Be- eller afkræftelse af forældre til Ellen Marie Engelbrechtsen, Vejen

Startet af Rasmus Engelbret-Pedersen, 20 Dec 2013 - 00:05

Forrige emne - Næste emne

Rasmus Engelbret-Pedersen

Jeg vil høre om der er nogen der kan bekræfte, at det er de rigtige forældre jeg har til Ellen Marie Engelbrechtsen. Hun blev født 22. Marts 1870 i "Grønhus", Vejen (Ops. 59) og dør i "Svendsminde", Vejen 17. Apr. 1946.

Hendes forældre hedder med sikkerhed Svend Christiansen (gårdmand) og Karen Nielsen, der var 34 år ved hendes fødsel.

Den eneste folketælling, jeg har kunnet finde er følgende:


Ribe, Malt, Vejen, Vejen, Grøngaard, 1, FT-1880, C3486

Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Svend Chr Engelbret    60    Gift   Husfader ,Gaardejer      Veien Sogn i Ribe Amt
Karen Engelbret født Nielsen    45    Gift   Hans hustru      Nørre Starup Sogn, Ribe Amt
Else Magrethe Engelbret    26    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Ellen Maria Engelbret    10    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Niels Svendsen Engelbret    4    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Kristiane Kathrine Engelbret    1    Ugift   Deres barn      Her i sognet
Kresten Sørensen Holm    45    Ugift   Tjenestetyende      Folding Sogn,Ribe Amt


Denne folketælling passer både med Ellens og Karens alder. Hvis dette er de rigtige forældre, så er Svend født 1. Apr. 1819 på Gylgaard i Vejen og død 3. Marts 1897 i "Svendsminde" (Ops. 216), hvor han står som aftægtsmand. - Altså står der også "Svendsminde" her, som der gjorde ved Ellens død. Karen skulle så være født 9. Maj 1834, Starup s., Skast h., Ribe a. (Ops. 13) og død 13. Dec. 1911, "Svendsminde", Vejen. (Ops. 282). Ved Karens død står desuden at Svend blev kaldt "Engelbrechtsen".

Ellen bliver viet med Johannes Pedersen d. 26. Apr. 1895 i Vejen (Ops. 179). Her står Ellens forældre "af Svendsminde".

Da en af Ellen og Johannes sønner, min oldefar Gunnar Engelbret Pedersen bliver født 27. Jun. 1907 i Vejen, står også "Svendsminde". At "Svendsminde" står hos dem alle sammen, bekræfter vel at det er de rigtige forældre, jeg har fat i, da jeg går ud fra at det var deres sted, som hed "Svendsminde". Nogen som kan bekræfte dette?
Med Venlig Hilsen
Rasmus Engelbret-Pedersen

Jens-Christian Emborg

#1
Når jeg læser hvad du skriver ser det ok ud, er der noget du selv synes ikke passer helt?

Her er hendes forældre i FT-1890:
Ribe, Malt, Vejen, Vejen, Svendsminde, 1, FT-1890, C3184
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Svend Kr.Engelbreth 70 Gift Familifader Partikulier Vejen  
Karen Nielsen 55 Gift Husmoder  N.Starup  
Niels Svensen Engelbreth 14  Barn  Veien,Ribe Amt  
Kristiane Katrine Engelbreth 11  Barn  Veien,Ribe Amt  
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Rasmus Engelbret-Pedersen

Nej, jeg vil bare være helt sikker, men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være de rigtige.
Med Venlig Hilsen
Rasmus Engelbret-Pedersen