En gammel Slægt Leegaard, hvordan mon de hænger sammen?

Startet af Finn Holbek, 31 Jan 2011 - 08:25

Forrige emne - Næste emne

Finn Holbek

#30
Problemet er at der angiveligt ikke findes nogen Borgmester Knud Hansen Lægaard i denne periode, der må være en fejl i PHT 1921.

I Holstebros Historie (1936) side 290 ff gennemgås borgmestre, rådmænd og byfogeder:

Borgmestre:

Niels Tamssen eller Nis Thomesen 1499, 1503, 1510.

Jes Powelssen, muligvis Søn af Borgmester Poul Juul (se S. 21, 33, 50, 52, 60) 1503.

Simon Tyeloffson 1510, nævnes 1519 som Sælger af Øksne og Heste paa Ribe Marked (se Markeder S. 121).

Knud Persen er Borgmester 1546, da han forlenes med Storbroen (se S. 261), rimeligvis død før 1556, da Broen forlenedes til en anden.

Jens Nielsen 1603, da han og to andre Borgere forlenedes med Storbroen (se denne S. 262); vist den samme, som nævnes i det ældste bevarede Byfogedregnskab 1618-19.

Gert Meyer, nævnes 1608, død 1612. G. m. Maren Nielsdatter, Datter af Sognepræst Niels Christensen i Vejrum, havde med hende 2 Døtre Kirsten og Else; ejede Gaard paa Hjørnet af nuv. Grønsgade og Brotorvet. 2 Brødre af ham boede samtidig i Holstebro, vist Sønner af en indvandret Holstener. Om Gert Meyers Gæld til Fru Jahan Bud og Retssagen mod hans Enke og hendes Broder og Lavværge se S. 137 ff.

Jens Christensen Lægaard nævnes som Borgmester 1604, døde 64 Aar gl., vist 1618 eller 19. G. m. Maren Knudsdatter, død 1616, 68 Aar gl. Sønner: Byfoged Knud Jensen L. (se Byfogder) og Mads Jensen L., Borger i Holstebro.5

Knud Jensen (Lægaard) kaldes i en Trolddomssag 1631 Borgmester (se S. 148), ellers kendt som Raadmand og Byfoged (se disse).

Anders Sørensen 1629, 1631, nævnes som Borgmester endnu 1642. Ved kgl. aabent Brev af 1. Marts 1634 fik Borgmester Anders Sørensen, Jens Jensen Risum (Broder til nedennævnte Borgmester Jørgen ,T. B.) og Chr. Lassen Solgaard, Borger i Holstebro, Ret til at tilforhandle sig Gaarden Særkær op til Bymarken, for at den Trætte, som altid har været mellem Holstebro og nævnte Gaard, kunde afskaffes.

Tyge Sørensen 1629.

Jørgen Jensen Risum, f. 1587, Søn af Jens Jørgensen i Risum (Borbjerg S.), der 1618 er Tinghører paa Hjerm Herredsting. Jørgen R. nævnes som Rorgmester 1641 og 1647, da han som Formynder for sin Broderdatter har hendes Arv, 150 Sldl., staaende ude paa Rente. Død 1651. G. m. Karen Pedersdatter.

Jens Hansen Lægaard nævnes som Borgmester 1654, død 1658. For Bytinget og Landstinget førtes 1664-65 Sag mod Baad-mand Niels Nielsen Hindsholm, der skulle skaffe Rigtighed for afdøde Borgmester Jens Hansens Børns Arv.

Iver Jensen Hyldtald omtales som Borgmester 1655, død 1658. G. m. Anne Christensdatter, død 1696.

Niels Sørensen Solgaard, 1662-68, nævnes som Raadmand allerede 1647, udnævnt til Borgmester 3. Juni 1662. Han og Raadmand Ib Lassen (vist ogsaa en Solgaard) skænkede 1661 Kirken den 12-armede Lysekrone. Død 1668. G. m. Johanne , død 1677. De havde 9 Børn, hvoraf Knud og Christen Nielsen blev Borgmestre (se ndf.), Johanne blev g. m. Rektor Jeppe Solgaard, Maren m. Rektor Peder Thisted og den yngste Dorothea (død 1685) m. Chr. Christensen Linde.9

Niels Jensen Slykke (Sløk), 1661-70, nævnes som Borger i Holstebro 1651 ff. og g. m. Christen Nielsen Hedegaards Efterleverske Else Knudsdatter.

Christen Christensen Helt, 1669-74, efter Niels Solgaards Død udnævnt til Borgmester 3. Nov. 1669, bekr. 9. Aug. 1670; var tillige Herredsfoged i Hjerm Herred, død 1674. Hustru: Kirsten From.

Anders Rasmussen Holst, efter Chr. Christensen Helts Død udnævnt til Borgmester 27. Juli 1674, død 1678. G. m. 1) Maren Hansdatter, død 1674, 2) Anne Jensdatter Nørager.

Knud Nielsen Giørding, f. 1647, Søn af Borgmester Niels Sørensen Solgaard, udnævnt til Borgmester 5. Sept. 1670 som Niels Slykkes Efterfølger. Ejede Gaarden paa Torvets Nordside og et Hus lige overfor paa Sydsiden. Død 1691. G. m. Else Jensdatter, død 1697.

Christen Nielsen (Holstebro), f. 1647, Broder til fornævnte, udnævnt til Borgmester 22. Juni 1678 efter Anders Holsts Død. Ejede Enghavegaarden i Østergade. Død 1698, begravet 18. Febr. G. m. Anne Jakobsdatter Vinter, død 1702.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

jfr. tråd: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,9210.0.html

Atter dokumentation for de forskellige Leegaard på Sjælland, det kniber desværre længere tilbage.

Ingen bud?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Bjørn Sommer

Den KNUD JENSEN LÆGAARD, som i 1631 i en trolddomssag kaldes Borgmester i Holstebro, er den samme som KNUD HANSEN LEEGAARD, Borgmester i Holstebro - da man på den tid vekslede ret tilfældigt imellem at kalde sig "JENSEN" eller "HANSEN".
Begge navne er afledt af "JOHANNES" - og specielt i mere lærde kredse kunne en "KNUD JENSEN" komme ud for at skulle skrive sit navn i latiniseret form som "KANUTUS JOHANNIS F." eller blot "KANUTUS JOHANNIS". -
Afstanden imellem at man kaldtes "HANSEN" eller "JENSEN" var derfor så at sige ikke-eksisterende og beroede kun på lokal tilfældighed.

Rådmand/Borgmester KNUD JENSEN/HANSEN LÆGAARD var søn af Borgmester i Holstebro JENS/HANS CHRISTENSEN LÆGAARD (død 1604), der må formodes at være født på Lægård i Holstebros annekssogn Måbjerg - og derfor MORBROR til den københavnske Borgmester MIKKEL VIBE, hvis mor var født på denne gård Lægård i Måbjerg.

Slægtsskabet med Mikkel Vibe har været retningsbestemmende for, at KNUD JENSEN/HANSEN LÆGAARDs søn, HANS KNUDSEN LEEGAARD, kunne blive Rådmand i København. - En anden søn var præsten MADS KNUDSEN LEEGAARD - opkaldt efter Rådmanden/Borgmesterens bror, MADS JENSEN LÆGAARD i Holstebro. -

Med venlig hilsen

Bjørn Sommer.

Finn Holbek

Hej Bjørn

Mange tak, dit svar sætter faktisk det hele på plads, jfr. Christen I. Leegaards 5 generationer efterkommere:
http://goo.gl/s8AJJ

Jeg har ofte set det tilsvarende Johanes/Hans i de tysk/holstenske slægter, - helt indlysende rigtigt, der var nøglen til det hele.

I dansk ses ofte forvekslingen Jens/Niels, men jeg har dog endnu ikke set en tilsvarende forbindelse Hans-Niels, men den er vel værd at være opmærksom på, der kan jo ligge en forklaring i hidtil uløste gåder i andre slægter...

Tilbage til Leegards.
Når man regner tilbage i "Holstebros historie" bekræftes ovenfor anførte opstilling, hvilket igen retter nogle fodfejl i "Slægten Leegaard fra Maabjerg sogn ved Holstebro", og alt stemmer igen med Nygaards sedler og kirkebøger. mv., - men jeg har endnu ikke fundet en kilde som retter dækker det hele. Kender du en sådan kilde, siden du er så sikker på hånden? der er måske mere jeg har overset?

Igen mange tak og god søndag :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Bjørn Sommer

Kære Finn!

Der findes ikke nogen trykt kilde, som omfatter alle disse data!
Men jeg kender Leegaard-stamtavlen og Aldals: "Holstebros Historie."
Det her fremlagte skyldes, at jeg selv stammer fra ZIDZEL VILLADSDATTER LEEGAARD (ca. 1662-1726), gift med Bogbinder i Ribe LAURIDS JOHANSEN LUND, samt fra hendes bror, en NIELS VILLADSEN LÆGAARD i Holstebro (død 1735), som var bror til en MOGENS VILLADSEN LÆGAARD i Holstebro (død 1700) samt til en sognepræst i Ferring 1682-1710 Hr. MADS VILLADSEN LEEGAARD - og formentlig - ligesom en Sognepræst JENS VILLADSEN HOLSTEBROE i Tårup og Kvols (f. 1657 i Holstebro) - søn af en borger i Holstebro VILLADS HANSEN/JENSEN (ca. 1611-1704) og hustru ALHED MADSDATTER.
I Elias Eskildsen Naurs digt om Holstebro kendes VILLADS HANSEN som en af de borgere, hos hvem Elias Naur var kostgænger, da han gik i Holstebro Skole.
Jeg antager, at ALHED MADSDATTER har været datter af KNUD JENSEN LÆGAARDs bror MADS JENSEN LÆGAARD i Holstebro.
Deraf kommer mine undersøgelser omkring gården Lægård i Måbjerg samt min formodning om, at Borgmester i holstebro JENS CHRISTENSEN LÆGAARD (ca. 1540-1618/19) var født her og bror til MARGRETHE CHRISTENSDATTER (død 1577), som i ægteskab med bonden i Lægård CHRISTEN MIKKELSEN (død ca. 1572) var mor til Borgmester i København MIKKEL CHRISTENSEN VIBE (f. 1565 i Lægård, død 1624 i København).
MIKKEL VIBE må efter forældrenes død være kommet til sin farbror, Rådmand i københavn 1591-94 JENS MIKKELSEN VIBE. -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Birgitte Callø

Hej.

Christenze Hansdatter Leegaard f. ca 1650 d. 1715 på Skærbækgård, Tanderup s. Fyn gift 1672 med Rasmus Lauritzen byfoged i Fåborg ( f. ca 1645 - 1729). Ægteparret var trolovet og viet i Kværndrup af præsten Mads Knudsen Leegaard. Dette var indført i dennes notesbog.

Rasmus Lauritzen købte Skærbækgrd. ( Minedal) af sælgeren Joachim Leegaard som det står i skødet udstedt 22/12 1699 "bosat på præstegården ved Assens af fri vilje med velberaad hu til min høitærede kiere Svoger  høyagtbare og velfornemme Mand Seign. Rasmus Lauritsen".  Nu kan svoger jo dække bredt.

Christenzes mor begraves i Assens 1/11 1677 som byfogedkonene mor og iflg kilden Nordisk Slægtsforskning APS: Slægten Leegaarth i Glibstrup skulle hun hedde Susanne Knudsdatter Leegaard. Denne påstand samt hvem hun skulle havde været gift med, er noget "flydende"

Christenze var søster til generalløjtnant Fredrik Hansen Legarth iflg. Harbo, da hendes datter Johanne Margrethe i 1702 fik sin ældste søn Frederich døbt og bl. fadderne nævnes barnets mors morbror Generalløjtnanten.

Christenzes sønner kalder sig Leegaard. Jørgen og Mogens ( min ane) bosætter sig på  ryttergårde i Viuf, Herslev s. Sten bosætter sig på Amhedegård, Egtved s.

Hvordan slægten hænger sammen længere tilbage følger jeg med spænding i denne tråd idet de 2 nævnte kilder ikke er helt enige.

Hilsen fra Birgitte













Finn Holbek

Hej Birgitte

Man skal hæfte sig ved Holstebros historie side 290-291:

1. Jens Christensen Lægaard nævnes som Borgmester 1604, døde 64 Aar gi., vist 1618 eller 19. G. m. Maren Knudsdatter, død 1616, 68 Aar gl. Sønner: Byfoged Knud Jensen L. (se Byfogder) og Mads Jensen L., Borger i Holstebro.

2. Knud Jensen (Lægaard) kaldes i en Trolddomssag 1631 Borgmester, ellers kendt som Raadmand og Ryfoged (se disse).
Og om denne på side 294 hvor det bla. hedder: fik Juni 1622 Kongebrev om aarlig at forhøre Byfoged Knud Jensen Lægaards Regnskab for den Opbørsel, han havde som Værge for sin afdøde Broder Hans Jensens to Børn Jens og Christen Hansen, og føre Tilsyn med, at Børnene ikke kom tilkort.

Denne Hans Jensen er identisk med Jens Peter Harboes første led, "Hans (Christensen?) Leegaard Bonde paa Leegaard (nu Lægaard)", da de ovennævnte to børn uden tvivl er Christen Hansen Leegaard, Fred. III's Livlæge, og Jens Hansen Leegaard, stamfaderen til resten af den sammenhængende slægt.

Det ser ud til at hænge fint sammen :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Finn Holbek

Citat fra: Leif Salicath Dato 07 Feb 2011 - 15:50
Citat
1 Hans Leegaard, f.c. 1580, d.c. 1660; bonde på Leegaard (nu Lægaard), Marbjerg sogn ved Holstebro. 2  børn.

2a. Christen Hansen Leegaard, Fred. IIIs livlæge, f. på Lægaard c. 1619, d.i Ringkøbing 1672. Gift med Ingeborg Pedersdatter, enke efter  borgmester Jens Jensen, f.c. 1630, d. 1689. Ingen børn.

2b. Jens Hansen Leegaard, bor måske på fødegården, f. på Lægaard c. 1620.
6 børn:

3A. Albret Jensen Leegaard,

3B. Hans Jensen Leegaard, bor ved Odense. 2 børn: 4a, 4b.

3C. Ifuer Jensen Leegaard, bor i Amsterdam.

3D. Karen Jensdatter Lg., f.c. 1653

3E. Bochard Jensen Lg., f.c. 1655

3F. Peder Jensen Lg., f.c. 1656

Børn efter Hans Jensen Lg.:

4a. Friderich Hansen Leegaard, general, f.c. 1650, d. i Rendsborg 1733.
gift med Margrethe Arnold, Generaldatter, f.c. 1670, d. i Rendsborg 1733.
1 datter: 5A.

4b. Christence Hansdatter Lg., f.c. 1650, d.c. 1720, gift med Rasmus Lauritzen på Skjærbæk, d. 1729. 7 børn: 5B-5H.

5A. Anna Cathrine Lg.

5B-H: Jørgen, Mogens, Steen, Hans, Susanne, Christence, Johannne Margrethe.

Jeg er særlig interessert i 4a, men kan ikke helt få det til å stemme at han er sønn av 3B.  Når farfaren (2B) er født ca 1620 er det vel en umulighet at barnebarnet fødes i 1650.   

Ja det er et godt spørgsmål!

Det ser mest af alt ud til at generalen Friderich Hansen Leegaard f. c. 1650, d. i Rendsborg 1733 og hans søster Christence Hansdatter Leegaard f. c. 1650, d. c. 1720, hører til i faderens generation.

Har nogen et bud på dette?
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Birgitte Callø

#38
Hej Finn.

Jens Hansen Leegaard på Lægaard kunne vel godt være født ca 1600, og være storebror til livlægen. -og Hans Jensen Leegaard ved Odense f. ca 1625???( så vidt jeg husker, gjorde Harboe et notat om samme spørgsmål)
Ja, så kan Christenze godt være datter af Hans Jensen Leegaard. Vedrørende hendes mor Susanne, som jeg ikke kan finde med navnet Knudsdatter Leegård, i andre kilder end "Slægten Legarth på Glibstrup" bliver tingene endnu mere usikre.  I kirkebogen ved dødsfald, benævnes hun kun som Susanne, byfogedkonens mor.

Susanne kan måske havde været gift med Hans Jensen Leegaard? Her er da hvis det, man kan kalde endnu et godt spørgsmål!

Hilsen fra Birgitte.

Leif Salicath

Jeg finner en note i Nygaard sedler som kanskje har interesse (Hans Leegaard 1719 - omhandler hans far):


[vedhæfting slettet af admin]

Bjørn Sommer

Byfoged - senere Borgmester - i Holstebro KNUD JENSEN LÆGAARD og broderen, Borger i Holstebro MADS JENSEN LÆGAARD var sønner af Borgmester i Holstebro JENS CHRISTENSEN LÆGAARD (død ca. 1619).
KNUD JENSEN LÆGAARD var værge for sin afdøde bror HANS JENSEN LÆGAARDs børn i 1622. -

Blandt disse broderbørn må være den JENS HANSEN LÆGAARD, der var Borgmester i Holstebro i 1654 og som døde i 1658. - samt Fr. III.s Livlæge CHRISTEN HANSEN LEEGAARD. -

Det vil være ulogisk, at en familie, der har vundet indpas i bypatriciatet i Holstebro (Købmandsstanden, hvorfra Rådmænd og Borgmestre tages) skulle søge tilbage til det landlige - endsige den gård, hvorfra de oprindelig kom til Holstebro. -

Kronologisk passer Borgmester i Holstebro JENS HANSEN LÆGAARD til at være den "JENS HANSEN LÆGAARD" om hvem stamtavlen kun har navnet, men tilknyttet den formodning, at han måske boede på gården Lægård i "Marbjerg" for Måbjerg Sogn ved Holstebro.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Finn Holbek

@ Birgitte, jeg kender intet til "Slægten Legarth på Glibstrup", men det lyder da ikke umuligt at den stammer fra en Susanne Knudsdatter Leegård af slægten fra Maarbjerg sogn.

@ Leif, kancelliassessoren er bror til kaptajn Jens Hansen på Kornerupgård, og skulle så vidt vides ikke have haft efterslægt, men det kunne åbenbart se ud til at være ukorrekt, interessant.

@ Bjørn, vi er helt enige i tolkningen af de forskellige oplysninger, og dermed opstillingen af de ældste led, jfr. 6. generationer efterkommere af Christian I. Leegaard: http://goo.gl/y9Rc2

Problemet opstår ved livlægens bror Jens Hansen L., som angives født ca. 1615-1620. Han skulle have været gift to gange, og i første ægteskab være far til Hans Jensen L., som ifølge Jens Peter Harboe skulle være far til general Friderich Hansen L. og søsteren Christence Hansdatter L., begge født. ca. 1650.

Der er bare det ved det, at "deres far" Hans Jensen L. allertidligst kan være født omkring 1640, og en 10-årig bliver altså ikke far til to børn. Opstillingen i sin nuværende form holder ikke.

Som Birgitte foreslår, kunne man forestille sig at farfaderen Hans Jensen L. (livlægens bror), har været betydeligt ældre, måske ligefrem halvbror via et af faderen tidligere indgået ægteskab.
Opstillingen holder jo kun hvis Hans Jensen L. er født omkring 1600-1605, ellers skal vi finde en anden Hans Jensen i den rigtige generation.

Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Kære Finn,

Jeg ved ikke, om det kan bringe dig videre med justitsråd Andreas Leegaard, men jeg fandt tilfældigt, at han er fadder til en dåb i Skt.Nikolaj Kirke, Sokkelund, København, 1746-65, opsl. 96, dåb d. 27. marts 1751.

Bedste hilsner
Birgit

Bjørn Sommer

Kære Finn!

Heller ikke jeg er helt klar over, hvor Friderich Hansen Leegaard og Christentze Hansdatter Leegaard passer ind, men jeg mener dog, at Holstebro-borgmesteren JENS HANSEN LEEGAARD (død 1658) må være far til de i "søskendeflokken", der har et kendt fødselsår. -

Hr. MADS KNUDSEN LEEGAARD i Kværndrup viede RASMUS LAURIDSEN og CHRISTENTZE HANSDATTER LEEGAARD - og RASMUS LAURIDSEN fik skøde i 1699 fra sin "svoger" JOACHIM LEEGAARD.

JOACHIM HANSEN LEEGAARD var søn af Rådmand i København HANS KNUDSEN LEEGAARD (Skifte 23/11 1688) og hustru KIRSTINE JENSDATTER. -

På Københavns Stadsarkiv findes udtog af skiftet efter HANS KNUDSEN LEEGAARD, der efterlod sig en formue på 62.408 Rigsdaler og havde gård på Gammeltorv og et andet sted i byen. Desuden ejede han Oversøes Mølle i Kalundborg Amt. - Børnene var:
a) Løjtnant JENS HANSEN LEEGAARD. -
b) "actbar og discrete Ungkarl" JOCHUM HANSEN LEEGAARD. -
c) "meget hæderlige og vellærde unge Mand" CHRISTIAN HANSEN LEEGAARD. -
d) "meget hæderlige og vellærde unge Mand" HANS HANSEN LEEGAARD, 23 år (f. ca. 1665). -
e) MAREN HANSDATTER LEEGAARD, enke efter JØRGEN GREGERSEN. -
f) KIRSTINE HANSDATTER LEEGAARD, gift med Handelsmand i København LAURIDTZ NIELSEN FOG. -
g) APPELLONE HANSDATTER LEEGAARD, gift med Kæmner i København ALBERT TØNSBERG. -
h) MAGDALENE HANSDATTER LEEGAARD, 20 år (f. c. 1668). -
i) SIDSE HANSDATTER LEEGAARD, 15 år (f. ca. 1673). -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.

Finn Holbek

Citat fra: Birgitte Callø Dato 28 Feb 2011 - 15:09
Christenzes mor begraves i Assens 1/11 1677 som byfogedkonene mor og iflg kilden Nordisk Slægtsforskning APS: Slægten Leegaarth i Glibstrup skulle hun hedde Susanne Knudsdatter Leegaard.

Pengene passer hvis man går ud fra at denne Susanne Knudsdatter L. faktisk ER er søster til rådmand Hans Knudsen, pastor Mads Knudsen og Christine L. (g. m. Hospitalforestanderen Jonas Sørensen), eneste krav er at Sussanes byfoged i Assens hed Hans.

1. de kronologiske problemer omkring Hans Jensen L. (søn af Jens Hansen L. d. 1658), er løst.

2. Christentze Hansdatter L. bliver viet af sin morbror.

3. Rasmus Lauritzen købte Skærbækgrd. af hustruens fætter Joachim Leegaard.

4. Christentze kunne meget vel være opkaldt efter sin moster.

5. det forklarer også hvorfor Christenze og Friderich Hansen IKKE er efterkommere af rådmand Hans Knudsen Leegaard død. 1688, og derfor IKKE figurerer i skiftet efter denne.

6. det er også ganske sandsynligt at kaptajn Jens Hansen Leegaard på Kornerup d. 1708, opkalder sin søn Hans Frederich Leegaard (døbt 1697) efter sin fætter, den store generalløjtnant.

---> Jeg tor det hænger sådan sammen <---

Kender nogen til en liste over byfogeder i Assens? (er ikke i det fyenske rådighedsaristokrati).


Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Regelsen

Hej Finn

Nævnte Byfogeder i Assens:

152o, Hans Hiericksøn
1610, Lauritz Andersen
1619, Gabriel Mouritzen
1631, Jørgen Mand
1649, Bonde Jacobsen
1660 blev herredsfoged Isach Mouritzen tillige byfoged.
1676, Jens Jespersen, byfoged & herredsfoged
1682, 13.03, Peder Nielsen Kjøge, død 1695
1695, Peder Rasmussen, død 1699
1699, Niels Rasmussen Selmer, afstod 1742, død 1745
1742-43, Lauritz Struck, så Uldall

(1697, Christen Rasmussen)

Hans Uldall, udnævnt 1743
Venlig hilsen
regelsen

Finn Holbek

Mange tak Torben.

Må sige at jeg havde set forkert i Birgitte Calløs indlæg: "Christenzes mor begraves i Assens 1/11 1677 som byfogedkonene mor". Dvs, at hun kunne være gift med hvilken som helst "Hans", men mon ikke at han har haft en eller anden tillidspost så det kan opspores?

Måske en opgave for andre, da denne gren ikke er mine egne aner, tak for alle bidrag i tråden :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Birgitte Callø

Hej allesammen.

Undskyld, undskyld! Susanne blev selvfølgelig begravet i Fåborg som byfogedkonens mor 1. november 1677.

Hilsen fra Birgitte.

Finn Holbek

#48
Jeg har siden lånt "Slægten Legarth fra Glibstrup", udgivet af "Nordisk Slægtsforskning APS" 1980, som på det tidspunkt var ejet af Paulli Martin. Firmaet blev videresolgt 1982, se mere her: http://nordisk-slaegtsforskning.dk/
Man kan kritisere bogen for manglende kildehenvisninger, men den slags er vel betragtet som "forretningshemmelighed".

Bortset fra det er jeg helt enig i forfatterens konklusion; at Christenze Hansdatter Leegaards mor Sussane, må have været en datter af Knud Jensen Leegaard.

Det bliver sikkert aldrig muligt at dokumentere, men alle inddirekte oplysninger i div. arkivalier mv., og ikke mindste de forskellige indlæg i tråden her, peger på at de ældste led af slægten har set således ud:


Christen I. Leegaard, † i Lægaard, Maabjerg.  Han blev gift med N.N..
I.   Jens Christensen Leegaard, * OMK 1555 i Lægaard, Maabjerg, † 1618 - 1619.  Han blev gift med Maren Knudsdatter, * OMK 1548 (datter af Knud Persen og N.N.), † 1616 i Holstebro Købstad.
   A.   Hans Jensen Leegaard, † FØR 1622.  Han blev gift med N.N..
      1.   Christian Hansen Leegaard, * 1619, † 1672 i Ringkøbing Købstad.  Han blev gift med Ingeborg Pedersdatter, 5 jan 1666, † 1689.
      2.   Jens Hansen Leegaard, * 1615 - 1620, † 1658.  Han blev gift med (1) N.N., † FØR 1652.  Han blev gift med (2) N.N., OMK 1652.
         a.   Albret Jensen Leegaard, * Est 1645 - 1650.
         b.   Hans Jensen Leegaard, * Est 1645 - 1650.  Han blev gift med N.N..
         c.   Ifuer Jensen Leegaard, * 1653 - 1656.
         d.   Karen Jensdatter Leegaard, * OMK 1653.
         e.   Bochard Jensen Leegaard, * OMK 1655.
         f.   Peder Jensen Leegaard, * OMK 1656.
   B.   Knud Jensen Leegaard, * OMK 1580 i Holstebro Købstad, † FØR 1636 i Holstebro Købstad.  Han blev gift med Maren Pedersdatter, † EFT 1636.
      1.   Hans Knudsen Leegaard, * 21 sep 1619 i Holstebro Købstad, † 20 apr 1688 i København.  Han blev gift med Kirstine Jensdatter, 6 jan 1650.
         a.   Jens Hansen Leegaard, † 1708 i Roskilde Købstad.  Han blev gift med Sophia Werdelmann, 7 mar 1695 (datter af Frederik Werdelmann og Kathrine Walter), † EFT 1720.
            (A)   Christina Catharina Leegaard, * 1695 i København, † 1754, begravet 31 okt 1754 i Ørsted Kirke (Rougsø H., Randers).  Hun blev gift med (1) Carl Braem, 10 mar 1713 i Kornerup (Sømme H., Roskilde).  Hun blev gift med (2) Christian Friderich Schumacher, 25 aug 1722 i Garnisons Kirke, København.
            (B)   Hans Frederich Leegaard, * 1697 i Kornerupgaard, Kornerup (Sømme H., Roskilde).
            (C)   Godhardt Christian Leegaard, * 1700.
         b.   Jochum Hansen Leegaard, † EFT 1699.  Han blev gift med Sophie Amalie Thomasdatter, * OMK 1678.
            (A)   Merlene Sophia Leegaard, * 4 maj 1700 i Assens Købstad, † 5 aug 1760 i Stubbekøbing Købstad.  Hun blev gift med Børge Dinesen Pontoppidan, 8 apr 1723 i København, * 10 aug 1683 i Sønder Broby (Sallinge H., Svendborg) (søn af Dines Hansen Langeland og Mette Jensdatter Lucoppidan), † 17 maj 1758 i Torkilstrup (Falsters Nørre H.).
         c.   Christian Hansen Leegaard, † EFT 1708.  Han blev gift med Edel Lisbeth Klein.
            (A)   Lene Kirstine Leegaard, * 1708, † 12 apr 1770.  Hun blev gift med (1) N.N. Thorup.  Hun blev gift med (2) Søren Lemvig, 28 mar 1759, * 20 apr 1709 i København (søn af Christen Sørensen Lemvig og Elisabeth Mule With), † 26 aug 1760 i København.
            (B)   Andreas Leegaard.
         d.   Hans Hansen Leegaard, * OMK 1665, † EFT 1705.
         e.   Maren Hansdatter Leegaard, † EFT 23 nov 1688.  Hun blev gift med Jørgen Gregersen, † FØR 23 nov 1688.
            (A)   Kirstine Jørgensdatter Leegaard, * 17 jul 1686 i København, † 29 sep 1732.  Hun blev gift med Ole Gerner, 17 sep 1706, † 1731.
         f.   Kirstine Hansdatter Leegaard, * OMK 1652, † OMK 1732.  Hun blev gift med (1) Anders Gregersen Romer.  Hun blev gift med (2) Laurids Nielsen Fog, * OMK 1656, † OMK 1735.
            (A)   Kirsten Romer, * OMK 1675 i København, † 1737 i Gladsaxe, København.  Hun blev gift med Jacob Lerche, FØR 1696, † 19 apr 1721 i Kragerup Gods (Finderup, Løve H., Holbæk).
            (B)   Anders Lauersen Fog.
            (C)   Anna Lauritzdatter Fog, * OMK 1693, † 8 mar 1764.  Hun blev gift med Nicolai Brorson, 19 sep 1753 i København, * 23 jul 1690 i Randerup (Tønder, Højer og Lø H., Tønder), † 30 mar 1757 i København.
         g.   Appelone Hansdatter Leegaard, † FØR 1701.  Hun blev gift med Albert Hansen Tønsberg, † EFT 1699.
         h.   Magdalene Hansdatter Leegaard, * OMK 1668, † EFT 1699.  Hun blev gift med Laurids Mouridsen Trap, * i Viborg Købstad (søn af Mourits Lauritsen Trap og Johanne).
         i.   Cidsel Hansdatter Leegaard, * OMK 1673, † EFT 23 nov 1688.  Hun blev gift med Christopher Hartmann.
      2.   Susanne Knudsdatter Leegaard, * OMK 1620, † 1677 i Faaborg Købstad, begravet 1 nov 1677.  Hun blev gift med Hans N.N. (Frederiksen?).
         a.   Friderich Hansen Leegaard, * OMK 1650, † 1733 i Rendsburg.  Han blev gift med Margrethe Arnold, * OMK 1670, † 1733 i Rendsburg.
         b.   Christenze Hansdatter Leegaard, * OMK 1650, † 1715 i Skærbækgaard, Tanderup (Baag H., Odense).  Hun blev gift med Rasmus Lauritsen, EFT 1672 i Kværndrup Kirke (Sunds H., Svendborg), * OMK 1645, † 1729 i Skærbækgaard, Tanderup (Baag H., Odense).
            (A)   Jørgen Rasmusen Leegaard, * 1673.
            (B)   Mogens Rasmusen Leegaard, * 1675.
            (C)   Susanne Rasmusdatter Leegaard, * 1678.
            (D)   Laurits Rasmusen Leegaard, * 1680.
            (E)   Hans Rasmussen Leegaard, * 1683.
            (F)   Christenze Cathrine Leegaard, * 1686.
            (G)   Steen Rasmussen Leegaard, * 1688.
            (H)   Sille Johanne Margrethe Leegaard, * OMK 1690, † 1725.
      3.   Mads Knudsen Leegaard, * OMK 1626, † EFT 1666.  Han blev gift med Dorthea Mogensdatter, 1660, * 1630, † 1686.
         a.   Mogens Madsen Leegaard, * 1665, † EFT 1698.  Han blev gift med Margrethe Jensdatter Stud, 17 jan 1694 i Helligaandskirken, København, * 1678.
      4.   Christine Knudsdatter Leegaard, * FØR 1630 i Lægaard, Maabjerg, (Hjerm H., Ringkøbing).  Hun blev gift med Jonas Sørensen.
         a.   Søren Jonæsen, * 1656 i Aarhus Købstad, † maj 1717 i Roskilde Købstad, begravet 27 maj 1717.  Han blev gift med (1) Ellen Esaiasdatter Fleischer, 11 apr 1694 (datter af Esaias Fleischer og Ellen Jacobsdatter Riber), † 1717 i Roskilde Købstad, begravet FØR 17 jun 1717 i Roskilde Domkirke.  Han blev gift med (2) Anna Pedersdatter, 25 nov 1691, † 1692.
            (A)   Helene Kirstine Jonæsen, * 1695 i Roskilde Købstad, † apr 1769 i Kornerupgaard, Kornerup (Sømme H., Roskilde).  Hun blev gift med Hans Asmus Jappe, 1724, * jan 1682 i Schleswig, † 1758 i Kornerupgaard, Kornerup (Sømme H., Roskilde).
            (B)   Jonas Jonæsen, * 1696 i Roskilde Købstad, † Est Bef 1706.
            (C)   Esajas Fleischer Jonæsen, * 1697 i Roskilde Købstad.
            (D)   Anna Marie Jonæsen, * 1698 i Roskilde Købstad, † 1764.  Hun blev gift med Hans Munk, 1727, * 1698 i København (søn af Morten Munk og Maren Fleischer), † sep 1760 i København, begravet 23 sep 1760 i Helligaandskirken (Helliggeist), København.
            (E)   Rebecha-Sophia Jonæsen, * 1700 i Roskilde Købstad.
            (F)   Margrete Jonæsen, * 1701 i Roskilde Købstad.
            (G)   Veronica Jonæsen, * 1702 i Roskilde Købstad.
            (H)   Tabitta Jonæsen, * 1703 i Roskilde Købstad, † EFT 17 jan 1733.
            (I)   Anna Sophia Jonæsen, * 1705 i Roskilde Købstad.
            (J)   Jonas Jonæsen, * 1706 i Roskilde Købstad.
            (K)   Luciana-Sophia Jonæsen, * 1707 i Roskilde Købstad, † 1769.  Hun blev gift med Christian Pedersen Ostenfeld, * 1702 (søn af Peder Ostenfeld og Mette Wærenskjold), † 1764.
            (L)   Hans Jonæsen, * 1708 i Roskilde Købstad.
   C.   Mads Jensen Leegaard, * i Holstebro Købstad, † EFT 1625 i Holstebro Købstad.
II.   Margrethe Christensdatter, * i Lægaard, Maabjerg.  Hun blev gift med Christian Mikkelsen Wibe, * OMK 1540 (søn af Mikkel Wibe og N.N.), † 1572 i Lægaard, Maabjerg.
   A.   Christen Wibe, † 4 jan 1605 i København, begravet 7 jan 1605 i Helligaandskirken, København.  Han blev gift med (1) Elisabeth Lauritzdatter Koch, * i Lübeck, (datter af Lauritz Koch og N.N.), † 3 mar 1599.  Han blev gift med (2) Else Clausdatter, OMK 1600.
      1.   Jens Wibe, † 26 sep 1623 i Helsingør Købstad, begravet 26 sep 1623 i Helsingør Købstad.
      2.   Karen Christensdatter Wibe, * 1569, † 17 aug 1637.  Hun blev gift med Jørgen Jensen Brod, * 1570 i Roskilde Købstad, † 25 nov 1633.
   B.   Mikkel Wibe, * 1565, † 30 mar 1624 i København.  Han blev gift med (1) Mette Lauritzdatter, 1593, † 23 mar 1599 i København, begravet 25 maj 1599 i Skt. Nikolaj   Kirke, København.  Han blev gift med (2) Anne Surbech, 15 jun 1600 (datter af Simon Surbech og Karine), † 10 mar 1632 i København, begravet 13 mar 1632 i Skt. Nikolaj Kirke, København

Kommentarer er naturligvis velkommende.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Thestrup-Bjørn

Hej Finn!

Jer ser lige, du skriver:

(A)   Christina Catharina Leegaard, * 1695 i København, † 1754, begravet 31 okt 1754 i Ørsted Kirke (Rougsø H., Randers).  Hun blev gift med (1) Carl Braem, 10 mar 1713 i Kornerup (Sømme H., Roskilde).  Hun blev gift med (2) Christian Friderich Schumacher, 25 aug 1722 i Garnisons Kirke, København.

Hun er begravet i Ørsted kirke (Ramsø, Roskilde) – IKKE Randers amt
(Iflg. Danmarks kirker - Københavns amt 3.II - Ørsted kirke) - i kirken er et epitafium.


Som enke efter oberst Chr. Fr. Schumacher (død 9 jun 1736 i Ørsted) står hun som ejer af Benzoneje (= Risbyholm), Ørsted (altså i Roskilde amt!)
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Leif Salicath

#50
Tusen takk for flott oversikt, Finn.

Jeg har notert at Mogens Madsen Leegaard, magister 1665- ble begr. i København 19.aug.1711 - nevnt her tidligere.  Hans Hustru Margrethe Jensdatter Stud ble begravet samme år, 3.feb.

Iflg. FS Beta, hadde de barna Jens døpt 25 okt. 1698 i Holmens kirke og Dorthe døpt 10.jan.1702 i Holmens kirke.  

Er det noen forbindelse mellom de eldste ledd Leegaard nevnt her og sorenskriver Jens Bertelsen Leegaard født 2.mai.1649 i Tranebjerg, Holbæk - begr. 3.jul.-1734 i Rakkestad, Norge gift ca 1690 med datter av sogneprest i Norderhov Otte Jacobsen - Marthe Ottesdatter 1671-17.nov.1747 ?  Se også tråd nr. 1802 i Dis Danmark (gammelt forum ?).

De hadde 3 barn hvorav det eldste; Marthe Dorothea Jensdatter Leegaard 1694-1764 har vært drøftet om og om igjen og aldri helt fullført fordi hun skal (kanskje) være mor til premierløytnant Otto Nicolay Sperling 1719-1793 (ugift mor). Mulig barnefar løytnant,visitør Alexander Frederich Nicolay Sperling ca1695-1737.  Hun ble gift i 1727 med sek.lnt. Johan Friderich Gram ca1674-1728 - altså et kort ekteskap. Mulig hun ble gift igjen - derom strides de lærde.

Finn Holbek

Hej i tråden

@ Thestrup, -tak fordi du gjorde opmærksom på fejlen. Jeg har igennem det seneste 1½ år rettet en del i stedfortegnelsen (og tilføjet geotags). Uheldigvis er der undervejs sket nogle fejlsammenlægninger af enslydende navne, hvilket antageligt også er sket her. (rettet i næste opdatering).

@ Leif, - Jeg kender desværre ikke til Jens Berthelsen Leegaard, eller en eventuel forbindelse til slægten fra Maarbjerg.



Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Leif Salicath

Foreldre og bror av Sophia Werdelmann nevnes her under Operahusets brand i 1689 http://home.online.no/~cfscheel/brand.htm

Samme sted er også nevnt en Mikael Wibe.  Slekt til de nevnte Wibe ?

Jørn Thorsson

Blot lidt ekstra data:

Hans Knudsen Leegaard begraves 8 maj. (dødsdatoen har du allerede). (PHT1921 s162+164).

Kirstine Hansdatter Leegaard dør 6 jul 1732 (Helligånd, Kbh). Hun vies 1675 til Romer. (PHT 5R, B4, s290).

mvh

Jørn Thorsson


Finn Holbek

@ Leif, Sophias Werdelmann bror, Richter, omkom ved brandkatastrofen i Operahuset 1689.
Margarethe Cathrine Wibe f. 1679, døde 1. maj 1689 pga. sine sår fra samme.
Hun var datter af Michael Wibe II. (1627-1694) som fik våbenbrev 1679, en dattersøn af Mikkel Wibe og Anne Surbech (DAA 1927:II:99).

@ Jørn, atter engang tak for de forskellige data.

God weekend alle.
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk

Inger-Lise Legarth

Til Leif Salicath.
Mogens Madsen Leegaard havde følgende børn:
Niels f. 1694
Margrethe Sophie f. 1696
Jens f. 1698
Dorethe f. 1702
Mathies f. 1705
Jacob f 1708 d.1789.
Alle børn undtagen Jacob døde under pesten i København ca 1711.
Jacob Mogensen Leegaard var gift med Thale Margrethe Resen, de havde ingen efterkommere.
Han var Generalkrigskommissær i Norge.
Jeg har søgt efter Jens Bertelsen Leegaard uden held.Der findes en præst i Tranebjerg sogn,som hedder Bertel Jensen.Hans søn Jens efterfølger ham som præst.Tiden passer nogenlunde.
Hvor har du Jens Bertelsen Leegaards fødselsdata fra?
Han kunne også hedde Jens Bertel Leegaard?
Venlig hilsen
Inger-Lise

Leif Salicath

Hei Inger-Lise.

Takk for nyttig informasjon. 
Thale Margrethe Resen var en interessant nyhet for meg, da min tiptipoldemors søster het Thale Margrethe Resen Holfeldt 1779-1860.  Hun var datter av ob.lnt Christopher Heinrich Holfeldt og Ambrosia Paludan.  Hun er født i Vanse, Lyngdal i Norge, dvs. samme sted som Jens Mogensen Leegaard giftet seg 22.jun.1740.  Jeg må forfølge dette etterhvert for jeg vet ikke hvem som var krigskommisærens svigerforeldre ennå.

Jens Bertelsen Leegaard er et ordentlig nøtt.   Mine opplysninger kommer fra Danmark på gammelt forum nr. 1802http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,1802,1802#msg-1802 .  Det er godt mulig at han "kommer fra Lægaard".

Thestrup-Bjørn

Til Finn m.fl.

Jeg har lige en "løsrevet"

- og mangler forældrene til parret:

Kommandørkaptajn FRIDERICH JØRGEN LEEGAARD (ca. 1694-1763)
og hustru KIRSTINE FOGH (ca. 1693-1774)

[Andet har jeg ikke om dem, kun deres datter: Kirstine Legaard (1732-1771) og hendes 2 mænd (P.N van Haven og C. von Schindel)]


Hvem kender mon denne kommandørkaptajn Leegaard? og hans hustru?
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Regelsen

Hej

<Han blev gift med Margrethe Jensdatter Stud, 17 jan 1694 i Helligaandskirken, København, * 1678>

Var det ikke Holmens kirke?, hun var jo datter af Holmens øverste kapellan Jens Richardsen Stud.
Venlig hilsen
regelsen

Finn Holbek

Citat fra: Regelsen Dato 18 Mar 2011 - 17:32
Var det ikke Holmens kirke?, hun var jo datter af Holmens øverste kapellan Jens Richardsen Stud.

Jep du har ret Torben, jfr. 1647-1696, Holmen, Sokkelund, København, opslag 250, nederst th.

Spændende hvis vi kan få samlet endnu flere tråde :)
Med venlig hilsen
Finn Holbek
https://finnholbek.dk