Københavnske kilder

Startet af Britt Blomquist, 03 Jan 2014 - 14:42

Forrige emne - Næste emne

Britt Blomquist

Jeg søger et mere præcist fødested samt en fødselsdato for min tip-tip-tip-oldefar, der var smedesvend. Han blev født i Sverige omkring 1787-1789, men flyttede til København i 1816, hvor han blev gift og fik børn med en dansk kvinde. Han boede i København i mindst 10 år og døde mellem år 1826 (sidste barns fødsel) og 1837 (sønnens konfirmation). Mit håb er, at jeg i en københavnsk/dansk kilde kan finde bedre oplysninger om fødselsdato og fødeby, inden jeg vender blikket mod Sverige...

På grund af den aktuelle periode kan jeg desværre ikke ty til hverken folketællinger, politiets registerblade, politiets dødeblade eller DDD's indvandrerdatabase. Jeg har også kigget forgæves i begravelsesprotokollerne for København. Kirkebøgerne med hans vielse og børnenes dåb/konfirmation har heller ikke givet noget. I Fattigvæsenets hovedmandtalsprotokol fra 1826 fremgår det, at han er født i Sverige, men ikke hvor. Hans alder i Fattigvæsenets hovedmandtalsprotokol for 1826 er 37 år (dvs. født i 1789), mens den ved vielsen i 1816 er 29 år (dvs. født i 1787), så fødeåret er også usikkert.

Er der andre københavnske/danske kilder, der kan hjælpe mig med oplysninger om fødeby og fødselsdato?
Kan jeg eventuelt finde andre kilder med baggrund i:
1. hans indvandring til Danmark i 1816?
2. hans baggrund som smedesvend?
3. fattigvæsenet?
4. hans død/et skifte (selv om jeg ikke ved, hvor han døde)?
4. andet?

Alle input modtages.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Britt

Henrik Brandt

Hej Britt,

Hvis han er død i København, bør han stå i skiftekommissionens register:

AO > Københavnske skifter > Københavns Skiftekommission indtil 1919 > Navneregister: Generalregister

Det er ikke sikkert, at et skifte vil hjælpe dig med at finde hans herkomst, men det er da værd at prøve.

mvh Henrik





Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Britt

Hvorfra har du oplysningen om at han kom til Danmark i 1816? Kan han have været ankommet tidligere? (I 1808 blev alle svenskere registreret, du kan være heldig at finde ham i fx. denne protokol)

Iøvrigt krævede det pas at rejse, så det skulle være muligt at finde ham i pasprotokollerne.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Svend Aage Hansen

Hej Britt!

Har din ane noget navn?
Måske kan vi se hans udrejse fra Sverige.
MVH
Svend Aage Hansen
Sverige

Eva Morfiadakis

Hej,

Det finns ingen Blomqvist (försökt med olika stavningar) f. på 1700-talet som utvandrat enl. Emiweb. Tyvärr är det ju så att det ofta inte finns utflyttningslistor för tidigt 1800-tal.

Eva M
Eva M

Mikkel Eide Eriksen

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 04 Jan 2014 - 10:18
Tyvärr är det ju så att det ofta inte finns utflyttningslistor för tidigt 1800-tal.

Derfor må vi vide hvornår og hvordan han kom til Danmark. Hvilket årstal, hvor ankom han henne, kanske det kan graves frem et sted...
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Britt Blomquist

Henrik, jeg vil prøve at kigge i skifterne, men sandsynligheden for at finde et skifte er vel ikke særlig stor, hvis han var under fattigvæsenet eller ?

Mikkel, du har ret. Jeg kan formelt set ikke vide, om han kom til Danmark tidligere end 1816, da der kun står i Fattigvæsenets hovedmandtalsprotokol, at han i 1826 havde opholdt sig i København i 10 år. Hvis han har boet andre steder end København, kan han derfor godt være kommet til Danmark tidligere. Den protokol, du henviser til, er der ikke noget navneregister til den? Hvis ikke, ser det ud til, at jeg skal læse hvert eneste ord, da navne ikke står fremhævet særlig tydeligt...

Henrik Brandt

Hej Britt,

Selv om folk var fattiglemmer, blev deres dødsfald meldt til skiftemyndighederne. Det har jeg i hvert fald bemærket i registrene. Måske har man kun noteret navn og dødsdato, men det er jo også en hjælp, hvis man ikke har fundet dødsfaldet i kirkebøgerne.

Lissa Pedersen


Britt Blomquist

Mikkel, jeg fandt ham i generalregisteret for 1830-1831, opslag 56, hvor han har nr. 5/1274, så nu ved jeg, at han er død i 1831. Jeg har også fundet skiftet http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=2134052#34696,4713655, men jeg kan desværre ikke læse, hvad der står.

Henrik Brandt

Hej Britt,

Jeg læser skiftet sådan:

Anno 1831, den 13. Mai indfandt Skiftecommissionen sig med Fuldmægtig Schram, og Skifteskriveren med Copist Mohr, med Betienten Bülow, i Gaarden No. 240 i Adelgaden for at foretage Skifte efter Almisselem Bent Jensen Blomquist, der som fattig Patient paa Almindelig Hospital d. 10. denne Maaned er død.
Ved Forretningen var tilstede Huusværten? Brændevinsbrænder Holm, som tilkendegav, at den Afdøde, der her har logeret, var yderst fattig, og aldeles intet har efterladt sig til Behandling, hvorfor Forretningen strax blev sluttet.
Schram ?Mohr ?

Selv om det er kortfattet, fortæller det da alligevel noget om, hvordan din ane endte sine dage,


Eva Morfiadakis


Hej,

Opslag 52 Alm. Hospital (1924-1845). Han är 43 år gammal, då född ca. 1788. Hans födelsenamn bör
vara Bengt Jönsson. Sen är det oklart med namnet Blumquist/Blomquist. Det kan han ha tagit senare själv.

En gissning är att han är född i södra Sverige (Skåne, Blekinge, Halland ev. också i södra Småland) eftersom namnet Jöns är vanligast där. Han finns inte bland utvandrade.

Eva M
Eva M

Britt Blomquist

Tusinde tak for hjælpen, Henrik. Dog en lidt trist skæbne, må man sige...
Ved du, om der er et sted, hvor man kan finde adresser på fattighuse i København? I 1826 bor min han nemlig også på Adelgaden no. 240, mens konen og børnene bor på en anden adresse. Jeg tænker, om de har været tilknyttet hver sit fattighus, hhv. et for mænd og et for kvinder/børn?

Og tak til dig, Eva, for opslaget omkring dødsfaldet. Ved sit bryllup i 1816 er han kun registreret som Bendt Blomqvist, så hvis han har taget navnet Blomqvist senere, så er det i hvert fald i en relativt tidlig alder. Mit eget gæt er, at hans far hed Jöns Blomqvist, og at han derfor har fået navnet Jönsson efter faderens fornavn og Blomqvist efter faderens efternavn, for måske ikke kun at have det "almindelige" navn Jönsson. Jeg har på DDSS fundet en "Måns Blomqvist (Jönsson)" født i 1797 i Helsingborg Stad, Skåne. Derudover har jeg på en anden svensk hjemmeside fundet en "Per Jönsson Blomqvist", født ca. 1801, som bliver gift i Hasslöv, Halland i 1841. Disse to sogne er ikke så langt fra hinanden, så måske er Per også født i Helsingborg? Måske er de begge fætter eller bror til min ane...? Hvor finder jeg indskannede svenske kirkebøger fra før 1800? Det kunne være fint at følge sporet nærmere.


Britt Blomquist

Mikkel, hvor finder jeg pasprotokollerne?

Mikkel Eide Eriksen

Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986