opslag i ft 1870, og 1880 i Øster Løgum, landsarkivet sønderjylland

Startet af palle aase, 25 Jan 2011 - 13:45

Forrige emne - Næste emne

palle aase




hej.
jeg dyrker pt en Michael Mikkelsen,  født i odense 22. maj 1848 i Stc Hans sogn.
hans forældre angives at være Hans Mikkelsen og hustru Marie Kirstine Møller,


jeg har ikke kunnet opdrive FT senere end 1845 i Aabenrå amt, og ville blive glad for et opslag.

jeg savner oplysninger om Hans Mikkelsen og hans kone Marie Kirstine Møller.

Hans Mikkelsen, skulle være forpagter af Præstegården i Østerløgum i 1877, så jeg håber på at få at vide hvor ham og konen stammer fra.  jeg ved heller ikke hvornår eller hvor de døde, - men alderen taget i betragtning, gætter jeg på at de må være døde i Øster Løgum.

hans fødesogn, angives som Haverslev i FT 1850,  men der har jeg intet fundet.  Kirsten Marie angives ligeledes i 1850, at være fra Jelling. - hun kunne heller ikke findes.

kunne du nå et kik i døde og begravede i Øster Løgum 1877- og lidt frem ville det være en glad ting.


jeg har fundet  en FT 1850 i Odense:


Odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kiøbstad, Windegade no 505c, , FT-1850, B5984
Thomas Svendsen       63  Gift  muursvend Odense
Marie Becker       57  Gift  hans kone Odense
Peter Svendsen       26  Ugift  deres børn, muursvend Odense
Rasmus Svendsen       23  Ugift  deres børn Odense
Poul Svendsen       16  Ugift  deres børn Odense
Hans Mikkelsen       34  Gift  stuttbetjent?? Haverslev                   
Marie Møller       36  Gift  hans kone Jellinge, Jylland               
Michael Mickelsen       2  Ugift  deres barn Odense   
               
her angives Hans mikkelsen at være fra Haverslev, det eneste Haverslev jeg kan finde ligger i Aalborg og Hjørring amt, men det har ikke givet noget resultat.
Marie Kirstine Møller angives at være fra Jelling, - heller ikke her var der gevinst.

Michael bliver siden lærer , kirkesanger og organist ( gad vide om har siddet og sunget medens han spillede ?) i Thyrsted.  her bliver han gift med Marie Kirstine kier, som kommer fra Øster Løgum.

vielsen er her:

Thyrsting kb,  1872-1891  C-404A-B-013  k-02-11   
1877,   viede 13. juli i kirken
Ungkarl Michael Mikkelsen, skolelærer, Kirkesanger og Organist i Thyrsting,           
Søn af Forpagter af Øster Løgum Præstegaard Hans Mikkelsen og Hustru Marie Kirstine Møller.  29 aar.
Født 22/5 48.   vacc att Rosenstand.
Pigen Maria Kristinr Kier,  datter af Gaardmand Johan Kristian Kier og Hustru Maren født Kristensen       
Poulsen i Øster Løgum. P.t. Thyrsting.  27. aar.
Født 18/2 50   vacc 14/6 53
Forlovere A. Petersen pens Lærer i S.Vissing,  Kjøbmand S. Jensen, Thyrsting.
viede 13. juli i kirken

her nævnes at Michael Mikkelsens far Hans Mikkelsen i 1877 er forpagter af Øster Løgum Præstegård, men det har ikke bragt mig videre.


jeg vil være glad for enhver oplysning om

Hans Mikkelsen
Marie Kirstine Møller

hilsen palle aase