10 år i fængsel er det rigtig?

Startet af Lis Krone, 26 Jan 2011 - 14:35

Forrige emne - Næste emne

Lis Krone

Jeg søger andre som har Mourits Kristian Nielsen som en ane.
Mourits er født 4-3-1820 i Faberg, Skodborg herred. Død 20-4-1891 i Nees sogn, Skodborg herred.
I Karl Pedersens bog: Nees Sognehistorie, bliver Mourits dømt i 1858 for 29 forskellige indbrud til 10 år i fængsel. (Side 129 nederst.) Da jeg finder Mourits og hans familie på folketællingen i 1860 for Nees sogn som familie nr. 95 i Øster Hedemarkhus, er jeg lidt i tvivl om dommens rigtighed? Der er langt til Viborg arkiv, hvor jeg sikkert kunne få oplysningerne. Så måske andre vil hjælpe mig med at løse gåden. Venlig hilsen Lis krone

Hans Poulsen

#1
Hej Lis

Et bud - eller kald det et skud i tågen - kunne være, at den slemme Mourits blev "..dømt i 1858 for 29 forskellige indbrud til 10 år i fængsel..", men at dommen blev appelleret, så den endelige dom først faldt fx i februar 1860, hvorved Mourits og hans familie blev talt med ved ft. 1860.

Et helt andet spørgsmål er så, om domfældte var på fri fod mellem de to domme, eller om strafudståelsen begyndte straks ved den lavere rets afgørelse.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

K. Thidemann

#2
Hej Lis

Jeg kan ikke hjælpe dig med den periode du søger, men prøv at se hvor strenge dommene var før.

Viborg tugthus fangeprotokol for årene 1779-1835 (B-204 - 58)

http://www.wadschier.dk/kilder/vis_side.php?Kilde_id=780&nr=1&zoom=0.5

Prøv at se i afgangslisten for Nees sogn, om han kommer til Viborg.

Jeg kan se Mourits og hustru Sidsel kommer til Nees sogn 3. Nov. 1854. AO opslag 89 nederst.
(med skudsmål af pastor Schøler, Staby sogn)

Ringkøbing, Skodborg, Nees, Øster Hedemark, Et Hus, 96, FT-1860, C2162
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mourits Christian Nielsen 41  Gift Husfader, Dagleier  Fabjerg Sogn, Ringkøbing Amt
Sidsel Kjerstine Sørensen 44  Gift Hans Kone  Staby Sogn, Ringkøbing Amt
Karen Magrethe Mouritsen 15  Ugift Deres Barn  Ulfborg, Ringkøbing Amt
Niels Mouritsen 13  Ugift Deres Barn  Ulfborg, Ringkøbing Amt
Søren Christian Mouritsen 9  Ugift Deres Barn  Staby Sogn, Ringkøbing Amt
Else Marie Mouritsen 6  Ugift Deres Barn  Nees Sogn, Ringkøbing Amt


Prøv i hjælp til tydning.
mvh K.Thidemann 9000

Lis Krone

Tak for hjælpen til alle. Jeg prøver lige at undersøge et par forslag. Vh. Lis Krone

Arne Feldborg

Det er vel sandsynligt, at han har fået straffen nedsat, eller evt. er blevet helt frikendt,  ved en højere retsinstans.

Ihvertfald er han hjemme ved alle tællinger i perioden 1855 til 1890.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lis Krone

Ja, jeg må også konstatere, han er tilstede i Nees sogn fra 1854 til sin død i 1891. Vil han, hvis han blev dømt være sat til afsoning i Viborg tugthus? Vh. Lis Krone.

Lis Krone

Mourits chr. Nielsen er kun på tilgangslisten i 1854 og aldrig på afgangslisten for Nees sogn. Jeg må bestille en fangeprotokol fra Viborg eller hvor? Arkivskaber(e):  Viborg tugthus
Arkivserie:  Fangeprotokol, mandsfanger  1849-1874
Eksemplar:  Original,  Papir m.m.
Indhold beskrives med:  Fangenummer (År, Løbenr.) 
Antal fysiske enheder:  6
h. Lis Krone.

Lis Krone

Problemet er løst. Forfateren Karl Pedersen er kommet med en forklaring på problemet. Vh. Lis krone.

Hans Poulsen



Hej Lis

"..Karl Pedersen er kommet med en forklaring på problemet..".

Tør du afsløre den?

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Lis Krone

Ja! Karl Pedersen mener, det er sønnen, som har fået en dom på 10års fængsel. det er jeg lige så tvivlende overfor. Jeg har fundet sønnen flere gange med mindre end 10års intevaller fra 1850 til 1872 hvor han bliver gift i Nees sogn. Sønnen er kun 8-9 år i 1858, da dommen skulle være givet, så!!! Vh. Lis Krone. Jeg vil gerne kunne slette dette indlæg, men kan ikke finde sletteknappen, Hjælp???

Datastuen Posthaven

Hej Lis

Efter de nye regler kan indlæg ikke slettes efter 30 minutter. Jeg kan heller ikke se nogen grund til, at du skulle slette dette indlæg.

vh
Eli - Posthaven

Lis Krone

Jeg kan ikke rette eller slette. Det er bare ikke en god måde at have en dialog på. Det gør mig nervøs at være uden de muligheder, ude i det åbne rum. Vh. Lis Krone. PS: Hvis man skriver mit navn på en søgemaskine komme indlægene her fra DIS ud i småbidder, og måske kan man, måske kan man ikke, læse hvad der står. Det er ikke særlig godt, hvis man gerne vil ha´en fri dialog.

Lis Krone

Citat fra: Hans Poulsen Dato 27 Jan 2011 - 23:18


Hej Lis

"..Karl Pedersen er kommet med en forklaring på problemet..".

Tør du afsløre den?

Venlig hilsen
Hans
Jeg har lige fundet en person som heder Søren Chr. Mouritsen og han har ikke noget at gøre med Mourits Chr. Nielsen. Så hverken Mourits eller Søren har været på gale veje. Det må forfatteren lige hae have rettet, hvis han vil udgive endnu et oplag. Vh. Lis Krone.

Lis Krone

Citat fra: lis krone Dato 27 Jan 2011 - 23:26
Ja! Karl Pedersen mener, det er sønnen, som har fået en dom på 10års fængsel. det er jeg lige så tvivlende overfor. Jeg har fundet sønnen flere gange med mindre end 10års intevaller fra 1850 til 1872 hvor han bliver gift i Nees sogn. Sønnen er kun 8-9 år i 1858, da dommen skulle være givet, så!!! Vh. Lis Krone. Jeg vil gerne kunne slette dette indlæg, men kan ikke finde sletteknappen, Hjælp???
Gåden er løst!
Den som fik straf fra Ringkøbing egnen var: Søren Chr. Mouritsen som dør i Horsens tugthus den 28-6-1863. Han blev indsat i 1859 og skulle sidde der i 8år. Han var født i Møborg 1820, og ikke i familie med personerne i bogen: Nees Sognehistorie. Eller Mourits Chr. Nielsen, hans søn eller mig. Vh. Lis Krone.