Er søruller for københavn staden online ?

Startet af PB, 05 Jan 2014 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

PB

Hej,

Er der nogen som ved om søruller er kommet online ligesom mange lægdsruller nu er ?

Hvis man boede på Dronningensgade i 1850 i København, hvor og hvordan skal man så finde ham i lægdsruller eller søruller ?

Mvh Pia


Jørgen Green

Hej Pia

Søruller er ikke lagt ud på nettet endnu, men kan bestilles via Daisy:
Arkivskaber: Justitsministeriet
Arkivserie: sørulle

På side 4 findes sørullerne for Christianshavns kvarter for 1850 (der er 2 af dem).

Om han er indført i sørullen eller lægdsrullen vil afhænge af hans og faderens erhverv har tilknytning til søfart eller fiskeri.

Herudover vil det være en god ide at oplyse hans navn og hvornår han er født, da hans alder har betydning for om han er indskrevet i ungdomsrullen, hovedrullen eller ekstrarullen m.m.

Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

PB

Hej Jørgen,

Mange tak for svaret.

De var alle bomuldsvævere af profession, men jeg kan ikke finde dem i lægdsrullerne, og tænkte de måske var i sørullerne.

Frederik Christian Johnsen var født 15 maj 1831
Frederik Christian Johnsen var født ca 1803 et sted i Norge

Mvh Pia

Jørgen Green

Hej Pia

Frederik Christian Johnsen, født 15 maj 1831, burde stå i lægdsrullen fra 1848-49 i København, men det kan være svært at finde en person i de Københavnsk lægdsruller på grund af antallet af værnepligtige, så længe Rigsarkivet ikke har lagt navneregistrene for de københavnsk lægdsruller ud på nettet.

Frederik Christian Johnsen, født ca 1803 et sted i Norge, står ikke lægdsrullen, da han på grund af alder ikke var værnepllgtig på det tidspunkt, hvor værnepligten kom til at omfatte mænd i købstæderne og København.

Der er intet i dine oplysninger, som tyder på, at de kan være indført i sørullen.
Med venlig hilsen
Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil sende et privat mail. Send det til min e-mailadresse: green@grifo.dk

PB

Hej Jørgen,

Mange tak for svaret.

Så må jeg prøve lægdsrullerne igen.


Mvh Pia