Dannebrogsmand

Startet af Finn Hartvig Frederiksen, 18 Dec 2013 - 09:27

Forrige emne - Næste emne

Finn Hartvig Frederiksen

Hvor søger jeg efter Dannebrogsmand ?
VH Finn :)

Michael Bach

Fra 1903 og op til engang i 1960'erne udkom der nogle digre bind med fortegnelser over de på udgivelsestidspunkterne i live værende riddere og dannebrogsmænd.

Det første værk hed: De Kongelige Danske Ridderordener, udgivet af H.F. Grandjean, og som sagt fra 1903.

Hvis din dannebrogsmand var død før 1903, må du prøve at lokalisere ham i de årligt udgivne Hof- og statskalendere.

Du kan også fortælle mig navnet på dannebrogsmanden. Så skal jeg se, om jeg har ham stående et sted.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Finn Hartvig Frederiksen


Du må meget gerne se om du har noget.
Dannebrogsmand Jeppe Pedersen f.30.jan.1836  Jersore mark, Klinte sogn ,Bogense - Odense amt
død 1.febr.1930 Jersore, Klinte sogn. i kirkebogen ved død står Dannebrogsmand og Veteran.
VH Finn

Michael Bach

Aftægtsmand Jeppe Pedersen, Jersore modtager "sølvkorset" d. 15. okt. 1924. Der står ikke altid i Hof & Stat, at de er veteraner, men der sker en meget omfattende uddeling af sølvkors til veteraner fra 1924 og til midten af 1930'erne. 1924 er vel fordi, det var 60-året for Dybbøl.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Finn Hartvig Frederiksen

Tak for dit svar.
Sølvkorset - står der noget om hvor han har været og hvorfor han har fået det ?
Eller måske er der et sted jeg kan gå ind for at se det .
VH Finn


Michael Bach

Ja, prøv endelig Ordenskapitlet. Jeg har før fået en kopi af en ret så spændende levnedsbeskrivelse, som jeg i øvrigt også kunne glæde modtagerens dengang over 90-årige datter med.

Prøv at kigge efter Jeppe i pakkerne med modtagere af erindringsmedaljen. Der vil du højst sandsynligvis kunne få alle oplysninger om regiment osv. Og når han har levet efter 1914, er der jo også hædersgave-sagerne. Som veteran fik han hvert år 100 kr. resten af livet.

Begge dele i Rigsarkivet.

Du kan læse mere her:
http://www.sa.dk/content/dk/daisy/arkivskaber_detaljer?a=&b=&c=Ans%C3%B8gninger+om+erindringsmedalje&d=1&e=2013&f=&g=&h=&ngid=5122753&ngnid=&heid=1261598&henid=1261598&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Husk at "folde" bemærkningerne helt ud - så får du hele teksten med.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Michael Bach

Der er vist noget med at Ordenskapitlet har en del af deres levnedsbeskrivelser til scanning "ude i byen", og de først er klar igen i foråret 2014.

Indtil da kan du måske glæde dig ved at læse 45 levnedsbeskrivelser i kgl. ordenshistoriograf Tage Kaarsteds "Hædersmænd" fra 1986. Der er mange rørende historier imellem - også fra veteraner.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Finn Hartvig Frederiksen

Tak for de mange oplysninger.
Der skal jeg lige finde ud af hvordan jeg bruger de sider,
hvor jeg skal begynde og hvordan ..
VH Finn

Lisbeth Toft Lauritzen

Til Michael Bach

En af mine 3xtipoldefædre, som er født i 1780, er Dannebrogsmand. Har du et bud på, hvor jeg eventuelt kan finde hans levnedsbeskrivelse (hvis han altså fik den lavet)?
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Lisbeth.

Jeg har en tipoldefar, som blev "Dannebrogsmand" efter 1. Slesvigske krig.
Han var med alle 3 år, og jeg fik oplyst af "Ordenskapitlet" på Amalienborg,
at der kun var levnedsbeskrivelser fra personer, der havde været med i én af
de Slesvigske krige, og som levede først i 1900-tallet.
Jeg kan ikke huske det nøjagtige årstal.

Jeg har via lægdsrullerne og min tips stambog fundet ud af, at det var ved slaget ved Isted
25. juli 1850, at min tip blev hædret af sine overordnede med Dannebrogsmedaljen.


Måske skulle du se, om der står noget i hans stambog!


VH Anni Johansen

Lis B. Jensen

Hej


Der findes en mulighed for nogle Dannebrogsmænd her:
http://stass.dk/arkivalier/dannebrogsmaend/

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lisbeth Toft Lauritzen

Tak for linket, Lis, men han døde i 1853, så han kan ikke være med der. Han var med i Englandskrigene i begyndelsen af 1800-tallet, så jeg gætter på, at det er derfor han blev Dannebrogsmand.

Til Anni:  Jeg har ikke prøvet at kigge i lægdsruller endnu, skal man ikke på arkivet for at se dem?

Heldigvis ved jeg en del om denne fjerne 3tip-oldefar, men man vil jo altid gerne finde flere oplysninger.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Lisbeth Toft Lauritzen

Nå, nu opdager jeg at der faktisk er en tråd om lægdsruller her i forum, den må jeg hellere kigge på inden jeg ulejliger med flere spørgsmål.
Venlig hilsen
Lisbeth Toft Lauritzen
E-mail: lisbeth7.toft@gmail.com

Anni Bruhn Johansen

Hej Lisbeth.

Tidligere skulle man på Rigsarkivet for at se lægdsrullerne i protokoller, men nu er en del,
især de ældste, scannede og lagt på nettet.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med at finde din 3Xtip i lægdsrullerne, da jeg ikke har prøvet
at lede i de indscannede lægdsruller - kun i de "fysiske".

Lægdsruller kan give en del oplysninger om bl.a. flytninger i den lange periode, som de,
der var i lægdsrullerne før 1848, stod skrevet op.
De kunne også give oplysninger om hvilken enhed vedkommende gjorde tjeneste i,
samt datoer for Session og indkaldelsestidspunkter.
Når man ved det, kan man lede i stambogen efter vedkommende og få yderligere oplysninger
- dog mest i de nyere stambøger.

Jeg kan godt forstå, at du vil vide alt, hvad der er muligt at finde om vedkommende - så god jagt.


VH Anni.

Michael Bach

Hej igen. Undskyld flere dages fravær - noget med jul ;-)

Levnedsbeskrivelser for riddere og derover findes fra 1884 (de ældre gik til ved Christiansborgs brand). Dannebrogsmænd blev først bedt om deres levnedsbeskrivelser fra 1904.

Til gengæld er ridderbøgerne bevaret helt tilbage til 1808. Jeg har kun set få gengivelser af disse i forskellige bøger om riddervæsenet, men det synes at fremgå, at der i disse ofte er beskrivelser af, HVORFOR folk modtog ridderkors, sølvkors etc.

I Hof- og statskalendrene kan man altid finde de i live værende modtagere af ridderordener og sølvkors. Når de dør, bliver de selvfølgelig slettet af fortegnelserne. Men det fremgår ikke af Hof & Stat, hvorfor de har fået den og den orden.

Mht. til de soldater og officerer, der modtog sølvkors og ridderkors i de slesvigske krige, kan man med fordel prøve at slå op i en udgave af Hof & Stat umiddelbart efter krigene og lede efter sin forfader. Officerer, der havde gjort sig gjort sig fortjent til en orden, fik ridderkorset, mens underofficerer og menige "kun" fik sølvkorset. Så kunne de såmænd ha' stået side om side og ydet den samme heltemodige indsats. Men der var selvfølgelig forskel på folk dengang! Et sted - jeg tror det er i Robert Lemmings fortegnelser over faldne, sårede m.m. i de slesvigske krige - har jeg læst, at tildelingen af sølvkors til de menige efter et stort slag ofte foregik på den måde, at man fra Krigsministeriet tildelte et regiment så og så mange sølvkors, og så måtte det være op til officererne at finde de mest fortjenstfulde blandt deres personel. I andre tilfælde fandt der ligefrem lodtrækning sted mellem de menige!!!

Senere - fra 1876 - kunne veteranerne søge og modtage erindringsmedaljen for deltagelsen i krigene. Deres ansøgninger ligger i Rigsarkivet. I genforeningsdagene i 1920 falder der en del sølvkors til de få overlevende sønderjyske veteraner, og fra 1924 - 60-året for 1864 - begynder der en næsten systematisk tildeling af sølvkors til gamle veteraner, en praksis der fortsatte ind i 1930'erne, herunder også nogle sølvkors der gik over Atlanten til udvandrede veteraner. Den sidste veteran fra hæren døde i 1941, den sidste fra marinen to år senere.
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com