Søger søskende/forældre til Frantz Heinrich Wagner f. ca 1828/1829 i Lauenburg

Startet af ayoe jensen, 02 Jan 2014 - 16:06

Forrige emne - Næste emne

ayoe jensen

Jeg har virkelig brug for jeres hjælp, hvordan man kan finde dato og måned for fødsel, hans forældre,
søskende, Franz Heinrich Wagner født ? /? -1828/1829 I Lauenburg Tyskland

Mulig født i Wernswig, Hessen-Kassel, muligvis bror Heinrich Werner Wagner født 17/05-1839 i Wernsvig Hessen-Kassel

Frantz døde i Danmark: Ajstrup kirke bog: 1878 -1890, opslag 221, no. 12 (7. april 1888)
begravet 15 april 1888

Mulige forældre til Franz Heinrich Wagner: Anna Maria Wagner (født Iber) født 1803 død 1879 Heinrich Wagner født 1802 død ?

Muligvis bedsteforældre til Frantz : Johannes Wagner og Anna Kathrina Wagner (født Waldmann)

ved ikke hvordan jeg skal løse dette Please hjælp :)

ayoe jensen

Hjælp hvordan finder jeg Frantz Heinrich Wagner dato og mdr. for fødsel,har kun årstal for fødsel ?/?-1829 i Lauenburg, Tyskland
døde 7/4-1888, begravet 15/4-1888 PÅ Ajstrup Kirkegård.


Frants hustru: Anna Cathrine Wagner(Bötger) født den 22/7-1827 i Kurhessen i Tyskland døde 13/10-1911 Sulsted, begravet på Ajstrup Kirkegård,Ålborg.


De blev gift 19/10-1862 i Sulsted Kirke

Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Kær, Sulsted, Sulsted Skoledistrikt, Sulsted By, et Hus, 54 F2, FT-1860, C6851


Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Kær, Sulsted, Sulsted Skoledistrikt, Sulsted By, et Hus, 54 F2, FT-1860, C6851

Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Valentin Bøtker 54 Gift Indsidder, Smed Kurhessen
Elisabeth Bøtker 59 Gift hans Kone Kurhessen
Cathrine Bøtker 21 Ugift Indsidderske Kurhessen
Johan Valentin Vagner 2 Ugift hendes Børn Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Cathrine Elisa Vagner 1 Ugift hendes Børn Sulsted Sogn, Aalborg Amt
Frands Heinrik Vagner 33 Ugift Indsidder, Daglejer Lauenborg



Inger Buchard

De unge mænd fra Lauenburg, der bliver gift i Sulsted samme år, må kunne være en god ledetråd - de må være kommet samtidig og fra ca. samme sted i Lauenburg, der hører under Danmark på denne tid:

Carl Christian Ludwig Berlin, 25 år
Carl Jürgen Heinrich Jäncke, 36 år
Frantz Heinrich Wagner, 34 år

[Heinrich Daniel Ferdinand Lenz, 35 år har tidl. været i Oldenburg, dvs. området nv for Lübeck]

Franz Heinrich Wagner i FT 1880:
Frantz Wagner   51   Gift   Husfader, Fattiglem      Hertugdømmet Lauenborg
Ane Cathrine Bøtger   49   Gift   hans Hustru      Kurhessen
Johan Heinrich Wagner   11   Ugift   deres Børn      Aistrup Sogn, Aalborg Amt
Grethe Johanne Wagner   7   Ugift   deres Børn      Aistrup Sogn, Aalborg Amt

I FT 1870 (Ajstrup, Kær herred opslag 42) er han svinepasser hos hollænder/mejeriforpagter Tügel (der er fra Mecklenburg) på Gammelvrå; konen bor ikke på gården, men i Svanekjærshuset (opslag 36) med flg. børn:
Johann Valentin 11 år
Elise 7 år
Franz Heinrich 5 år
Johann Heinrich 1 år

Grunden til, at jeg vil kende alle børnenes navne, er, at dermed kan man måske gætte sig til bedsteforældrenes navne

Med denne samlede viden kunne man måske få hjælp i mailinglisten FamNord
Læs nærmere om, hvordan man gør, på
http://list.genealogy.net/mm/listinfo/famnord

Hvis du kunne finde FT 1845 for Hertugdømmet Lauenburg, der hørte under Danmark indtil 1864, ville du skulle bladre igennem knap 30 sogne. Da er Franz Wagner 16 og bor forhåbentlig stadig hjemme.
Det er altså overkommeligt.
FT 1845 Mölln ligger på Möllns stadsarkiv, og FT 1845 Ratzeburg er indtastet, så resten må også befinde sig eet eller andet sted? Jeg kan ikke finde den via DAISY, og LA Slesvig skriver:
1845 (Herzogtümer Schleswig, Holstein und Lauenburg), 1855 (desgl.), 1860 (desgl.; Lauenburg jedoch nicht überliefert) und 1864 (Herzogtümer Holstein und Lauenburg).....
Sie können ... im Landesarchiv Schleswig-Holstein auf Mikrofilm eingesehen werden.

Så du skal nok til Slesvig og bladre  :)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

ayoe jensen

Her er frantz børn:
Johan Valentin Wagner f. 3/11-1858 Sulsted
Anna Cathrine Wagner f. 11/1-1860 Sulsted
Christine Maria Elisa Wagner f. 17/8-1862 Sulsted
Frants Heinrich Ludvig f. 11/1-1865 Gl. Wraa
Johan Heinrich Wagner f. 5/6-1868 Ajstrup, Kær
Grete Johanne Helene Wagner f. 24/7-1872 Astrup, kær

Frants Hustrus forældre hedder:


Valentin Bötger f. ?/?-1803 Kurhessen, Tyskland døde 17/12-1877 Ajstrup
Elisabeth Bötger f. ?/?-1798 Kurhessen,Tyskland døde 12/6-1891  ?

1000 tak Inger Buchard fordi du hjælper mig jeg har et lille problem er ikke god til tysk når jeg skal oversætte bruger jeg google translate  mange hilsner Ayoe

ayoe jensen

Ps har fået fortalt at Frants skulle have rejst med 1 /2 brødre til danmark  ;)

Birthe Schüsler

Jeg kan oplyse, at Frantz Heinrich Wagner fik endnu en datter, men ikke med sin senere kone. Min mands oldemor, Anna Gela Landgrebe, som også stammede fra Kurhessen, fik den 16. - 12. - 1861 en datter, som Frantz Heinrich Wagner står opført som far til i kirkebogen. Datteren, Marie Kirstine Gela, blev født i Klarup sogn, Nordjyllands Amt. De to havde nok lært hinanden at kende i Vrejlev, hvor de begge var bosiddende i 1859 og for Anna Gela Landgrebes vedkommende fra i hvert fald 1857 til en gang i 1860. Hun boede her sammen med Paul Schüsler og fik 2 børn med ham. Hun står opført som hans hustru, men det dementeres ved det ældste barns konfirmation, - ja, sikke noget rod.
Anna Gela Landgrebe og Frantz Heinrich Wagner flytter begge til Ellidshøj, men flytter i det hele taget noget rundt. Man skulle tro, at der har været et eller andet sted i Klarup, hvor det har givet mening at føde sit bar og samtidig tage vare på de to ældre på 4 og 1½ år.

ayoe jensen

Hejsa Birthe
Er dette den samme person 😊
Anna Gela Kaiser (født Landgrebe)
1829 - 1903
Fødsel:   Juni 13 1829
    Ziegenhain, Hessen, Tyskland
Død:   Okt 4 1903
    Hasseris
Gravlagt:   
    Almenkirkegården, Aalborg.
Familiemedlemmer
Forældre:   
Heinrich Landgrebe
Mvh ayoe