Personer i Laegdsruller

Startet af Karsten Egeblad, 02 Feb 2014 - 16:56

Forrige emne - Næste emne

Karsten Egeblad

Hej,

Jeg har som saa mange andre kastet mig over de nyligt scannede laegdsruller uden det helt store held.

Jeg har en del personer som jeg ikke kan finde I laegdsrullerne og maaske har jeg ikke helt forstaaet hvem og hvordan en person kommer I en laegdsrulle:

Et eksempel:

Anders Jensen, fodt Vordingborg 2. Jan 1813. Smed

Konfirmeret i Vordingborg kobstad i 1829, viet i Magleby kirke den 30. Jul 1841.

Er at finde I FT1840 - FT1860 i Magleby sogn, Vester flakkebjerg herred, Soro amt.

Som jeg forstaar det burde han vaere i laegdsrullen for Magleby sogn, men der er han ikke. Har ligeledes sogt efter ham i Vordigborg laegdsrulle uden held.

Er der nogle som kan hjaelpe mig med at forstaa hvorfor han ikke findes i en laegdsrulle, hverken i Vordigborg laegd eller Magleby laegd.

Jeg har en del andre mandlige aner som ligeledes syntes forsvundet eller ikke eksisterende i laegdsrullerne.

Gor jeg noget forkert eller er mine forudsaetninger bare forkerte at alle (haandvaerkere / bonder) burde vaere optaget i en laegdsrulle.

Haaber at nogle kan bringe mig lidt videre.

Mvh

Karsten Egeblad

Helmer Christiansen

Anders Jensen er næppe af bondestand, da han er født og opvokset i en købstad. Da det er før grundloven og indførelsen af den almindelige værnepligt i 1849, har han nok ikke været værnepligtig.
Helmer Christiansen
2000 F

Karsten Egeblad

Hej Helmer,

Beklager det sene svar. Mange tak for dit input - det forklare hvorfor de sogte personer ikke er at finde I laegdsruller for 1849.

Mvh

Karsten Egeblad