Caroline Sofie Petersen

Startet af Inge-Marie Jensen, 20 Dec 2013 - 11:27

Forrige emne - Næste emne

Inge-Marie Jensen

Er der nogen der kan hjælpe med oplysning om Caroline Sofie Petersen jeg mener hun er født i 1834
hun fik en søn udenfor ægteskab d. 23 juni 1858 han fik navnet Carl Johan Petersen.Han blev gift med Jensine Petrine Karlsen født i 1861 i Sall.Carl Johan Petersen døde d. 21 november 1934 i Hammel.
            Hilsen Inge-Marie 

Hans Poulsen



Hej Inge-Marie

Mit første skud er, at din Caroline er født i Skanderborg amt.

Passer det med dine egne oplysninger?

- Kan det mon være den rigtige Caroline i denne ft. 1840?

Samtlige personer i husstanden

skanderborg, Voer, Hansted, Hansted Bye, et Huus, 3, FT-1840, C6535
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Ane Sophie Sørensdatter 36  Gift  Ladefogdens Kone paa Hanstedgaard 
Søren Peter Munk Pedersen 12  Ugift  Deres Børn 
Ane Munch Pedersdatter 10  Ugift  Deres Børn 
Maren Pedersdatter 7  Ugift  Deres Børn 
Caroline Pedersdatter 5  Ugift  Deres Børn 
Peder Pedersen 2  Ugift  Deres Børn 

Er jeg i en blindgyde, må du endelig sige til og helst pege på det amt, du mener var fødeamtet.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Inge-Marie Jensen

Hej Hans.
Jeg ved ikke om det er den rigtige,
jeg ved ikke hvor hun er født.
det er vores tipoldemor, ved kun at hun har været stuepige på
Frisenborg, og hun fik Carl Johan udenfor ægteskab, han blev født på
den Kgl. fødselsstiftelse i København 23/6 1858.
M.V.H. Inge-Marie

Bente Ougtvig Dyrstad

#3
Hejsa

er det ham der er plejebarn her

Samtlige personer i husstanden


København, Sokkelund, Gladsakse, Gladsaxe Skoledistrikt, Bagsværd, Et Hus, 114, FT-1860, D5175

--------------------------------------------------------------------------------



Christian Bertelsen 69  Gift Husfader, Tørvepranger  Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Birthe Caroline Nielsen 28  Gift Hans Hustru  Lyngby Sogn, Københavns Amt
Carl Johan Petersen 1  Ugift Plejebarn  København
Lars Bertelsen 53  Ugift Hjælper Broderen  Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
Johanne Stampe 69  Enke Frugthandlerske  Gladsaxe Sogn, Københavns Amt
______

Samtlige personer i husstanden


Viborg, Houlbjerg, Sall, Aptrup By, Sall Sogn, et hus, 112, FT-1880, C5345

--------------------------------------------------------------------------------

Magnus Sørensen 36  Gift Husfader, Husejer.  Hammel S. Skanderborg Amt
Ane Johanne Katrine Hjeronimussen 31  Gift Hans Kone  Aptrup, Sall S. Viborg Amt
Mette Marie Magnus Sørensen 5  Ugift Deres Datter  Aptrup, Sall S. Viborg Amt
Bodil Marie Madsdatter 67  Enke Konens Plejemoder som forsørges af Dem  Røgen S. Skanderborg Amt
Karl Johan Pedersen 21  Ugift Tjenestekarl  Kjøbenhavn


________________

hvorfor tror du hun er født i 1834 der står ingen alder
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Karin Heise

Hej Inge-Marie

Ved du, hvornår Caroline Sophie Petersen var stuepige på Frijsenborg?? Det kunne være en mulighed at kigge på afgangs- og tilgangslisterne i Hammel sogn (Skanderborg Amt, Gjern Herred), hvis du ikke allerede har gjort det.

En anden mulighed kunne være udflytterprotokollen fra Fødselsanstalten - måske står der noget om moderen og om, hvor drengen bliver anbragt.

vh
Karin H.

Inge-Marie Jensen

Hej Karin.
Vi mener hun var på Frisenborg 1857.
Hilsen Inge-Marie

Kirsten Brodersen Cox

Jeg har lidt om den familie, bl.a. Carl Johan Petersens datter, Karoline Sofie Pedersens vielse i 1904. Jeg ser lige efter om jeg har mere.
vh Kirsten

Kirsten Brodersen Cox

Udover folketælling 1890, 1906 og 1911 på Carl Johan Pedersen har jeg ikke noget. Så desværre ikke noget på hans mor. Hun ses hverken i til- eller afgangslisten.

Jens-Christian Emborg

Ved sønnens fødsel den 23-06-1858 står angivet at Caroline Sophie Petersen er 24 år, altså født i 1834.

I tilgangsrullen 1880, 5. udskrivningskreds, Lægd 87 som er Sall sogn, ses Carl Johan Petersen født 23-06-1858 i København:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16480946#19819,1610292
så det er den rigtige Carl Johan der er i Sall sogn i FT-1880.

Carl Johan kom i flg. lægdsrullen til Sall sogn fra "5-68-Ø-28" hvilket er Hørup sogn i Viborg amt, det er da også her jeg finder hans konfirmation den 20-04-1873.
KB 1873-1881, opslag 65, nr. 10.
Ved konfirmationen står han til at bo på Bøgildgaard og der er 13 drenge ialt fra Bøgildgaard der bliver konfirmeret denne dag, mange af dem født i København.
Under forældre står blot at Carl Johan er født på Fødselsstiftelsen uden angivelse af forældre.
Bondegården Bøgildgaard blev købt tilbage i 1830, for der at oprette en Opdragelsesanstalt for vanskelige Drenge. Der kan Googles en del om Bøgildgaard.

Hvornår Carl Johan er kommet til Bøgildgaard ved jeg ikke, han er der ikke i FT-1870, hvor stedet kan ses under Torning sogn, fra opslag 9.
Ved hans konfirmation står at han er vacc. af en Hansen den 28-06-1870, når jeg ser på de øvrige konfirmander, ser det ud til at Hansen ikke er lokal, men sikkert fra København, således at Carl Johan var i København i 1870.

Som det ses er hans mor ikke oplyst hverken ved hans konfirmation eller i lægdsrullen, så opgaven er ikke ligetil.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Inge-Marie Jensen

Hej alle.
Tak for hjælpen,det var dejligt at få oplysning om Carl Johan, jeg har kun
selv kunnet finde oplysning om hvor han var født, og hvornår han blev gift,
Jeg har fundet noget på familieretlige sager i København OJ journal 1858
1031-1825
opslag 75
om Caroline Sofie Petersen
men det er ikke det hele jeg kan tyde.
Hilsen Inge-Marie

Bente Ougtvig Dyrstad

#10
Hejsa

prøv at kigge under FT 1860
København
Nørre Kvarter
matr 120-235 opslag 198

der finder du en Caroline Sophie Pedersen på 27 år, ugift

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=10137#10137,244207

oplysningen om adressen finder jeg i OJ Journalen


_______________________________
kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, Vestervold, Huset nr. 213, Stuen, 267 F1, FT-1840, C9480

Ole Pedersen 39  Gift  Arbeidsmand 
Johanne Hansdatter 33  Gift  hans Kone 
Ane Marie Pedersen 12  Ugift  deres Børn 
Hans Peder Pedersen 10  Ugift  deres Børn 
Caroline Sophie Pedersen 6  Ugift  deres Børn 
Carl Christian Pedersen 4  Ugift  deres Børn 
Niels Vilhelm Pedersen 1  Ugift  deres Børn
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Leif Olesen

Hej Inge-Marie

Læg mærke til hendes adresse i det du har fundet i familieretslige sager og sammenhold med denne folketælling i 1845.

Husstand: København, København (Staden), Nørre Kvarter, 1845, 1623, Nørre Kvarter I, Wester Wold No. 213, Stuen

Kildenavn, Alder, Civilstand, Kildeerhverv, Stilling i husstanden, Kildestednavn, Husstands/familienr., Matr.nr./Adresse, Kildefødested, Kommentar
Henrick Nicolai Bruun, 77, Enkemand, Pensionist, Kapitain, Logerende, , Nørre Kvarter I, 1623, Wester Wold No. 213, Stuen, Khavn.,
Johanne Hansdatter [Petersen] !!, 38, Enke, Haandarbeide, , Nørre Kvarter I, 1623, Wester Wold No. 213, Stuen, Osted Sogn, Roskilde Amt, !! Se børns efternavn
Hans Petersen, 15, Ugift, Søn, , Nørre Kvarter I, 1623, Wester Wold No. 213, Stuen, Khavn.,
Karoline Sophie Petersen, 10, Ugift, Datter, , Nørre Kvarter I, 1623, Wester Wold No. 213, Stuen, Khavn.,
Niels Wilhelm Petersen, 5, Ugift, Søn, , Nørre Kvarter I, 1623, Wester Wold No. 213, Stuen, Khavn.,
Med venlig hilsen
Leif Olesen, 9700

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa


fandt en mere

kbhv, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter III, Vestervold 205, kjælderen, 1707, FT-1850, C1883

--------------------------------------------------------------------------------



Johanne Petersen 42  Enke  Ernærer sig med en rulle og wadsk Ousted bye og sogn, Roeskilde amt
Hans Peter Petersen 20  Ugift  Hornblæser, ligger i Nyborg Kjøbenhavn
Caroline Sophie Petersen 15  Ugift   Hendes børn Do.
Niels Wilhelm Petersen 10  Ugift  Hendes børn Do.
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Kirsten Brodersen Cox

Hej Inge-Marie

Jeg mener Carl Johan med kone og børn kom fra Foldby, Sabro Herred, Århus Amt til Voldby, Gjern, Skanderborg omkring 1904 og lidt senere til Hammel. De boede dels i Urmosen og dels i Hammel Mose. Der er i den forbindelse jeg har nogle spredte oplysninger om dem. Sig endelig til, hvis der er andre oplysninger jeg kan hjælpe dig med.
vh Kirsten

Karin Heise

Hej

Caroline Sophie Petersen er født 24. juli 1832 og døbt 9. sept. 1832 i Vor Frue Kirke
datter af Ole Petersen, Tjenestekarl og Johanne Hansdatter, Vestervold nr. 208

KB København, Sokkelund, Vor Frue 1825-1833 opslag 444 nr. 95

venlig hilsen
Karin Heise

Kirsten Brodersen Cox

Det er imponerende Karin Heise. Har du søgt i alle kirkebøger 1834 +/- 2 år eller hvordan?
venlig hilsen Kirsten

Karin Heise

Hej Kirsten

Det pirrede min nysgerrighed, at Caroline Sophie Petersen skulle have arbejdet på Frijsenborg og, at hendes søn havde boet i Sall og Hammel. - Disse lokaliteter kender jeg særdeles godt fra mine mange arbejdsår på Hammel Bibliotek.

Nej, jeg har ikke gennemgået kirkebøgerne i København, men forsøgte mig for en gangs skyld med familysearch, som jeg  ellers ikke synes, er let at bruge.

Jeg søgte på Caroline Sophie Petersen født 1830-1835 + hendes forældres navne - hvorefter jeg kontrollerede oplysningerne i kirkebogen. Jeg har søgt hende i Politiets registerblade, der starter i 1890 uden resultat.

vh Karin

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

dette er et skud i tågen

moderen ?

skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Slotsgade 9, Forhuset, Stueetagen, Matrikkelnummer 1001, 1, FT-1880, C9993

--------------------------------------------------------------------------------

Johanne Petersen 74  Enke Husmoder og ??  Ousted sogn, Skanderborg Amt
Ane Mette ??ensen 24  Ugift Lærer at Sy  Nim Sogn, Skanderborg Amt
Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Bente Ougtvig Dyrstad

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig 

Jens-Christian Emborg

Hej Bente

Jeg vil godt svare på dit skud i tågen. Det er en forbier.
Den Johanne Petersen du fandt i FT-1880 står med fødestedet Ousted sogn, Skanderborg Amt.
Den Johanne Petersen vi ellers har haft tidligere er født i Osted sogn, Roskilde Amt.


At der ikke blot er tale om en skrivefejl mht. amtet, begrunder jeg i nedenstående:

Hvis jeg ser lidt mere på dit skud i FT-1880, så er hun ejer af huset og dør i Horsens i 1887, 80 år gammel, opslag 116, som enke efter gårdejer i Tvingstrup R. Petersen og hendes pigenavn var Sørensen, hun bliver begravet på Ørritslev kirkegård, hvor hendes mand sikkert ligger.

Hun er allerede enke i FT-1870, hvor hun ses på gården i Tvingstrup i Ørritslev sogn, 63 år gammel og her står, som i FT-1880, at hun er født i Ousted sogn, Sk. A. Hun står her med sit pigenavn, Johanne Sørensdatter, opslag 17.

Ser jeg på huset som hun ejer i FT-1880, Slotsgade 9, er det bygget i 1877, så det er måske året hvor hun afhænder gården og flytter i eget hus i købstaden.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Bente Ougtvig Dyrstad

Hejsa

Det var også blot et skud.

Nu fik vi da styr på den " forkerte"

Venlig Hilsen**Bente Ougtvig