Udredning af Skifte. Hesselmed Billum sogn 1742

Startet af Henning Jensen, 18 Jan 2014 - 20:29

Forrige emne - Næste emne

Henning Jensen

Dorthe Nielsdatter som var gift med Anders Jensen smed
dør 1742 uden børn.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29967-13195-88?cc=2015318&wc=M9MN-BHP:685460112

Som jeg læser skiftet havde hun en Hel bror Knud Nielsen (født 1690)

så står der 2de halv søskende, men jeg kan da tælle ca. 5.

Niels Nielsen har  4 børn:
Frands Nielsen (født 1695)
Mads Nielsen
Niels Nielsen
Jens Nielsen    (født 1799?)

halv søstre:
Maren Madsdatter
Anne Madsdatter
Johanne Madsdatter

og en halvbrors datter 
Ellen Jensdatter            (er visnok datter af Jens Madsen som er død)

I Kirkebogen har jeg fundet at Maren Lauridsdatter der dør 1748 er mor til Frands Nielsen.

Er der nogen der kan fortælle hvad der menes?

Selv har jeg en teori om at der menes 2 hold (kuld) halvsøskende.

Erik Brejl

Der står Først hele brødre, hvoraf der kun er en
andet (for det andet) halvsøskende.
I øvrigt tror jeg, der står Maren Nielsdatter, Anne Nielsdatter og Johanne Madsdatter

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Henning Jensen

Hej Erik

Mange tak for dit svar.
Jo, Knud Nielsen er en helbror til Dorthe Nielsdatter.

Mit spørgsmål gik egentlig på hvorfor der står 2de. halvsøskende når der
åbenlyst er langt flere.

Det fik mig til at tro at der måske mentes 2 kuld halvsøskende.

Jeg har diskuteret dette skifte med Ester Nørrelykke, og vi kan ikke få det til at passe
at Knud Nielsen der er født i 1690 kan have en bror der får børn i 1695.
Jo, selvfølgelig kan det lade sig gøre, men vi kan bare ikke få det til at passe her.

Der er flere hjemmesider der har denne slægt, f. eks:

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rpedersen&id=I5068

Dette skifte har gjort at vi nu er sikker på af Knud Nielsen og Frands Nielsen ikke er (hel) brødre.

Jeg kan godt se at der ved de 2 piger, ovenover er tilføjet "Nielsdatter" så det har du nok ret i.

Mvh Henning

Erik Brejl

Lige for at være sikker på, at vi forstår hinanden:
Der står ikke, at der er to halvsøskende.
For det første opregnes helsøskende
For det andet opregnes halvsøskende
hvilket skrives:
Først
Andet :D

Erik
Erik Brejl
https://brejl.dk

Henning Jensen

Hej Erik

Det er vist godt med en erfaren skiftekyndig som dig her.

Hvis jeg forstår dig rigtig er det altså:

punkt 1: Helsøskende 
punkt 2: halvsøskende

Vi ved fra kirkebogen at både Knud Nielsen og Frands Nielsens far hed Niels Nielsen.

Spørgsmålet er så om det er den samme Niels Nielsen.?

Jeg kan ikke rigtig se at det kan lade sig gøre på andre måder

Det må vel være Knud og Dorthes mor der har været gift tidligere med en "Mads"

Er der andre muligheder.?

Erik Brejl

Det er ikke samme Niels Nielsen, der er far til Frands og Knud.
Frands Nielsen farbror  hedder Knud Nielsen

Afdødes far har 2 børn med afdødes mor:
1 Dorthe Nielsdatter
2 Knud Nielsen
Afdøde far har 3 (eller4) børn af første (eller af flere tidligere) ægteskab:
1 Niels Nielsen, død. 4 børn:
a Frands Nielsen
b Mads Nielsen
c Niels Nielsen
d Jens Nielsen
2 Maren Nielsdatter
3 Anne Nielsdatter
Afdødes mor har 2 (eller måske 1) børn af første ægteskab:
1 Johanne Madsdatter
2 Jens Madsen, død. (eller Jens Nielsen, der så er barn af afdødes fars første ægteskab) 1B:
a Ellen Jensdatter
Erik Brejl
https://brejl.dk

Henning Jørgensen

Hej Henning, Erik m. fl.

Jeg er en af dem, som altid har anset Knud og Frands som søskende. Det skyldes dels de mange huller i kirkebogen, dels at der optræder mange Niels Nielsener i kirkebogen - uden at præsten giver dem tilnavne. Og så har jeg aldrig set omtalte skifte. Men jeg har haft det problem, at Frands Nielsen og Knud Nielsen hver har et barn, som bliver gift med hinanden. De angives som næstsøskendebørn - hvor de jo skulle være søskendebørn, hvis Frands og Knud var søskende. Nu giver det mere mening.

Ved hjælp af Erik Brejls indlæg og dine afskrifter (Henning Jensen) af kirkebøgerne vil jeg mene, at følgende giver mening:

Niels Nielsen (den ældre) blev gift 1. gang 1661 med Dorthe Jensdatter. De fik børnene:

1. Niels Nielsen (1664 - 1741) - som fik børnene Niels, Frands, Mads og Jens

2. Anne Nielsdatter (født 1667)

3. Maren Nielsdatter (som jeg ikke har fundet)

4. Flere børn, som er døde inden de fik familie bl. a. en søn Jens (født 1669)

Dorthe Jensdatter døde vel 1683, hvor der er en lakune i kirkebogen.

Niels Nielsen blev gift 2. gang. 1684 - konens navn ikke nævnt - døde måske ca. 1711. I dette ægteskab var børnene:

1. Dorthea Nielsdatter (omkr 1686 - 1742) Opkaldt efter Niels Nielsens første kone

2. Knud Nielsen (født 1690)

Herefter døde Niels Nielsen ca. 1691.

Enken blev herefter gift med Mads Jepsen. De fik børnene:

1. Jens Madsen (1698 - 1739) - han fik datteren Ellen 1719 i Billum Kær

2. Johanne Madsdatter (født 1699??)

Mads Jepsen blev gift 2. gang senere med en Maren Klinting.

Jeg ved ikke om denne teori holder??

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen






Ester Nørrelykke

Hej.

Tak for gode svar. Jeg har også troet at Knud og Frands var brødre, indtil jeg blev gjort opmærksom på skiftet under Hesselmed.

Uddrag af: Vester Horne Herreds Tingbog 23. Marts 1688:
For retten fremkom Niels Hansen i Rottarp paa Maren Nielsdatter S: Jes Sørensens af Hoe Hindes vegne.
Maren Nielsdatter fragik arv og gæld efter sin salig mand Jes Sørensen i Ho, som døde d. 13. februar. Hun henviser til dombogen femte.30 Kapitel pag. 839 -840 og 39. kapitel. Skrivelsen underskrevet af Oluf Lassen for Maren Nielsdatter.
Niels Hansen Rottarp fremlagde på samtlige sl. Jes Sørensens arvinger er skrivelse hvor de fragik arv og gæld. Efterskrevne arvinger:
Niels Michelsen Ho for sin hst. Gunder Sørensdtr. og hendes søster Berget Sørensdtr.
Boj Knudsen borger i Varde på egne og broder Jens Knudsens vegne, Søren Knudsen og Maren Knudsdtr. Christen Risbøl Hjerting og hans hst. Anne Knudsdtr.
Mads Knudsen Janderup.
Niels Nielsen Janderup for hst. Kiersten Knudsdtr.Hans Jessen og egne og søskendes vegne Maren Jesdtr. og Apelone Jesdtr.
Underskrevet 16. Marti 1688. Boj Knudsen egen haand, Mads Knudsen egen haand, Niels Nielsen egen haand.

Mvh. Ester Nørrelykke

Ester Nørrelykke

Hej.
Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det var den gamle Niels Nielsen født omkring 1630 der døde 1717 90 år gammel. Så har hans hustru Kirsten?? Knudsdtr. giftet sig med Mads Jepsen og fået datteren Johanne 1719. Mads Jepsens børn født 1698 og frem er med hans første hustru.
Men det kan jo efter naturen ikke være tilfældet, for så skulle Niels Nielsens hustru Kirsten?? Knudsdtr. føde børn over en periode på 29 år fra 1690 til 1719!!
Man gør sig sine tanker!

Mvh. Ester Nørrelykke

Henning Jørgensen

Hej Ester

Niels Nielsens enke (Kirsten Knudsdatter) kan ikke have været Mads Jepsens nr. 2 hustru (altså hende som blev mor til Johanne Madsdatter i 1719). Hans evt. 2. hustru må være hende som døde 1762 i en alder af 72 år (Maren Klinting). Der står Mads Jepsens enke.

Men jeg kan give dig ret mht. Niels Nielsen, som døde 1717 i en alder af 90 år. Hvis dette var "vores" Niels Nielsen, skulle hans kone Kirsten Knudsdatter altså have været gift, inden hun blev gift med Niels Nielsen og blev i så fald ikke gift med Mads Jepsen. Hun kan naturligvis godt have været enke, da hun blev gift med Niels Nielsen. Men hvis man ser på personerne i skiftet, og man sammenligner med Mads Jepsens første børn, så passer det meget godt sammen med, at Mads Jepsen var Kirsten Knudsdatters 2. mand - men det behøver naturligvis ikke at hænge sådan sammen!

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

Undskyld at jeg ikke har svaret på trods de mange fine indlæg, men jeg har ikke fået mail selv om
jeg havde slået det til.?

Frands Nielsens mor hed Maren Lauridsdatter det fremgår af Kirkebogen:

Jan. 1748 jordes Maren Lauridsdatter, Frands Nielsens moder 85 år. (Niels Nielsens hustru født 1663)

Er i sikre på at Kirsten Knudsdatter ikke var gift med en "Mads" før hun fødte Dorthe og Knud,
altså før 1690, og med ham fik sønnen Jens Madsen og Johanne Madsdatter.

Den Johanne Madsdatter der omtales i skiftet tror jeg mere på kunne være hende her:

5 nov. 1724 døbtes @Knud Nielsens datter af Janderup *Anne Knudsdatter. Faddere: Las Skrædders hustru, Peder Jensens hustru, Johanne Madsdatter af Hannevang, Christen Jepsen, Hans Fjord, Frands Nielsen (halvbror) (moderen @Kiersten Christensdatter, død 1773)

Hun er fadder for (som jeg tror) hendes halvbror Knud Nielsen.
Desuden bor hun i Hannevang, formentlig hos Anders Smed og Dorthe Nielsdatter.?
Hvis min antagelse er rigtig er hun langt ældre.

Den Johanne Madsdatter der fødes 1719 synes jeg ikke har de rigtige faddere.

21 maj 1719 døbes @Mads Jepsens datter af Janderup *Johanne Madsdatter. Faddere: Appelone Nielsdatter, Kirsten Terkels, Dorthe Jørgensdatter, Karen Mortensdatter, Las Madsen, Thomas Tuesen, Eske Christensen. (moderen @Maren Jensdatter)

Denne Johanne Madsdatter er måske hende der dør 1720?
11 aug. 1720 begr. Mads Jepsens barn af Janderup.



Henning Jørgensen

Hej Henning

Mht. Frands Nielsens mor Maren Lauridsdatter er vi helt enige. Men Frands Nielsens far var Niels Nielsen den yngre (altså var Maren Lauridsdatter svigerdatter til "vores" Niels Nielsen).

Mht. Kirsten Knudsdatter, så er jeg for mit vedkommende ikke sikker på, at Kirsten ikke var gift med en Mads før ægteskabet med Niels Nielsen. Men man skulle bare synes, at Niels Nielsen og Kirsten Knudsdatter ville have kaldt deres søn Mads, opkaldt efter Kirsten Knudsdatters første mand. Det er dog absolut ikke noget bevis.

I øvrigt mener jeg ikke, at Johanne Madsdatter skulle være født 1719, men 1699, hvis Mads Jepsen var gift med Kirsten Knudsdatter.

Det der taler for, at Kirsten skulle være gift med en Mads før sit ægteskab med Niels Nielsen, er bl. a., at så vil den Niels Nielsen, som døde 1717, kunne være "vores" Niels Nielsen.

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

#12
Den Mads Jepsen som får en datter Johanne Madsdatter døbt 1699 kan ikke være den samme som den Mads Jepsen der var gift med Maren Jensdtr.s (Klinting) og som dør 1744.
Ester har sendt mig en mail hvori hun fortæller at i skiftet efter ham ikke nævnes noget barnebarn
ved navn "Ellen Jensdatter" derimod har han  3 børn Jep 29, Niels 21 og Magrethe 22 år så
han er helt udelukket.

Derimod kan det godt være den først omtalte, og jeg har checket kirkebogen en ekstra gang:

9 feb. 1698 døbes @Mads Jepsen smeden i Janderup hans søn *Jens Madsen. Faddere: Jep Madsen, Niels Nielsen, Peder Jensen, Karen Sørensdatter, Appelone Christensdatter.

14 juni 1699 døbes @Mads Jepsens barn af Hannevang *Johanne Madsdatter. Faddere: Johanne Jensdatter, Christen Jensen, Karen Jørgensdatter, Mathis Jepsen, Birgitte Jensdatter.

6. januar, Festo Epiphanes 1700 begravet Mads Jepsen af Hannevang, hans søster Maren Jepsdatter, som tjente i Janderup til Karen, salig Søren Madsens udi Janderup Kirkegård.

Salig Søren Madsens enke hed Karen Jepsdatter og var en søster til Inger Jepsdatter, og de var døtre af Jep Gødesen i Sædding Storgård som vi tidligere har diskuteret i tråden om Bennet Iversen.

Det kunne forklare mange fadder sammenfald hvis denne Mads Jepsen og hans søster Maren Jepsdatter var søskende til de 2, men ifølge Holger Hertzum Larsen havde de ikke søskende med disse 2 navne.

Hvis det er den samme Mads Jepsen der ved første dåb kaldes "Smed" der senere slår sig ned i Hannevang, passer det perfekt, for så har Anders Smed giftet sig med hans steddatter Dorthe Nielsdatter og overtaget smede forretningen i Hannevang.
Hans datter Johanne Madsdatter må være hende der 1724 er fadder for hendes halvbror:

5 nov. 1724 døbtes @Knud Nielsens datter af Janderup *Anne Knudsdatter. Faddere: Las Skrædders hustru, Peder Jensens hustru, Johanne Madsdatter af Hannevang, Christen Jepsen, Hans Fjord, Frands Nielsen (moderen @Kiersten Christensdatter, død 1773)

Jeg ved ikke om denne teori holder?
Er der nogen der ved hvem Mads Jepsen af Hannevang var.?

Link til hjemmeside som i henh. til overstående ikke kan passe:

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rpedersen&id=I15639

Ester Nørrelykke

Hej.

Så kan det ikke være vores Niels Nielsen der er gift med Kirsten Knudsdtr. som nævnes i arveafkald både 1688 og 1691.

Mvh. Ester

Henning Jensen

#14
Mener du ikke at den Niels Nielsen og hustru Kirsten Knudsdatter der nævnes i arveafkaldet kan være
forældre til Dorthe Nielsdatter og Knud Nielsen?

Før omtalte hjemmeside fortæller at det var Niels Nielsen og Appelone Knudsdatter der
havde børnene: Niels, Frands og Jens m. m.

http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=rpedersen&id=I19800

Ifølge denne side skulle Appelone Knudsdatter være død i Dec. 1700 og begravet 1. jan 1701.
Jeg kan ikke finde hendes begravelse i  kirkebogen, men når man skriver det så nøjagtig må man vel have det et sted fra?

Noget kunne tyde på at der var en Niels Nielsen der var gift med en Appelone:

29 jan. 1699 døbes @Jens Hansen skolemesters barn af Janderup *Laurs Jensen. Faddere: Mette Christen Jensens, Appelone Niels Nielsens, Karen Bertelsdatter, Hans Jacobsen, Hans Hansen.

Vi ved jo nu at det var Maren Lauridsdatter der var mor til Frands Nielsen, men hvem var så denne Niels Nielsen?

Kan den gamle Jep Madsen, som var gift med Johanne Jensdatter, have haft 2 sønner der begge hed Mads Jepsen?
Jeg kan meget bedre får fadderene til at passe hvis det er tilfældet.

I den forbindelse er jeg også blevet usikker på om Karen Jepsdatter og Inger Jepsdatter var
døtre af Jep Gødesen i Sædding Storgård?
Var de måske alligevel døtre af den samme Jep Madsen i Janderup?
De 2 søstre får mange børn i Janderup og deres søskende fra Sædding, Varde, og Ribe, som alle var velstillede, var ikke fadder for dem på noget tidspunkt.
Det var derimod Jep Madsen, hans kone og børn af Janderup.
Jeg ved godt at Holger Hertzum mener at der er dokumentation for det, men
hvis der er nogen der har mulighed for at efterprøve det, var det måske en god ide.




Henning Jørgensen

Hej Ester og Henning

Jeg forstår ikke rigtig, at den gamle Niels Nielsen ikke skulle kunne være gift med Kirsten Knudsdatter, og at denne Kirsten Knudsdatter derefter skulle være gift med Mads Jepsen. Jeg trækker lige en del af mit tidligere indlæg frem igen med lidt tilføjelser og fratræk:

Niels Nielsen (den ældre) blev gift 1. gang 1661 med Dorthe Jensdatter. De fik børnene:

1. Niels Nielsen (1664 - 1741) - som fik børnene Frands, Mads, Niels og Jens Han var gift med Maren Lauridsdatter

2. Anne Nielsdatter (født 1667)

3. Maren Nielsdatter (som jeg ikke har fundet)

4. Flere børn, som er døde inden de fik familie bl. a. en søn Jens (født 1669)

Dorthe Jensdatter døde vel 1683, hvor der er en lakune i kirkebogen.

Niels Nielsen blev gift 2. gang. 1684 - med Kirsten Knudsdatter?? - hun døde måske ca. 1711. I dette ægteskab var børnene:

1. Dorthea Nielsdatter (født omkr 1686 - død 1742) Opkaldt efter Niels Nielsens første kone

2. Knud Nielsen (født 1690)

Herefter døde Niels Nielsen måske ca. 1691 - 92.

Enken blev herefter måskegift med Mads Jepsen. De fik børnene:

1. Jens Madsen (1698 - 1739) - han fik datteren Ellen 1719 i Billum Kær

2. Johanne Madsdatter (født 1699??)

Ud fra denne teori kan jeg ikke rigtig se, hvorfor Niels Nielsens 2. kone ikke kan være Kirsten Knudsdatter? Og det passer jo også med din - Henning - teori om Mads Jepsen i Hannevang.

Mht. Niels Nielsen, som var gift med Maren Lauridsdatter. I skiftet efter Dorthe Nielsdatter siges klart, at Dorthe og Knud havde en afdød halvbror Niels Nielsen, som havde sønnerne Frands, Mads, Niels og Jens. Og det var denne Niels Nielsen, som var gift med Maren Lauridsdatter. Knud Nielsen var altså (halv)farbror til Frands Nielsen.

Men der var flere Niels Nielsen'er i Janderup, bl. a. ham der døde 1717. Jeg tror under ingen omstændigheder på, at en Appelone Knudsdatter skulle have været gift med den Niels Nielsen, som fik børnene Niels, Jens, Frands osv., da begravelsesregisteret entydigt siger, at Frands Nielsens mor var Maren Lauridsdatter, ligesom omtalte hjemmesider også blander Niels Nielsen Seniors børn med Niels Nielsen Juniors børn (som vi andre også har gjort tidligere).

Med venlig hilsen

Henning Jørgensen

Henning Jensen

Ja, det mener jeg også kan være rigtig.

Jeg er efterhånden også overbevist om at Jens Madsen der døde 1739 og havde datteren Ellen
er den rigtige.
Meget kunne også tyde på at han havde en søster Johanne Madsdatter i Hannevang. De havde nemlig
et lidt større økonomisk mellemværende i skiftet efter ham 1739:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29967-13567-88?cc=2015318&wc=M9MN-BHP:685460112

Alle betingelser for at det er det er ham der nævnes i skiftet efter Dorthe Nielsdatter er opfyldt:
1. Han havde en datter Ellen Jensdatter som var enebarn 1742.
2. Han var selv død inden 1742.
3. han havde en søster der hed Johanne Madsdatter der var ugift i 1742. (hvis ovenstående holder)

Om det var den Jens Madsen der blev født i 1698 er usikker, men han ser ud til at have tilknytning til Hannevang hvor Johanne Madsdatter er født, og hun ser ud til at have forbindelse til de andre halvsøskende:

5 nov. 1724 døbtes @Knud Nielsens datter af Janderup *Anne Knudsdatter. Faddere: Las Skrædders hustru, Peder Jensens hustru, Johanne Madsdatter af Hannevang, Christen Jepsen, Hans Fjord, Frands Nielsen (moderen @Kiersten Christensdatter, død 1773)

Ester Nørrelykke

Hej.

Burde Ellen Jensdatter ikke være nævnt i Mads Jepsens skifte i 1744?  Efter vores teori var hun hans barnebarn.

Mvh. Ester

Henning Jensen

Den Mads Jepsen der får børnene Jens i Janderup og Johanne i Hannevang tror jeg er den samme, og det er formentlig ham der har tilnavnet "Smed"

Det virker også logisk at han efterfølges af Anders Smed i Hannevang, som gifter sig med hans steddatter Dorthe Nielsdatter.?
Der nævnes ingen Mads Jepsen fra 1699 og helt frem til 1709, heller ikke som fadder.
Hvor blev han og kone  af?

Jeg tror ikke det er den samme Mads Jepsen som får børn fra 1712 og frem, og det er vist ham der
dør 1744. Han er ifølge flere kilder søn af den gamle Jep Madsen og Johanne Jensdatter i Janderup.

Jeg luftede tidligere den tanke at gamle Jeps Madsen kunne have 2 sønner der begge hed Mads Jepsen.
Jeg begrunder i dette (og andre faddersammenfald):

(side 135)
14 juni 1699 døbes @Mads Jepsens barn af Hannevang *Johanne Madsdatter. Faddere: Johanne Jensdatter, Christen Jensen, Karen Jørgensdatter, Mathis Jepsen, Birgitte Jensdatter.

Johanne Jensdatter var vel gamle Jeps Madsens kone, som måske var enke på dette tidspunkt.


Henning Jensen

Jeg har fået tilsendt dokumentation for at Inger Jepsdatter og Karen Jepsdatter  er søskende til Jep Jepsen i Sædding og dermed også døtre af Jep Gødesen i Sædding.
Dokumentationen stammer fra H. Hertzums bog.
De er altså ikke døtre af Jep Madsen i Janderup som angivet i flere kilder på nettet samt i div. slægtsbøger.

Det har ikke så meget med denne tråd at gøre, men blot for at korrigere mit eget tidligere indlæg i denne tråd.