Udsættelse lægdsrulle

Startet af Gunnar Hansen, 05 Feb 2014 - 10:46

Forrige emne - Næste emne

Gunnar Hansen

Er der nogen der har oplysninger om udsættelse af værnepligt omkring 1918-20?

Min far (Carl Niels Lauritz Hansen 10.01.1899 - København) findes ikke i Navneregister.
Via navn på postkort (872/1920) ved jeg at han var på Haderslev kasserne.
Hvorfor kan jeg ikke finde ham nogen steder, kan han have fået udsættelse?
Håber meget at nogen kan hjælpe.
Gunnar

Mikkel Eide Eriksen

Hej Gunnar

Ved du om han var i København da han fyldte 18? Så vidt jeg har forstået er det det lægd man fylder 18 i man bliver optegnet i, uanset hvor man er født.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gunnar Hansen


  Hej Mikkel

Ja det er problemet,jeg kan ikke finde noget om ham fra hans konfirmation til et billede af ham som Soldat i Haderslev 1922 ??

   Mvh.    Gunnar

Jørgen Green

Hej Gunnar

Måske skulle du forsøge at finde hans stambog. Her vil stå hvilket lægd, han er blevet udskrevet fra.

Ifølge Rigsarkivets oversigt over de forskellige regimenters garnisonering skulle det dreje sig om Sønderjyske Re 2/II B.

Men der ikke noget som hedder Sønderjyske Regiment på dette tidspunkt, men muligvis drejer det sig om Sønderjysk Kommando, som blev blev oprettet i 1920 og nedlagt i 1923, hvor 3. bataljon og 7. artilleriafdeling kom til Haderslev.

Men det er en sammensat kommando, hvilket fremgår af nedenstående:

Oprettet jvf. Kundgørelse for Hæren nr. A 30/1920. Sønderjysk Kommando formeredes første gang i Odense på hærens mindedag den 18. april 1920. Sønderjysk Kommando var sammensat af 1150 officerer, underofficerer, underkorporaler og genindkaldte menige, en eskadron dragoner, en mindre styrke husarer, samt forskelligt hjælpemandskab og to feltradiostationer. Alle landets egne (og linjebataljoner) var repræsenteret ved sammensætning af styrken. For en kort historisk gennemgang af kommandoets historie, se papirregistratur på Rigsarkivets læsesal. Sønderjyske Kommando var fordelt på 3 garnisoner, Sønderborg, Tønder og Haderslev. I Sønderborg: Chefen for kommandoet, Oberst C. C. F. Moltke og dennes stab, første bataljon med stab, korporalskole og et kompagni. I Tønder: Anden bataljon med stab, korporalskole, et kompagni og rytterstyrken. I Haderslev: Tredje bataljon med stab, korporalskole og to kompagnier. I 1923 opløste man Sønderjysk Kommando og indførte den endelige garnisonering. Første Jyske Division og den tidligere chef for Sønderjyske Kommando oberst Moltke, blev chef for divisionen, udnævnt general og fik hovedsæde i Sønderborg.

Men der skulle befinde sig nogle navnelister over værnepligtige 1920-1923 i 1. bataljons arkiver, som omfatter denne kommando. Her har får du et link til arkivet:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=S%C3%B8nderjysk+kommando&b=&c=&d=1&e=2014&f=&g=&h=&ngid=3896224&ngnid=&heid=3897230&henid=3897231&epid=3897230&faid=11&meid=4524305&m2rid=7140671&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

Gunnar Hansen




       til Jørgen green,tak for Historien det var interesandt at læse.Jeg har nu skrevet til  Daisy og håber der sker noget.



       Med venlig hilsen       Gunnar