Maren Larsdatter boende i Hårby, Baag, Odense i 1845.

Startet af Peter Bøjesen Jensen, 30 Jan 2011 - 15:21

Forrige emne - Næste emne

Peter Bøjesen Jensen

Hej.

Håber at der er en som kan hjælpe mig med at finde ud af Maren Larsdatters færden fra 1816-1824.

Jeg har følgende oplysninger:

Hun skulle være født i Jordløse sogn iflg FT 1845 og 1850.

Hun får en uægte datter Anne Hansdatter i 1816 i Håstrup, Sallinge, Svendborg (1814-1831 opsl 29). Udlagt barnefader Hans Caspersen.

Christen og Maren kommer til Hårby ultimo 1823 (Hårby, Båg, Odense 1813-24 opslag 84) fra Tannerup eller Tommerup.

Datteren Gjertrud bliver født i Hårby 30-10-1824 (opslag 53)

Odense, Baag, Haarby, Haarby, Huus, 97, FT-1834, A1692
Christen Hansen   45    gift      Dagleier   
Maren Larsdatter   49    gift      hans Kone   
Caroline Hansdatter   21    ugift      deres Barn, broderer   
Hans Christensen   16    ugift      deres Barn, gjør Hægter??   
Karen Christensdatter   12    ugift      deres Barn   
Gjertrud Christensdatter   10    ugift      deres Barn   

Datteren Caroline er konfirmeret i 1827 i Hårby (opslag 108) Faderen ar oplyst som Hans Christensen.
Datteren Karen er konfirmeret i 1837 i Hårby (opslag 137). Angivet som født 24.4.1822 men der står ikke hvor.
Har ikke kunnet finde de øvrige børns konfirmationer.

Hendes ægtefælle Christen Hansen dør mellem 1840 og 1845, da Maren i FT 1845 er anført som enke og bor med døtrene Gjertrud og Anne. (har dog ikke kunnet finde hans død)

Håber der er nogen som kan hjælpe med at finde børnenes fødsel, samt Christen og Marens vielse, så jeg kan få klarlagt, deres færden i dette tidsrum.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

#1
MAREN & CHRISTEN kommer til Hårby ultimo 1823 som gift!

Altså er dette ikke deres vielse:

MAREN LARSDR
Spouse:  CHRISTEN HANSEN  
Marriage:  03 NOV 1827   Haarby, Odense

— Deres vielse skal ligge før!


MVH
Alice Oppenheim

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice

Ifølge ankomstlisten er de gift, når de ankommer til Hårby i 1823.

Ifølge kirkebogen er den Maren, som du har fundet kun 28 ved sin vielse. Min Maren er født ca. 1785, så hun ville være 42 år i 1827. Så det er vist desværre ikke den vielse jeg søger.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

#3
Okay, det var et vildskud .... men ang datteren KAREN, så tror jeg, du skal til Jordløse:


Karen Christensdatter
Christening:  25 APR 1822   Jordlose, Svendborg
Father:  Christen Hansen  
Mother:  Maren Larsdatter  


I Jordløse ligger "Trunderup".


MVH
Alice Oppenheim

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice

Tusind tak. Må prøve at kigge i Jordløse efter dem.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Bøjesen Jensen

Ved hjælp af oplysningen fra Alice, er det lykkes mig, at finde børnenes dåb, vielsen og flytningen fra Jordløst til Hårby.

Betragter derfor problemet som løst.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

#6
Hej igen,

Må jeg ikke have lov at spørge ind til den ældste datter ANNE med den udlagte barnefader HANS CASPERSEN (Tjenestekarl på Søboe)?

Hvad bliver der af hende..? (altså bortset fra, at hun bor hos MAREN i 1845 med en lille datter, ANE MARIE THORSEN)


(Det er nemlig sådan, at en af mine aner var Gartner på Søboe i Jordløse Sogn. Han hed netop HANS CASPERSEN. Hans lavede samme nummer med endnu en tjenestepige i 1818. Han fik da datteren ADOLPHINE.)


Alice

Alice Oppenheim

Nåja, jeg kan selvfølgelig godt se hende i FT...


Odense, Baag, Haarby, Strandbye Skoledistrikt, Strandby, Et Huus, 69, FT-1855, C9094 
Henrik Jørgensen 29  Gift Huusfader, Dagleier  Tommerup Sogn Odense Amt
Ane Hansdatter 39  Gift hans Kone  Haastrup Sogn Svendborg Amt
Jørgen Henriksen 3  Ugift deres Barn  Haarby Sogn Odense Amt
Ane Marie Thorsen 12  Ugift deres Barn  Haarby Sogn Odense Amt
Maren Kirstine Henriksen 6  Ugift deres Barn  Haarby Sogn Odense Amt


Alice

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice.

Det lyder spændende.

Han var da vist en værre en ham Hans Caspersen (min 3 x tipoldefar). Adolphine var så åbenbart hans tredje uægte barn. Han fik nemlig også en storesøster til Anne i 1813 nemlig Caroline. (Se kirkebog Håstrup 1752-1814, opslag 88)

Jeg har lige opdateret min hjemmeside (se adressen under min signatur). Du kan så tage et kig på denne side, og se de oplysninger (med kildehenvisninger) som jeg foreløbig har fundet.

Du finder frem til Anne Hansdatter ved at vælge Slægtsforskningen i menuen i venstre side. Herefter vælger du punktet Navneindeks, Vælg H øverst og find Anne født 24-2-1816.

Hvis du sender mig en mail, kan jeg også lave et udtræk fra mit program, som jeg kan sende til dig.

Vil da også meget gerne høre, hvilke oplysninger, du ellers har om Hans Caspersen og hans aner og efterkommere.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

Næh... sikke en grimmer karl! Ha! Han har jo nok været lige det modsatte :)

HANS CASPERSEN er født i Steenstrup 4.aug 1793, giftede sig i en alder af 27, mens han var gartner på Broholm, den 2.sep 1820 i Gudme Kirke med den 28-årige — og højgravide — ANNE KIRSTINE HANSDATTER, født 1796 i Kjertinge oppe ved Kerteminde. Hun ventede deres første søn — men som sagt ikke deres første barn, idet de fik ADOLPHINE allerede i 1818. ADOLPHINE voksede op hos sin morbror i Kjertinge.

Familien boede i Albjerg, Oure ved Gudme — senere flyttede de til Jordrup ved Lejrskov, Ribe Amt, samtidig med mange andre familier fra egnen. Jeg har ikke fundet grunden?

HANS CASPERSEN blev (herefter) far til følgende børn:

Peter Bernhard født 9 nov 1820, Broholm, Gudme. Død 9 marts 1908 (88 år)
Edel Marie Laurine døbt 14 jun 1826 Gudme (død 20. feb 1817, begr 25 feb, 3/4 år)
*Edel Marie Laurine født 15. marts, hjemmedøbt 16 marts, I Kirken 3 aug 1828 Gudme
Karen Hedevig døbt 29.aug. 1830 Oure
Caroline Nielsine Frederikke døbt 11.marts 1833
og Christian døbt 29.nov. 1835


HANS CASPERSENs forældre var CASPAR PETERSEN & KAREN HANSDATTER, bondefolk i Steenstrup — senere fæstere af et jordløst hus.

Caspar Petersen (på FS også kaldet Foltz!) blev født ca 1753 i Frankfurt am Main og døde 11 apr 1840 som aftægtsmand på Ørnebjerghuus i Steenstrup. Han giftede sig 6 feb 1778 med Karen Hansdatter i Steenstrup. Hans forældre var Johann Peter Foltz (fra Polen?) & Dorothea Boosdatter fra Frankfurt.

Svendborg, Sunds, Stenstrup, Steenstrup Bye, , 35, FT-1801, a3026
Caspar Pedersen 48  gift hosbond fæster af et jordløs huus 
Karen Hansdatter 48  gift kone   
Anders [Casparsen] 12  ugift deres barn [Caspar Pedersen]   
Ingeborg [Casparsdatter] 9  ugift deres barn [Caspar Pedersen]   
Hans [Casparsen] 7  ugift deres barn [Caspar Pedersen]


HANS CASPERSEN var også min tip3Oldefar (Min Morfars, Morfars Morfar!)


Alice
------------
PS: Du kan se enhver mail ved at holde musen over kuverten ude til venstre

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice.

Tak for oplysningerne. Det ser spændende ud. Desværre, bliver det jo nok meget svært at komme længere tilbage mht til Hans Caspersens forældre, da vi jo så skal søge udenlands.

Der er ikke nogen kuvert ved dit navn. Tilsyneladende har du indstillet din profil til at skjule din mail-adresse.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

Hej Peter,

Tak for det tilsendte. Jeg bed lige mærke i et notat om HANS CASPERSEN: "Hans døde før 1845" ...

Næh, du! HANS flyttede som sagt til Jordrup og ses i FT-1860:

Ribe, Anst, Jordrup, Jordrup, huus, 63, FT-1860, C5597
Hans Caspersen 67 aar  Gift huusmand huusfader  Stenstrup Svendborg amt
Ane Christine Hansdatter 69 aar  Gift hans kone  N. Broby Svendborg amt
Ane Madsen 19 aar  Ugift tjenestepige  Jordrup

— Konen, ANNE KIRSTINE HANSDATTER, døde i Jordrup i 1867 (opslag 123) — HANS CASPERSEN døde året efter, 25. april 1868 samme sted (opslag 478+79). Desværre er der sparet voldsomt på blækket i KB :)

Alice
--------------------------
PS: Lige hvornår HANS CASPERSEN ankommer til Jordrup, har jeg ikke styr på. Børnene, Peter Bernhard, Edel Marie Laurine og Karen Hedevig, ankommer sammen fra Oure i april 1845.

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice

Kan ikke lige se, hvor jeg havde fået det fra. Det må være en smutter. Fjerner det med det samme fra mit program.

Takker for de supplerende oplysninger. Det vil jeg få kodet ind snarest.

Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice.

Lige et par spørgsmål.

Hvor har du fundet Adolphine´s fødsel?

Har du nogen ide om, hvorfor oplysningerne ved Hans Caspersen og Anne Kirstines Hansdatters  vielse er streget over, og der er ingen vielsesdato?
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

Dåb: 1818, 22de November, Adolphine Hansdatter, en datter, udlagt Barnefader Hans Caspersen, gjartner paa Søeboe i Jordløse Sogn og stuepigen Anne Kirstine Hansdatter ibid - nu hos moderen Margrethe Hanse i Kjertinge. Gudmor var Sophie Hansdatter [=Anne Kirstines søster].... Uægte.
Odense, Kølstrup KB 1814-23; opslag 25 #73


Vielse: Hans Caspersen, Gartner på Broholm 27 år — Ane Kirstine Hansdatter 28 år i Steenstrup. Forlovere Madsen (Degn?) i Steenstrup og Gårdmand Casper Petersen ibid, 2. sep 1820 i Gudme Kirke.
Under bemærkninger står et eller andet om, at begge har haft de "naturlige Kopper"...
Svendborg, Steenstrup KB 1814-24; opslag 87 #52

— Ingen oplysninger streget over hér og vielsesdato helt tydelig...?


Alice

Peter Bøjesen Jensen

Hej Alice

Jeg havde ledt efter Adolphine i Revninge sogn, da jeg havde fundet følgende forklaring på Kertinge på Wikipedia:

Kertinge er en landsby på Fyn med 266 indbyggere (2010), byen nåede for første gang over 200 indbyggere 1. januar 2010, da den er sammenvokset med nabolandsbyen Kølstrup[1]. Kertinge er beliggende ved Kerteminde Fjord seks kilometer vest for Kerteminde, otte kilometer syd for Munkebo og 16 kilometer øst for Odense. Byen tilhører Kerteminde Kommune og er beliggende i Revninge Sogn. Kølstrup Kirke og Ulriksholm Slot ligger ved byen

Vielsen havde jeg fundet i Kirkebog Gudme 1813-1832, s 100, opslag 81, og der stod ingen dato.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Alice Oppenheim

Hvad skal jeg sige?

"... er beliggende i Revninge Sogn. Kølstrup Kirke og Ulriksholm Slot ligger ved byen"

— Hvorfor ikke lige tjekke Kølstrup på vejen — Revninge er dog et stykke derfra?

— Og "vielsen".... Når alt er streget over, så blev der jo ingen bukser af det skind.

Husk "omstændighederne". Bruden var højgravid. Noget kan være kommet i vejen... Selvfølgelig er det "noget rod", at den er skrevet i Steenstrup KB, når den fandt sted i Gudme. Det er set før. Måske havde kirkerne samme præst? At selve vielsen fandt sted i Gudme skyldes jo, at HANS var gartner på Broholm, der ligger tæt på. Festen er sikkert blevet fejret dér.

Alice

Peter Bøjesen Jensen

Ja, jeg burde selvfølgelig have set, at der stod Kølstrup Kirke  :)

Tør ikke sige, om præsten var den samme i Gudme og Stenstrup, men måske kan den være skevet ind der,fordi bruden tjente i Stenstrup.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk