Forældrene til Carl Alberthis Ludvig Jahnsen / Jantzen

Startet af Henny Odby Nielsen, 26 Jan 2011 - 01:15

Forrige emne - Næste emne

Henny Odby Nielsen

Efter lang tids søgen efter forældrene til Carl Alberthis Ludvig Jahnsen / Jantzen må jeg indtil videre give op, og søger derfor hjælp til min videre søgen.

Ifølge FOLKETÆLLING 1870 i Kerteminde er Carl født i Hørsholm sogn. I øvrige folketællinger er fødesogn anført som København.
Folketælling 1870 ifølge Arkivalieronline - opslag 274
Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Præstegade 352 - Forhus - ejer: Lundegaards Stiftelse
Carl Albrect Ludvig Jansen  62  Gift  Husfader  Vægter  Hørsholm sogn, Frederiksborg amt

Den tidligste folketælling, hvor jeg finder Carl, er i 1850 i Kerteminde. Men i og med, at han bliver gift i 1844 i Kerteminde, må han befinde sig i området ved FT 1845.

CARLS DÅB:
Hørsholm opslag 83
1808 den 3. januar lod hr. Jahnsen på Usserøds Wærk døbe en søn kaldet Carl Alberthis Ludvig.
Blev båren af Kirstine Jahnsen.
Fadderne: Schingelmeyer, Radbye??, Tis.... og Sophie Bofvers.

Desværre ser det ud til, at folketællingerne for Københavnsområdet endnu ikke er komplette. Navnet Kirstine Jahnsen kan jeg finde i senere folketælling, men ikke i 1801. Ligesom jeg har fundet frem til, at Sophie Bauer kan være af hollandsk afstamning og fra Christianshavns Kvarter i København. I KB for Hørsholm efter 1800 ses hendes far som fadder.
http://www.jaconelli-fyn.dk/phpgedview/individual.php?pid=I437&ged=familien&tab=0&PHPSESSID=36196539a5dcfa8e7d02b54e7af1fd73 

CARLS VIELSE:
Kerteminde opslag 57
9.1.1844
Ungkarl og .... på Schielenborg Carl Ludwig Aldbrecth Jantzen, 35 år,

NAVNELIGHED med Carls børn ses i flere folketællinger med Jahnsener. Wilhelm, Anne Kirstine Emilie, Petroline Wilhelmine, Emma Louise Juliane.

-----

Er der en herinde, der vil hjælpe mig videre i min søgen?

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Egon Sørensen

God morgen Henny!



Der er lidt med alderen , men kan det være ham?



Samtlige personer i husstanden

odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Kjerteminde Kiøbstad, Langegade, 89, FT-1845, B7866
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jørgensen 42  Gift  smed, dyrlæge Krogsbølle sogn, Odense Amt
Marthe Nielsdatter 42  Gift  hans kone Stubberup sogn, Odense Amt
Wilhelm Jørgensen 13  Ugift  deres børn Instrup sogn, Odense Amt
Sine Jørgensen 11  Ugift  deres børn Dalby sogn, Odense Amt
Sophie Jørgensen 7  Ugift  deres børn Instrup sogn, Odense Amt
Niels Peter Jørgensen 4  Ugift  deres børn do [Instrup sogn, Odense Amt]
Carl Jantzen 33   Gift  smedesvend Kjøbenhavn
Morten Christesen 17  Ugift  læredreng Brenning sogn, Svendborg Amt


Mvh.

Egon Sørensen
   

Henny Odby Nielsen

God morgen Egon

Det kan godt være ham selv om han ikke er beskæftiget som smedesvend i senere folketællinger. 38 eller 33 - forskellen kan ligge i renskriften. Tak for den FT. Hans datter Anne Kirstine Emilie kaldes Jantzen som voksen. Det er bl.a. stavemåden, der gør det lidt vanskeligt at finde faderen og familien i Københavnsområdet.

Jeg har de efterfølgende folketællinger.:

Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Præstegade [27], No. 286, 265-F2, FT-1850
Carl Jensen 42  Gift  Vegter Sjelland
Ane Jensen 32  Gift  hans Kone Drigstrup
Mortenline Jensen 10  hans Sted Datter Kjerteminde
Emilie Jensen 3  hans Døttre Kjerteminde
Vilhelmine Jensen 1   hans Døttre Kjerteminde

Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Kjerteminde Kjøbstad, Forhus no 344, 1 F2, FT-1860
Carl Jansen 53  Gift vægter, husfader  Kjøbenhavn
Ane født Jensen 42  Gift husmoder  Drigstrup, Drigstrup sogn, Odense Amt
Ane Jansen 12  Ugift datter  Kjerteminde
Jensine Jansen 11  Ugift datter  Kjerteminde
Carl Jansen 6  Ugift søn  Kjerteminde
C.. Jansen 2  Ugift datter Kjerteminde
(red.heni: Carl Jansens beskæftigelse er her ændret fra "slagter" til vægter ifølge Arkivalieronline op 85).

Folketælling 1870 ifølge Arkivalieronline - op 274
Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Præstegade 352 - Forhus - ejer: Lundegaards Stiftelse
Carl Albrect Ludvig Jansen  62  Gift  Husfader  Vægter  Hørsholm sogn, Frederiksborg amt
Ane Jansen  52  Gift  Husmoder  Drigstrup sogn
Jens Andersen  65  Enke  Husfader  ....
Johanne Marie Andersen  36  Ugift  Datter
Jensine Andersen  10  ....barn

Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Kjerteminde Kjøbstad, Langegade 58, forhus stuen, 1, FT-1880
Carl Albert Ludvig Jantzen 74  Gift husfader, dagleier  Kiøbenhavn
Anna Jantzen født Jensen 69  Gift husmoder  Drigstrup
Peter Larsen 70  Gift husfader, staldkarl  Matofte
Mortenline Larsen født Jensen 40  Gift husmoder  Kjerteminde
Johannes Jensen 9  Ugift deres søn  Kjerteminde
Peter Hansen 9  Ugift deres søn  Matofte

Mvh
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Det er Carl i FT 1845. Jeg har fundet hans kone i Vestergade anført som smedekone og sammen med hans steddatter. :)
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Ove Steen Hansen

Citat fra: Henny  Nielsen Dato 26 Jan 2011 - 10:20
Det er Carl i FT 1845. Jeg har fundet hans kone i Vestergade anført som smedekone og sammen med hans steddatter. :)

Hvis du har kilde og opslagsnummer mm. vil jeg forfærdelig gerne bede om oplysningerne.
Venlig hilsen
Ove Steen Hansen

Henny Odby Nielsen

#5
Hej Ove Steen Hansen

FT er på www.ddd.dda.dk - men bemærk aldersforskellen i FT 1845, der også ses i FT 1840. Jeg har indtil videre forgæves ledt efter Carl Alberthis Ludvig Jahnsen i tilgangslisterne, da det er meget relevant at se, hvorfra han er ankommet til Fyn. Men da han også er smedesvend der, vises han måske ikke i tyendelisterne.

Et andet indlæg, der sikkert også vil interessere dig - det omhandler Carl Alberthis svigerfar Jens Hansen Wissinge:
http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,7391.0.html

Mere på www.geni.com, hvor du er velkommen til at koble dig på Carl Alberthis' træ. Jeg blev bekendt med din nye hjemmeside for et par dage siden.

Jeg har i meget lang tid med mellemrum forgæves ledt efter hans forældre i Københavnsområdet. På et tidspunkt skal det nok lykkes. Jeg håber, at indlægget her på Slægt og Data på et tidspunkt giver gevinst.

www.ddd.dda.dk og AO opslag 47:
Odense, Bjerge, Kerteminde Købstad, Kjerteminde Kiøbstad, Westergade, huuset, 195, FT-1845
Mathis Andersen 37  Gift  dagleier
Kjersten Jensen 36  Gift  hans kone
Anders Andersen 2  Ugift  deres børn
Jenssine Andersen 6  Ugift  deres børn dito
Johanna Rasmussen 1  Ugift  deres børn
Anna Jenssen 27  Gift  smedekone Dristrup sogn, Odense Amt
Chatrine Jensen 5  Ugift  hendes børn Kjerdeminde
Lars Larsen 2  Ugift  hendes børn Kjerdeminde

www.ddd.dda.dk og AO opslag 20:
Odense, Bjerge, Rynkeby, Urup, et Huus, 123, FT-1840
Andreas Jensen 46  Gift  Smed og Jordbruger  
Maren Knudsdatter 27  Gift  hans kone  
Anne Cathrine Larsdatter 73  Enke(mand)  Smedeenke, Aftægtskone, ernæres af huusfaderen  
Jens Andreassen 10  Ugift  deres barn  
Knud Andreassen 9  Ugift  deres barn  
Gjertrud Maria Andreassen 4  Ugift  deres barn  
Anne Kirstine Andreassen 1  Ugift  deres barn  
Carl Jansen 27  Ugift  Smedesvend  
Sine Rasmussen 20  Ugift  Tjenestepige

-----

Jeg mangler stadig oplysninger om Carl Alberthis Ludvig Jahnsens forældre.


Mvh
Henny Odby Nielsen
Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Ved vielsen nævnt i mit indlæg skal stå "Ungkarl og smedesvend".

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.

Henny Odby Nielsen

Jeg har fundet Carl Alberthis som smedesvend i 1834 på Sjælland, så han er sandsynligvis vokset op der.

Sorø, Vester Flakkebjerg, Hyllested, Hyllested, Fattighuset N. 1, 36, FT-1834 og AO opslag 6
Johan Petersen 38  Gift  Smed og Dyrelæge, har lejet 2. Stuer i Fattihuset 
M. S. Petersen 40  Gift  Hans Kone 
Jens Pedersen 13  Ugift  Pleiebarn for Fattigvæsnets Regning 
Carl Jensen 26  Ugift  Smedesvend  (red.heni: Jansen ifølge AO opslag 6)
Hans Klingenberg 24  Ugift  Smedesvend

Venlig hilsen
Henny Odby Nielsen
Primært Salling, Thyholm, Sydmors, Vesthimmerland, Østfyn og Sydvestjylland. Krydret med udvandringens historie.
.