Peter Palm, f. 25. dec. 1885 i Stockholm

Startet af Toke Larsen, 31 Jan 2011 - 14:41

Forrige emne - Næste emne

Toke Larsen

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe mig med et opslag i Stockholm 1885?
Jeg søger Peter Jerome Palm, født 25. december 1885 i Stockholm. Måske er det 1886 han er født. Det står der i nogle andre arkivalier.

I hans vielsesattest står der at hans far hedder Nils Palm, og hans moder hedder Mathilda.

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig med at finde ud af hvor Peter Palm er født, og hvem der er hans biologiske far og mor.

Med venlig hilsen
Toke Larsen

Eva Morfiadakis

#1
http://www2.ssa.stockholm.se/Rotemansarkivet/SearchResult.aspx

I Stockholm fanns det s.k. rotemansarkivet från 1876-1926. Någon Peter Jerome Palm kan jag inte finna. Nu ska det sägas att rotemansarkivet inte är fullständigt ännu.
Stockholm är ett svårt ställe att hitta folk i.

Det kan tänkas att han var född i en ort i Stockholms län. Då finns han inte i rotemansarkivet. Har du något opslagnr i en dansk kyrkobok?
Eva M
Eva M

Toke Larsen

Her er hvad jeg har på ham:
Navn i Danmark: Jens Peter Hansen. Navn i U.S.A. Peter Jerome Palm.
Hans moder er Mathilde Charlotte Palm, født i Södre Sandsjö 17.8.1863.
Hun bliver gift i Herfølge med Niels Hansen d. 4.2.1887. Jeg ved dog ikke om han er biologisk far til Peter.
Måske er Mathilde eller ikke biologisk mor, men måske moster og plejemor??

Peter er født enten 20 eller 25 dec. 1886. Hvor henne vides ikke, men i alle kilder står der Sverige. I hans vielsesattest i U.S.A. står der Stockholm.
Konfirmeret i Sions kirke, 14. april 1901.
1890: Viborggade 77, 1. sal. Kbh.
1901: Aalborggade 29, 4. sal, Kbh.
1906: Silkeborggade 2, 3. sal, Kbh.

Udvandrer til U.S.A. Muligvis omkring 1907.
Bor i Thermopolis, Hot Springs, Wyoming.
og senere vist i Cody Town, Park County, Wyoming.

Han bliver gift to gange derovre. Vielserne er at finde på family search.

Venlig hilsen
Toke


Eva Morfiadakis

Familjen bor på Skanderborggade 3, opslag 8 i FT 1911.  Det bor 3 barn hemma, men ingen Jens Peter.

fra fogsgaard:

Niels Hansen
arbejdsmand

Født: 17-05-1864     Fødested: Herfølge   

Død:  27-08-1918     Adresse ved død:   Skanderborggade   3, 2

Ægtefælle:  Mathilde Charlotte   Født:  17-08-1864     Fødested:  Sverige 

Antal hjemmeboende børn:  5

Kanske du skulle se på Niels skifte?

Jag tittade på FT 1906. Det står han är född 20/11 1886. Niels har bott i Köbenhavn från 1887. Kom från Herfölge. Mathilde Charlotte har bott i Köpenhamn sen 1879. Jens Peter är född 1886 i Sverige och har varit i Köpenhamn sen 1886.

Modern har nog varit hemma och fött honom. ??? Någon med tillgång till svenska kyrkoböcker kan kanske följa Mathilde/a Charlotta och hennes föräldrar eller kanske systrar för att se om Jens Peter föds där hennes föräldrar bor 1886. Södra Sandsjö ligger i Småland i Kronobergs län.

Det är inte omöjligt att han är född i Stockholm i alla fall. Om modern inte bott där finns de inte i rotemansarkivet. Han kan finnas i födelseboken för en Stockholms församling. Men vilken? Det finns många församlingar att välja bland.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Är du säker på att personen i USA är identisk med Jens Peter Hansen? Det står att hans far hette
Nels Karl Palm och modern Mathilda Nelson? Jag hittade bara vigsel #2.

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Hej Toke, fra kilden Emibas (cd)

Post 239832
Petersdotter Palin, Mathilda Charlotta
Hemmadotter (ogift kvinna)
f. 17/8 1863 i Södra Sandsjö, Kronobergs län (Småland)

Utvandrad 28/12 1886 från Hensmåla Västregård, Södra Sandsjö, Kronobergs län (Småland)
till Danmark
Källa: Husförhörslängd, s. 388
Emibas emigrationsakt: Södra Sandsjö G 1886 073


ingen notering om sønnen Jens Peter i kirkebogen.

Venlig hilsen Hanne

Eva Morfiadakis


I vigseln i Herfölge heter hon Mathilde Charlotte Petersdotter.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Hanne,

Det står att han är född den 20 dec. 1886 och döpt den 22 dec. i Sandsjö församling vid konfirmationen i Sion 1901 (opslag 78).

Eva M
Eva M

Hanne B-son

Ingen Jens Peter född i Södra Sandsjö år 1886. Kyrkoböckerna för Norra Sandsjö delvis förstörda vid brand år 1897 (finns inga födelseböcker för år 1886)


mvh Hanne

Toke Larsen

Tak for den megen hjælp og interesse!

Jeg er ret sikker på at personen i U.S.A. er identisk med Jens Peter.
Jeg har nemlig et gammelt postkort fra ham, og et fotografi hvor han sidder ude foran hans hus.
På huset står der Osteopath på et skilt. Jeg ved fra min farmor at han kaldte sig Peter Jerome Palm.
Så med mindre der findes to personer i U.S.A. der hedder Peter Jerome Palm, og begge er Osteopater som er født i Sverige i 1886, så er han identisk.

Med hensyn til hans Mor Mathilde, så hedder hun Mathilde Charlotta Petersdottar Palm.

Jeg har ikke set på Niels' skifte, men det er nok en god mulighed.

Jeg har en kopi af Jens Peters registrering til 1. verdenskrig fra Ancestry tror jeg nok. Der står at han har fødselsdag den 25. dec. 1886. Født i Sverige. Men jeg har også set at der står 20. dec. 1886 i hans konfirmation. At han nok er døbt 2 dage efter fødslen kunne måske godt tyde på at han er født i Sverige, og at moderen skulle tilbage til Danmark igen, og skulle/ville døbe ham i Sverige inden afrejsen.

Vigelsen har gjort mig usikker på om Mathilde og Niels Hansen er hans biologiske forældre. Det kunne jo være at det var en nær familiemedlem der var den biologiske far eller mor, og atr Mathilde og Niels har fungeret som forældre for Jens Peter af forskellige grunde jeg ikke kender.

Venlig hilsen,
Toke

Eva Morfiadakis

Han och hustrun finns i Census 1920:

Name: Peter G Palm
Residence: , Park, Wyoming
Estimated Birth Year: 1886
Age: 34
Birthplace: Sweden
Relationship to Head of Household: Self
Gender: Male
Race: White
Marital Status: Married
Father's Birthplace: Sweden
Mother's Birthplace: Sweden
Film Number: 1822028
Digital Folder Number: 4389752
Image Number: 00557
Sheet Number: 5
  Household Gender Age
   Peter G Palm  M 34y
Spouse  Carrie E Palm  F 42y
Laura L Fuller  F 36y
Charles O Bevelhymer  M 43y
Spouse  Grace J Bevelhymer  F 45y
Child  Orin B Beaton  M 16y

Antagligen var hans andra äktenskap barnlöst. Hade han barn i första äktenskapet?

Eva M
Eva M

Toke Larsen

Jeg kender ikke til nogen børn af Peter. Så måske er han barnløs.

/Toke Larsen

Eva Morfiadakis


Hej!

Jag har låtit min amerikanska släktforskarvän titta på personen. Hon har svarat att hon inte kan finna mer pga att t ex Wyomings dödregister inte är tillgängliga on-line.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Min amerikanska vän har återkommit sen hon tittat på draft card till WWI. Hon säger att det ser ut som att det står 25 dec. 1885 som födelsedatum.

Eva M
Eva M

Toke Larsen

Måske vi ikke helt skal udelukke at der kan være tale om 2 forskellige personer. Men det virker dog mest sansynligt at det er den samme synes jeg.

Det kan være svaret skal findes i evt. emigration og imigrations-papirer?
Jeg tror at han er emigreret mellem år 1906-1911.

Venlig hilsen
Toke

Eva Morfiadakis

http://www.ellisisland.org/EIFile/popup_weif_5a.asp?src=%2Fcgi%2Dbin%2Ftif2gif%2Eexe%3FT%3D%5C%5C%5C%5C192%2E168%2E100%2E11%5C%5Cimages%5C%5CT715%2D1378%5C%5CT715%2D13780259%2ETIF%26S%3D%2E5&pID=101726140095&name=Jens+Peter%26nbsp%3BHansen&doa=Nov+24%2C+1909&port=Copenhagen&line=0027

Här hittade jag en Jens Peter Hansen (24) som åkte 1909. Jag är inte säker på om det står mother M. Hansen eller brother som närmsta släkting. Adress Dybølsgade 18, København. Skulle till Greenville i Michigan till sin uncle H.L. Hansen.

Eva M

Eva M

Toke Larsen

Hej Eva.

Jeg læser det som "mother". Jeg må undersøge om moderen har boet i Dybølsgade 18 på det tidspunkt. Men jeg mener at moderen bor Skanderborggade 3 både i FT1906 og i FT1911.

Venlig hilsen
Toke