Skibet Havbør

Startet af Susan kirkeberg Johansen, 12 Jul 2018 - 01:03

Forrige emne - Næste emne

Susan kirkeberg Johansen

Hej

Ja, så har jeg brug for hjælp til et skib igen  :) Jeg søger en liste over besætningen på dette skib Havbør , som sank ved Afrikas kyst d 15/11-1940. Ham jeg søger hed Svend Erhart  Mørup Petersen f 10/6-1914 i Kbh , han var bådsmand på skibet. Han er født med efternavnet Hansen. I familien hed det , at han var på skibet  ???

Hilsen Susan K Johansen

Britta Hansen

#1
Hej Susan

Har du mon set denne beskrivelse på M/T Havbør?
Crew List

Jeg læser at tre personer havde forladt skibet i Cape Town, blandt disse
an Ordinary Seaman by the last name of Hansen
Det kunne være  Svend Erhart
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Susan kirkeberg Johansen

Hej britta


Ja det har jeg, det er så lige det jeg ikke forstå  ??? Men jeg tænker at det måske kun var dem man kunne finde, som er blevet skrevet ind  ??? Tænker der må være flere på skibet i krigstid.

Britta Hansen

Har lige tilføjet

Jeg læser at tre personer havde forladt skibet i Cape Town, blandt disse
an Ordinary Seaman by the last name of Hansen
Det kunne være  Svend Erhart
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Susan kirkeberg Johansen

Hej

Ja, det kunne være spændene hvis det er ham. Men nu tror jeg ikke han viste, at han var født Hansen . Han blev adoptere da han var 1 år. Men hvis det forholder sig sådan ,at han har fundet ud af det og brugte dette efternavn. Hvordan finder jeg så ud af om det var ham der stod af i cape town

Hilsen Susan 

John Damm Sørensen

Hej,

På denne fortegnelse over omkomne danske sømænd under anden verdenskrig er Svend Erhardt Mørup Petersen angivet at være bådsmand (boatswain), så det kan ikke være den almindelig sømand Hansen, der gik fra borde i Sydafrika.
http://www.befrielsen1945.dk/temaer/modstandskamp/allierettjeneste/kilder/kilde8.html

      Efternavn   Fornavn                  Stilling   Hjemby   Skib (sænket af)    Dato Født   Dato Død         Alder

1167      Petersen   Svend Erhardt Morup   Baadsmand      HAVBØR                   14 10 06   1940 11 15   26

Hilsen
John

Susan kirkeberg Johansen

Hej John

Ok så stod han på en liste tak  :) , ved du noget om man bliver begravet i sit hjemland hvis man døde til søs  ???

Hilsen Susan

John Damm Sørensen

Citat fra: susan kirkeberg johansen [5253] Dato 13 Jul 2018 - 01:46
Hej John

Ok så stod han på en liste tak  :) , ved du noget om man bliver begravet i sit hjemland hvis man døde til søs  ???

Hilsen Susan
Hej Susan,

Emnet har være fremme flere gange. Du nugældende regler findes i denne bekendtgørelse. Som du kan se afhænger det af de nærmere omstændigheder, hvorvidt liget eller asken kommer til Danmark eller, om  begravelsen foregår til søs eller i udlandet.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=65046

I dit tilfælde har der måske ikke været noget lig, da de få overlevede tilsyneladende havde rigeligt med at klare sig selv.

Hilsen
John

Susan kirkeberg Johansen

Hej Britta og John

Tak for jeres hjælp  :) og god weekend

Hilsen Susan