Har du nogen erfaring med at få lavet gamle smalfilm til CD?

Startet af Merete Thrane, 07 Feb 2014 - 13:14

Forrige emne - Næste emne

Merete Thrane

Mine forældre tog mange smalfilm som jeg har arvet. Det er super8 og 8 film.
Nu vil jeg gerne have lagt familie-filmene på CD - i flere kopier til mine børn og andre.
Jeg vil ikke fumle med det selv.
Der er mange udbydere ser jeg på nettet til dette job.

Hvem skal man vælge?

Hvordan bliver kvaliteten?

Mvh
Merete

Steffen Andersen

Med venlig hilsen
Steffen
5792

Agnete Waagstein


Hej Merete,

Jeg har fået lavet smalfilm til CD og til harddisk i USA i to omgange her:
https://www.videoconversionexperts.com/Order/Film_Order_Form.htm

Kvaliteten er glimrende.

Venlig hilsen

Agnete Waagstein

Merete Thrane

Mange tak til jer alle for links og info, Steffen Andersen, Agnete Waagstein og Jan Østergaard Andersen.

Jeg har kigget på de forskellige sites og da jeg helst vil overbringe filmene personligt, så tror jeg det bliver overspil.dk. Flot enkel introsite - uden reklame-dikkedarer - og så ligger de i Lyngby, som vores søn bor tæt på.

1000 tak for hjælpen - og jeg glæder mig til at få det gjort.  :)

Mvh
Merete

Lise Østerberg Bahr

Jeg har samme problem.

Havde egentlig arvet en masse små billeder via kassettebilleder også - den type hvor man ser på et billede ad gangen, hvad mon man gør med sådanne billeder uden fremviser ?

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Merete Thrane

Hej Lise

I forbindelse med min søgning på smalfilm, "faldt jeg" også over dette:

http://www.photocare.dk/overspilning_negativer

Jeg har også 100vis af dias - som kassettebillederne kaldes, men har haft mulighed for at scanne de vigtigste på en flatbed scanner og derefter udskrive til papirbilleder. - Men nu vil jeg nok overveje at få dem lagt digitalt som der omtales på dette link.

Hvis du har eller køber en lille dias viewer/betragter, så kan du ved enkeltvis at sætte et dias-billede i se det i lidt forstørret udgave og derefter bestemme, hvilke du vil have lagt digitalt.  Den fåes til under 200 kr. - Sådan een som du kan se her: http://www.turascandinavia.com/produkter/foto-video/dias/dias-viewer

Mvh
Merete

Steffen Andersen

Hej Lise

Hvis det er lysbilleder du mener, så kan de scannes. Firmaerne nævnt scanner også lysbilleder, samt meget andet
Med venlig hilsen
Steffen
5792

Anders M. Petersen

Man kan godt scanne lysbilleder selv med en scanner til ca. 600-800 kroner, men det er et kæmpe arbejde og er man ikke vant til at arbejde med billeder på computer risikerer man at ende med et ret dårligt resultat (for lav opløsning, for hård komprimering eller lignende).

Min gamle morfar sorterede sine 2.000+ dias ned til ca. 300, som han mente "tegnede" hans liv og fik dem scannet mod betaling - jeg tror det var 5 kroner stk. Derefter skrev han så en kommentar til alle billederne i Word (billednummer + tekst) og jeg konverterede det så til txt og html format (som jeg mener er mere fremtidssikkert) og gemte dokumentet i alle 3 formater + alle billederne på nogle "guld" CD-rom'er, som så blev fordelt til alle arvinger.

Min morfar er nu død, men vi kan vise billederne fra hans liv til hans oldebørn, som nu er store nok til at synes at det er spændende at høre om "gamle dage". De 1.500 kroner var virkeligt godt givet ud!

Og husk så - jeg er sikker på at man kan læse jpg/bmp/html og txt filer om 50 år, men man kan næppe læse CD-rom'er, DVD'er eller USB nøgler, så det gælder om at flytte "arvegodset" med, når man får nye medier.

Alle min morfars billeder fylder ca. 500 MB (én CD-rom) - eller under 5% af hvad jeg producerer af egne billeder + video i løbet af ét år her i 2014. Derfor ligger de fredeligt i en mappe sammen med mine egne billeder og er blevet kopieret med, først til DVD backup og senere til Blu-ray backup, ligesom de ligger i et lille-bitte hjørne af en 1 TB backup harddisk på mit arbejde. Vi får jo hele tiden mere og mere lagerplads til rådighed! På den måde håber jeg at de vil overleve ud i fremtiden - også når DVD og Blu-ray blvier forældet.

Til gengæld har jeg et "ståltrådsbånd" med en lydoptagelse af min mor, da hun var 5 år gammel, som jeg aldrig har hørt og muligvis aldrig kommer til at høre, fordi teknologien til at afspille mediet er gået tabt.

Pointen er, at digitale kopier kan kopieres igen og igen uden at blive "slidt", men det som truer dem er at de medier vi bruger i dag måske ikke kan læses i fremtiden, selvom filformatet sandsynligvis kan.

Bare mine råd
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Lis Helleberg

Så lige at Anders M. Petersen har stålbånd, som han ikke kan høre. På Overspil.dk kan man åbenbart også få overført stålbånd til andre medier - og jeg synes faktisk ikke det ser vanvittig dyrt ud, hvis det er eneste chance for nogensinde at høre sådan et klenodie. Men det er jo op til ens egen pengeppung af afgøre : http://www.overspil.dk/priser.html

Mvh.
Lis
Area of interest: Thy, especially Vang, Thisted, Hillerslev, Hundborg

Anders M. Petersen

Hej Lis!

Tak for tippet!

500 kr for at få overspillet et bånd, som jeg reelt ikke kender indholdet af - hmmm. Men jeg må jo nok hellere få stillet min nysgerrighed - har kigget fortvivlet på det bånd siden midt-80'erne!

Med venlig hilsen og tak!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Poul Bæk

Citat fra: Anders M. Petersen [15495] Dato 12 Feb 2014 - 17:08
Man kan godt scanne lysbilleder selv med en scanner til ca. 600-800 kroner, men det er et kæmpe arbejde og er man ikke vant til at arbejde med billeder på computer risikerer man at ende med et ret dårligt resultat (for lav opløsning, for hård komprimering eller lignende).

Jeg har scannet mine forældres knap 2000 dias med en billig scanner. Resultatet er ganske rigtigt halvdårligt, men jeg scannede dem nu også mest for at have en slags katalog over billederne, så jeg forholdvist nemt kan udvælge de billeder, jeg senere vil have en professionel til at scanne (selv om det jo nok ender med, at jeg får dem alle scannet alligevel).
Samtidig kan jeg uden at skulle finde det store udstyr frem gennemgå billederne med mine forældre og tage noter om personer, steder, osv. De er heldigvis ikke dårligere, end at man kan se, hvad de forestiller.

Venlig hilsen
Poul Bæk

Lars olsen

Hej derude.

Jeg har super gode erfaring med at benytte Thomas som er indehaver af http://thoverspilning.dk/ Har brugt ham de sidst par gange.

Flemming Willum Petersen

Hej Anders

De skriver også:

"Vi tilbyder gerne muligheden for at få prøve-overspillet gamle fundne medier med ukendt indhold, inden de ønskes reelt overspillet. Prisen for en prøve overspilning på ca. 5-8 minutter med korte klip af indholdet koster 50 kr. pr. medie og prøveklip sender vi typisk via email/USB-stick. Bestilles en overspilningen straks efter gives 10% rabat på prøve-overspilningen.

Tilbud og pris for prøve afspilninger på smalfilm kan være anderledes: Ring for pris."

Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.