dødsindførsel, haderslev amt, hoptrup sogn

Startet af 8779, 11 Jan 2014 - 10:45

Forrige emne - Næste emne

8779

30. nov. 1871, opslag nr. 229.

Kjestine Cornelius født Møller i Mastrup, datter af Møller i Jylland.......Jens Peter i Jylland - 79 Aar.

Det der forvirrer mig er henvisningen til Jylland, Mastrup er jo i Jylland vil jeg mene eller? Har man tænkt på Jylland som nord for Slesvig eller læser jeg forkert. Et andet sted hedder hun Jensdatter til efternavn så jeg gætter på at hendes far har været møller og heddet Jens til fornavn.

vh henning madsen

Inger Buchard

Mastrup ligger i Slesvig, Nordslesvig, Sønderjylland, Hertugdømmet Slesvig, den preussiske provins Slesvig-Holstein - afhængigt af årstal
Jylland ligger nord for Kongeåen og hørte til Kongeriget.

Slesvig hørte til 1864 ikke til Kongeriget, men til Helstaten - derfor fremhæves fødestedet Jylland i kirkebogen

Inger

Redaktør på DIS-Wiki

8779

tak for svar. Betyder det at hun ikke er født i Hoptrup, men lidt ubestemt nord for Kongeåen.

Jeg har fundet en gåde i forbindelse med hendes død.

I folketællingen for 1860 angives hendes mand som enkemand, han lever ved sin svigersøn og datter i Styding, Hammelev sogn, se nederst.

Han dør 19. dec. 1867 i Hoptrup, så her er han tilbage i fødesognet og det angives at Kjestine er efterlevende hustru, lidt mystisk da jeg ikke tror på genopstandelse. Ved både hans og hendes dødsindførsel står angivet de samme efterlevende børn, så det er ikke en ny kone han har fundet.

Hans Kornelius Møller 76  Enkemand Husfaders Svigerfader. der understøttes af Fattigvæsenet  Hoptrup Sogn, Haderslev Amt

Inger Buchard

Ja, hun må komme fra nord for Kongeåen

Strøtanker om mysteriet:
måske har de været flyttet fra hinanden? Han døde som fattighjælpsmodtager, så måske opholdt hun sig andetsteds i 1860? Måske kneb det for børnene at have begge forældre boende, så de blev uddelegeret til to opholdssteder? Hvis du kender børnenes bopæl fra hans død i 1867 kan du se FT 1860 for vedkommende sogne igennem. FT 1860 ligger på AO
Jeg ved fra andre, måske senere sammenhænge, at forladte hustruer kaldte sig selv enkefru; det lød bedre end 'forladt hustru'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki