Hej Ketty og Niels
Ja, det kunne være spændende, om Lillian og Lindy kunne bidrage med nogle guldkorn her.
Og til Niels’ kommentarer:
1. Jeg er også sikker på, at Laurits, som blev født 1721 den 13/4 er søn af Peder Christesen Søndergaard og Kirsten Jensdatter – det er nemlig ham, jeg stammer fra.
2. Det er rigtigt, at Laurits ikke er opkaldt efter sine bedsteforældre. Der er heller ingen brødre til Peder Christensen ved navn Laurits, men hans farfars far hed Laurits – kan han være opkaldt efter ham? Eller måske er han opkaldt efter en i moderens familie, som vi ikke kender.
3. Jeg tror, du har fuldstændig ret, at der står Haverslev og ikke Fjerritslev, og så giver det mening, at bruden hedder Maren og ikke Kirsten samt andre uoverensstemmelser. Vielsen skal altså findes i et andet sogn, hvis den altså er bevaret.
4. Dette har jeg ikke nået at efterforske videre.
5. Der er vist ingen tvivl om, at det er vores Kirsten Jensdatters skifte, vi har her (tak til Ketty for transskriptionen), men det er meget mærkeligt, at hun ikke står nævnt som begravet i Kollerup kirkebog. Kan hun være død på en rejse og blevet begravet et helt andet sted – måske i det ukendte sogn, hun er født i?
Jeg vil i det følgende prøve at redegøre for de forfædre til Peder Christensen Søndergaard (født på Fjerritslev Søndergaard og døbt 6/1-1698 i Kollerup Kirke), jeg har fundet frem:
Forældre:
2. Christen Lauritsen, født på Fjerritslev Søndergaard og døbt 27/5-1672. Ham har jeg sjovt nok heller ikke fundet død og begravet i Kollerup kirkebog. Han blev gift (hvor?) med:
3. Mette Jensdatter, født o. 1669, men hvor? Sammen fik de 4 børn: Mette, Peder, Else og Else. En Anne Jensdatter i Hjortdal er ofte fadder – er hun søster til Mette Jensdatter?
Bedsteforældre:
4. Laurits Christensen, født o. 1629, død på Fjerritslev Søndergaard og begravet 29/9-1698 fra Kollerup Kirke. Han boede på Fjerritslev Søndergaard, da han blev gift den 29/3-1672 i Kollerup Kirke med:
5. Anne Nielsdatter, sandsynligvis født i Tømmerby o. 1642. Hendes far er nævnt under trolovelsen/vielsen i Kollerup kirkebog. Hun døde og blev begravet 22/8-1706, men var åbenbart flyttet fra Søndergaard, da stednavnet var noget i retning af Borgen, hvilket jeg ikke kan finde i Kollerup Sogn. Kender nogen dette sted?
Oldeforældre:
10. Niels Justsen, sandsynligvis død efter 1672. Ved Anne Nielsdatters vielse i 1672 er det nævnt, at hun er Niels Justsens datter af Tømmerby. Det tyder på, at Niels Justsen lever i 1672. Han får også en søn d. 19/12-1671. I Matriklen 1664 er nævnt en Niels Justsen på en gård i Tømmerby med hardtkorn på 3,3,0,1 tdr. Det må være ham. I Hannæs Tingbog 1665 optræder Niels Justsen i et skifte efter faderen Just Nielsen i Koldkjær i Lild Sogn, der var gift 1. gang med N.N. Christensdatter (mor til Niels Justsen), og hendes far er Christen Sørensen, som boede og døde i Mejlklit. Niels Justsen blev senere gift med Kirsten Jensdatter, men hun kan næppe være mor til Anne Nielsdatter (født o. 1642), da hun (Kirsten Jensdatter) som nævnt får en søn døbt d. 19/12-1671.
Tipoldeforældre:
20. Just Nielsen, født o. 1588, død 7/11-1665 i Koldkjær og begravet 12/11-1665 fra Lild Kirke. Han var gift to gange – første gang med:
21 Mette Christensdatter, død 1634. Hun er nævnt i et skifte i tingbogen for Hannæs dette år, hvor Just Nielsen i Koldkjær er hendes mand og Maren Justdatter gift med Laurs Christensen i Fjerritslev er arving.
Tip2oldeforældre:
42: Christen Sørensen, var fæster af Mejlklit i Hjardemål Sogn.
De sidste to generationer synes jeg virker meget sandsynlige, men jeg kan ikke garantere 100% for, at det er rigtigt. Der kunne jo i princippet være to ved navn Niels Justsen i Tømmerby, men ifølge Matriklen 1664, var der kun én.
Jeg håber, at dette kan bruges til noget, og jeg modtager meget gerne kommentarer, rettelser, tilføjelser eller andet.
Mange hilsner
Erik