Hvor blev Valentin Friderich Zimmermann gift ca. 1760?

Startet af Torben Schæfer, 25 Jan 2014 - 11:19

Forrige emne - Næste emne

Torben Schæfer

Gartneren Valentin Friderich (der også omtales som Friderich Valentin eller Friderich) Zimmermann  døde i 1790 (begravet 9. marts 1790, Vejle Amt, Tørrild Herred, Bredsten Sogn, 1772-1815, AO opslag 263). Ifølge skiftet efter hans død efterlod han sig døtrene Anne Beate og Ellen Kirstine.

Ellen Kirstine Friderichsdatter/Zimmermann blev døbt den 7. november 1762 i Bramdrup Sogn (Vejle Amt, Brusk Herred, 1747-1815, AO opslag 217). Hun anføres at være datter af Falentin Friderich Zimmerman, rideknægt hos generalmajor v. Brockdorff (dvs. 1. Fynske Nationale Rytterregiment), og Maren Sørensdatter.

1. marts 1769 fæstede "Friderich Valentinsen Zimmermann" et hus i Kærbølling (Bredsten Sogn) under Haraldskær Gods.

Søstrene Anne Beate Friderichsdatter og Kirstine Friderichsdatter blev konfirmeret samtidig i 1779 (Bredsten Sogn, AO opslag 164). Derfor kan Anne Beate ikke have været meget ældre end Ellen Kirstine.

Valentin Friderich Zimmermanns hustru, Maren Sørensdatter, blev begravet den 17. marts 1784 i Bredsten Sogn (AO, opslag 256). Ved folketællingen i 1787 boede Valentin Friderich Zimmermann (husmand og gartner) sammen med datteren, Anne Beate, i Kærbølling, Bredsten Sogn.

Valentin Friderich Zimmermann er formentlig identisk med den Friderich Zimmermand, der var fadder den 16. marts 1755 (Vejle Amt, Brusk Herred, Kolding Sankt Nikolaj Sogn, 1723-1779, AO opslag 330), og det er sandsynligvis ham, der blev døbt den 30. december 1736 i Ribe, jf. min tidligere tråd:

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,72799.msg384301.html#msg384301

Der er et hul i min viden i perioden 1755-1762, hvor han må antages at være blevet gift med Maren Sørensdatter og have fået datteren, Anne Beate. Jeg har søgt forgæves i Kolding, Vejle, Ribe og adskillige landsogne i Vejle og Ribe Amt. Nu har jeg opgivet at lede videre, så mit sidste håb er, at nogen har en viden om, hvor og hvornår Valentin Friderich Zimmermann blev gift, og hvor og hvornår Anne Beate blev født.

Med venlig hilsen
Torben Schæfer