet som opløst  ved døden i 1893, så vidt jeg kan se? Det passer jo meget fint...

Venlig hilsen
Stina

Lars Østergaard

Ja, det er det lige præcis - skønt. Jeg mistede sporet af hende i dette PR -blad

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=2266674&searchname=polit_simple

Hvor hun bare var frameldt. Her boede hun i Ryesgade og det er lige præcis det som folketællingen siger hun kommer fra inden Adelgade. Herligt, så har jeg også hendes dødsdag - Stor tak.

Man skal godt nok være kreativ med navnestavningen i PR-bladene.

Lars

Inger Toudal

Citat fra: Lars Østergaard [35103] Dato 19 Feb 2014 - 16:52
Ja, ja - det er et rigtig godt bud. Jeg kan bare ikke lide at han står som gift ??? Da han i folketællingen 1885, som Inger fandt frem - står som fraskildt (hvilket også er korrekt)


Det er Niels selv, der ved FT-1885 har oplyst, at han er fraskilt, og at han kom til København i 1854.
Ligeledes har han i 1892 oplyst, at han er ugift, som der står på Politiets registerblad.

Ved hans død står der så i kirkebogen, at han er gift.

Indvandrerdatabasen, Arbejdsophold 1812-1924, omfatter ikke København og Frederiksberg, se

http://ddd.dda.dk/immibas/htm/immibaslink.htm

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Carsi

Jeg er klar over at denne tråd har været død længe, men hvis det stadig skulle have interesse for nogen, kan jeg oplyse at Nils Pehrsson er født 14/3 1833 som søn af Pehr Larsson og [Kier?]Stina Bengtsdotter bosiddende i Veberöd nr. 36.
Dåben er fundet i kirkebogen for Veberöd (Bild 37)

Han opgiver en falsk fødselsdato, 5/6 1832 ved ansøgningen om udflytningsattest, da han flytter fra Veberød i 1848, og den kommer til at følge ham resten af livet også i Danmark. Når man først stikker en løgn, så fanger bordet!

Med venlig hilsen

Carsten Petersen

Eva Morfiadakis

#10
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070159_00111#?c=&m=&s=&cv=110&xywh=732%2C2187%2C2788%2C1592


Det är inte han själv som uppger fel födelsedatum. Det är prästen som skriver det. Nils och hans två bröder är föräldralösa och har ingen fast hemvist i Veberöd. De får flytta runt hos bönderna i församlingen.

Nils var hos skomakare Granström.

I husförhöret står det 1832 men inget födelsedatum. Det är här prästen tittar när han utfärdar utflyttningsattest till Malmö 1848.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070170_00173#?c=&m=&s=&cv=172&xywh=2804%2C1343%2C3244%2C2315

Per Larsson dog 21 juli 1842 i bröstsjukdom 43 år gammal.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070157_00059#?c=&m=&s=&cv=58&xywh=500%2C2293%2C3654%2C2086

Modern flyttar från Veberöd 12. Hon har då 2 barn Nils och Lars Peter f. 26/4 1838. Han är den ende som har födelsedatum.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070158_00089#?c=&m=&s=&cv=88&xywh=575%2C1463%2C4019%2C2294

I nästa husförhörslängd är familjen utan hemvist. Modern Stina Bengtsdotter f. 1813 är Tiggareänka. Hon dog 10/12 1843.

Hon har barnen: Nils f. 1832
Lars Petter f. 26/4 1838
Hans f. 1836.  Han har inte funnits med tidigare? Veberöds folkbokföring känns slarvig.
Bengt f. 24/7 1842 i Lund och död 19/3 1843.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Persson, Lars Peter

Dalby fattighus

Död 3/3 1916.

Kyrkobokförd i Dalby (Malmöhus län, Skåne).

Född 26/4 1838 i Veberöd (Malmöhus län, Skåne).

Frånskild man (7/3 1888).

Anm:
fd Lumpsamlare

Här är brodern Lars Peter.
Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hans får senare födelsedatum 14/4 1836. Tittar man i födelseboken finns det en Hans Jacob f. 14/4 1836. Föräldrar är husmannen Pehr Larsson och hustrun Sofia på Veberöd 36.

Namnet på hustrun är fel. Tittar man på Veberöd 36 1833-1837 finns det ingen Pehr Larsson med en hustru Sofia.

Per Larsson och Stina Bengtsdotter finns där. De har inga barn alls!!

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070156_00081#?c=&m=&s=&cv=80&xywh=898%2C2656%2C2535%2C1448

Eva M
Eva M

Carsi


Hej Eva

Det var meget du havde gravet frem om Nils Pehrssons familie. Jeg havde ikke fundet ud af,  hvad der blev af hans stakkels forældreløse brødre. Men nu ved vi altså at Lars Peter dør fraskilt og alene på fattiggården i Dalby som forhenværende "Lumpsammlare". Det lyder ikke som noget specielt prestigefyldt job.

Dette er virkelig den ulykkelige gren af min familie. Nils Persson forlader kone og børn og dør alene og formentlig fordrukken i København, medens hustruen Dorthea Marie Gromie må hutle sig igennem livet med hårdt arbejde og diverse sociale ydelser for at forsørge sig og sine mange børn. Dortheas far er ukendt. Hendes mor Mette Marie Gromie ernærer sig formentlig til tider som prostitueret og får i alt tre børn med tre ukendte mænd. Begge moderens søskende tilbringer en stor del af deres liv i tugthuset og ender deres dage der.

Og som om det ikke skulle være nok er Nils Pehrssons forældre også en meget ulykkelig familie, som du også har fundet ud af:

Børn døbt i Veberød:
1) Lars Petter Pehrsson (f. 9/9 1830, døbt 12/9, Bild 194)
Dør 19/3 1837 og begraves 27/3 i Veberöd (Bild 166): Inhustesman Pehr Larssons son Lars Petter af Nervfeber, 6 år, 6 månader
2) Nils Pehrsson (f. 14/3 1833, døbt 15/3 1833, Bild 37)
3) Hans Jacob Pehrsson (f. 14/4 1836 og døbt 17/4 1836, Bild 48)
4) Lars Petter Pehrsson f. 26/4 1838 og døbt 27/4 1838, Bild 58)
5) Bengt Pehrsson (f. 24/7 1842 i Lund, og døbt 26/7 men først indskrevet i kirkebogen i Veberöd ved slutningen af oktober måned 1842, Bild 85)
Død 19/3 1843 og begravet 26/3 (Bild 174): Tiggerskan enkan Stina Bengtsdotters son Bengt i Weberöd af okänd sjukdom, 7 mdr 9 dage.

Kort efter den sidste søns fødsel dør begge forældrene:
Pehr Larson dør 21/10 1842 og begraves 30/10 i Veberöd (Bild 173):
Gatehusman Pehr Larsson i Weberöd af Bröstsjukdom, 40 år gammal.
Året efter dør hustruen den 10/12 1843 og begraves den 17/12 i Veberöd (Bild 175): Tiggerskan enkan Stina Bengtsdotter i Weberöd af vattensot. 33 år gammel.
Hun efterlader sig altså tre forældreløse drenge på hhv. 10, 7 og 5 år!

I Husforhörslängden for Veberöd 1833-1837 finder vi dem i Nr. 36 Weberöd (bild 77/side 131) med sønnen Nils, men også  under Scholan (Bild 81), som du har fundet, uden børn.

I Husforhörslängden for Veberöd 1838-1842  havde jeg overset at de kortvarigt bor i Veberød No. 12  (Bild 59) inden de dukker op "utan hemvist" i Bild 154.
I Bild 59 er der er en note som jeg er i tvivl om - står der: Enkan medgifves ej hans rent-tilskrifning (?)
I Bild 154 er der en anden interessant note - jeg læser det som: Mand afstraffad för Stöld
Tror du man kunne finde retsakter angående denne afstraffelse?

Mit store problem er, at jeg ikke kan finde ud af hvor Per Larsson og Stina Bengtsdotter kommer fra. Har du nogen ide om hvor de er gift eller endnu bedre døbt?

mvh
Carsten Petersen


PS: hvis du mener det er præsten som er ansvarlig for den falske fødselsdato, hvor tror du så han får datoen 5/6 fra?

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067493_00112#?c=&m=&s=&cv=111&xywh=603%2C584%2C3045%2C1739

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067488_00251#?c=&m=&s=&cv=250&xywh=3585%2C265%2C3654%2C2086

Här är Hans Persson i Malmö Caroli. Gift och har barn. Han kom 1864 från Stora Råby och 1865 från Malmö Sankt Petri. Till Sankt Petri flyttar familjen 1869.

Det står något om snatteri. Hustrun har fått oäkta barn.

Gram f. Persson, Johanna Maria

Myntet 4

Död 9/1 1943.

Kyrkobokförd i Västra Skrävlinge, Malmö stad (Malmöhus län, Skåne).

Född 2/5 1869 i Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne).

Gift kvinna (21/2 1925).

Hans ena dotter.

Hans Persson finns inte i Sveriges dödbok. Jag återkommer senare.

Eva M

Eva M

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067662_00208#?c=&m=&s=&cv=207&xywh=135%2C1739%2C3896%2C2781

Hans Persson dog i Malmö Caroli 11 feb. 1883. Dödsorsak: kronisk luftrörsinflammation.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067662_00208#?c=&m=&s=&cv=207&xywh=135%2C1739%2C3896%2C2781

Här är familjen i husförhöret.

Persson f. Larsson, Elna Kristina

Sf 24 g

Död 8/11 1898.

Kyrkobokförd i Malmö Sankt Pauli, Malmö stad (Malmöhus län, Skåne).

Född 29/7 1829 i Malmö (Malmöhus län, Skåne).

Änka (11/2 1883).

Här är hustrun som dog 8/11 1898 i Malmö Sankt Pauli. Adress Södra Förstaden 24 g.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag ser nu att jag skrev fel dödsmånad på Pehr Larsson. Det ska vara oktober.

Sen ser jag att jag läser åldern på Pehr som 43 år. Du skriver 40.

Detsamma gäller moderns födelseår. Jag läser det som 1813 men det står kanske 1810. ??

Jag ska se om jag kan finna Pehr Larssons och Stina Bengtsdotters födelse.

Betr. Nils födelsedatum så kan mycket konstigt ske i kyrkböckerna. Det står 1832 i det sista husförhöret men ingen dag och månad. Prästen har inte orkat ta fram födelseboken för att kontrollera utan har frågat Nils. Denne har kanske inte vetat när han var född utan bara sagt ett datum. Man får inte glömma att han troligtvis vandrat med sin mor på vägarna. Sen har han efter moderns död varit i fosterhem. Han hade kanske aldrig firat födelsedag. En svår barndom.

Eva M
Eva M

Carsi

Hej Eva

Det er jo flot - så har vi også styr på hvad der sker med den anden stakkels bror, Hans.
Jeg er helt enig med din forklaring af, hvordan den forkerte fødselssdag er opstået.

Problemet med forældrenes fødselsår er, at de forskellige oplysninger ikke passer sammen:

Ud fra Stina Bengtsdotters alder ved dåben af de fem børn kan hendes fødselsår beregnes til at være 1795, 1797, 1800, 1798 og 1802. Og i Husforhørene angives hun at være f. 1810. Så der er frit valg på alle hylder!

For Per Larsson er variationen mindre: Han angives i et husforhør at være f. 1800, men ved sin død i okt 1842 angives han at være 40 år (ifl. min læsning). Jeg har svært ved at læse  det som 43 (hvis du sammenligner med alle de andre tre-taller på siden), men jeg medgiver at det ville passe bedre med fødselsåret 1800.

Jeg har gennemsøgt inflytningsregistret til Veberød systematisk fra 1833 tilbage til og med 1821 uden at finde dem. Parret dukker pludselig bare op i kirkebogen og husforhørslængderne omkring 1830 i Veberöd, tilsyneladende uden at blive indskrevet i indflytningsregistret og uden nogensinde at oplyse præsten om deres præcise fødesogn og fødselsdato (hvilket opgives for de fleste andre i husforhörslängderne).
Måske er de blot omrejsende fattige, som præsten er ligeglad med at registrere, eller også er de på flugt fra et hjemsogn, hvor de måske har begået noget ulovligt og derfor undgår at oplyse deres præcise identitet?

Jeg håber virkelig, at du kan finde deres vielse, jeg har søgt i en del nabosogne til Veberød uden held.

Med venlig hilsen

Carsten Petersen




Eva Morfiadakis


Normalt blev man inte inskriven i en ny församling om man inte själv kunde försörja sig. Normalt skulle man uppvisa utflyttningattest från sin gamla församling.

Du sa att Pehr had blivit begått ett brott. Man får titta i domboken för Torna härad som Veberöd tillhörde.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag tittade i nationell arkivdatabas=NAD. Det finns inflyttningsattester för Veberöd (finns bland Vombs attester) för senare år som inte är scannade på Riksarkivet ännu.

Det kan finnas en inflyttningsattest trots att paret inte tycks finnas i inflyttningslängden. Det är en chansning.

Eva M
Eva M

Carsi

Hej Eva

Jeg har søgt i Torna Häradsrätts arkiv på Riksarkivets Digitala forskarsalen. Problemet er at der er rigtig mange bind, og at de ikke er digitaliseret for årene omkring 1840. Det bliver ikke lettere af af jeg ikke kender det præcise år for sagen, og jeg har ikke kunne finde alfabetiske registre til dombøgerne online. Så foreløbig har jeg opgivet dette spor, til jeg ved noget mere.

Jeg forstår ikke hvad du mener med senere år. De flytter tilsyneladende til Veberød kort før 1830, så inflytningsattester senere end det vil ikke hjælpe.

mvh

Carsten


Eva Morfiadakis

#22

Jag menar att det finns inflyttningsattester som inte är scannade ännu. Som det är nu är attesterna bara scannade fram till 1820. Det finns oscannade attester för 1821 fram 1889. Det finnas allstå attester för 1830 t ex.  Jag vet inte om arkivdigital har scannat attesterna. De finns under Vombs församling. Vomb var ju annex till Veberöd.

Att söka i domböcker kräver mycket arbete om man inte har mer info om rättsaken. För varje år finns det 3 böcker för lagtima ting och sen finns det böcker för urtima ting.

Jag fann Nils Persson i Caroli församling 1848 när han kom till Malmö. 1850 flyttade han till Sankt Petri. Jag kan inte hitta honom där. Åkte han istället till Danmark?

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067466_00022#?c=&m=&s=&cv=21&xywh=182%2C2649%2C3351%2C1913

Jag ser nu att skomakare Granström fanns i Malmö och inte i Veberöd som jag trodde.
Eva M
Eva M

Carsi


Han angiver i folketællingen FT-1885 at være kommet til København i 1854.
Det tidligste jeg kan finde på ham i Danmark er  FT-1855: Sokkelund herred, Taarnby Gård 3: Niels Pehrson, 22 år ugift tjenestekarl, født i Sverige.
Gårdens ejere er  Jan Bastiansen, 51, og hustru Bodil Adriansen, 64, begge f. i Taarnby.
NB: Strengt taget kan man ikke være sikker på at dette er vores Nils Pehrsson, men alderen passer.

mvh

Carsten Petersen


Carsi

Det er flot Eva!
Så tror jeg vi har styr på ham hele vejen fra vugge til grav.

Carsten

Ulla Karin Alsvold

I Veberöd CI:2 sid 184 står
1831 Dec.11 undergick Husm (osäker titel) Pehr Larsson Weberöd uppenbar kyrkoplikt för Tjuvnadsbrott.
Kan han vara född i församlingen? Det finns ingen inflyttningattest på dom  1826-1830, finns inscannade på ArkivDigital

Ulla karin Alsvold

Eva Morfiadakis


Det ser ut som den sidan inte är scannad på Riksarkivet.

Eva M
Eva M

Carsi

Hej Ulla
Tak for dit svar. Desværre findes kun blanke sider efter s. 178 i Riksarkivets scanning af Veberöd CI:2.
Men, hvis forbrydelsen har kunnet klares med en absolvering i kirken, er det nok ikke sandsynligt, at der foreligger nogen egentlig dom i Häradsrätten.

Selvfølgelig er det svært at udelukke at Pehr Larsson og Stina Bengtsdotter kunne være født i Veberød - det er ganske almindelige navne. Men deres vielse findes ikke i Veberød - og man skulle tro at præsten kendte deres fødselsdato hvis de var født i sognet - som han gør for næsten alle andre i husforhørene. Jeg kan heller ikke finde dem i husforhørene før 1830.

mvh

Carsten Petersen

Eva Morfiadakis

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0070169_00012#?c=&m=&s=&cv=11&xywh=3099%2C1%2C2705%2C1930

Denne Pehr f. 4 maj 1800 skulle man kanske titta på. Son till soldatänkan Greta Utter. Den avlidne fadern kan ha hetat Lars i förnamn. Barnet är inte oäkta så fadern bör ha dött inom 9 månadersperioden.

Eva M
Eva M