Hvad er "Jordede Student" - årgang 1735!

Startet af Annette Ilsøe Rasmussen, 05 Dec 2013 - 10:34

Forrige emne - Næste emne

Annette Ilsøe Rasmussen

Hej!

Jeg fandt en bogleksikon på Rigsarkivet, den hedder:
"Studenterne ved Københavns universitet 1668-1739"
2 bind I H-Kn

Ilsøe, Jens Christian (Janus Christitianus Ilesoe)
1735 privat, 20 Aar  - 13. 1746
Født ca 1715, død 1781 i København
(Jordede Studenter)

Jeg gerne vide om hvad det er "Jordede Studenter", det står også noget om "1735 privat, 20 Aar  - 13. 1746", mon det findes evt. yderligere oplysninger, men hvordan jeg kan finde sporet efter oplysninger!

Selvom jeg har allerede fundet hans død gennem kirkebog under Kbhvns Trinitatis sogn. Det står intet om hvad laver han før hans død, men det står kun "Student - 65 Aar gl."

Med venlig hilsen
Annette Ilsøe

Jesper Skov


Annette Ilsøe Rasmussen

Hej Jesper!

Det er bare, jeg ville vide om hvad er "Jordede Studenter".

En ting om "1735 privat, 20 Aar  - 13. 1746" er jeg interesseret i at få oplysning, hvad det drejer sig om "privat" og noget med "13. 1746". Hvis jeg kan finde et andet sted!

Tak fordi du gav mig oplysning om bog hos statsbiblioteket.

mvh
Annette

Thestrup-Bjørn

Bare kort.

Når man bliver begravet (i jorden), bliver man jordet, som præsterne ofte skriver i de ældre kirkebøger.

Ergo, den nævnte bog er en liste over danske, norske og islandske studenter, der blev begravet i København. De blev jordede (eller jordet).


Det andet, du søger oplysninger om, vil måske fremgå af de første eller sidste sider i den biografiske oversigt, du fandt på Rigsarkivet.
Diverse forkortelser er sandsynligvis forklaret der.

Ellers må du tjekke den originale bog, som Jesper fandt til dig
- men så skal du nok enten til Aarhus eller måske på Det kgl. Bibliotek i København.
Spørg eventuelt også på Frederiksberg Bibliotek - de har en stor mængde genealogisk litteratur. 
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Annette Ilsøe Rasmussen

Til Thestrup-Bjørn!

Tusind tak for din  beskrivelse, så jeg må henvende til det kgl. bibliotek en dag og kigger på og håber på at få oplysninger om evt. en af slægtning.

Mvh
Annette