Mogens Frantsen død 1774 i Hadsten, hevm er forældre ??

Startet af Ole Krogh Olesen, 15 Jan 2014 - 13:01

Forrige emne - Næste emne

Ole Krogh Olesen

Jeg søge forældre til ovennævnte. Følgende oplysninger har jeg:

Han er ifølge kirkebogen for Hadsten sogn (1766-1813) ops. 133 begravet i 1774 som 40 årig.

Den 12. november 1758 er han blevet gift med  enken Johanne Nielsdatter i Hadsten kirke.
Kilde: Århus amt, Sabro herred, Hadsten sogn (1696-1766) ops. 430. Giftermålet er en" betingelse" for overtagelse af fæstet på den går som enkens  mand tidligere fæstede jf. nedenfor.

Øvrig information:
1.Mogens Frandsen fæstebrev  1758 – Faurskov gods
641 27 fol 221.
Mogens Frandsen, Hadsten - født sst - 1/2 gaard Christen Lauersen Smed er fradød, ægter Enken. No 13 Hkorn 4-4-3 fc. Lg 11 rdr 5 mk 4 sk. Howeri til Faurskov. Udbetale sine Stifbørn Deres arwepart efter Skiftebrewets indhold.  Indf 24 rdr. 4 Octob 1758.
2.
Skifte for Johanne Nielsdatters afdøde mand (Niels Sørensen&Britta Helseby skifteuddrag)
G 316 3 3/16
169, 9. maj 1758, Hadsten
Christen Laursen Smed, død
Johanne Nielsdatter, enke
Deres børn:
Niels Christensen, 9 år
Mette Christensdatter, 6 år
Anne Christensdatter, 2 år
Lavværge Niels Nielsen af Hadsten
Formynder, farbroder Laurs Laursen af Vinterslev

Ole Krogh Olesen

Jeg er i forbindelse med søgning af andre slægtninge stødt på nedenstående i kirkebogen for Århus amt, Sabro herred,Vitten sogn (1696-1766) ops. 145 foroven:

Som jeg ha kunnet tyde skriften i kirkebogen

"3 die Advent blet Ras. Frantsens barn i Sandbye Mogens døbt: baaren af Christen Møllers kone, faddere ???? jens J??gaard af Haarup ???? og Søren Frantsen af To?berg, Ras. Balles og Anders Michelsens hustruer fra Sandbye"

Jeg spekulerer på, om Mogens kan have taget faderens efternavn istedetfor det der jo ifølge tiden ville være  normalt, nemlig Rasmussen.

Else Skovbo Jensen


Fra Niels Sørensen og Britta Helsebys skifteuddrag:

G 316 3 5/16
267, 25. maj 1774, Hadsten
Mogens Frandsen, død
Johanne Nielsdatter, enke
Deres barn:
Christen Mogensen, 14 år
Lavværge var enkens svigersøn Ole Nielsen
Formynder farbroder Rasmus Frandsen

          Det fremgår jo heraf, at den søgte Mogens Frandsen har en bror, der hedder Rasmus. Måske kunne det være en ledetråd. Denne  Rasmus Frandsen er i Ft 1801 og desuden i 2 skifteuddrag på Helsebys side.
Man kan heller ikke udelukke, at Mogens søn af Rasmus Frandsen, er kaldt Frandsen i stedet for Rasmussen. Frandsen var ikke så almindeligt. Jeg har i min egen slægt et lignende tilfælde.


mvh
Else










Ole Krogh Olesen

Hej Else

Tak for dit svar. Især den sidste del om efternavnet. Jeg har selv oplevet noget tilsvarende vedr. navnet Balle, hvor -sennavnet ikke er skrevet, men udeladt.

Jeg har også set de andre skifteuddrag, og jeg har søgt i nabosogne, men uden resultat.

Da Mogens ifølge kirkebogen dør som 40 årig har han formentlig været bundet af reglerne for
aftjening af værnepligt, hvilket vil betyde, at han ikke umiddelbart har kunnet forlade sin hjemstavn.
Konklusionen heraf må derfor umiddelbart være, at han stammer fra området, hvor han bor ved sin
død. MEN naturligvis kan man ikke være 100 pct. sikker.

Min søgning må gå videre, men det er jo netop noget af det spændende ved slægtsforskning at intet altid er, som det umiddelbart ser ud, hvilket så viser sig når man dykker dybere.

Ole Krogh Olesen

Så er sagen løst 50 %. Jeg har fundet Mogens` fødsel.

Han er født i Hadsten sogn ifølge kirkebogen Århus, Sabro, Vitten-Hadsten-Haldum opslag 297 foroven.

Der står: 15 Trinitatis: døbt Frans Rasnussens barn Mogens båren af pigen  ?????

Resten er utydeligt/ulæseligt.

Så er det bare op på hesten igen og dykke yderligere ned i tingene.