Hjælp jeg er i tvivl om min forskning er korrekt? Harboøre

Startet af Kirsten Didriksen, 17 Dec 2013 - 21:29

Forrige emne - Næste emne

Jens Kristian Noe

Hej Kirsten
finder i mit system en christen Jensen koli
sender det lidet jeg har om ham:

Christen Jensen Koli  f.dt 1779 var smedesøn og fisker.  Han blev gift med Mariane Christensdatter i 1814 i Harboøre. De fik fem børn ( Family Tree Maker)
Han var 45 da han blev udlagt som far i Tørring (af Maren gregersdatter) . Det er omtrent samtidig med at får sit næstsidste barn

Moderen er Maren Gregersdatter:Maren må være ældste datter, kaldt op efter sin fromme stilfærdige bedstemor, Maren Jensdatter (Nielsdatter) som er nævnt blandt de 25 personer i Tørring sogn, som er tilsluttet Brødremenigheden.

Alenemor med tre børn.
Maren Gregersdatter  ernærede sig som sypige. Boede hos sine forældre.
Hun var 29 år da hun fik datteren Bolette med den 16-årige Jens Gregersen Engbjerggaard.
(ja han var noget af en vildstyring)
Hun er  i 1834 alenemor med tre børn med hver sin far. Livet har sikkert handlet hårdt med hende, for hun ender sine dage på Hospitalet, eller fattiggården i Bækshus, som ifølge Chr. Gay var er omtumlet og forfærdeligt sted.
*****
Anne Marie (Christensdatter) født 23 10 1827 i Tørring.er det tredie af Marens uægteskabelige børn. Det ser efterhånden noget kaotisk ud for den tapre enlige mor.
Som barnefader udlægger hun Christen Jensen Koli af Langerhuse på Harboøer.
Vidnerne var Anders Suddergaard og Ole Møller af Tørring.

Ander Suddergaard har vi tidligere hørt om. Han bliver omtalt i præstens "Liber
daticus" for en ædel dåd ti år senere i 1838.

Under oversvømmelsen viste beboerne en rosværdig iver for at hjælpe de betrængte; især må Peder Lykke roses; han vovede sit eget og sine hestes liv for at redde Ane Marie Poulsdatter med barn; Hans Majestæt Kongen tilstod ham i belønning for hans ædle dåd 16 rdl.
I at gå de fattige, vandlidte til hånde med råd og dåd ved deres bygningers opførelse udmærkede sig især gårdmand Anders Sudergaard.
(Videre har præsten en lang beretning  om oversvømmelsens miljøpåvirkning - et helt nutidigt tema)
Gengivet fra O. Nielsen s.341.
Med ønsket om fred og godt nyt år. Jens K. Noe

jenskristian.noe@gmail.com

adresse  7500 Holstebro

Kirsten Didriksen

Hej Kirsten!

Tusind tak for din store indsats med mine aner, jeg fik desværre ikke rigtig tid til at gå det igennem i går og har heller ikke tid inden sent i aften, men SÅ . . . .  :D.
Jeg kan se jeg har fundet en del af dem!

Men mange tak, det er et stort stykke arbejde du har gjort.

Hej Jens Kristian!

Det er nogle fine historier, skal lige bruge lidt tid til at finde mine aner i dem, og det har jeg ikke lige endnu. Mange tak.

Venlig hilsen
Kirsten