KB Mygdal 1688-1814, Vennebjerg h, Hjørring a.

Startet af Hans Henrik Bruun, 29 Jan 2011 - 18:49

Forrige emne - Næste emne

Hans Henrik Bruun

Jeg savner kirkebogen for Mygdal sogn (Vennebjerg h, Hjørring a) før 1814. Den findes ikke på Arkivalieronline. Iflg. Danmarks Kirkebøger (på Amt-Herred-Sogn) skal dåb, trolovelse/vielse og begravelse være bevaret fra 1688. Søger man på mormonernes Familyserach.com findes man også en del data ekstraheret fra denne kilde. Der er vist ingen tvivl om at den findes, bare ikke på Arkivalieronline. En email til Statens Arkiver for omkring 1 måned siden har ikke haft effekt. Er dette et almindeligt kendt problem for alle med interesse på de kanter? Kan nogen bidrage med oplysninger om bagrunden for denne mangel?
vh
Hans Henrik

Hans Poulsen



Hej Hans Henrik

Jeg har på fornemmelsen, at du skal lede i nabosognet Bjerby sogn.

På AO har jeg lige helt på må og få sprunget lidt fra opslag til oplsag, og adskillige steder går sognenavnet Mygdal igen - måske tydeligtst i 1688-1805, opslag 385, hvor begge sogne nævnes på én og samme linje.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Hans Henrik Bruun

Hej Hans

Tak for hjælpen! Jeg har allerede kigget i Bjergby kirkebog, dels fordi jeg skulle søge oplysninger vedr det sogn, dels fordi Mygdal var annekteret Bjergby og forbi også Bjergby KB starter 1688. Iflg indholdoversigten på opslag 2 er AOs Bjergby 1688-1805 tale om "Kirkebog for Bjærgby Sogn". Under konfirmationer står der "se Mygdal Sogns Kirkebog", hvilket jo antyder at der er tale om en anden. Det opslag du henviser til findes også nævnt separat i indholdoversigten som "Optegnelser om Sognepræsten Søren Ballings Hustrus Død 6/7 97". Og på selve siden står der blot "Mygdal" i sammenhængen "Hr Søren Balling Sognepræst for Bjergby og Mygdal Sogner". Jeg tror jeg vil lede lidt mere i den, men jeg er på forhånd meget pessimistisk. Jeg tror simpelhen af Mygdal kirkebog ligger på AO, men at det afgørende hyperlink til den mangler.

Hans Henrik

Hanne Vinter Henriksen

Hej

Jeg ved ikke hvorfor Mygdal 1688-1814 ikke er kommet med på AO - men jeg har den på mikrofiche, så den findes i hvert fald.

Der er 8 kort 1688-1805 og 1 kort 1805-1814

Med venlig hilsen

Hanne

Thorkild Christensen

Har samme erfaring. Den efterlyste kirkebog har været på AO, jeg rettede flere henvendelser til AO desangående, men fik kun maskinsvar. Men kirkebogen for de nævnte år findes som mikrofilm på Rigsarkivet.
Med venlig hilsen
Thorkild Christensen 

Kenneth Knudsen

Jeg kan også bekræfte, at Mygdal 1688-1805 tidligere har været at finde på AO. Jeg savner den også ...
Har aner i det meste af Himmerland og Vendsyssel. Desuden omkring Thisted-Mors og Skjern-Videbæk.