Fødsel i Thisted, Morsø Sønder, Karby sogn ca. 1716

Startet af Gurli Kristensen, 30 Jan 2011 - 23:54

Forrige emne - Næste emne

Gurli Kristensen

Hej

Jeg søger hjælp til at finde min ane Peder Pedersen født.

Han blev 27.7.1742 gift med Else Pedersdatter i Karby kirke, opslag 319 øverst.

Deres første barn blev født i 1743 opslag 199. Derefter fulgte 8 børn, det sidste i 1765 opslag 236.

Peder Pedersen dør i 1785 i Karby opslag 355, 69 år 4 mdr. gl. (Hans skifte er i Glomstrup Gods skifteprotokol) Ud fra hans alder ved død, skulle han være født i ca 1716.

I FS står han som født i Karby i 1716, tillige med 2 søskende. Hans forældre er her opgivet til at være Peter Petersen og Karen Nielsen Petersen. Jeg har været kirkebogen for Karby igennem adskillige gange uden at finde de tre søskende født. Ligeledes har jeg søgt i nabosognene. For mig er det meget mærkeligt, at jeg ikke kan finde bare en af dem, når FS har dem med nøjagtig fødselsdato.

Jeg har ligeledes søgt efter Peder Pedersens forældres vielse i Karby og de omkringliggende sogne uden resultat.

Håber meget på, at der er nogen der har lyst til at hjælpe.

Hilsen

Gurli

Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



Hej Gurli

FS har en lille krølle.

Mon du har boret i den?

*Agger I*

Født/døbt i Agger sogn, Refs herred, Thisted amt?

Peter Petersen Pedigree
  Male   Family
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  04 OCT 1716   Agger I, Karby, Thisted, Denmark

Christening: 
Death:  28 JAN 1785   

Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Peter Petersen  Family
  Mother:  Karen Nielsen     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse:  Unavailable  Family

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen

#2
Hej Hans

Tak for din hjælp.

Jeg har set kirkebogen for Agger i Refs herred i gennem, men har ikke fundet nogen af de 3 søskende som FS har med i deres optegnelse.

Når FS skriver Agger I, Karby, Thisted, tror jeg der menes Karby sogn, Agger by. Krabsen giver ikke noget stednavn i Karby der hedder Agger, men i f.eks. FT 1855 er der denne benævnelse:

Amt: Thisted   Herred: Morsø Sønder   Sogn: Karby   Stednavn: Agger by.

Ved alle Peder Pedersen og Else Pedersdatters børns dåb i Karby kirke står der, at familien er fra Agger, og der er desværre ikke nogen stedbetegnelse på nogen af fadderne, så det evt. kunne lede mig til et andet sogn.

Jeg syntes stadig jeg er lidt på bar bund, så jeg hører gerne fra dig igen.

Hilsen

Gurli

Tilføjet:

Hej Hans

Jeg har vist lige løst problemet.

Jeg har gennemgået vielserne i Hvidbjerg en ekstra gang for evt. at finde Peder Pedersens forældre Peder Pedersen og Karen Nielsdatter gift. Og her er der på opslag 68 i 1708 en vielse mellem Peder Smed og Karen Nielsdatter.

Ved to af min ane Peder Pedersens børns dåb står der, at Peder Pedersen er smed, så han har sikkert arvet faderens beskæftigelse.

De to af de 3 søskende - Søren og Peder(min ane) er på opslag 63 og 68.

Så nu søger jeg videre - men rigtig mange tak for hjælpen

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Hans Poulsen



Hej igen, Gurli

"..I FS står han som født i Karby i 1716, tillige med 2 søskende..".

Var denne Saren (Søren?) født 1771 en af de to søskende, du nævnte, eller er her tale om én, du i første omgang ikke havde fået øje på?

Saren Petersen Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  28 OCT 1711   Agger I, Karby, Thisted, Denmark

Christening: 
Death:  About 1780   

Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Peter Petersen  Family
  Mother:  Karen Nielsen     
 
Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Gurli Kristensen

Hej Hans


Jeg har lavet en tilføjelse til mit svar, hvor jeg i nabosognet Hvidbjerg har fundet min ane Peder Pedersens forældre gift.

Men mange tak for hjælpen.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Henny Odby Nielsen

Hej

Agger kan også være et stednavn i Karby Sogn - og er det her.

Peder Pedersen hører også til blandt mine aner, og jeg har indtil videre ikke kunnet komme længere tilbage med ham end 1715. I databasen på www.ddd.dda.dk over indtastede kirkebøger findes Karby for 1665-1740, og her har jeg ikke kunnet finde ham.

Jeg har fundet hans skifte på
http://knudhaaning.homepage.dk/Glomstrupgods.htm
side 192.
39.PEDER PEDERSEN død 28.januar 1785 på Agger, Karby sogn.
E:[Else Pedersdatter]
B1:Peder Pedersen Vester på Agger..
B2:Christen Pedersen
B3:Peder Pedersen Smed på Agger..
B4:Christen Pedersen 20 år.
B5:Karen Pedersdatter g.m.Lars Høllede i Nees
B6:Maren Pedersdatter g.m.Christen Hansen i Ovtrup.
FM:Christen AAgaard fra Agger..
(se nr.49).


Kan nu se, at Gurli har fundet frem til hans forældre i Hvidbjerg Sogn. Tak for den oplysning.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Lauge Jensen

Hej Gurli

Agger i Karby er en ø i Limfjorden syd for Karby. I dag kalder man den for Agerø.

Hilsen

Lauge

Henny Odby Nielsen

Hedder barnet i opslag 63 ikke Christen? Søren er en fadder, så vidt jeg kan se.

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Gurli Kristensen

Hej Lauge

Tak for oplysninger om Agger. Jeg har også haft svært ved at finde, hvad jeg troede var en lille landsby, men så passer det hele jo.

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Gurli Kristensen

Hej Henny

Tak for dit indlæg.

Det var hyggeligt at høre fra en med samme aner. Mine aner er gennem Peder Pedersen og Else Pedersdatters datter Maren.

Else Pedersdatters skifte er også i Glomstrup gods skifteprotokol på side 15, hvis du ikke har det.

Har du bemærket at Peder og Else har to sønner der hedder Peder og to der hedder Christen, lidt pudsigt ikke.

Og du har helt ret med hensyn til opslag 63, han hedder Christen. Der lod jeg mig vildlede af FS, det skal man ikke!

Hilsen

Gurli
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

Henny Odby Nielsen

Hej Gurli

Min ane er Peder Pedersen og Else Pedersdatters datter Karen 1743-1810.

Mvh
Henny
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.