Thomas Billeskov, "en karl fra Ribekanten", ca. 1841.

Startet af Kristian Lauritsen, 26 Dec 2013 - 09:55

Forrige emne - Næste emne

Kristian Lauritsen

I 1841 fødte i Skjellet, Dronninglund sogn (Dronninglund herred, Hjørring amt) en dreng, der blev døbt Christen Thomsen Billeskov. Han blev senere husmand i Skjellet, Dronninglund sogn, og kaldet (blot) Christen Thomsen.
Drengen var født uægte af moderen Maren Christensdatter fra Skjellet, Dronninglund sogn, og udlagt barnefader Thomas Billeskov, "en Karl fra Ribe-Kanten".

Når det drejer som om uægte børn, kan en bemærkning som "en Karl far Ribe-kanten" jo betyde mange forskellige ting, men her er trods alt angivet et ret ualmindeligt navn på faderen, og med en stedbetegnelse.

Jeg har ledt i folketællinger i hele Jylland uden af finde noget, der minder om faderens navn, så mit spørgsmål er om nogen er stødt på ham et eller andet sted. Sønnen Christen Thomsen har efterkommere op til nutiden, så måske kan andre være stødt på ham.

Jeg kan godt forestille mig, at Billeskov i dette tilfælde kan være et mellemnavn og at faderen har haft yderligere et -sen-efternavn.

Med venlig hilsen samt glædelig jul og godt nytår
Kristian Lauritsen


Leif Høgh

Billeskov er et stednavn i Kerte sogn, Båg, Odense
Måske det kan være en lille lede tråd.

Mange jule hilsener
Leif

Knud Erik Balle

Hej Kristian

Og glædelig jul!

Hvad ved du om Maren Christensdatter og Christen Thomsen i perioden 1841-1856?

Jeg ved ikke, om der er noget galt med DDD i dag, men jeg kan ikke finde dem i FT 1845 eller FT 1850 Dronninglund sogn.

Ud over Christen Thomsen Billeskov's fødsel i 1841 (KB Dronninglund, 1830-1849, opslag 55, nr. 56), har jeg fundet hans konfirmation 30. marts 1856 i Dronninglund Kirke (KB Dronninglund 1848-1870, opslag 21, nr. 13).
Ved konfirmationen står, at Christen Thomsen var fra Ørsø i Dronninglund sogn. Moderen står stadig som værende fra Skellet.

Navnet Billeskov fandtes også i Hjørring Amt på den tid. Det kom muligvis fra Ringkøbing Amt sammen med en præstefamilie i Ugilt. – Jeg skal lige forske lidt mere.

I øvrigt står der ikke "en karl fra Ribe-kanten" i den version af KB, som jeg har set. Men "Til Barnefader blev udlagt Thomads Billeskov fra Ribekanten".

Der var langt fra Ribekanten (hvis det er Ribe i sydvestjylland) til Dronninglund. Måske har Thomads Billeskov været håndværker på farten. Jeg har uden held forsøgt at finde ham i til- og afgangslisterne i Dronninglund sogn.
Jeg har for kort tid siden familieforsket i området Dronninglund-Fredrikshavn i samme periode. Her var mange "importerede" håndværkere.

En spændende jagt! – God underholdning på de stille øjeblikke i juledagene.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Kate Nielsen

Hej Kristian

Har du tænkt på lægdsrullerne ?

Med venlig hilsen
Kate Nielsen

Egon Hansen

Hej, Knud Erik.
Må jeg låne tråden lidt?
Aasted,Flade(Bangsbostrand),Torslev,Skæve, Understed,Hørby, Karup. 1650 - 1890.
Mon vi har noget at udveksle?
Mvh Egon

Knud Erik Balle

Hej Egon

Jeg har sendt noget til din private mail.

Og hej Kristian

Hvis ikke du vidste det i forvejern, så:

Vielse i Dronninglund 18. april 1843
Enkemand Poul Mortensen af Skjellet, 49 aar gl., i 2. ægteskab.
Pigen Maren Christensdatter af Skjellet, 29 aar gammel.
(AO: Hjørring, Dronninglund, Dronninglund, 1830-1849, opslag 556, nr. 11)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Arne Feldborg

Der er en del Billeskov'er i Ringkøbing amt. Dog ingen Thomas:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=148&f05=Ringk%F8bing&f08=3&f12=bi%25les&ret=50

Det er vel sandsynligt, at Billeskov er et mellemnavn, som han måske ikke engang er døbt med.

Ved du hvor moderen har opholdt sig i tiden forud for fødslen. Mange unge fra midt - vest- og nordjylland rejste på det tid sydpå for at uddanne sig. Tilsvarende kom unge handelsfolk og håndværkere derfra herop i en kortere eller længere periode.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kristian Lauritsen

Kære Knud Erik Balle

Jeg beklager, jeg har været lidt fraværende i denne tråd.

Tak for dit indlæg, specielt henvisningen til Ugilt præstegård (Hjørring amt). Det er måske en tanke i beboerne der, nemlig sognepræsten med hustru og børn. Det er rigtig som du nævner, at navnet Billeskov var til stede der i denne tid.

Sognepræsten Anders (eller Andreas) Listo Høeg (1763-1844) var gift med Maren Jansen (1781-1855), datter af biskop i Ålborg Rasmus Jansen (1746-1827). Biskoppen havde en søster, der også hed Maren Jansen (1743-1815), der var gift med Hans Billeschou (1742-1804) til Vejbjerggård, Humlum sogn (Ringkøbing amt). Desuden havde Hans Billeschous lillebror Ole Jørgen Billeschou (1749-1797) været ejer af herregården Linderumgård i Ugilt sogn.

Tilbage til præstefamilien: Anders Listo Høeg og Maren Jansens ældste barn var døbt Maren Billeschou Jansen (født 1807 i Rind Præstegård og sogn, Ringkøbing amt). Et opkald fra familien på Vejbjerggård.

Nu til Maren Christensdatter og hendes uægte barn Christen Thomsen (Billeskov) i Skjellet, Dronninglund sogn. Jeg har set hun blev gift 1843 med enkemand Poul Mortensen. Ved FKT 1845 og 1850 blev det uægte barn kaldt Christen Poulsen, men aldersangivelserne (født 1841) viser det rettelig er Christen Thomsen.

Jeg har undersøgt af- og tilgangslister for Dronninglund sogn, men intet fundet. Desuden har jeg søgt i Hjørring amts arkiver "under hoersager og Leiermaalssager" samt under "Alimentationssager", men intet fundet.

En pudsig tanke: Forvalteren i Ugilt Præstegård hed i FKT 1834 Thomas Olesen. Kan det være ham, der dækker sig under navnet "Thomas Billeskov"?

Med venlig hilsen
Kristian Lauritsen

Knud Erik Balle

Hej Kristian

Interessant forslag med forpagter Thomas Olesen på Ugilt præstegård. Men 1834 er for tidligt. I FT 1840 er Thomas Olesen gårdejer i Ugilt. I FT 1845 står der, at han blev født i Hørmested sogn, Hjørring Amt.
Han har intet med Ribe-kanten at gøre. Desuden er der for langt fra Ugilt til Dronninglund.

Jeg har haft nogle andre Thomas'er i søgelyset:
Christen Thomsens faddere:
Pigerne Karen Marie Andersdatter af Nørkjær, Ane Mortensdatter af Wolstrup sogn. Peder Christensen af Oxenhede. Niels Christian Nielsen i Ørsøe og Thomas Larsen af Holtet.

Tilgang Dronninglund 1841 (1830-1849, opslag 582, højre side, nr. 14)
Thomads Nielsen, 26 år, Albeck sogn, vacc. 1815.

Den eneste Thomads i Dronninglund herred, som passer aldersmæssigt i FT 1840 er Thomads Jensen, 20 år, tjenestekarl hos Niels Christian Mikkelsen, Slottet, Dronninglund sogn.

Men det er ikke lykkedes at koble en af disse til navnet Billeskov eller Ribe.

Billeskov navnet i Vendsyssel:
Ved almindelig søgning på DDD efter navnet Billeskov i Hjørring Amt:
Ole Jørgen Billeskov, ejer af Linderums Gård i Ugilt sogn (FT 1787)

Og fra FT 1845:
Pastor Anders Listo Høeg i Ugilt, død 29. december 1844
Præstens kone, Maren Høeg, født Jansen i Flade sogn (præstegården) ca. 1782
Maren Billeskov Høeg, født ca. 1808 i Rind sogn (præstegården)

Maren Billeschou Andersen, født 8. marts 1807, døbt 25. juli 1807 i Rind Kirke
Datter af sognepræsten Anders Høeg og hustru Maren Jansen
(AO: Ringkøbing, Hammerum, Rind, 1723-1814, opslag 270, venstre kolonne, nederst)

Eller fra FamilySearch:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33552-21135-11?cc=2078555&wc=M94Q-ZCQ:1710003578

Her står (gudmoderen/-faderen?) Billesckou fra Aarhus.

Opslag på DDD viser følgende fra FT 1801 Aarhus Købstad:
Hans Billeskov, 59, lever af sine midler, Immervad 374
Hustruen Maren Jansen, 57
Logerende Karen Elisabeth Jansen, 27, ugift, lever af sine midler
+ en logerende enkemand og tre tjenestefolk

Navnet Jansen fører til følgende opslag i samme FT:
Rasmus Jansen, 56, enkemand, stiftsprovst, Domkirkegården
+ 4 børn, 3 logerende og 3 tjenestefolk

Præstefamilier kom mere rundt i landet end den jævne landbefolkning. Derfor kan der sagtens været banet vej for en ung mandlig slægtning fra Ribe-kanten, som skulle ud at tjene.

Billeskov-Jansen konstellationen er interessant. Præstefruen i Ugilt var en Jansen. Forbindelsen til Ribe-kanten kan også være via Jansen navnet.

Stadig en spændende jagt!

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Kristian Lauritsen

Kære Knud Erik

De to Thomas'er du nævner kan sagten være emner til at være "Thomas Billeskov". Jeg overvejer lige i øjeblikket hvor jeg skal søge ved næste besøg på landsarkivet.

Det med "Ribekanten" kan sagtens være rigtig, men det kan også være en afledningsmanøvre for en mandsperson i omegnen, især hvis det er en person, om hvilket det aldrig må komme frem, at han er den udlagte barnefader.

Jeg forsker i almindelighed i alle slægter med navnet Billeskov/Billeschou og i særdeleshed i den gamle slægt Billeschou fra herregården Billeskov i Kerte sogn (Odense amt). Den slægt har jeg rimelig godt styr på. Ole Jørgen Billeschou til Linderumgård, tilhører den slægt.

Dem der hedder Jansen til efternavn, er en Jansen-slægt, der familiemæssig ikke har nogen med Billeskov at gøre, men der er i Jansen-slægten opkald efter personer i Billeskov-slægten, jf. mit tidligere indlæg. Jansen-slægten er i dag også kendt som "Billeskov Jansen" (uden bindestreg). Sognepræsten i Ugilt hans kone Maren Jansen er fra denne slægt.

Med venlig hilsen
Kristian Lauritsen