Hvor lå Schaaninggaard = Skåninggård?

Startet af Inger Buchard, 30 Jan 2014 - 13:44

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

I Trige KB (Trige, Aarhus 1829-1851 opslag 44) finder jeg dåben:
Niels Anders Grosche
Blandt fadderne: Mejeriforpagter Jansens Kone fra Schaaninggaard; stednavnet er lettere at læse på FamSearch - se vedheftede fil

Jeg kan se, at der iflg. Krabsen findes eet Skåninggård el. lign.: Skåningegård, Dråby, Frederiksborg

men der finder jeg ikke nogen af 'mine' hollænderfamilier Jansen, og det er også en lang tur at gøre for at stå fadder, når der ikke er en familiesammenhæng.

Spørgsmål:
Findes der noget i retning af Skåninggård omkring Trige, dvs. i Århus, Skanderborg og Randers amter? For jeg synes ikke at Skæring (Scherringmunkgaard) i Egå/Randers kan læses ind i teksten - og i KB Egå 1845-1850 finder jeg ikke en fru Jansen som fadder eller mor.

Inger

[vedhæfting slettet af admin]
Redaktør på DIS-Wiki

Claus Munk

I FT1850 for Hørsholm Sogn i Frederiksborg Amt er der en Mejeriforpagter Carl Jansen på Rungstedgaard.
Mvh Claus

Inger Buchard

.. og hans kone hedder Bente Kirstine Hansen og er fra Lynge sogn. Der er ingen familiesammenhæng til Jylland, så vidt jeg kan se

Men tak for inputtet

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Karen Margrethe Schmidt

Hej Inger

Hvad siger Postadresseborg, selvom den er 100 år senere, kunne der måske stå noget. Jeg har den ikke lige selv ved hånden pt.

mvh

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Inger Buchard

det var et godt forslag - den har jeg på CD
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

#5
Når nu det foregår i Trige, kan det så ikke være Skaarupgaad.

Ligger 2-3 km fra Trige.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Buchard

Jeg mener -ninggaard er eentydigt. Der er for mange buer til -rupgaard - og jeg har forsøgt at se

Men jeg bør måske tænke tanken til ende:

i FT 1845 sidder der en ældre mand på jobbet på Skaarupgaard:
Ditlev Madsen   68   gift      Meieriforpagter   
Elisabeth Madsen   68   gift      Hans kone   

I FT 1850 er han skiftet ud med
Mathias Holst 32 fra Slesvig
Else Rasmussen, 32 fra Hundslund sogn

Det vil jeg grave i. Dels kan der have været en Jansen for en kort bemærkning i mellemtiden, dels kan præsten i Trige have husket navnet forkert.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Desværre omtalte til- og afgangslisterne ikke godsmejerister på Skårupgård; de er jo heller ikke tyende, men føres dog sommetider dér alligevel.

Så jeg grubler videre.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Chr. Baagøe

Hej

Der er et Skåning Bro mellem Kulsø og Kvindsø vest for Bryrup. Jeg ved dog ikke, om der også er en Skåninggård i nærheden. En anden mulighed kan være omkring Grenå, da navnet Skaaning er ret almindeligt i det område.

Ifølge "Det levende Danmarkskort" fra KMS er der et par gårde mere på Sjælland.

Søren Peter Grosche's mor må være Maren Høvring og ikke Hørning, som angivet ved hans dåb.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Ib Hansen

Hej,

Der er en bebyggelse i Dråby sogn der benævnes: Skåninggårde.

Mange hilsner
Ib

Inger Buchard

#10
Det var nok løsningen - jeg havde kun set Dråby i Frederiksborg amt; der er jo endnu et sogn i Randers amt!
Og straks ved første øjekast ind i KB Dråby/Randers ser jeg hollænder Heinrich Oldenburg, der så udmærket kan have haft en fru Jansen engageret!

Tusind tak, Ib - og hvorfor så jeg det så ikke selv ???

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Christian Grøndberg

Citat fra: Ib Hansen [798] Dato 31 Jan 2014 - 11:09
Hej,

Der er en bebyggelse i Dråby sogn der benævnes: Skåninggårde.

Mange hilsner
Ib

Formentlig er den bebyggelse, du har fundet, i Dråby Sogn i Frederiksborg Amt. Det ser umiddelbart ikke ud til, at der findes en bebyggelse med dette navn i Dråby Sogn på Syddjurs.

Med venlig hilsen
Christian

Ib Hansen

Hej Christian,

Du har helt ret. Jeg har ikke kunnet finde nogen bebyggelse eller gård med navnet andre steder.

Mange hilsner
Ib

Otto Kjærgaard

På Lolland Falster er der flere familier, der fra gammel tid har heddet Skåning.I Maribo er en restaurant, der hedder Skåninggård.

Inger Buchard

Tak også for dette input - men det er for langt væk

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Gitte Johansen

Der er jo også noget, der bare hedder Skæringgaard.

Staves på alle mulige måder.

Schierringgaard Schæringgaard osv. Kan der på nogen måder stå det?

Egå Sogn
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com