For alle (alle kan læse, kun medlemmer kan skrive) > Projekter

Godshollændere

(1/10) > >>

Inger Buchard:
Indtastningen af de danske godshollændere/-mejerister
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Holl%C3%A6nder
er nået til bogstav H

I kan bladre rundt i navnene A-G (+ nogle flere) på
http://www.online-ofb.de/famlist.php?ofb=hollaender_daenemark&b=B&lang=de&modus=

Databasen er organiseret som en Orts-Familien-Buch, dvs. er en del af det projekt, der handler om indtastede kirkebøger, se
http://www.online-ofb.de/
Systemet indeholder en mulighed for sammenligning mellem de forskellige databaser, og hvis der altså er mulige sammenfald med personer i de ganske få OFB i Slesvig-Holsten og Mecklenborg, vil det blive markeret.

Databasen bygger på Joachim Memmerts uafsluttede projekt Holländer in Dänemark II. Bind I er udkommet og indeholder godshollændere i Østsønderjylland og på Ærø.
Det er også årsagen til, at erhvervsbetegnelser o.l. er oversat til tysk. I kan læse teksten i originalen, men for tyske slægtsforskere er det en stor hjælp at se, hvor i det sociale system deres udvandrede slægtninge tjente deres brød.
Der er i databasen henvisninger til de øvrige hefter om godshollændere, Joachim Memmert nåede at udgive før han døde i slutningen af 2012

De danske slægtsforskere, der har hjemmesider med hollændere eller har været aktive med spørgsmål i DIS-Forum gennem tiden, har bidraget væsentligt til indholdet af databasen. Tak for det - en stor hjælp, for det er en erhvervsgruppe, der flyttede meget rundt - også mellem landsdelene - og er utrolig svær at opstøve. Derfor er fadderlisterne også indtastede, selv om de indeholder personer, der ikke er godshollændere. Via fadderlisterne kan man spore hollænderens vandring gennem geografien; ofte blev dåben udsat over et halvt år, for at de rigtige faddere kunne samles.

Alle forslag til rettelser og supplerende bemærkninger sendes til mig

Inger Buchard

Kirsten Didriksen:
Hej Inger!

Tak for de fine link, det var da lige noget jeg kunne bruge  :D

Jeg har MICHEL JACOB KAYSEN i min anerække.
I den forbindelse har jeg en rettelse: Han er død i Tved Mols, opslag 109 1837, ikke Handbjerg som der står, det var hans anden kone der døde i Handbjerg 1863.

Hans datter Dorthea Kjerstine Kaysen *6.1.1818 ~ 17.3.1842 med Jens Christian Jacobsen *2.9.1818 "Kirkhus" i Handbjerg de fik nok kun et barn, jeg har kun fundet Hedvig Kirstine Jensen (min ane 21) *31.7.1842 opslag 36.

Har du brug for flere oplysninger om familien må du sige til!

Kan man på nettet finde noget om Michaels forældre i Schleswig?
Asmus Kaysen og Margarethe Ølgaard (Oelgard) Bigigs? har hendes død i Thorning 1808 opslag 147.

Venlig hilsen
Kirsten

Inger Buchard:
Asmus Kaysen og Margarete Oelgaard Bigigs får 8 børn på Godset Rundhof i Esgrus sogn mellem  1747 og 1757
Asmus Kaysen dør 22.12.1770 på Rundhof, Esgrus, 64 år 9 måneder 8 dage gammel
Hvor Kaysen-navnet kommer fra, ved jeg ikke, men da der findes et udmærket fornavn Kay/Cay, er det vel oprindelsen. Bigigs er noget mere sært; i FT 1803 er der Bigigs syd for Flensborg, men jeg tror, den far, der er nævnt, Gosch Bigigs, er af hollandsk afstamning.

De mange søskendes fødsler kan du ret hurtigt finde på mikrokortene over Esgrus sogn på nærmeste landsarkiv

Og tusind tak for rettelsen; du må gerne komme med flere.

Jeg går ikke videre i generationerne, hvis erhvervet ligger langt fra hollænder-erhvervet. Derfor har jeg ikke noteret lærer Jens Chr. Jacobsens eventuelle børn.

mvh
Inger

Eli Lothardt Dahl:
Hej Inger

Jeg har set på "dine" hollændere, især på mine (DAHL). Der er 35, hvoraf de 33 er mine.

Jeg fandt en oplysning, som jeg ikke havde i forvejen. Jeg fandt også mange rettelser og tilføjelser ;)

Mine oplysninger ligger på DIS hjemmeside under medlemmer med egen hjemmeside (8159). Men det er vel nemmere for dig, hvis jeg sender dig en efterslægtsliste fra Mathias Clausen Dahl?

Så vidt jeg ved, er der kun to rigtige hollændere blandt de opførte (Jens Claudius Dahl og Carl Martinus Dahl), medens resten er familie.

Eli August Dahl er født i Ramme 1. juli 1849. Moderen dør i barselssengen, og Eli August bliver sat i pleje hos afdødes bror i Hunstrup i Thisted.  Afdødes bror er Johan Christian Steen, som også er hollænder. Barnet dør 8. feb. 1850.

Inger Buchard:
Kunne du ikke sende en mail med navnene på de personer, hvor der er fejl - så finder jeg oplysningerne på din hjemmeside.
Men jeg lægger ikke alle efterkommere ud i OFB'en - kun så langt, der er noget, der ligner mejerierhverv på spil og kun til slutningen af 1800-tallet, max.
Inger

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version