KONFIRMATIONER Gøttrup sogn Thisted Amt 1924

Startet af Kirsten Ørum, 15 Dec 2013 - 23:15

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Ørum

Hej

Jeg mangler et par friske input vedrørende
konfirmationer Gøttrup sogn Vester Hanherred Thisted Amt.

Elisabeth og Ejnar Bertelsen født 5. marts 1910 Gøttrup sogn
som sandsynligvis er konfirmeret i 1923-1925.

Jeg ved med bestemthed, at de ikke er fraflyttet sognet før konfirmationen,
og for en sikkerheds skyld har jeg tjekket Kettrup sogn smst.

Kan det tænkes, at præsten har glemt at indføre konfirmationerne?

Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Hans Poulsen


Hej Kirsten

at de ikke er fraflyttet sognet før konfirmationen

- Hvad baserer du den viden på?

Hvis det er forældrene, der forbliver boende i sognet til tvillingernes konfirmation, udelukker det vel ikke, at tvillingerne er væk fra barndomshjemmet på den tid, hvor de skal konfirmeres.

- Hvis tvillingerne gik i skole i fx Fjerritslev, Brovst, Løgstør eller Thisted, er det sandsynligt, at de er blevet konfirmeret dér sammen med deres klassekammerater, selv om de fortsat bor hjemme.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Ørum

Kære Hans Poulsen

Jeg elsker kritiske spørgsmål  ;)

Jeg har inside viden.

De er født, opvokset og har boet på Gøttrup Rimme (27de kartoffelrække) gået i skole i Gøttrup ind til konfirmationen mindst - præcist som resten af en stor søskendeflok.

Præcist derfor kan jeg ikke se anden udvej end , at præsten må ha være meget lemfældig med sine griflerier i kirkebogen.


Måske nogen har erfaringer med slige ting.


Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Hans Poulsen



Hej Kirsten

Jeg har inside viden

Den kilde er svær at hamle op med, men jeg opgiver nu ikke ved allerførste modstand.

- Tvillingernes søskende blev konfirmeret, men det kan være, at tvillingerne undslog sig dette under påberåbelse af religionsfrihed, eller de foretrak en såkaldt borgerlig konfirmation

- Véd du med sikkerhed, at tvillingerne nåede voksealderen, stiftede familie etc.?

- Kan der være sket en ulykke, hvorved tvillingerne omkom kort før konfirmationen, fx en drukneulykke på fjorden? Har du gennegået dødsfaldene i Gøttrup sogn?

- Så vidt jeg erindrer, søgte mormonerne på det tidspunkt at hverve medlemmer i denne smukke del af landet. Lykkedes det mormonerne er fange tvillingernes interesse?

- Kan forældrenes situation have været akut vanskelig omkring den tid, hvor tvillingerne skulle gå til præst, således at familiemedlemmer andre steder i landet midlertidigt tog sig af børnene? Trist for forældrene og trist for tvillingerne. Tænk, om de var havnet i Aarhus.

Venlig hilsen
Hans
Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Ørum

Hej Hans

Desværre så kan jeg afvise alle disse teorier - jeg hælder efterhånden mest til, at præsten har sløset med kirkebogsførelsen  :(

Hilsen
Kirsten Ørum

Hans Poulsen



Hej Kirsten

Har du undersøgt begge kirkebøger, hovedministerialkirkbogen og kontraministerialbogen?

Måske skal du en tur fra det smukke Kær herred til Viborg for at komme sandheden nærmere.

Med venlig hilsen
Hans

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Bliv medlem af DIS-Danmark. Det koster kun 200 kr. pr. år - det vil sige ca. 55 øre pr. dag

Kirsten Ørum

Hej Hans

Ja .. det har jeg besluttet mig for at gøre ... det her holder jo ikke i længden.

Noget må være gået galt i præsteembedet.

Jeg når det inden juleferien - så skal jeg skrive, hvad jeg fandt eller ikke fandt.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum


Lillian Larsen

Hej Kirsten

Har tidligere set at præsten i Kettrup - Gøttrup er fratrådt embedet i dette tidsrum - så konfirmationer må være foregået i andre kirker -

Hilsen Lillian

Kirsten Ørum

Kære Lillian

Ja den teori er absolut mulig - og jeg har tjekket de sogne, jeg synes er en mulighed.
Og fortsætter lidt med det ...


Det kan vel også tænkes, at præsten - i det "flytterod" - har forpasset sin opgave mht.
kirkebogsføring.

Hilsen
Kirsten Ørum

Gitte Johansen

I Aggersborg står der ved konfirmationer i 1924, at de konfirmander (på grund af vakance) fra Kettrup-Gøttrup, er skrevet ind i Bejstrup.

Det er de så ikke.

Aggersborg, 1917-1929, opslag 79.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Ørum


Kære Gitte

Hmm ...Ja jeg tænkte nok det skyldtes rod i kirkebogsføringen!

Så det må jeg nok så mig til tåls med. Tak for "fundet".



Venlig hilsen
Kirsten Ørum

Erling Jensen

Hej Kirsten.
Nej, familien er ikke flyttet fra Gøttrup sogn, bor både i folketællingen 1925 og 30, på Gøttrup Rimme
Elisabeth er i 1925 i Aggersborg sogn, Ejnar har jeg ikke søgt på.
Det ser ud til at familien er "flyttet" til Klim Frikirke efter Marius´s konfirmation i 1922.
Kettrup - Gøttrup sogn var jo Varkance sogne i denne tid (Varkance - ledigt embede og med forskellige præster).
Der var nemlig flere familier som den gang gik over til Frimenigheden i Klim.
Jeg kan se efter på Arkivet, der har vi noget mere om dette.
Venligst
Erling Jensen
Lokalhistoriske Arkiv
Fjerritslev

Kirsten Ørum

Hej Erling

Ja det lyder spændende, men det var en kortvarig flirt så. Allerede 6 år senere var familien tilbage i folden - om man så må sige.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Kirsten Ørum