3xtip søges i Skjern, Viborg 1751-1765

Startet af Leif Sommerdal, 19 Feb 2011 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Jeg sidder og river mig i min sparsomme hårvækst.

Jeg søger

Ane Pedersdatter, født 1751-1752 Opslag 149-152 og hendes senere mand
Niels Jensen, født 1764-1765 opslag ca 170-174

begge burde findes i Viborg, Middelsom, Skjern 1727-1790

Præsten har en pæn håndskrift, jeg har bare svært ved at læse den samt finde det mønster, han skriver efter.

Det ville være dejligt at finde begge , så jeg evt kan identificere deres forældre.
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ole Dorch

Det er altid en god ting at bruge tid på at læse de første sider i en kirkebog, for ofte er der en registratur angivet.

I dit tilfælde vil du kunne læse at kirkebogen er opdelt imellem 2 sogne, hvoraf Skjern er det sidste. Du vil også kunne læse at Skjern starter med folio side 94 og fremefter ( fra opsl 190). Folio-nr kan ofte ses på siderne øverst oppe.

De rigtige opslag bliver så  for 1751-1752: opsl.  284 - 287 og for 1764-1765: opsl.304-307.

Jeg fandt i opsl. 306 en Jens Nielsen som fik en søn Niels døbt Palmesøndag 1765 ( Dom palmarum) .


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Leif Sommerdal

Hej ole,

Tak - jeg havde nu læst registraturen, da jeg har haft flere opslag, så jeg var opmærksom på opdeligen mellem de to sogne. Men det gik galt denne gang.

Tak for belæringen  ;) - men jeg kan ikke love at det ikke sker igen
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Leif Sommerdal

Desværre kan jeg heller ikke finde NIels på 306, så jeg må hellere smide den over til tydning
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ole Dorch

Dåben starter i 6 linie fra oven - midt i :
Domin: Palmarum blev Jens
Nielsens søn Jens i Tindbech døbt..osv

Der var nu ikke tale om en belæring men et velment ønske om at hjælpe dig...


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Leif Sommerdal

Sådan var det nu også forstået - derfor den blinkende smiley - jeg er kun glad over at du tog dig tid til at finde det

Og jeg kan nu se, at det starter midt på linien - så endnu engang tak
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)