mads jensen og birgitte olesen vejrum ,ringkøbing

Startet af Dorte Jensen, 24 Jan 2014 - 21:02

Forrige emne - Næste emne

Dorte Jensen

 jeg kan ikke finde deres bryllup ,har at de er  gift 1882.
han er født  1850-1878  Odby,refs,thisted ops.10.
hun er født 1853-1877 resen,skodsborg,ringkøbing ops.42.
har fundet dem i nogle folketællinger i vejrum , Ringkøbing.
1911 ops 30
1925 ops.40
på forhånd tak
mvh . Dorte jensen

Per Kühlwein

Hej Dorte.

Jeg finder dem i Folketællingen for Vejrum sogn 1901, opsl. 271
Der ses parret med en søn født 15.9.1896 i Gimsing sogn (KB 1895-1901, opsl. 8). Der ses det endvidere at moderen er 40 år, dvs. født omk. 1856 i Resen. Så langt så godt, men du skriver at du har dem gift 1882, men hvor? Er det hvad du søger?
Det ser lidt mærkeligt ud at de først efter 14 års ægteskab får et barn. Jeg har søgt deres vielse i Vejrum, Resen og Gimsing i perioden 1882 - 1896 uden held, desværre. Du må jo have en kilde til oplysningen: "gift 1882" ?

venlig hilsen
Per

Dorte Jensen

hej
ja det er hvornår og hvor de er gift  jeg leder efter ,jeg har også ledt i de samme sogne som du har .

det var i folketælling 1901 i vejrum ,Ringkøbing jeg fandt at var gift  i 1882 ,har 1 barn og 3 døde børn.
tak for hjælpen
mvh Dorte

Inger Toudal

#3

Det er oplyst i FT-1901, at parret har indgået ægteskab i 1882.
Desuden står der, at der er et levende barn og 3 døde børn i ægteskabet:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=22550#22550,2552068

De ses i FT-1880 for Vejrum sogn:

Ringkøbing, Hjerm, Vejrum, Vejrum, Ting - en Gaard, 92, FT-1880, C6412
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Niels Christian Simonsen    55    Gift    Husfader       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Ane Marie Kjær    40    Gift    Husmoder       Fousing Sogn, Ringkjøbing Amt
Simon Simonsen    17    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Niels Kjær Simonsen    16    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Charlotte Sophie Simonsen    14    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Gerhard Marinus Simonsen    13    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Anton Sophilus Simonsen    11    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Niels Magnus Simonsen    6    Ugift    deres Barn       Vejrum Sogn, Ringkjøbing Amt
Gjertrud Marie Pedersen    81    Enke    Husmoderens Moder       Gjørding Sogn, Ribe Amt
Mads Jensen    21    Ugift    Tjenestefolk       Odby Sogn, Thisted Amt
Birgitte Olesen    23    Ugift    Tjenestefolk       Resen Sogn, Ringkjøbing Amt

Nikkoline [Nicoline] Marentine Pieper    17    Ugift    Tjenestefolk       Nørre Felding Sogn, Ringkjøbing Amt
Niels Christian Jensen    23    Ugift    Dagleier (i Agerbruget)       Aulum Sogn, Ringkjøbing Amt

I 1870 bor Birgittes familie i Asp sogn:

Ringkøbing, Hjerm, Asp, Birkild, Egeberghuus, 27, FT-1870, C5191
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Ole Agergaard Jeppesen    46    Gift    Huusfader    Fattigvæsenet    Gudom sogn, Ringkjøbing amt
Karen Jeppesen    41    Gift    Huusmoder    Fattigvæsenet    Resen sogn, R.a.
Birgitte Olesen    13    Ugift    Datter    Fattigvæsenet    Resen sogn, R.a.
Jeppe Olesen    11    Ugift    Søn    Fattigvæsenet    Asp sogn
Jesper Olesen    8    Ugift    Søn    Fattigvæsenet    Asp sogn
Peder Christian Olesen    1    Ugift    Søn    Fattigvæsenet    Asp sogn

Ligeledes i 1880:

Ringkøbing, Hjerm, Asp, Øster og Nørre By, et Hus, 88, FT-1880, C6405
Navn:    Alder:    Civilstand:      Stilling i husstanden:      Erhverv:      Fødested:
Ole Agergaard Jepsen    56    Gift    Husfader. Tækker       Gudom Sogn, Ringkjøbing Amt
Karen Jespersen    51    Gift    hans Kone       Resen Sogn, Ringkjøbing Amt

Peder Christian Olesen    11    Ugift    deres Barn       Asp Sogn, Ringkjøbing Amt
Mads Nørskou [Nørskov] Olesen    7    Ugift    deres Barn       Asp Sogn, Ringkjøbing Amt

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Dorte Jensen

hej
tusind tak for hjælpen

jeg har fundet dem i folketælling i 1890 i Gimsing ,Ringkøbing ops 191
hvor de har en datter  der født 13-12-1889.
mvh dorte

Inger Toudal


Ifølge kirkebogen er datteren født 8/12-1889 (Gimsing, Hjerm, Ringkøbing 1888-1891, opslag 60, nr. 52).
En af fadderne er fra Gudum.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Dorte Jensen

hej alle

jeg har fundet deres bryllup  :D
de er gift den 14-11-1882  i holsterbro.
mvh dorte