Pederikke Friis Pedersen/Frederikke Friis Pedersen

Startet af margit louise jørgensen, 28 Jan 2011 - 20:57

Forrige emne - Næste emne

margit louise jørgensen

Pederikke Friis Pedersen/Frederikke Friis Pedersen

Det sidste spor jeg har af hende er på afgangslisten i Rind (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Rind sogn, 1857-1874, op 57 – afgået til Hanning?

Her kan jeg ikke finde hende på tilgangslisten og jeg kan heller ikke finde hende nogen steder ved FT-1870, 1880 og 1890

Her lidt om, hvad jeg ellers har om hende

Født i Snejbjerg 25-6-1849: f: ugift fruentimmer Else Marie Friis i Lundmølle i Snejbjerg og udlagt barnefader Ungkarl Peder Christian Pedersen, Liørring i Aulum. (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Snejbjerg sogn, 1836-1851, op 53

FT-1850 er hun hos moderen i Aulum. FT-1855 og 1860 er hun hos mormoderen i Snejbjerg

Konfirmeret i Snejbjerg 4-10-1863. (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Snejbjerg sogn, 1852-1869, op 103

På afgangsliste i Snejbjerg 8-11-1863 (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Snejbjerg sogn, 1848-1875, op 79

På tilgangsliste i Herning 19-11-1863 (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Herning sogn, 1863-1870, op 2. – her står hun som Frederikke Friis

12-8-1866 bæremoder i Gjellerup ved dåb af Augusta Larsen Friis: (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Gjellerup sogn, 1866-1876, op 34, også her kaldes hun Frederikke Friis og opholdssted er Rind. Hun er ikke i perioden 1863-1866 fundet på afgangslisten i Herning eller tilgangslisten i Rind.

1867-1-11 på afgangsliste i Rind (AO) Ringkøbing amt, Hammerum Herred, Rind sogn, 1857-1874, op 57 – afgået til Hanning?

Venlig hilsen Margit

Hans Poulsen



Hej Margit

Jeg gætter på, at flere har prøvet at hjælpe dig, men uden resultat. Jeg er én af dem.

- Blev moderen, Else Marie Friis, gift?

- Fik Frederikke halvsøskende? I så fald skal du muligvis bore lidt i dem og se, om der var forbindelse mellem disse halvsøskende

- Hvis du har bare en lille oplysning mere, må du endelig komme med den - også selv om du vurderer den uden værdi

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Arne Feldborg

#2
Både moderens og et par halvsøskendedes liv er kendt, men Pederikke ses ikke sammen med dem efter at hun er udrejst fra Rind 1867-1-11. Men der er senere fremkommet oplysning om at hun er rejst til Hornum i Vejle amt. Så det spændende er nu, hvor længe bliver hun dér og hvor rejser hun hen derfra.

Se også:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=1419#8137
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

margit louise jørgensen

Hej Hans

Tak for dit indlæg – der er 2 halvsøskende: Maren Christensen og Niels Ørum Christensen

Maren er i Middelfart i 1890 og Niels Ørum er i Vinding i 1890 – de er tjekket

Odense, Vends, Middelfart Købstad, Middelfart Kjøbstad, Søndergade, forhuset, 1 F4, FT-1890, B0355
Jens Peter Petersen   34    Gift   husfader   arbejdsmand   Kavslunde sogn, Odense Amt
Maren Petersen   32    Gift   husmoder      Timmering sogn, Ringkjøbing Amt
Laurits Christian Petersen   7    Ugift   barn      Middelfart
Anthon Marius Petersen   5    Ugift   do [barn]      do [Middelfart]
Theodor Petersen   1    Ugift   do [barn]      do [Middelfart]
drengebarn endnu uden navn   7 januar 1890    Ugift   do [barn]      do [Middelfart]


Vejle, Holmans, Vinding, Vinding By, Hus, 4, FT-1890, C4099
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Niels Ørum Kristensen   28    Gift   Husfader   Daglejer i et Gartneri   Herning Sogn, Ringkøbing Amt
Maren Rasmussen   26    Gift   Husmoder      Hover Sogn, Vejle Amt
Niels Peter Rasmusen   4    Ugift   Barn      Vinding Sogn, Vejle Amt


Jeg har derefter med hjælp fra Arne Feldborg fundet en Pederikke Friis, der er gift med en Thomas Peder Hansen og som får en søn døbt Thorvald Friis Hansen i Vejle 9-3-1882
AO: Vejle, Sct Nicolai, 1881-1891, opslag 12

Samme par får i 1880 en dødfødt søn, også i Vejle

Jeg har ikke fundet deres vielse og jeg kan ikke finde dem ved FT-1880 og 1890

Hilsen Margit

Egon Sørensen

God aften!


Jeg har ingen belæg til at sige det er hende, men det er et lidt mystisk registerblad.

Det jeg hæfter mig ved er at den Frederikke Friis er født samme dato d. 25 blot en anden måned,

men uden årstal.

Det virker lidt spøjs! Oplysninger til registerblade byggede vel på egne oplysninger.

http://www.politietsregisterblade.dk/index.php?option=com_sfup&controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1935503&limitstart=0


Mvh.

Egon Sørensen

Ole Dorch

#5
Nogle af de nævnte faddere ved dåben af barnet i 1882 ses her:

vejle, Nørvang, Hornstrup, Bredballe Mark, 1 Gaard, Haurbjerggaard, 8, FT-1880, D3161
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Tage Vilhelm Tofte 35  Gift Husfader, Gaardejer, Sognefoged  Vildbjerg, Holsten
Ane Kirstine Sørensen 22  Gift Hans Hustru  Østersnede Sogn, Vejle Amt

Hans Kristian Michael Tofte 8  Ugift Deres Barn  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Emilie Tofte 7  Ugift Deres Barn  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Anna Marie Tofte 1  Ugift Deres Barn  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Johanne Tofte under 1 Aar  Ugift Deres Barn  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Kristine Marie Lassen 20  Ugift Lærerinde, Husjomfru  Svendborg, Svendborg Amt
Thomasine Knudine Hansen 14  Ugift Tjenestetyende  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Ane Cathrine Sørensen 23  Ugift Tjenestetyende  Aale Sogn, Skanderborg Amt
Frederikke Johanne Christensen 20  Ugift Tjenestetyende  Vitved Sogn, Skanderborg Amt
Kristen Jensen Olesen 25  Ugift Tjenestetyende  Hornstrup Sogn, Vejle Amt
Søren Nielsen Sørensen 17  Ugift Tjenestetyende  Uldum Sogn, Vejle Amt
Anton August Povlsen 25  Ugift Arbejder i Agerbruget  Gammelby, Vejle Amt
 
...og i Hornstrup 1856-1891 opsl. 110 findes en vielse 1875. imellem en Thomas Peter Hansen og en Frederikke Friis. Hun ser ud til at være "vaccineret i 7? juni 1855 af Hoffmann".

Efterskrift: Vaccinationen ser ud til at passe med det der står ved konfirmationen:-)

mvh.
Ole Fabricius Dorch

margit louise jørgensen

Hej igen Hans

Det sidste spor jeg har af moderen er ved FT-1870. Oprindeligt var det hendes død jeg var på jagt efter, men efter at have søgt efter hende som død i et utal af sogne i Ringkøbing Amt, besluttede jeg mig for at kaste mig over børnene i stedet for, i håb om ad den ved at finde Else Marie Friis efter 1870 – indtil videre uden held:

Fkt-1870; Assing - Harreskou ; 31; Et huus
419; Else Marie Friis; k; 47; ugift; ?? Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheraner; Huusmoder / Fattigforsørgelse
420; Marie Christensen; k; 11; ugift; Timring Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheraner; Barn / Fattigforsørgelse
421; Niels Ørum Christensen; m; 8; ugift; ?? . .!!berg Sogn, Ringkjøbing; Lutheraner; Barn / Fattigforsørgelse

Else Marie er ikke ugift, men fraskilt. Hendes fraskilte mand døde i Assing i 1904

Jeg ville blive meget glad, hvis du kunne hjælpe!

Venligst Margit


Jeg vender tilbage med svar til Egon og Ole

margit louise jørgensen

Hej Ole

Jeg har tjekket Frederikkes konfirmation i Snejbjerg og kan se at der står vaccineret 7. juni 1855 af Hoffmann, så det er den rigtige Frederikke Friis, du har fundet som viet i Hornstrup i 1875, men så må der vel være nogle flere børn et eller andet sted

Hilsen Margit

Hans Poulsen



Hej Margit

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hammerum, Avlum, Troelstrup Mark, huus F2, 102, FT-1850, B8255
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Else Marie Friis Jensdatter 25  Ugift  Indsidder Ørre
Pederikke Friis Pedersen 1  Ugift  hendes Barn Her i Sognet
 
I 1870 var Else Marie fortsat en ung, smuk kvinde, og det er meget tænkeligt, at hun er blevet gift og bosat sig i Skagen, i Rønne, på Læsø - ja, måske endda i Aarhus.

Du kan derfor ikke nøjes med at lede efter døde, men må i gang med de levende og giftelystne.

Om det så var kærlighed eller næringssorger, der evt. drev Else Marie ind i ægteskab, vil jeg ikke tænke dybere over her.

Som romantiker vil jeg helst tro på den med kærligheden.

Prøv at løbe samtlige de amter, der er nævnt i DDD igennem, og se, om du falder over Else Marie fx i ft. 1880, ft. 1890  eller senere endnu.

Venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Ole Dorch

#9
Hornstrup 1860-1891 opsl. 142 (1876) en datter: Mette Marie Hansen. Her hedder moderen Pederrikke Friis.


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Arne Feldborg

#10
Citat fra: ole dorch Dato 29 Jan 2011 - 21:32
Tage Vilhelm Tofte 35  Gift Husfader, Gaardejer, Sognefoged  Vildbjerg, Holsten

Tage Vilhelm Tofte er ikke fra Holsten, men fra Vidbjerg i Hammerum herred. Pederikke kender kan sikkert fra tidligere.

Tilføjelse:
Tage Vilhelm Toftes far var degn i Vildbjerg 1839-48, så Pederikke kan jo ikke have kendt ham derfra, men en forbindelse kan der jo godt være alligevel.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: ole dorch Dato 29 Jan 2011 - 21:32
...og i Hornstrup 1856-1891 opsl. 110 findes en vielse 1875. imellem en Thomas Peter Hansen og en Frederikke Friis. Hun ser ud til at være "vaccineret i 7? juni 1855 af Hoffmann".

Ved vielsen ses de begge at være vaccinerede af Hoffbauer (ikke Hoffmann), hun i 1855 og  han i 1860. Det kunne jo give anledning til at tro, at de begge kommer fra Ringkøbing amt. Men Hoffbauer flytter netop på det tidspunkt.

Han er distriktslæge i Herning 1847 - 58, og i Vejle 1858 - 77. Det tyder på, at Thomas Peter Hansen skal søges i Vejle amt, og i een af de sogne der ikke indtastede på DDA for 1855, 1860 og 1870. Ved vielsen har han attest fra Engum sogn, og ved tilgang 1875 kommer han fra Engum sogn.

Ved fkt. 1770 i Engum (Ao opsl. 34) er der en Thomas Peter Hansen, 18 år gammel, der er født i Hvejsel sogn. Han er født dér 29 jul 1851 (Ao opsl 88). Det er kunne være 'vor' mand. Men jeg har ikke lige fundet hans konfirmation, hvor der må formodes at være oplysninger der kan be- eller afkræfte det.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

margit louise jørgensen

Hej Arne, Hans, Egon og Ole

Mange tak for hjælpen. Status lige nu er, at Else Marie Friis er fundet sidste gang i Assing i 1876, hvor hun får den yngste søn konfirmeret og Pederikke Fris er fundet sidste gang i Vejle Sct Nicolai i 1882, hvor hun får sønnen Thorvald døbt.

Men de 2 har jo det tilfælles, at jeg ikke kan finde dem ved FT-1880 på DDD, så næste skridt er jo nok at gennemgå de sogne på AO i Vejle Amt som ikke er med i DDD. Det må vel kunne lade sig gøre, at finde ud af hvilke sogne, det drejer sig om.

Venlig hilsen Margit