To søskende født i det samme år

Startet af Michael Bach, 28 Nov 2013 - 08:29

Forrige emne - Næste emne

Michael Bach

At to søskende er blevet født i det samme kalenderår er vist et sjældent fænomen - når man selvfølgelig lige ser bort fra tvillinger. Jeg har i hvert fald kun kunnet finde et eneste eksempel i mine stamtavler.

Gårdmand Laurs Madsen (1865-1943) og Mette Marie Christensen Bach (1872-1950) (min oldefars søster) i Løgager Nedergård, Them sogn, Skanderborg amt fik to døtre i 1893.

Den første - Marie Kirstine - blev født d. 2. januar 1893

Den anden - Elna Margrethe - blev født d. 25. december 1893

- - -

Så har jeg godt nok også et andet pudsigt eksempel fra Djursland. Her får Ernst Adolph Gaardsted og Anne Andersdatter i Glatved, Hoed sogn en datter Anne Marie d. 25.3.1811. Og d. 14.11.1811 får faderen sandelig også en søn Jacob - denne gang i nabosognet Ålsø og med en anden mor - altså et uægteskabeligt barn. Og et år og en dag senere (15.11.1811) bliver han far igen, men denne gang er det med hans lovformelige hustru. Der har været noget at se til for Ernst Adolph ...!

- - -

Har andre på forum lignende kuriøse eksempler?

Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Ebbe Thygesen

Hej Michael

Jeg har et kuriøst eksempel af en lidt anden slags.

Anna Eleonora Laustdatter i Sdr. Sejerslev, døbt fredag 27/5-1768. (AO Fødte: Tønder, Højer, Emmerlev 1726-1815 opsl. 412, nr. 15). 

Anna Eleonora Laustes af Sdr. Sejerslev begravet fredag 27/5-1768. (AO Døde Tønder, Højer, Emmerlev 1726-1814 opsl. 123, nr. 27).

Det virker lidt påfaldende, men jo ikke umuligt. Men det var vist ikke almindeligt, at registrere både under fødte og døde, hvis barnet døde under fødslen. Jeg kan ikke finde yderligere en søster Eleonora. Det kan jo også være en anden Eleonora fra en helt anden familie.

Med venlig hilsen, Ebbe

Lis B. Jensen

Hej Michael

Jeg har Giert Mortensen f. januar 1728 - død 3 uger gl. - broderen Giert Mortensen f. dec. 1728 - begge i Kalvehave Sogn
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Christian Konstmann Autzen

Jeg har så lige netop i dag et tilfælde, hvor Johan Adolph Jepsen Brinck (Brink) i Daler i Daler sogn, Tønder amt, får en datter Sidzel født 7. januar 1721, opslag 18, og en søn Christen døbt 14. september 1721, opslag 19 (fødselsdato ikke angivet).

I det ene tilfælde kaldes faderen Johan Brinck i Daler og i det andet kaldes han Johan Adolph Brinck i Daler.

Muligheden kunne jo være, at der rent faktisk findes 2 personer med navnet Johan Brinck i Daler på den tid, men næppe tænkeligt. Præsten kunne have skrevet forkert far under f.eks. Sidzel's dåb, idet Johan Brinck i 1719 har fået en datter Sidzel døbt, opslag 15; f.eks. kunne det være en bror, Niels, også i Daler, til Johan, som har fået en datter Sidzel.

En anden mulighed kunne være, at den sidste, Christen, er en tvilling til Sidzel, men så først døbes i september samme år.

Både Johan Brinck og Niels Brinck får en datter Leena - formentlig navngivet efter farmor.

- 9 måneder er jo 9 måneder, og måske med en for tidlig fødsel  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kirsten Didriksen

Hej!

Det er jeg før støt på, også i nutid!
Jeg har en kollega med to piger født samme år, ikke tvillinger!

Engang hørte jeg i radioen, om en familie der udvandrede til Amerika, de havde 5 børn født indenfor 2 år. Først et barn og så to hold tvillinger født samme år  :o. (Jeg mener de kom fra Mors, men er ikke sikker!

Jeg har også set et tvillingpar født på to datoer! drengen den 8.marts og pigen den 9.marts 1912.

Venlig hilsen
Kirsten


Elizabeth Høilund Buffet

Hej

Jeg har to halvsøskende der blev døbt i Væth med nogle måneders mellemrum

Mads fik sit fjerde barn en  ægtefødt datter døbt d 29 Jun 1794 og
den 7 Sept 1794 bliver Maren's uægte søn Jens døbt - hun udlægger Mads som barnefar.

Der skal nok være noget om historien - for meget kort efter flytter Mads sin familie ud af Væth.


Elizabeth i Vermont

Mette Lund

Hej

Kirstens eksempel med et tvillingepar født på hver sin dato kender jeg på nærmeste hold. Min far er født 18. januar og hans tvillingebror 19. januar ;-)

Mvh.
Mette

Leif Sommerdal

#7
Citat fra: Michael Bach [29538] Dato 28 Nov 2013 - 08:29
At to søskende er blevet født i det samme kalenderår er vist et sjældent fænomen - når man selvfølgelig lige ser bort fra tvillinger.

Har andre på forum lignende kuriøse eksempler?


Hej Mette
Selv om det er i samme år er det snyd i forhold til udfordringen.  ;)


Slettet
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Michael Bach

Tak for de mange gode historier, der er "tikket" ind i løbet af dagen. Hvis sagen fra Daler sogn er rigtig, dvs. faderen vitterligt er den samme både i januar og september, må jeg sige, at de to fødsler er så tæt på hinanden, som de vist overhovedet kan være.
Jeg håbede også, at der ville komme nogle historier om tvillinger, født på to forskellige datoer. Også tak for disse eksempler. Det må næsten være hændt et eller andet sted, at et tvillingepar er født hhv. 31.12. og 1.1. - altså i to forskellige år. Men den historie kommer måske en af dagene?!
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com

Henrik Brandt

Citat fra: Elizabeth Høilund Buffet [362] Dato 28 Nov 2013 - 16:13
Hej

Jeg har to halvsøskende der blev døbt i Væth med nogle måneders mellemrum

Mads fik sit fjerde barn en  ægtefødt datter døbt d 29 Jun 1794 og
den 7 Sept 1794 bliver Maren's uægte søn Jens døbt - hun udlægger Mads som barnefar.

Jeg har en lignende historie fra Ringe, Svendborg Amt:

9. april 1780 døbes Peder, ægtefødt søn af Mads Pedersen Brandt og Karen Larsdatter.

30. april 1780 døbes Morten, uægte søn af Mads Pedersen Brandt og Maren Jeppesdatter  :D

Jeg har fundet bevis på, at det er samme far.

Bjarne Smedegaard

Jeg har ikke et eksempel i mit slægtstræ, men

det skete i Odense ca. 1979-80, måske Dalum sogn.

En som jeg arbejdede sammen med påstod i starten, at det var med vilje at barn nummer 2 kom ca. 9 mdr. efter det første. Han sagde at de synes at det var dejligt at børnene var tæt på hinanden, så de havde mere glæde af at lege sammen.
Senere indrømmede han, at de ikke havde troet at hun kunne blive gravid lige med det samme. De troede at der skulle gå mindst en måned.

Dengang hvor der ikke var prævention og mange kvinder fik 10 børn, havde man nok bedre styr på cyklus.

Der er mange eksempler på at når et barn døde, så fik det næste barn af samme køn, det samme navn, men der er nok ikke så mange eksempler på at en familie havde
barnedåb og begravelse samme dag med samme navn.

Niels Peter Pedersen

KB, Svostrup, Hids, Viborg, 1860 - 1882,

op17, dåb 4. marts 1863 - op315 begravet 4. marts


Den første N.P. Pedersen blev 2½ år, op8 1860

hilsen Bjarne


Pia Odgaard

Citat fra: Bjarne Smedegaard [4558] Dato 30 Nov 2013 - 16:12
Der er mange eksempler på at når et barn døde, så fik det næste barn af samme køn, det samme navn, men der er nok ikke så mange eksempler på at en familie havde
barnedåb og begravelse samme dag med samme navn.

Niels Peter Pedersen

KB, Svostrup, Hids, Viborg, 1860 - 1882,

op17, dåb 4. marts 1863 - op315 begravet 4. marts


Den første N.P. Pedersen blev 2½ år, op8 1860

hilsen Bjarne



Der fandt jeg også et eksempel der ligner i går...

Anna Margrethe Bak Sørensen døde 8 år gammel 16/8-1919 på Nykøbing sygehus (KB Hvidbjerg, Morsø sønder, Thisted 1911-1927 opslag 168).

Samme dag fødte moren en lillesøster, som også kom til at hedde Anna Margrethe Bak Sørensen (KB Hvidbjerg 1911-1927 opslag 56).

Det må ha været helt forfærdeligt for den stakkels familie :(
Mvh. Pia Odgaard

Hans Chr. Baagøe

Her et lidt anderledes eksempel fra Århus, hvor den ældste af de to piger måske har lidt af en alvorlig sygdom, da der ikke umiddelbart er nogen, der skulle opkaldes, så dette kunne have været en forklaring på to med samme navn. Den yngste blev dog først døbt 2 måneder efter, at den ældste var død:

Mariane Dorthea Schmidt, født den 2. december 1829, Vor Frue sogn, Århus. Død 19. september 1837 samme sted. (Dødsindførslen fundet på microfiches, er ikke på AO, men er nu på FS opslag 323 i relevant kirkebog)
Mariane Dorthea Schmidt, født den 24. maj 1837, Vor Frue sogn, Århus, døbt den 3. december 1837 i Frue kirke.


I Hammelev på Djursland blev Søren Sørensen Møller enkemand i marts 1842. Der har så, som det var sædvane på den tid, formodentlig skullet findes en ny kone til det huslige og til at tage sig af de mindste børn.

Han blev gift igen den 29. juli 1842. Knap et år efter bliver han far til 2 sønner: Den 3. juli 1843 til Søren Baltzer og den 17. juli 1843 til Henrik Peter Sørensen Møller. Den sidste af de 2 er med ægtefællen.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Finn Hansen

Hej

Jeg har(havde) en morfar hvis bror blev født inden for samme år som han selv blev, over på Fyn´sland:

Børn:      Svend Ejner Andersen         09 01 1898               født inden for samme år
Axel Henry Emil Andersen 14 12 1898    [10]    født inden for samme år

Disse er børn af:

Christian Andersen

Født      07 09 1873    Hellerup sogn      Hellerup sogn Vindinge herred
Døbt      19 10 1873    Hellerup kirke      Hellerup sogn Vindinge herred
Stilling      Skærder, Tækkemand og senere Skovarbejder
Død      12 10 1952    Trunderup      Kværdrup sogn   Sunds herred
Begravet   17 10 1952    Kværndrup kirke      Kværndrup sogn   Sunds herred
Gift      15 10 1897    Kværndrup kirke      Kværndrup sogn   Sunds herred
Ægtefælle:   Anne Camilla Dorthea Andersen    [21]

Det er rigtigt, det er ikke noget der forekommer meget ofte, men er ikke så sjældent endda - de er jo ikke tvillinger, men faderen har haft vældigt travlt, om man må sige.

Venligst
Finn Hansen

Kirsten Andersen

Min tip-tip-oldemor var tvilling men hendes tvillingbror
blev født 3 dage før hende:

1783 den 22de Augusti fødte Søren Nielsen Møllersvends
Hustrue i Hauge Mølle, Sidsel Willumsdatter, en Søn, og
den 25de ejusdem en Datter, døbte 11te Søndag efter
Trinitatis, og bleve i Daaben kaldede, Sønnen Niels og
Datteren Karen ...
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Kirsten Didriksen

Hej Kirsten!

Det må da siges at være USÆDVANLIGT  ;D
Det var også før scanner og skalpeller og ét er sikkert, de var ikke énæggede  ;).

Venlig hilsen
Kirsten

Ps. blev de voksne?

Kirsten Andersen

Citat fra: Kirsten Didriksen [7820] Dato 04 Dec 2013 - 16:03
Ps. blev de voksne?

Hej Kirsten.

Min tip-tip-oldemor blev i hvert tilfælde voksen  ;)

Hun døde i 1823 efter at have fået 7 børn i perioden
1809-1823. Hun døde et par måneder efter, at det
sidste barn var født.

Hendes tvillingbror har jeg fundet i FT-1787, så 4 år
blev han da. Jeg har ikke søgt yderligere efter ham.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Michael Bach

Igen tusind tak for mange gode og sjove eksempler. Jeg er altså ikke den eneste, der undres over disse exceptionelle tilfælde - men det regnede jeg heller ikke med.
Kirsten Andersens tvillinge-eksempel fra 1783 er da helt utrolig!
Jeg sidder med en gammel udgave af Guinness Rekordbog, og de nævner som rekord en dansk kvinde fra Løgumkloster, der i 1959 fødte tvillinger med 32,5 timers mellemrum. Men den rekord er i hvert fald slået af Kirsten Andersens forfædre.
Ifølge samme bog skulle verdensrekorden indehaves af en italiensk kvinde, der i 1987 fødte tvillinger med 36 dages mellemrum!!!
Michael Bach
Sengeløse, 2630 Taastrup
-----------------------------------------
www.gravminder.blogspot.com
www.toldhistorie.blogspot.com