Kan denne her Søren Ebbesen mon stamme fra fæsterne på Møgelhøjgård i Kalvslund?

Startet af Helle Rau Hartmann, 11 Dec 2013 - 23:39

Forrige emne - Næste emne

Helle Rau Hartmann

Jeg har en drilagtig ane, som enten hed Anton, Anthoni eller Anthonius Sørensen, somme tider også kaldt Tønnes.  Vi har for snart længe siden diskuteret ham i en anden tråd her på DIS, og vi nåede frem til, at han med nogen sandsynlighed kunne være søn af:

Søren Ebbesen
og
Elisabeth Knudsdatter

fra Seest sogn, Anst Herred. I så fald må navnet være Anthonius Sørensen, født 1779.

Sandsynligheden for at vi har fat i hans rigtige forældre bestyrkes dels af, at ingen andre relevante personer af dét navn dukker op i Sønderjylland med rette alder - dels af at Anton Sørensen, som han selv underskriver sig ved sin vielse, først får en datter ved navn Elisabeth, siden også en søn ved navn Søren.

Nu vælger jeg indtil videre at betragte Søren Ebbesen som faderen.

Men hvem er han så???

Jeg har på FamilySearch fundet en person, der måske kunne være interessant:
Ebbe Sørensen,, født i Kalvslund, Ribe, i 1727., som søn af Søren Pedersen Thygesen i Kalvslund.

Denne Ebbe Sørensen kunne jo være Søren Ebbesens far.

Hvis dette er den korrekte slægtslinje til min ane, Anton Sørensen, så går jeg fra at være gået totalt i stå med hans oprindelse, til pludselig at kunne føre hans fædrene linje 6 generationer tilbage med ét slag.
Og det ville jo være dejligt :-)

Men som I nok kan se, er der mange hvis'er...

Ebbe Sørensen fra Kalvslund overtog ifølge Wikipedia svigerfaderens gård i Barslund, og blev senere daglejer i Ravning, Kalvslund sogn. Svigerfaderen hed Erik Mortensen.

Ebbe Sørensens far, Søren Pedersen Thygesen i Kalvslund, var søn af Peder Thygesen i Hjortvad, ligeledes ifølge Wikipedias postering om Møgelhøjgård i Kalvslund, Ribe Amt.

Peder Thygesen var søn af Thyge Jacobsen " ifølge stolestadestriden 1694 barnefødt på Jens Jensen Skrædders gård i Kalvslund. Overtog svigerfaderens ½ part gård i Barslund, men flyttede 1666 til Hjortvad, inden han 1669 overtog denne gård.  " (Møgelhøjgård i Kalvslund).

Thyge Jacobsen var søn af Jacob Thygesen i Kalvslund.

MEN: Er hele denne skønne anerække min?
Er Ebbe Sørensen fra Kalvslund far til Søren Ebbesen i Seest, og er Søren Ebbesen i det hele taget far til min ane, Anton Sørensen?

Måske er dåben denne i Seest, kb 1668-1805 opsl. 225 , næsten nederst (1779):

CitatSamme dag (21 nov) døbte Søren Ebbesens og Lisbeth Knudsdatters søn i Veerst,  Anthonius.
Faddere vare Christen Jepsen, Birthe Enevoldsdatter og Hans Jensens datter i ?....

FamilySearch: (en søns fødsel)

CitatName:    Knud Sorensen
Gender:    Male
Christening Date:    27 Apr 1777
Christening Place:    SEEST,RIBE,DENMARK
Birth Date:    
Birthplace:    
Death Date:    
Name Note:    
Race:    
Father's Name:    Soren Ebbesen
Father's Birthplace:    
Father's Age:    
Mother's Name:    Elisabet Knudsdr
Mother's Birthplace:    

Her er hvad jeg konkret har på Anton Sørensen:

Husmand i Jelshøjhuse i Malt Sogn, tjente ved vielsen i Øddis, var ved sin død Betlerfoged i Malt Sogn.

Citatvejle, Nørre Tyrstrup, Ødis (Slesvisk), Öddis, , 35, FT-1803, C2191
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Petersen 36  Gift Hausvater Hufner
Kiesten Dallstochter 22  Gift Seine Frau  
Helena 4   deren Kinder  
Hans 2   deren Kinder  
Peter Madsen 69  Enke des Mannes Vater Abnahmemann
Jörgen Andersen 36  Ugift Dienstboten  
Morten Christensen 26  Ugift Dienstboten  
Antoni Sörensen 21  Ugift Dienstboten  
Mette Marie Bertelstochter 27  Ugift Dienstboten

CitatAO 1787-1814, Malt Sogn, Malt Herred, Ribe Amt, opslag 168:

Ægteviede i Malthe Sogn i Kirkeaaret 1806:

Den 22. Februar blev Ungkarl Anthon Sørensen fra Øddis og Pigen Kjersten Pedersdatter af Jelshøj Huuse fra Maltbech ægteviede i Malthe Kirke.

---

AO 1787-1814, Malt Sogn, Malt Herred, Ribe Amt, opslag 117:

Anno 1806, d. 25 Januar indfandt vi Undertegnede os for Præsten i Maltbech og begjærede efter foregaaende Tillysning fra Prædikestolen at indlade os i Ægteskab med hverandre, dette bekræftes herved med hverandres Underskrift. Datum et ?:

Anton Sørensen - Kiersten Pedersdater

at der intet findes enten imod Kongens Lov eller Ritual, som bliver hindre fornævnte Anton Sørensen af Øddis og Kjersten Pedersdatter af Maltbeck fra at indlade dem i Ægteskab med hverandre, derfore vi undertegnede som Forlovere ansvarlige.

Maltbeck d. 25 Januar 1806

Terkel Carstensen, Jørgen Law??sen
(Brudens far, Peder Hansen, var død i 1803)

CitatAO 1821-1842, Malt Sogn, Malt Herred, Ribe Amt, opslag 96:

Død 31. juli 1829 i Malt Sogn, Anton Sørensen, aftægtsmand og betlerfoged i Malte Sogn, 61 år. Begravet 6. august 1829, Malt.

Børn af Anton Sørensen og Kiersten Pedersdatter:

(Kiersten havde en uægte datter, Ane Marie, før ægteskabet, men Anton tog hende til sig som sin egen).

Her er de børn han er far til: (navnene kan måske give et fingerpeg om eventuelle slægtskaber)

1. Elisabeth Antonsdatter, født 1806 i Maltbæk, Malt Sogn. (død samme år)
2. Peder Anthonsen, født 1807 i Jelshøjhuse, Maltbæk, Malt Sogn.
3. Elisabeth Anthonsdatter, født 1810 samme sted.
4. Dorthe Sophie Antonsdatter, født 1813 samme sted.
5. Søren Anthonsen, født og død 1815, samme sted.
6. Gunner Anthonnesdatter (min ane), født 1816 samme sted. Formentlig opkaldt efter mosteren Gunder Pedersdatter.
7. Søren Anthonsen, født 1822 samme sted.

Datteren Dorthe Sophie er opkaldt efter moderen Kiersten Pedersdatters stedmor.

Kiersten Pedersdatter blev født i Maltbæk, Malt Sogn, i 1780.
Datter af Peder Hansen (husmand i Sønderhedehusene, Maltbæk, Malt sogn) og hustru Sidsel (ukendt efternavn).
Allerede i folketællingen 1787 er moderen Sidsel død, og faderen gift igen med Dorthe Sophie Knudsdatter, med hvem han har et par børn. Sært nok bor faderen ikke i husstanden, men er 'på aftægt'! I folketællingen 1801 er han tilbage i husstanden, hvor også datteren Kiersten Pedersdatters første, uægte datter Dorthe Sophie Erichsen bor, forsørget af sin morfar og sted-mormor.

CitatRibe, Malt, Malt, Maltbæk, 20, 34, FT-1787, C6442
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Dorthea Sophie --   36    Gift   Huuskone   Gift med per Hansen. paa Aftægt   
Lisbeth Pedersdatter   7    Ugift   Barn    (i den håndskrevne folketælling står der ikke Lisbeth, men Kisten)
   
Gunder Pedersen   5    Ugift   Barn       
Knud Pedersen   3    Ugift   Barn       
Hans Hansen   1    Ugift   Barn

Gunder Pedersdatter på 5 år her, er Kiersten Pedersdatters helsøster. (Moderen er Sidsel)
Drengene er sønner af Dorthe Sophie.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Svend Jacobsen

Hej Helle.

Spændende problem - og fint og omhyggeligt beskrevet. Jeg synes, det "knirker" lidt med årstallene, hvis de 3 Anton Sørensen'er skal være samme person. Søren Pedersens søn er født 1779, ham, der tjener i Ødis, er født ca. 1782, og ham, der dør i Malt sogn, er født ca. 1768 ?? Selv om der kan være unøjagtigheder ved disse aldre, ville jeg umiddelbart ikke tro, det var den samme mand.

Den Anton, der bliver født 1779, må kunne følges i en lægsrulle, så du i hvert fald kan konstatere, om det er ham, der kommer til Ødis.

Held og lykke med den spændende sag - og mange venlige hilsner

Svend Jacobsen, Frederiksberg

Helle Rau Hartmann

Tak skal du have :-)

Ja du har bestemt ret i at årstallene knirker i forhold til min Anton/Anthoni/Anthonius Sørensen.

Det irriterer mig også.

Men det er jo ikke det mest almindelige navn, og sagen er den, at jeg ikke har kunnet finde en eneste anden relevant person nogetsteds, som kunne være ham.

Det er naturligvis ikke nogen garanti for, at det er den rette jeg har fundet.

Jeg mangler stadig en del at lære som slægtsforsker, bl.a. at få styr på hvordan man bruger lægdsruller og skifter, især hvor og hvordan man finder de rigtige og får adgang til dem. Det må jeg se at få gjort noget ved, for ja, måske vil jeg kunne finde noget på ham dér.

Med hensyn til folketællingen 1803, har jeg ikke kunnet finde ud af hvordan jeg får adgang til de håndskrevne optællinger. Jeg ville jo gerne have været ind og selv tjekke efter, om alderen på 21 år kunne være en fejlaflæsning. Der kunne fx have stået 27...eller 24. Den slags har jeg oplevet mange gange før.

Ved nogen hvordan jeg kommer ind i folketællingen 1803? Jeg synes ikke den er en valgmulighed på AO.
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Svend Jacobsen

Hej Helle.

De nye, efter min mening helt urimelige sikkerhedsbestemmelser, har gjort, at det for tiden er ganske rædselsfuldt at gå på Rigsarkivet. Tidligere stod lægdsrullerne fremme til selvekspedition, det er der nu lukket for - det samme gælder de slesvigske folketællinger. Man har så lovet, at disse arkivalier ville komme på AO, men det er ikke sket endnu. Men du kan sikkert bestille disse arkivalier til læsesalen.

Med venlig hilsen
Svend

Helle Rau Hartmann

Ok, ja det lyder jo en kende besværligt.
Jeg må tage mig lidt sammen og se, om jeg ikke kan finde ud af noget.
Men der er langt fra Vejle til Rigsarkivet, så jeg samler lige lidt sammen først.

Men hvad med AO og folketællingen for 1803?
Ved nogen hvorfor man ikke kan vælge at se de håndskrevne optællinger på hjemmesiden?
Er der noget jeg overser?
Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle

Svend Jacobsen

Ja, det er klart, at når du bor i Vejle, kan du ikke straks komme på Rigsarkivet, men du har jo lidt nemmere ved at komme til Landsarkivet i Aabenraa. Her plejer de at have xeroxkopier stående på læsesalen af de slesvigske folketællinger, altså også den fra 1803, så det var måske en idé.

Mvh. Svend

Helle Rau Hartmann

Helle Rau Hartmann
Jerlev, Vejle