Hvornå døde Jens Bertelsen og Bodil Sørensdatter i Holbæk amt

Startet af Karen Marie Nielsen, 12 Dec 2013 - 11:30

Forrige emne - Næste emne

Karen Marie Nielsen

Jeg vil meget gerne have hjælp til at finde hvornår Jens Berthelsen og hans kone Bodil Sørensdatter døde.
Jens er født i Kirke Helsinge 1756, Bodil er født i Gørlev 1769 begge i Løve herred, Holbæk amt.
Bliver gift i Kirke Helsinge 14 april 1791. Folketællingen 1801 bor de i Kirke Helsinge.
Datter Maren Jensdatter født 10 maj 1794 i Kirke Helsinge, bliver gift 3 februar 1827 i Gierslev også Løve herred med Mads Andersen.
Jeg har søgt i kirkebøger fra Kirke Helsinge og Gierslev, men har ikke kunne finde dem.
Jeg er ikke så god til de gamle kirkebøger, men har forsøgt.
Venlig hilsen
Karen

Jette Nielsen

#1
Hej


En Jens Bertelsen W.Helsinge døde 1831 opsl.281 nr.176. (Hvis det er den rigtige)
Er der 2 Jens Bertelsen?
Én hustru død 1829 Bodil Pedersdtr. opsl.293 nr.113. ?? (Det er vist en anden)

I skiftet efter hendes mor herunder, lever de i 1829:

Karen Larsdtr enke 86 i Rye           7 Apr 1829     pg 26 27
2HUSB:   Thomas Pedersen gmd (dod)
CH:      Karen Thomasdtr  = Christen Pedersen hmd i Rye
        Maren Thomasdtr  enke = afg. Christen Nielsen gmd i Reersoe
        Mette Thomasdtr  = Just Michelsen gmd i Thystrup
        Peder Thomasen   gmd i Rye
1HUSB:   Soren ...
CH:      Anders Sorensen  sognefoged i Rye
        Ane Sorensdtr    = Christen Andreasen gmd i Store Fuglede
        Kirsten Sorensdtr        enke = afg. Lars Poulsen gmd i Kr.Helsinge
        Bodil Sorensdtr  = Jens Bertelsen hmd i W.Helsinge
[Love Herred skpr; Book 3 1829-1832; film 49369]

Fundet her:
http://aurelia-clemons.dk/lovehrdx.htm

Mvh
Jette Nielsen

Karen Marie Nielsen

Hej Jette.
Jeg vil undersøge om der er 2 Jens Berthelsen.
Måske er det den rigtigt Jens, hvis  Bodil Sørensdatter er død, inden Jens så kan han jo have giftet sig igen.Måske måske.
Vh
Karen

Jette Nielsen

Hej

Her er skiftet efter Bodil Pedersdtr.

Bodil Pedersdtr 57 i Winde Helsinge            13 Jan 1829    pg 269
HUSB:    Jens Bertelsen inds hos Hans Nicolaisen bmd
CH:      Ane Jensdtr      = Hans Nicolaisen bmd i W.Helsinge
         Maren Jensdtr    = Niels Larsen gmd i Store Fuglede
         Soren Jensen     = ... i Khvn
[Love Herred skpr; Book 2 1824-1829; film 49369]

Mvh
Jette

Karen Marie Nielsen

Hej Jette.
Jeg har været inde i FamilySearch.Der er født en Jens Berthelsen 1752 far Bertel Zachariasen, Soderup.
Samme Jens er der med en kone Bodil Pedersdatter, de får en Søn Ole i maj 1801, født i Soderup, jeg tror ikke at den familie er den rigtige.
I folketællingen 1801 lever Bodil Sørensdatter 33 år.
Min forfader står også i FamilySearch, gift med Bodil Sørensdatter.
Vh
Karen

Michael Lundegaard Augustesen

Hej
Jens Berthelsen er døbt i Kirke Helsinge Kirke den 21. marts 1756. Hans far, min 5x tipoldefar, hed Berthel Jensen, død i Kirke Helsinge februar 1764. Moderen hed Birthe Nielsdatter, død oktober 1801.

Hun er her hos Jens i FT 1801:
B7663 FT-1801 Kirke Helsinge Løve Holbæk Kirke Helsinge

Jens Bertelsen M huusbonde 46 Gift 1 bonde og gaardbeboer
Bodil Sørensdatter K hans kone 33 Gift 1
Søren Jensen M deres børn 3 Ugift
Maren Jensdatter K deres børn 7
Jens Sørensen M tjenestefolk 20
Lars Sørensen M tjenestefolk 12
Birthe Nielsdatter K mandens moder 83 Enke 3

Med venlig hilsen
Michael Lundegaard Augustesen

Den, der sagde "Søg og du skal finde" var ikke slægtsforsker.
www.lundegaard-augustesen.dk

Karen Marie Nielsen

Hej Michael.
Bertel Jensen er min 3 tipoldefar, så må vi være lagt ude i familie, Jens Berthelsen og Bodil Sørensdatter  er mine tip tip oldeforældre, deres datter Maren Jensdatter gift med Mads Andersen er mine tipoldeforældre, deres datter Sidse Marie Madsdatter gift med Hans Nielsen er mine oldeforældre, deres søn Mads Peder  Nielsen gift med Karen Marie Nielsen farforældre, deres søn Kristen Viktor Nielsen min far.
Venlig hilsen
Karen

Jette Nielsen

Hej Karen

Det ser umiddelbart ud til, at der kun er én Jens Bertelsen i K.Helsinge,
men der er noget mystisk ved konens navn, Sørensdtr. eller Pedersdtr. ?
Har du fundet beviser for at "din" Maren Jensdtr. er datter af Jens Bertelsen?

De børn der findes i FT.1801 passer med dem, der er i skiftet efter Bodil Pedersdtr.

I 1827 K.Helsinge opsl. 218 øverst, blev en Maren Jensdtr. 33 år, gift med Niels Larsen,
fra Store Fuglede. (se skiftet efter Bodil Pedersdtr)
Hun er iflg. Ft. født i K.Helsinge, og er født omk.1794/95 og kan følges i Ft. i St.Fuglede.
Så vidt jeg kan se, må det være hende, der er datter af Jens Bertelsen.

Holbæk, Ars, Store Fuglede, Store Fuglede bye, en gaard, 12, FT-1834, C5817
Niels Larsen ved Aaen 60 Gift  Gaardmand 
Maren Jensdatter 40 Gift  konen 
(...)

Ved Ft.1850 i Gierslev oplyses det, at din Maren Jensdtr. er født i sognet??

Mvh
Jette

Karen Marie Nielsen

https://familysearch.org/search/record/results#count=20&query=%2Bgivenname%3AJens~%20%2Bsurname%3ABerthelsen~%20%2Brecord_country%3ADenmark%20%2Brecord_subcountry%3A%22Denmark%2CHolb%C3%A6k%22%20%2Bbirth_place%3A%22Kirke%20Helsinge%22~%20%2Bbirth_year%3A1750-1760~
Hej Jette.
Jeg har prøvet at sende fra FamilySearch hvor der er 2 Jens Berthelser, en gift med Bodil Sørensdatter, og en gift med Bodil Pedersdatter. jeg er usikker på om det lykkede.
Jeg er hel sikker på at det er Jens Berthelsen og Bodil Sørensdatter der er mine forfædre.
Men hvor de er blevet af ved jeg ikke.
Mvh.
Karen

Karen Marie Nielsen

Hej Jette.
I min iver efter at finde Jens og Bodils død, har jeg glemt at side tak for din hjælp.
Jeg kan godt se der er navnelighed mellem Bodil Sørensdatter og Bodil Pedersdatters børn, men jeg igennem kirkebøger fra min farfars side og til Bertel Jensen, der er Jens Berthelsen far, sikkerhed for at det er Maren Jensdatter der er barn af Jens Berthelsen og Bodil Sørensdatter.
Jeg har været inde på afgangslisterne for Kirke Helsinge, men har heller ikke fundet dem der.
Venlig hilsen
Karen

Jette Nielsen

#10
Hej Karen

Ja det er noget af en gåde med de ens navne, det er vanskeligt at afgøre,
om der er en eller to Jens Bertelsen. Umiddelbart ser det ud til at der kun er en.

Ved Maren Jensdtrs døds indførsel 1853, opsl.364 nr, 6,
står fødestedet med, Knudstrup er streget over, mener der står Helsinge sogn nedenunder.

Mvh.
Jette

Karen Marie Nielsen

Hej Jette.

Nu har jeg gået mine papirer igennem igen, Bodil Sørensdatters mor Karen Larsdatter, gift med Søren Hansen, der dør 17 september 1777, Karen blev gift igen 6 februar 1778 med Thomas Pedersen, kan det være derfra at Bodil senere har kaldt sig Bodil Pedersdatter? Thomas Pedersen dør 2 april 1821, De børn Karen og Thomes fik, 4 piger og en dreng kaldes Thomasdatter og Thomasen.
Karen Larsdatter dør, som vi ved, 7 april 1829.

Venlig hilsen
Karen

Karen Marie Nielsen

Hej Jette igen.
Jeg ser nu i skiftet efter Bodil Pedersdatter, at hun har også et barn, Ane Jensdatter gift med Hans Nicolaisen og Maren Jensdatter er gift med Niels Larsen, så det var vist noget rod jeg skrev, min Maren Jensdatter blev gift med Mads Andersen, så det må være 2 familier.
Jeg tror jeg må lægge det lidt væk, for jeg har mistet overblikket.
Mvh
Karen

Jette Nielsen

Hej Karen

Der et eller andet der ikke stemmer omk. Jens Bertelsen, det vil jeg give dig ret i. 
Har kigget lidt på din Maren Jensdtr. gift med Mads Andersen,
deres forlovere og faddere, er personer der kommer andre steder fra.
Så derigennem er der ingen forbindelse til K.Helsinge.

Ved deres vielse 1827 er hendes forlover Hmd. Niels Sørensen Løve mark.
Han nævnes også som fadder én gang,
og ellers er det personer der kommer andre steder fra.

Jeg kan ikke afgøre hvem der er dine aner,
men jeg synes der er noget der ikke rigtig passer sammen.
Det kan også undre,at Mads Andersen ikke får døbt en Bodil eller en Jens,
men det har måske en forklaring, vi ikke kan se. :-)

Mvh
Jette

Karen Marie Nielsen

Hej Jette .

Jeg må igang med at grave lidt igen, men jeg venter en dag eller 2 så jeg kan se med friske øjne.

Mvh
Karen

Karen Marie Nielsen

Hej Jette.
I kirkebogen for Holbæk amt, Løve herred, Kirke Helsinge sogn 1759-1818 opl. 59 venstre side 3 sidste, står Maren, fader Jens Berthelsen og hustru Bodil Sørensdatter.
Jens far hedder Bertel Jensen.
Hvor Jens og Bodil er blevet af må stå i det uvisse, måske falder jeg over dem i anden sammenhæng.
Jeg tror stadig at den Jens Berthelsen og Bodil Pedersdatter er en anden familie i Kirke Helsinge.
Du skal have tak for din hjælpsomhed.
Mvh
Karen

Karsten Jacobsen

Citat fra: Michael Lundegaard Augustesen [148] Dato 12 Dec 2013 - 17:55
Jens Berthelsen er døbt i Kirke Helsinge Kirke den 21. marts 1756. Hans far, min 5x tipoldefar, hed Berthel Jensen, død i Kirke Helsinge februar 1764. Moderen hed Birthe Nielsdatter, død oktober 1801.
Citat fra: Karen Marie Nielsen [5608] Dato 12 Dec 2013 - 18:52
Bertel Jensen er min 3 tipoldefar (...)
Venlig hilsen
Karen

Er der nogen, der har styr på omtalte Bertel Jensen og hans børneflok? Formoder, det er samme Bertel Jensen, der er far til denne Søren Bertelsen:

(11. nov.?) 1753:
Dom: 21 p. Trinit: døbt i K. Helsinge Bertel Jensens Søn ibd. Naunlig Søren. Hr. Høstes Kockepige bar det. Nafnl. Maren Xstensdatter. Faddere Hans Jensen Hans Espensen Anders Smed, Povel Jen­sens hustrue. Peder Ibsens hustrue.
Kilde: Holbæk Amt, Kirke Helsinge Sogn, Enesteministerialbogen 1694-1754, opslag 62 

MVH
Karsten

Karen Marie Nielsen

Hej Karsten.
Søren er Jens broder, han er også en af mine aner. ham har jeg alle oplysninger på.
Hilsen Karen.

Karsten Jacobsen

Tak, Karen.

Det var noget, jeg hjalp en bekendt med i Tyskland. Jeg kan (desværre) ikke længere huske detaljerne.

MVH
Karsten