Hvem var min Oldefar Carl Johan Bold´s mor og hvor blev han født

Startet af Bent Boldt, 25 Jan 2011 - 08:43

Forrige emne - Næste emne

Bent Boldt

Det jeg ved i dag er at Carl Johan Boldt er født 1823 i København ifgl. FT fra 1850 og at han bor Amaliegade 134 sammen  Wendela Christina Boldt født 1798 enke ,og at han blev gift med Louise Julie Hansen d. 26 Nov. 1854 i Hellebæk kirke. Jeg har også fundet hans far Johan Adam Albrecht Boldt  født i københavn  1786 han bliver gift i lyngby kirke d. 21 feb. 1812 med Johanne Erenstine Gunnerus  hun har været gift en gang før med Peter Thorsen i Vor frue kirke maj 1802 de får en datter Regine Elisabeth Thorsen i 1804 døbt i Garnisions kirke samme år, hvad der sker med hendes far  ved jeg ikke, men jeg ved at  Johan Adam Albrecht Boldt bliver gift i lyngby kirke d.22 feb 1812 med Johanne Erenstine Gunnerus og at de får tvillinger Ernst Christoffer Boldt og Johan Peter Boldt ganske kort tid efter at de er blevet gift, de dør ganske kort tid efter med få dages mellemrum  ifgl. KB i lyngby kirke 1812 hvad der sker med Johanne Erenstine Gunnerus herefter ved jeg ikke, men Johan Adam Albrecht Boldt bliver gift med ovennævnte Wendela Christina Nordermann i Vor frue kirke i 1840 og at han dør i 1842, men hvor er Carl Johan Boldt født og hvem er hans mor ???
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Alice Oppenheim

Hej Bent.

Det er muligt, at et punktum blot er en lille prik. Men hold da op, hvor kan det gøre meget for forståelsen af en tekst!

Dernæst er det vigtigt at vise de FT´er, man henviser til:


København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Amaliegade, Amaliegade 134, kjælderen, 144, FT-1850, B5743
Wentala Christina Boldt 51  Enke  meel-og grynhandlerske, huusmoder Malmøe
Carl Johan Boldt 25  Ugift  urtekræmmersvend, hendes søn Kjøbenhavn
Karen Marie Mortensen 20  Ugift  tjenestepige Nysted paa Lolland

Spørgsmålet er selvfølgelig, bragte VENDELA sønnen CARL JOHAN med ind i ægteskabet med Hr BOLDT? — Eller er han hendes stedsøn?

For mig at se, må du finde ud af, 1) om VENDELA har været gift før? 2) hvornår JOHANNE ERENTSTINE GUNNERUS dør? (Hvis det er efter 1823, kan hun jo teorestisk være hans Mor)


MVH
Alice Oppenheim

Bent Boldt

Hej Alice

Jeg takker for dit indlæg

Du må undskylde hvis jeg ikke har været konkret i mit indlæg, men det er første gang jeg benytter mig af siden her, jeg skal forsøge fremover at være mere konkret.

hvad angår dit spørgsmål om Carl Johan Boldt er stedsøn af Vendela, det er her filmen knækker for mig, jeg har virkelig forsøgt at finde ud af om hun har været gift før, men jeg har ikke kunne finde information om dette.

Ligeledes har jeg forsøgt at finde ud hvornår Johanne Erenstine Gunnerus dør, og det er rigtigt at hvis hun dør efter 1823 kan hun godt være hans mor, derfor har jeg også brugt rigtig meget tid på at finde Carl Johan gennem kirkebøger hvor han kunnne være født og døbt, men er ikke kommet det nærmere.

MVH
Bent Boldt
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Egon Sørensen

Hej Bent"



Jeg Mener ikke at Christine Wendela Nordermann er Carl Johan Boldt,s mor.

Ved vielsen med Carl Johans far i Vor Frue kirke 10 januar 1840 opslag 37 nr.3 er hun kun 32 år.

jeg synes hun er lidt for ung, desuden skriver præsten pigen.

Jeg hælder mere til den antagelse at Carl Johan er søn af Johanne Gunnerus. Antagelsen må jo også

Kunne be- eller afkræftes.

Mvh.

Egon Sørensen

Bent Boldt

Hej Egon

Det er også den mening jeg selv ser som den rigtige, men ifølge FT 1850 er Wentela Boldt noteret som værende 51 år og skulle så være fra 1799 altså skulle hun være 41 på vielsesdagen og kunne hvis dette er rigtig være gammel nok til at være moderen.

Men som sagt mener jeg også at den største sandsynlighed at det er Johanne Gunnerus der er moderen, men jeg har endnu ikke fundet stedet hvor Carl Johan Boldt er født/døbt ej heller hvor hans mor er død og begravet.

MVH
Bent Boldt
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Egon Sørensen

Hej Bent!

Jeg går ud fra at du har gjort et opslag i kirkebogen, ved vielsen i Vor Frue kirke, der er alderen

opgivet til 32 år den alder mener jeg står mere til troende end alder opgivet i folketællinger.

Jeg ville prøve at lede efter Carl Johans konfimation, den er måske lettere at finde.

Der er nok kun den hårde metode.


Mvh.

Egon Sørensen

Bent Boldt

#6
Hej Egon

Hvorfor jeg er skeptisk med hensyn til Wendwla´s alder kan jeg oplyse følgende:

På mormonernes side står hun til at være født 1798 og være 42 år på vielsesdagen.

Vedr: en FT.1840
København (staden), Sankt Annæ Øster Kvarter,  Amaliegade 134, kælderen, 765, FT- 1840, C4387
Johan Boldt                54 år    Gift       Brødbager
Vendela Nidemann       42 år    Gift       Hans Kone

Vedr: en FT. 1880 Hovedliste.
Frederiks d. 7 gade   løb nr. 57 - 58 - 59 - 60
57 Louise Julie Boldt  f.Hansen                  47 år           Hellebæk          Enke  Husmor
58 Wendela Kristine Boldt f. Nordermann   82 år            Malmø             Enke
59 Johan Boldt                                        20 år           København       Gaverlærning
60 Amalie Ulrikke Boldt                             13 år            København      Datter

derfor er jeg i tvivl Vendela´s alder alt peger på at hun er fra 1798 eller1799

MVH
Bent Boldt





Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bente Aaris

Her i FT:1840 tilsiger også alderen på Wendela at hun skal være f. ca. 1798/99:

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, Amaliegade 134, Kjælder, 765, FT-1840, C4387
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Jensen 47  Gift  Værtshusholder  
Karen Sørensdatter 43  Gift  hans Kone  
Petrea Jensen 8  Ugift  Deres Datter  
Louise Køhlert 26  Ugift  Tjenestepige  
Carl Spato 26  Ugift  Logerende, Sømand  
Johan Boldt 54  Gift  Brødbager  
Wendla Nidemann 42  Gift  hans Kone


Carl Johan er her:

København, København (Staden), Sværtegade, Sværtegade 120 d, stueetagen, 1, FT-1840, D2289
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Struch 31  Gift  Urtekræmmer  
Jacobine Sophie Svenstrup 29  Gift  Hans kone  
Karl Christian Struch 6  Ugift  deres Børn  
Anna Lovise Struch 4  Ugift  deres Børn  
Charles Einar Struch 2  Ugift  deres Børn  
Thomas Ferdinand Hollensen 26  Ugift  Urtekræmmersvend  
Carl Johan Boldt 17  Ugift  Urtekræmmerlærling  
Anders Mortensen 30  Ugift  Tjenestefolk  
Ane Kirstine Hertz 24  Ugift  Tjenestefolk  
Else Cathrine Petersen 21  Ugift  Tjenestefolk  

Her 1845 er hendes alder helt gået af skaftet (skulle nok være = 46):

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Amaliegade No.134, 6, FT-1845, C3485
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Hansen 42  Gift  Værtshuusholder Fensmark
Cicilie Hansen 33  Gift  hans Kone Hirschholm
Alfred Hansen 2    deres Barn Kjøbenhavn
Marie Mollerup 72  Enke  hans Kones Moder,lever af Familien Holbech
Jacob Rasmussen 51  Ugift  Saugværkshandler Kjøbenhavn
Ane Marie Nielsen 35  Ugift  Tjenestepige Thornby paa Amager
Wendle Boldt 76  Enke  Meel og Grynhandler Enke Malmø

her er Carl Johan:

København, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, København, Østerbro hele huset nr. 113 B Kjælderen, 1, FT-1845, C3126
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Frederik Wilhelm Johansen 31  Enkemand  Urtekræmmer Kjøbenhavn
Johanne Marie Pedersen 53  Enke   Frederiksværk
Louise Augusta Pedersen 25  Ugift  hendes datter Frederiksværk
Carl Johan Boldt 21  Ugift  Urtekræmmersvend Kjøbenhavn
Lars Peersen 28  Ugift  Tjenestekarl Odense amt
Niels Christiansen 49  Gift  Wærthuusholder Kelstrup
Ane Marie Taulsdatter 47  Gift  hans kone Store Heddinge
Hermann Nielsen 18  Ugift  deres barn i Steenhuggerlære Kjøbenhavn
Maren Sophie Nielsen 17  Ugift  deres barn Kjøbenhavn
Peter Nielsen 5  Ugift  deres barn Kjøbenhavn
Sine Hansen 23  Ugift  Tjenestefolk Slagelse
Hans Iver Hansen 26  Ugift  Tjenestefolk Næstved
Carl Holm 30  Ugift  Arbejdsmand Kjøbenhavn  
--------------------------------------------------------------------------------

Der er jo også et eller andet her, det kan da se ud til at være datteren til Johan Adam Boldts 1.hustu som får en datter døbt her:

AUGUSTA ELISE MARGRETHE NORDEMANN Pedigree
 Female  
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  
Christening:  03 NOV 1833   Garnisons Sogn Or Den Herre Zebaoths Kirke, , Kobenhavn, Denmark  
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
 Father:  MAGNUS ERICH NORDEMANN  Family
 Mother:  REGINE ELISABETH THORSEN  

De blev viet her:

REGINE ELISABETH THORSEN Pedigree
 Female   Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
 Spouse:  MAGNUS ERIK NODERMANN  Family
 Marriage:  24 NOV 1826   Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

 Husband Age at Marriage:  25  
 Wife Age at Marriage:  22

Johan Boldt Brødbager var en af forloverne - Bruden havde samme adresse som ham - men jeg kan ikke tyde gaden andet end Nr.87 - efternavnet på Brudgommen er tydeligt ændret til Nordemann 23.dec. 1863.

Opslagnr:186 Vor Frue 1814-1837.

Ved Johan Boldts vielse med Christine Vendela var også denne Gulsmedmester Nordemann en af forloverne - og i kolonnen under Anmærkninger står flg.:

Skifteattest fremlagt af 27.august 1834!

Man kan da tænke sig at det er skiftet efter Johan Boldts 1. hustru - Regines moder og hun døde rundt det tidspunkt.

København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , Lille Strandstræde 66,2.Sidehuus 2.Sal, 14, FT-1834, C6406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Magnus Nordermann 33  Gift  Guldsmedmester  
Regine Thomsen 29  Gift  hans Kone  
Hanne Nordermann 7  Ugift  deres Datter  
Magnus Nordermann 4  Ugift  deres Søn  
Gusta Elise Nordermann 1  Ugift  deres Datter  
Rosaline Westergaard 16  Ugift  Tienestepige  
Peter Petersen 18  Ugift  Læredreng    
--------------------------------------------------------------------------------

København, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Prinsensgade, Gaarden 284, stuen, 3, FT-1840, C9569
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Magnus Nodermann 49  Gift  Guldsmedmester  
Regine Thorsen 36  Gift  hans Kone  
Hanne Petrine Nodermann 13  Ugift  deres Datter  
Magnus Bonneparte Nodermann 10  Ugift  deres Søn  
Augusta Lovise Magrethe Nodermann 6  Ugift  deres Datter  
Lovise Wilhelmine Nodermann 5  Ugift  deres Datter  
Johan Nodermann 3  Ugift  deres Søn  
Et Udøbt Barn 1  Ugift  deres Søn  
--------------------------------------------------------------------------------

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Myntergade No. 53, 1ste Sal i Sidehuset, 365, FT-1845, C3146
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Magnus Erik Nodermann 46  Gift  Guldsmedmester Gothenborg
Regina Elisabeth Thorsen 40  Gift  hans Kone Kbh.
Hanne Petrine Nodermann 16  Ugift  deres Datter Kbh.
Magnus Buonaparte Nodermann 14  Ugift  deres Søn, Guldsmedmester !! Kbh.
Gustave Louise Nodermann 11  -  deres Datter Kbh.
Louise Vilhelmine Nodermann 9  -  deres Datter Kbh.
Jacob Christian Nodermann 5  -  deres Søn Kbh.
Albrecht Erik Nodermann 2  -  deres Søn Kbh.
Carl Gustav Hansen 23 ??  Ugift  Guldsmedsvend Valdbye, Frdb. Sogn, Kbhvns Amt  
--------------------------------------------------------------------------------

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg, Gothersgade 120, 3den sal, 50, FT-1850, B6870
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Magnus Erich Nodermann 50  Gift  guldsmedmester Sverrig, Gothenborg
Regine Elisab. Nodermann 45  Gift  konen Kjøbenhavn
Hanne Nodermann 22  Ugift  priweligium paa damesÿning Do.
Magnus Nodermann 19  Ugift  growsmedlærling Do.
Augusta Elisa 16  Ugift  deres børn Do.
Louise Wilhelmine 14  Ugift  deres børn Do.
Johan Theodor 12  Ugift  deres børn Do.
Albrecht Erich 6  Ugift  deres børn Do.



 
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bente Aaris

Ja så fandt jeg lige Carl Johan Boldts konfirmation i Garnisons - men intet om forældrene

22.april 1838 (altså før vielsen 10.jan.1840) han har nr: 27 opslagnr.198 Garnisons 1829-1842
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net

Bent Boldt

Hej Bente

Tak for den store indsats du har lagt for dagen

Det er rigtigt at Hanne Erstine Gunnerup fik en datter sammen med Peter Thorsen og hendes navn er Regine Elisabeth Thorsen, hun bliver gift med Magnus Nordermann han er ligesom sin far Guldsmed og de fik 6 børn, denne del af familien har jeg styr på.

Hanne Erstine Gunnerus blev gift med Johan Adam Albrecht Boldt i 1812 og de får tvillinger få måneder efter deres vielse, tvillingerne lever kun ganske kort tid, men du kan have ret i at Hanne Erstine Boldt dør kort tid før skiftet som bliver forvist i kirken.



MVH
Bent Boldt
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bent Boldt

Hej Bente

Du skal have rigtig mange tak for din store hjælpsomhed, jeg har selv forsøgt at lede efter konfirmationen men øjene er ikke mere hvad de har været.
Men det er rigtigt surt at forælderne ikke er nævnt.

MVH
Bent Boldt
Med Venlige hilsen

Bent Boldt
bb@hanet.dk
Medlem af DIS-Danmark

Bente Aaris

Det bedste er jo om du kan finde skiftet efter Johanne Erenstine Gunnerus omkr. 1834 på LAK - her må Carl Johan Boldt stå opført hvis han er hendes søn  - som jeg også antager han er, kan ikke tænke mig han skulle hedde Boldt ved sin konfirmation hvis han var søn af Wendela Nordemann som først bliver gift Boldt i 1840, men man ved jo aldrig - når denne steddatter bliver viet med en Nordemann allerede i 1826 -  det må vel ant. være gennem bekendtskabet med ham Wendela kommer ind i billedet ) måske en søster/kusine!
Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net


Bente Aaris

Jo jeg havde så vidt overfladisk læst det  :o -  men det bekræfter jo så tilhørsforholdene vdr. Nordemann - men ikke hvem som var moder til Carl Johan ???

Jeg har fundet en Carl Johan født på Fødselsstiftelsen 22.september 1822 - men ingen efternavn eller hvem som var forældrene - da må man se i Fødselsstiftelsens arkiver (jordmoderprotokollen) ved hjælp af barnets og moders nummer og det kan jo være en nitter.

Tænker derfor det er nemmere at finde skiftet efter Johanne Boldt, som døde af Tæring 12.august 1834 på Frederiks Hospital begr. 16.august (gift med ?brødsmand Boldt Prindsensgade No.383 1.sal.)

Opslagnr:155 Frederiks Hospital 1831-1839.

Mvh
Bente Aaris
Godset♥ MOSS
https://aaris.webtrees.net