En gammel Slægt Leegaard, hvordan mon de hænger sammen?

Startet af Finn Holbek, 31 Jan 2011 - 08:25

Forrige emne - Næste emne

Inger-Lise Legarth

Til  Thestrup-Bjørn
Jeg har ledt længe efter oplysninger om Jørgen Fredrik Leegaard født ca 1694.Når man ser på fadderne til hans børn, så kan man få den tanke, at han er søn af Generalløjtnant Friedrich Hansen Leegaard.Det er endnu kun et gæt.
Venlig hilsen
Inger-Lise Legarth

Finn Holbek

Hej Inger-Lise og Thestrup, - hvor bliver disse børn født?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Salicath

Generalløytnant Friedrich Hansen von Leegaard var jo gift med Margrethe Arnold og har datteren Anna Catharina f. ca 1695 død 1735.  Hun ble gift med bergråd Johan Ludvig von Schlanbusch og døde i Kongsberg.  Det antas at hun ble født i Kongsberg, men da kb begynner først i 1696 er det ikke mulig å få bekreftet.  Det samme problem gjelder da også kommandørkapteinen hvis han er født i 1695.

Hvilke faddere er det tale om ?  Jeg spør fordi alle disse familiene er mine 4-5 tipper og jeg har en viss oversikt.

Leif Salicath

Jeg ser av Ovenstads militærbiografier generalløytnant Friedrich Hansen Leegaards oppholdssteder i tiden rundt 1694-1695, se bilde derfra. Datteren kan iflg. dette kanskje være født i Danmark, men hvis årstallet 1694 er riktig, kommandørkapteinen i Norge.

[vedhæfting slettet af admin]

Leif Salicath

Det ser ikke ut til at Friedrich Hansen Leegaard har oppholdt seg i Norge i den aktuelle tid.  Jeg viser både til Dansk Biografisk Lexikon og til omtale av offiserer i Gjerpen og Skien i Norge, se http://www.slekt.org/books/quisling/hist2/001-militaere.html hvor det nevnes at han ikke bodde der.

Inger-Lise Legarth

Leif Salicath m. flere.
Fridrich Hansen Leegaard havde også en datter Sophie Dorothea død 6 aug 1754 i Fredericia/63 år.Hun var gift med Major Casimir Tillisch død 6 okt 1724 i Slesvig, begravet i Rensborg.Fridrich opholdt sig forskellige steder,hvor børnene kan være født.Jeg har fundet nogle spor af ham.På rigsarkivet har jeg set 24 breve fra Fridrich til Storkansler Conrad Reventlow.Brevene en sendt  fra 29 april 1693 til 1699.De er skevet fra Paris og fra andre steder i Nordfrankrig og Tyskland.De indeholder kun rapporter om krig i Europa og intet om Fridrichs person eller familie.
1703 opholder han sig i nærheden af Harte i Jylland.!718 får han tinglyst en forpagtning af Nygård i Starup sogn,hvor han nok boede,idet en datter er fadder ved en dåb i dette sogn.Hendes fornavn er ikke nævnt.23 nov 1718 er Fridrich fadder ved en dåb i Viuf sogn.!721 skøder Kongen en gård  i udbye sogn til Fridrich Leegardt Generalløjtnant af Kavalleriet.24 okt 1713 låner han sammen med Bertel Jacobsen Møller,til Jacob Lerche 1600 rd. med pant i Kragerupgård.
V.H.
Inger-Lise

Leif Salicath

Takk.
Dette passer godt inn.  Jeg har også med god hjelp i Norge funnet litt om ham i de aktuelle år, se http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170308-ovenstad-vaart-dragonregiment-hvor-var-det/page__gopid__1456406#entry1456406 hvor innlegg idag viser at han var fadder i Gjerpen, Norge i 1693 og 1694.  Når ingen av hans egne barn er funnet der, er det nok slik at de er født i Danmark.

mvh
Leif

Inger-Lise Legarth

Til Orientering.
Faddere til Fredrik Jørgen Leegaard og Kirstine Foghs børn:
Gehejmeråd Løvenholm
Admiral Rosenpalm
Conferenceråd Bierregaard
Conferenceråd Lars Bentzon
Conferenceråd Fogh
Regiments..... Fogh
Fru Admiral Kaas
Fru Admiral Bille
Jomfru Anna Fogh
Jomfru Cathrine Fogh
V.H.
Inger-Lise

Thestrup-Bjørn

#68
Den "ukendte" kommandørkaptajn  FRIDERICH JØRGEN LEEGAARDs ene datter er som nævnt tidligere
i « Svar #57 Dato: 18 Marts 2011, 16:44:19 »


Kirstine Legaard, døbt  6 feb 1732 i Holmens kirke (jeg har ikke opslagsnr.!)
– død 24 mar 1771 i København og begravet i Trinitatis kirkes kor (iflg. Danmarks kirker - København 1:2, Trinitatis kirke)

De andre børn kender jeg ikke – men nu har vi da fået deres faddere.

---------

Mon der skulle være hjælp at hente i Hirschs samling på Rigsarkivet (husker ikke lige, om det kun er fodfolk)

ellers er der "Militærbiografier, Norske Officerer 1628 - 1814"

Der er jo også den forholdsvise nye bog med de dansk-norske officerer - har i farten glemt titlen.

------------

Tilføjelse:

Meget mystisk – for se, hvad FamilySearch kalder dem:

KIRSTINE ELLGAARD og LARS ELLGAARD
Christening:  06 FEB 1732   Holmens Sogn, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark


  Father:  FRIDERICH JORGEN ELLGAARD
  Mother:  KIERSTINE FOGH     
 

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Finn Holbek

det er Holmen 1729-32 AO- opslagsnummer 151, - det var åbenbart tvillinger, Lars og Kirstine.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Thestrup-Bjørn

#70
- og her er forældrene gift (iflg. FS):

KIRSTINE FOG
 Spouse:  FRIDERICH JORGEN LEGAARD
 Marriage:  30 MAY 1731   Helligaands Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

------

Nej, de er åbenbart viet i brudens hjem - hos hendes far rådmand Fog (hvem?) på Kongens Torv
(Helligånd 1702-1735 ao-opslag 177)



v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#71
Kunne ikke redigere i det tidligere indlæg - der kom en noget kryptisk meddelelse:
Du kan redigere denne post så snart minimumstiden for redigering er udløbet

Nå - Leegaard var (selvfølgelig) kaptajn i Søetaten (så har Rigsarkivet noget om ham for dem, der har lyst!).

Vielsen ses også i Helligånd (1728-1762 ao-opslag 9)
Forlovere: Lars Nielsen Fog, rådmand, Kbhvn. (hendes far!)
og A. Biørn, captain i Søeetaten

--

Lars Nielsen Fog var også brygger

Ogsaa en anden Eiendom uden-
for selve Hollænderbyen blev undtaget fra Resolutionen af 1698,
idet Raadmand og Brygger i Kjøbenhavn Lars Nielsen Fog fik
Tilladelse til at beholde et, som det synes temmelig stort Areal,
der laa omtrent der, hvor Schønbergsgade nu gaar, og som
i en lang Aarrække havde været ude af Hollændernes Be-
siddelse^^)
(Full text of "Frederiksberg" - google)


Undskyld, jeg lige gik lidt udenfor Leegaard.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Finn Holbek

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 20 Mar 2011 - 17:29
Undskyld, jeg lige gik lidt udenfor Leegaard.

Det gjorde du vel heller næppe, for monstro Lars Fog er identisk med Laurids Nielsen Fog, som var g. m. Kirstine Leegaard?

Kirstine Lauridsdatter Fog og Jørgen Frederik Leegaard var på den måde antageligt 2 x fætter/kusine, typisk indgifteri for den tid: http://goo.gl/mr3zW
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Salicath

CitatDet gjorde du vel heller næppe, for monstro Lars Fog er identisk med Laurids Nielsen Fog, som var g. m. Kirstine Leegaard?

Kirstine Lauridsdatter Fog og Jørgen Frederik Leegaard var på den måde antageligt 2 x fætter/kusine, typisk indgifteri for den tid.

Mener du at den "ukendte" kommandørkaptajn  FRIDERICH JØRGEN LEEGAARD er sønn av generalløytnanten allikevel ?

Finn Holbek

Jeg ved ikke hvad du mener med alligevel (?)

Inger-Lise Legarths antagelse virker rimelig, og tiden taget i betragtning vil ovenfor beskrevne slægtskab til hustruen forstærke teorien yderligere.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Salicath

Takk for det, Finn.

Det var en litt uheldig presisering fra min side.  Jeg er meget glad for å ha fått ditt syn på saken.

Thestrup-Bjørn

Hvis Kirstine Lauridsdatter Fog og Frederik Jørgen Leegaard var 2 x fætter/kusine, ville det så ikke have stået ved deres trolovelse ?

Helligånd (1728-1762 ao-opslag 9)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Finn Holbek

Citat fra: Thestrup-Bjørn Dato 21 Mar 2011 - 17:52
Hvis Kirstine Lauridsdatter Fog og Frederik Jørgen Leegaard var 2 x fætter/kusine, ville det så ikke have stået ved deres trolovelse ?
Helligånd (1728-1762 ao-opslag 9)

Du har ret i at der måske kunne stå noget med "trolovet iflg. kgl. bevilling skjøndt de vare beslægtet i 4. led" osv., - men om det er/var et ultimativt krav, har jeg ingen anelse om..(?)

Søren Munk (oldebarn af Christine Leegaard) er fra samme tid, slægt og miljø, og når man ser hans anetavle virker ovenstående teori bestemt sandsynlig, jfr.: http://goo.gl/5nuNB

Men der er selvfølgelig stadigvæk mulighed for at Frederik Jørgen L. er fra en anden linje vi ikke kender.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Inger-Lise Legarth

Til F.Holbek.
Jeg har kigget på din munkslægt.Niels Hansen Munk søn af Hans Munk har 3 børn siger du.Jeg har nogle andre børn end dine 3 børn.Så jeg er blevet usikker på om mine oplysninger er korrekte.
Niels Hansen Munk gift med Karen Hansdatter Sadolin
Deres børn:Laurids Nielsen Munk(1666-1725)sognepræst i Jordløse sogn gift med Anne Margrethe Rasmusdatter Leegaard.
Hans Nielsen Munk præst i Kalundborg
Margrthe Nielsdatter Munk gift med Israel Henriksen Pontoppidan
Johanne Nielsdatter Munk gift med Mads Madsen Schjelderup
V.H.
Inger-Lise Legarth

Leif Salicath

Nevnte Johanne Nielsdatter Munk ca1660-1701 har jeg som gift 19.jul.1695 med sogneprest Søren Jacobsen Bruun.   Var hun gift med Mads Madsen Schjelderup først ?

En Margrethe Munch 1663-1703 var gift 1687 i Viborg med prest Poul Paludan, men dette er vel ikke en Nielsdatter selv om årstall kan stemme ?

Inger G. Rasmussen

Hermed et supplement til Chr. Leegaard og Ingeborg Pedersdatter.
kkermit.dk faldt jeg over en ægteskabsbevilling fra 1666, hvor enke Ingeborg Pedersdatter, enke efter Jens Jensen, Borgmester i Ringkøbing, og Chr. Leegaard får ægteskabsbevilling.
Venlig hilsen
Inger

Finn Holbek

Citat fra: Inger-Lise Legarth Dato 21 Mar 2011 - 20:40
Til F.Holbek.
Jeg har kigget på din munkslægt.Niels Hansen Munk søn af Hans Munk har 3 børn siger du.Jeg har nogle andre børn end dine 3 børn.Så jeg er blevet usikker på om mine oplysninger er korrekte.
Niels Hansen Munk gift med Karen Hansdatter Sadolin
Deres børn:Laurids Nielsen Munk(1666-1725)sognepræst i Jordløse sogn gift med Anne Margrethe Rasmusdatter Leegaard.
Hans Nielsen Munk præst i Kalundborg
Margrthe Nielsdatter Munk gift med Israel Henriksen Pontoppidan
Johanne Nielsdatter Munk gift med Mads Madsen Schjelderup
V.H.
Inger-Lise Legarth

Hej Inger-Lise.

Den ældste del af Munk-slægten er opstillet iflg. Lengnicks tavle som udkom i 1843, så det vil næppe være den helt store overraskelse, hvis det viser sig at at Niels Hansen havde flere børn, og måske var gift flere gange (Lengnick angiver ingen hustru).
Hvilken kilde stammer dine oplysninger fra?

Lengnick er generelt pålidelig men noget mangelfuld, sandsynligvis fordi hans opstillinger i reglen er baseret på skifter, og ikke så meget detaljer fra kirkebøger.

Men i øvrigt interessant at der også er forbindelse til Leegaards ad den vej :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Thestrup-Bjørn

Hej Finn!

Jeg har lige kigget i mit ældgamle seddelarkiv og fandt sørme dine ( = nævnt under svar 48 her forleden):

  c.   Christian Hansen Leegaard, † EFT 1708.  Han blev gift med Edel Lisbeth Klein.
            (A)   Lene Kirstine Leegaard, * 1708, † 12 apr 1770.  Hun blev gift med (1) N.N. Thorup.  Hun blev gift med (2) Søren Lemvig, 28 mar 1759, * 20 apr 1709 i København (søn af Christen Sørensen Lemvig og Elisabeth Mule With), † 26 aug 1760 i København.


---

Han er født 30.9.1664 og død 24.12.1727 - begr. i Holmens kirke
gift 26.10.1705 med
Edel Elisabeth Klein
født 1.6.1673 Kbh. død 20.7.1739 - begr. i Holmens kirke
1. gang gift 1702 med kaptajn Andreas Frørup, død 15.2.1704
(dtr. af Johan Petersen Klein og Lene Nielsdtr. Ib)

Du kan finde flere data om dem og datteren Helene Kirstine Leegaard (1708-1770)(1. gang gift med Jens Christian Thorup, postmester) i:
Danmarks Kirker Kbh bind 1:2 - Holmens kirke

----

Desuden lidt om Christian Hansen Leegaards ejendom, Strandgade 12 på Christianshavn (i 1689 = nr. 15) - som han overtager fra Andreas Frørups enke ved vielsen (med Edel) i:
Historiske huse på Christianshavn, 1993.

----


Jeg var ellers ved at forslå ændringen direkte på din hjemmeside; men andre vil måske gerne kende til  mine anførte kilder.

Slut herfra for i dag - skal ud af døren om lidt.

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Inger-Lise Legarth

Oplysningerne har jeg fra "Det Helwegske familielegat"( findets på nettet)
Laurids Nielsen Munck gift med Anne Margrethe Rasmusdatter Leegaard havde en søn Hannibald,opkaldt efter Hannibal Wedel på Wedelsborg,hvor Anne Margrethe Rasmusdatter Leegaards fader var birkedommer.
Hannibald Lauridsen Munks datter blev gift Helweg.
V.H,
Inger-Lise Legarth

Inger-Lise Legarth

Til Inger m.fl
Oplysningerne om Dr. Christen Hansen Leegaards broderbørn, har vi fra hans skifte.
Blandt børnene var Hans Jensen,boende i Fyen ved Odense.Jeg tror stadig på.at det er Hans Jensens børn, vi har set i skiftet efter Jørgen Brunsen.
I Kværndrup kirkebog har jeg fundet børn af en Hans Jensen:Knud,Hans Christian,Karen,Dorthe,Abel.
Kunne vi bare finde et skifte efter Hans Jensen.
V.H,
Inger-Lise

Finn Holbek

#85
@ Thestrup-Bjørn, mange tak for de præcise data om Christen Hansen Leegaard. De er nu indføjet.

@ Inger-Lise, "det Helwegske familielegat" oplyser ikke primærkilde, men noterer blot; "Niels Hansen Munch, Kapellan, Helsingør". Lengnick skiver "Niels Munk, Præst på Falster, efterlod 3 Børn".

Der er dog næppe tvivl om at det er samme mand.

I Slægten Pontoppidan (m. tillæg om Aagaard, Hofman Bang og Møller), E. P. Pontoppidan, (CHR. PONTOPPIDANS BOGTRYKKERI (1904)), side 4 om Israel Henriksen Pontoppidan står; "~ Margrethe Marie Munch, Datter af Sognepræst Niels Hansen Munch i Torkildstrup, I Søn".

I St. Olai Kirke, Historie og beskrivelse, af Henning Henningsen 1959, beskrives han som "Nr. 18| Kapellan, fhv. sognepræst i Torkilstrup Niels Hansen Munck 1626 -82 og Karen Hansdatter Sadolin død 1685 - stenen bevaret i våbenhuset". jfr. http://www.zeus2.dk/olainav.html

Så man må simpelthen konkludere at Lengnick af en eller anden grund ikke kendte til alle Niels Hansen Munks børn. Men det er vel naturligt nok med opdateringer til en 160 år gammel stamtavle.

Friderich Lauritzen Munk er således 2 X fætter til Hans Munk, g. m. Anna Marie Jonæsen, som igen var en 2 x kusine til hans mor, jfr. http://goo.gl/X1J2E

Igen mener jeg at indgifteriet er med til at bekræfte opstillingen. Dengang var man ikke meget for at rode fremmede ind i det der med familie ;)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kære Finn,

Jeg ved jo ikke, om de er af din Leegaard slægt, men her er, hvad jeg fandt i Danske, norske og islandske studenter, der i Aarene 1649 til 1814 ere jordede i Kjøbenhavn, samlet ved J.C.L.Lengnich, Kjøbenhavn 1847

1) Otto Madsen Leegaard, (31 - år, formoder jeg), død 1696, Holmens Kirke
2) Johannes Leegaard, (24), død 1711, Vor Frue Kirke.

Bedste hilsner
Birgit

Inger-Lise Legarth

Tak Birgit for den oplysning.Otto er søn af Mads Knudsen Lægaard i Kværndrup.Jeg vidste,at han var død som student i København,nu kender jeg så sognet.Den anden person kender jeg ikke her og nu.
V.H.
Inger-Lise Legarth

Inger G. Rasmussen

Til Inger-Lise.
Jeg er tilbage til skiftet i Egeskov godsarkiv.
Den Anne Nielsdatter, hvis børn arver i 1710, kunne være den Anne Nielsdatter, der bliver viet 1666 til Hans Jensen. KB Ørbæk KB 1645-1813 opsl. 48.
Din teori er jo, at Hans Jensen er far til bl.a. Hans Christian Leegaard.
Måske er vi et skridt videre.
Venlig hilsen
Inger Rasmussen

Bjørn Sommer


I Sunds Herreds Provstis Skifteprotokol 1686 fol. 8 er indført skifte efter "den sædelige Dyd-og Gudelskende Matrone Sl. DORETHE MOGENSDATTER, imellem hendes efterladte Mand Hr. MADS (KNUDSEN) LÆGAARD, Sognepræst til Kverndrup Sogn og hendes Børn MOG(E)NS og OTTE LÆGAARD, Myndige, (samt) KNUD, HANS og MAREN LÆGAARD.
Fol. 10 a nævnes under tilgodehavener:
"HANS KNUDS. LÆGAARD i Kiøbenhafn efter forantagne Missive 15 Rdlr."
                                                   -
"Personalhistorisk Tidsskrift" 2. Række IV nævner følgende bryllup fra Gislev Kirkebog:
"ELISABETH BRODERSDATTER RIISBRIGH gift 18. Juni 1693 med KNUD MADSEN LÆGAARD af Trunderup."

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.