Rigshospitalet 1920 anonym födelse

Startet af Richard Krook, 29 Jan 2011 - 13:25

Forrige emne - Næste emne

Richard Krook

I min släktforskning på min hustrus sida har jag kommit till hennes morfar Erik Stensen född 30 juli 1920 i Köpenhamn och avliden 8 april 1977 i Stafsinge, Hallands län, Sverige.
Jag har hittat honom i Rigshospitalets kyrkoböcker 1920-1921 sidan 80 som löpnummer 1139.
Vem är modern?
Står det Amerika längst till höger?
Hur ska jag gå vidare?

[vedhæfting slettet af admin]

Ruth Steenberg Rasmussen

Hej Richard
Jeg tror du har ret i, at der står Amerika i bemærkningsfeltet.

Ud over et registreringsnummer på moderen, får du hendes fødselsdag og alder:
28 Aar, 28/5- 92. Det sidste læser jeg som hendes fødselsdag.

Angående moderens identitet se: http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,6240.0.html
hvor den videre metode er beskrevet.

Med venlig hilsen
Ruth

Eva Morfiadakis

Hej!

Skriv först till www.familistyrelsen.dk och fråga om de har uppgifter om Erik Stensen blev adopterad.
De har ett kortregister på adoptioner upplagt på barnets födelsedatum+namn. Det brukar stå i födelseboken om barnet blivit bortadopterat så han har kanske aldrig blivit det.
Om det finns en adoption finns den på Rigsarkivet. Jag vet inte när Erik S. kom till Sverige. I den församling där han först blev skriven bör det finnas en inflyttningsattest som kanske ger uppgifter om ev. föräldrars namn, antagligen inte den biologiska moderns. Inflyttningsattesten är bilaga till inflyttningslängden. Kyrkoböcker för Halland finns på Landsarkivet i Lund om de inte fortfarande finns kvar ute i församlingen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1425931&limitstart=40

I politiets registerblade finns det en kvinna som är född den 28/5 1892 i Nordamerika. Amerika i födelseboken betyder kanske att modern är född där, inte att hon var bosatt där 1920. Problemet är att man inte vet var denna kvinna befann sig 1920 eftersom hennes kort är udtrukket 1914, dvs hon har lämnat Köpenhamn.
Detta är bara en ren gissning.

Eva M
Eva M

Bjarne Smedegaard

Det var ikke bare et opslag.

Eneste nye oplysning, som ikke stod i KB var:
Fødselsprotokol: 8/8 under "Udgået med mødrene"

Hvorfor findes der kun Udsætterprotokol til 1918, når der findes fødselsprotokol til 1925?

Hvilken offentlig instans tog over?

Mødrehjælpen er offentlig fra 1939, men var det frivillige private, som måtte løfte opgaven i mellemtiden?

Bjarne Smedegaard