For mange koner?

Startet af ingrid hvidberg, 24 Jan 2011 - 20:15

Forrige emne - Næste emne

ingrid hvidberg

Hej
Jeg har brug for nye øjne på noget meget underligt. Mon jeg har set rigtigt?
FT-1801 opsl 11 Bedsted sogn, Hassing Herred, Thisted Amt. Kone Birthe Marie Pedersdatter i 1. ægteskab. 54 år. Altså må hun være født omkring 1747.
Hun bliver gift 2. gang i Bedsted juli 1806.( KB opsl 223) med Christian Christensen Schriver.
Christian Christensen Schrivers kone Birgithe Marie ...??...dør d 25/2 1817 i Bedsted. Opsl 245. Hun er så vidt jeg kan læse 62 år ved sin død. Hun bør altså være født ca 1755.
Jeg har været igennem KB op til flere gange, men kan ikke få det til at passe. Jeg er rimelig sikker på, at Birthe Marie må være begravet i Bedsted, sikkert hos sin 1.mand. Og måske er Birgithe "hentet" i et andet sogn. Jeg kan bare ikke finde det.
Og dertil bliver Chr. Schriver gift igen d. 20/7 1817 med Inger Clausdatter.
Kan Birthe og Birgithe være den samme? Jeg er tilbøjelig til at tro det.
mvh ingrid

Lene Astrup

Jeg kan ikke hjælpe med at finde ægteparret, men Birthe, Berte og Birgitte kan på den tid meget vel være samme person. Jeg har selv flere eksempler.
Med venlig hilsen
Lene Astrup
www.christrup.eu

Karen Graabæk Møller

Hej Ingrid

Jeg holder med Lene - det er meget sandsynligt at det er én og samme person. Det er også min personlige erfaring at aldersopgivelserne især i FT-1801 ikke altid er helt nøjagtige.

Så regn du bare med at Birthe og Birgithe er den samme!

Hilsen
Karen G. Møller

ingrid hvidberg

Hej Karen og Lene. Mange tak for Jeres input. Jeg vil slå mig til tåls med at det er den samme kone. Jeg har også selv den erfaring, at FT skal man ikke helt stole på og navneforvirring har jeg lige mødt med en Hedewig/ Helvig.
mvh ingrid