Svenskfødte Albertine Jönsson, 1857/60-1886, død i Ikast, Ringkøbing amt

Startet af Michael Bach, 18 Dec 2013 - 22:57

Forrige emne - Næste emne

Michael Bach

I flere år har jeg søgt og ledt efter Albertine Jensen (svensk: Jönsson) fra Sverige, der giftede sig 25.7.1882 i Ikast, Ringkøbing amt med min tipoldefar Jens Peter Jensen (1856-1931). Hun døde 5.4.1886 i Ikast, og tipoldefar giftede sig på ny med min tipoldemor.

Desværre har jeg ikke andre oplysninger om Albertine end de fire år hun var gift i Ikast.

Da hun blev gift oplyses hendes fødselsdag som 26.7.1857 og det er tilmed noteret at hun var 25 år. Altså meget præcist. I sept. 1882 fik hun en datter og var nu pludselig kun 22 år gammel. Og ved næste barns fødsel i dec. 1884 var hun 24 år. Og da hun døde i april 1886 var hun 25 år. Det kunne åbenbart pege på at hendes fødselsår snarere har været 1860.

Dødsanmeldelsen i Hammerum herreds protokoller er meget kortfattet, men der står at "Arvinger er i Sverrig", og det peger jo på, at hun nok er svensk af fødsel. Boet var fattigt, så der blev ikke holdt skifte.

Forlovere og faddere peger ikke mod Sverige.

Jeg har søgt i folketællingerne 1880, men ikke fundet noget sikkert. Der er en 22-årig tjenestepige Albertine Johansen i Sindal, Hjørring amt. Hun var født i Sverige.

Jeg har tidligere haft adgang til genline.se, og efter søgninger i familysearch har jeg eftersøgt nogle forskellige A.J.'er født i årene 1857-60 (plus/minus), men det har ikke rigtigt givet noget. Selv om aldersangivelserne er lidt usikre, har jeg tilladt mig at klamre mig lidt til fødselsdagen 26. juli - men den kan jo også være forkert. Men mon ikke Albertine har fremvist sin skudsmålsbog el.lign. svensk dokumentation for præsten i Ikast i 1882?

Er der nogen, der er stødt på Albertine?
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Inger Toudal

#1

Fra 1875 skulle udenlandsk tyende have en opholdsbog. Jeg har fundet følgende i Daisy ved at søge på opholds, men umiddelbart ser der ikke ud til at være noget i Hammerum herred:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=opholds&a=&b=&d=1875e=1925

En søgning på tyende giver heller ikke noget i Hammerum eller Ikast:

http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?c=tyende&a=&b=&d=1875&e=1925

Hvis arkivalierne ikke er gået tabt, ligger de måske på et lokalarkiv?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Eva Morfiadakis

Hej,

Har sökt henne i utvandrardatabasen men finner ingen passande Albertina (svensk stavning).

Hon kan ha kommit till Danmark med ett arbetsbetyg och då blev man inte registerad som utflyttad. Kyrkböckerna kan ha förstörts genom brand eller liknande.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Har du sett att tillysningen skedde i Trinitatis 4 juni och de två påföljande söndagar? De var alltså i Köpenhamn.

I FT 1880 finner jag denna här. Åldern stämmer inte.

København, København (Staden), Kongens Nytorv, Kongens Nytorv 19, 4, 37, FT-1880, D4366



Jacob Bauer 79  Gift  Forhenværende Købmand København
Henriette Bauer 67  Gift   København
Oline Bauer 39  Ugift Datter  København
Goldine Bauer 37  Ugift Datter  København
Albertine Jensen 26  Ugift  Tjenestepige Falkenberg, Sverige
Franz Bauer 9  Ugift Nevø  Stockholm !!


Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Jag tittade på originalmatrikeln (opslag 32). Personen som registrerat har läst fel.
Hon heter Albertine Person inte Jensen.

Eva M
Eva M

Arne Feldborg

Citat fra: Eva Morfiadakis [1284] Dato 19 Dec 2013 - 10:15
Har du sett att tillysningen skedde i Trinitatis 4 juni och de två påföljande söndagar? De var alltså i Köpenhamn.
Jeg tror ikke der står Trinitatis Sogn. Der står at 4 juni er lig med Trinitatis Søndag.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Eva Morfiadakis

Jag läste nu igen och tittade på de andra brudparen. Du har rätt. Det är Trinitatis söndagen.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Jag skulle tro att hon kommer från södra Sverige (Skåne, Blekinge, Halland). Namnet Jöns är vanligare i de södra delarna av Sverige.


Eva M
Eva M

Peter Kristiansen

#8
Jeg har en Albertine Jensdatter - født 28. okt. 1863 i Skanderup sg., ved Skanderborg. Det er nok lidt sent - men hun er datter af Jöns Pehrsson og Hanna Larsdotter, som kom til Danmark mellem 1856 og 1858. De kom fra Mjällby sg., Lister hrd., Blekinge.
De er gift 24. dec. 1852 i Mjällby og er fødte hhv. 11. juli 1824 og 13. marts 1827 - begge i Mjällby.

Familien bor fra 1856/58 i Vrold, Skanderup sg.
Fra ml. 1867/70 i Kattrup sg.
Fra ml. 1874/77 i Hovedgård, Ørridslev sg.

Samme Albertine er konfirmeret 30. sept. 1877 i Ørridslev k., Voer hrd.

Jöns Peerson - Jens Pedersen (mange varianter) - er ved sin død i 1878 slagter.
Hans død har jeg ledt efter i mange år - og må nu konkludere, at hans dødsfald ikke står i kirkebogen. Ved et heldigt fund i Voer-Nim herreds dødsanmeldelsesprotokol ved jeg, at han døde 16. marts 1878.

Efterlader hustruen og fem børn - deriblandt Albertine. Her står, at hun tjener på Gjessinggård.

Kilde:   FT-1880   Kildehenvisning:   Microkort 1764
Navn:   Albertine Jensen   Køn:   K
Alder:   16
Stilling i husstanden:   Tjenestepige   Civilstand:   Ugift
Sogn:   Ørridslev   Herred:   Voer
Amt:   Skanderborg   Stednavn:   Hovedgaard Station, Ørridslev Sogn
Husstands-/familienr:   63   Matr.nr/adresse:   Beboelse
Trossamfund:   Lutheraner
Indtastningsnr:   C5112   Løbenr.:   280
Kommentarer:   Fødested Kabellaager? [Kappelåge ved Vrold, Skanderup sg.]

Hanna Larsdotter - eller som hun benævnes ved sin død - Johanne Pedersen - dør 1912 i Hovedgaard. Min farmor kunne huske hende (født 1906) og at hun stadig talte en slags svensk...

Jöns og Hanna er min farmors farfar og farmor.
Albertine er ældre søster til min farmors far (født 1871).

Hvis du tror at der er en forbindelse, så har jeg mere præcise data og henvisninger.
M.v.h. Peter Kristiansen

Michael Bach

Tak til jer alle sammen for mange gode råd og vink. Tak til Inger Toudal for råd om opholdsbøger. Dem har jeg ikke været opmærksomme på, og vil gå videre ad det spor. Tak til Eva Morfiadakis for gode svenske oplysninger - og til Hammerum herred-eksperten Arne Feldborg for den lille korrektion. Det var lige ved at blive lidt for spændende med den Københavner-tur, men jeg er også enig med Arne i, at Trin. er trinitatis-søndagene. Tak endelig til Peter Kristiansen. Det lyder spændende. Jeg synes, hun er liiiige ung nok, hvis hun skal være fra 1863, men det er jo ikke umuligt. Albertines mand, min tipoldefar Jens Peter Jensen fører med sine forældre og søskende en omflakkende tilværelse, siden faderen går fallit i 1858 med en ret stor gård på Mols, og der er mange huller i min viden om deres færd gennem det jyske, men i 1860 bor de godt nok i Bording sogn, og havner så senere i årtiet på Sand mark i den sydligste, sandede del af Ikast sogn. Jens Peters bror gør en afstikker over mod Brædstrup-kanten og så er vi jo tætter på Peters familie.
Jeg synes efterhånden, jeg kender alle Albertine Jensen'er i Danmark og Sverige, men jeg kan bare ikke få hul på bylden. På den måde er jeg lykkelig for at jeg ikke stammer ned fra hende. Det ville da være brandærgerligt at gå i stå med en svensk ane fra midten af det 19. århundrede ;-)
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Eva Morfiadakis

Name: Albertina Jonsdotter 
Gender: Female 
Christening Date: 26 Jul 1857 
Christening Place: Fjärås, Halland, Sweden 
Birth Date: 26 Jul 1857 
Birthplace: 
Death Date: 
Name Note: 
Race: 
Father's Name: Jons Larsson 
Father's Birthplace: 
Father's Age: 
Mother's Name: Inger H. Andersdr 
Mother's Birthplace: 
Mother's Age: 32 

Vad säger du om henne?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Skickar bilden från husförhörslängden.
Albertina flyttar till Hanhals 1875. Jag ska följa henne.

Jag ser att hennes födelsedatum här blivit 16/7 men födelseboken för Fjärås säger 26/7

Eva M

[vedhæfting slettet af admin]
Eva M

Michael Bach

Hej Eva. Det siger jeg mange tak til. Den er jo "lige i skabet"! Hvilken database har du fundet Albertine i?
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Eva Morfiadakis


Hon stannar ett år i Hanhals. Sen flyttar hon tillbaka till Fjärås inte till föräldrarna men till Allatorp 3 (s. 8). 1879 flyttar hon till Vallby Nr. 2 (s.523).

Därifrån drar hon till Göteborg 21/10 1880 (utflyttning 48).

Att hitta i Göteborg är inte lätt. Jag gör ett försök senare.

Fjärås kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13088/A I/21 (1876-1890), bildid: C0010419_00178

Eva M

PS Den första uppgiften fann jag i Familysearch. Mina andra uppgifter har jag från Genline och Svar.
Eva M