Ane Magdalene (Maghlene) Skriver og Peder Madsen af Jaungyde, Tulstrup sogn - 18

Startet af Uffe Madsen, 25 Nov 2013 - 17:43

Forrige emne - Næste emne

Uffe Madsen

Jeg har tidligere, i dette forum, efterlyst Peder Madsen, født i Nørup sogn - Vejle amt 17. september 1828.
Peder Madsen bliver gift med Ane Magdalene Skriver i Tulstrup kirke 14. februar 1881.
(Peders 2. ægteskab)
Ane dør den 9. oktober 1885 i Jaungyde, Tulstrup sogn.

Iflg. skifteprotokollen var der efter Anes død, , fem fælles børn:
Rasmus Peder Martin Skriver, f. 27.02.1866.
Valdemar Marius Madsen, f. 04.02.1867.
Anders Skriver Carl Madsen, f. 21.05.1872.
Mads Boeslund Madsen, f. 21.02.1874.
Marinus Carl Madsen, f. 17.08.1881.

Jeg tror at Peder Madsen (via sit første ægteskab), var min tipoldefar, men jeg kan desværre ikke finde ham, senere end 1890, hvor han iflg. folketællingen bor alene, sammen med det yngste barn, Marinus Carl Madsen. Han arbejder på dette tidspunkt som bager i Jaungyde.
Jeg har et usikkert årstal for hans død - 1907 ?
Hvor Peder Madsen bliver af, er derfor stadig ukendt. Såfremt nogen kan hjælpe mig, vil jeg blive rigtig glad.
Venlig hilsen Uffe Madsen
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk

Uffe Madsen

Her kommer seneste nyt om Peder Madsen.
Iflg. Ancestry.com emigrerer en af sønnerne, Anders Skriver Carl Madsen til Racine County, Wisconsin i USA. Anders tager navnet, Andrew Matson.
I en alder af ca. 73 år, følger Peder Madsen i 1901 sin søn, og emigrerer til Racine, Wisconsin, hvor han dør ca. 7 år senere.
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk


Vivi Winther

Hej ifølge orginal billed er det Mads Boeslund Madsen

UK, Outward Passenger Lists, 1890-1960 about Mads B Madsen
Name:   Mads B Madsen
Gender:   Male
Age:   29
Birth Date:   abt 1870
Departure Date:   27 Oct 1899
Port of Departure:   London, England
Destination Port:   Sydney, Australia
Ship Name:   Austral
Search Ship Database:   Search the 'Austral' in the 'Passenger Ships and Images' database
Master:   Alfred Coad

New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Rasmus Peder Martin Skriver
Name:   Rasmus Peder Martin Skriver
Arrival Date:   24 Apr 1923
Birth Date:   abt 1866
Birth Location:   Denmark
Birth Location Other:   thuering
Age:   57
Gender:   Male
Ethnicity/ Nationality:   Scandinavian
Port of Departure:   Copenhagen
Port of Arrival:   New York, New York
Ship Name:   United States

samme
New York, Passenger Lists, 1820-1957 about Rasmus P M Skriver
Name:   Rasmus P M Skriver
Arrival Date:   30 Nov 1926
Birth Date:   abt 1867
Birth Location:   Denmark
Birth Location Other:   kolding
Age:   59
Gender:   Male
Ethnicity/ Nationality:   Scandinavian
Port of Departure:   Copenhagen, Denmark
Port of Arrival:   New York, New York
Ship Name:   Frederik VIII


...................................................


   FT år   1880 Tulstrup,   Gjern,    Skanderborg,   Jaungyde
      Peder Madsen                   Mand   51            1829   Ugift   Modehandel
      Ane Maghlene Skriver           Kvinde 38            1842   Ugift   Modehanderske
      Waldemar Madsen           Mand   12            1868   Ugift   deres Børn
      Malthe Marius Madsen           Mand   10            1870   Ugift   deres Børn
      Anders Skriver Madsen   Mand   7            1873   Ugift   deres Børn
      Mads Madsen                   Mand   5            1875   Ugift   deres Børn

         
        FT år   1890 Tulstrup,   Gjern,    Skanderborg,   Jaungyde
                Peder Madsen                   Mand   63            1827   Enke(mand)   Husfader Bager
      Marinus Karl Madsen           Mand   8            1882   Ugift   Barn

Hvem var Peder Madsen viet til først??? Lidt rod, men jeg vender tilbage.

Mvh

Vivi


"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Uffe Madsen

Tak for de fine svar  :)
Peder Madsen var først gift med Ane Else Pedersen - født i Vinding sogn - Vejle amt 13. februar 1833.

Min oldefar, Peder Henrik Madsen, er barn af det første ægteskab, og bliver født i Højen kro, den 6. februar 1860. I 1866 bliver Ane Else og Peder skilt.
Venlig hilsen Uffe
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk

Vivi Winther

Hej lidt mere


Iflg. skifteprotokollen var der efter Anes død, , fem fælles børn:

Rasmus er ikke et fælles barn, men Ane`s søn
Rasmus Peder Martin Skriver, f. 27.02.1866.    Rasmus Peter Martin Skriver
udlagt barnefader en Handelsrejsende            Birth 27 Feb 1866 in Kolding, Jutland, Denmar
  Petersen Pleif                                              Death
                                                        hustru    
                                                                   Rasmine Jensen
                                                                   Birth 25 Nov 1863 in Freuring, Jutland, Denmark
                                                                   Death 04 Feb 1908 in Skanderup Parish, Denmark

Valdemar Marius Madsen, f. 04.02.1867.          Valdemar Marinus Madsen
                                                                   Birth 04 Feb 1867 in Kolding, Jutland, Denmark
                                                                   Death 1924 in Menominee, MI   
                                                         hustru     
                                                                   Anna Christensen
                                                                   Birth 02 Jan 1871 in Denmark, WI (Brown County)
                                                                   Death 29 Feb 1960
     
Mette Marie Madsen f 11 jul 1868                    Metta Marie Madsen
                                                                   Birth 11 Jul 1868 in Kolding, Denmark, Tulstrup
                                                                   Death 14 Apr 1880 in Jaungyde, Denmark, Tulstrup




Anders Skriver Carl Madsen, f. 21.05.1872.      Anders (Andrew) Skriver Carl Matson
                                                                   Birth 21 May 1872 in Siim, Dover, Denmark
                                                                   Death 12 Feb 1930 in Residence, Hy 20, Racine, WI
                                                        hustru
                                                                   
                                                                   Antoniette Rasmussen
                                                                   Birth 16 Feb 1875 in Aarhus, Denmark
                                                                   Death 24 Apr 1938 in St Lukes, Racine, WI

Mads Boeslund Madsen, f. 21.02.1874.            Mads (Mat) Borlund Matson
                                                                   Birth 21 Feb 1874 in Ry, Tulstrup Parish, Denmark
                                                                   Death 12 Mar 1951 in 3501 Douglas Ave., Racine, WI                      
                                                         hustu
                                                                   Sophie Ann Nelson
                                                                   Birth 24 Jan 1877 in Denmark
                                                                   Death 18 May 1952

Marinus Carl Madsen, f. 17.08.1881                Marinus (Morris) Karl Matsen
                                                                  Birth 17 Aug 1881 in Jaungyde, Denmark, Tulstrup
                                                                  Death 02 Dec 1956 in 1234 Washington Ave.Racine,WI
                                                        hustu 
                                                                  Sophie Fredrikke Nielsen
                                                                  Birth 20 Jul 1885 in Denmark
                                                                  Death 23 Sep 1964 in 1419 1/2 6th St., Racine, WI

Til de børn er forældrene

Ane Magdeline Skriver
Birth 04 Apr 1840 in Søby Hammel, Aarhus Dist., Denmark
Death 09 Oct 1885 in Jaungyde, Denmark


Peder Morenus Madsen
Birth 17 Sep 1828 in Norup Parish, Vejle Dist. Denmark
Death 20 Mar 1907 in 3501 Douglas Ave., Racine, WI

Peders forældre:

Mads Pedersen Baastlund
Birth 26 Dec 1802 in Norup Parish, Vejle Dist., Denmark
Death 27 Sep 1868 in Nørup Parish


Metta Marie Madsdatter
Birth 19 Nov 1807 in Balle, Jutland, Denmark
Death

Deres Børn:
Peder Morenus Madsen
1828 – 1907

Kirstine Madsdatter Madsen
1830 –

Mads Christian Madsen
1833 –

Christen Madsen
1835 –

Ane Madsdatter Madsen
1838 –

Lene Marie Madsdatter Madsen
1840 –

Ane Marie Madsdatter Madsen
1842 – 1891

Søren Anton Madsen
1845 – 1900

Maren Madsdatter Madsen
1849 –

Så lidt om din Oldefader ved hans vielse står der Peter Henrik Madsen af Fruering sogn, samme sogn bliver Ane´s søn viet i  ;) Fruering sogn, Skanderborg amt, har du ham i FT 1880??

             
FT 1860 Højen
                Peder Madsen   Mand   32   1828   Gift   Gaardeier. Kromand. Huusfader
      Else Pedersen   Kvinde27   1833   Gift   hans Hustru
      Hans Madsen   Mand   5   1855   Ugift   deres Børn
      Martin Madsen   Mand   3   1857   Ugift   deres Børn  -f 2 jan 1858 i Højen -

her dine tipoldeforældre med to søskende til din oldefader Peter Henrik er der flere børn i dette ægteskab??

Mvh

Vivi


             
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"

Uffe Madsen

Hej Vivi.
Tak for de nye oplysninger!
Nu har jeg fået bekræftet at der er tale om den rigtige hovedperson,
min tipoldefar Peder Madsen, og at det ham der emigrerer til USA den 17. maj 1899.
Det er jeg meget glad for  :)
Jeg havde ikke fundet min oldefars to søskende, og jeg har ikke kendskab til andre end de to du nævner.
Det er i øvrigt pudsigt at min Peder Madsen får mellemnavnet "Morenus", da han ikke er døbt med dette mellemnavn.
Igen - tak for hjælpen!
Venlig hilsen Uffe
Venlig hilsen Uffe Madsen
Mail: bredbjerg@outlook.dk

Vivi Winther

Hej så får du lige lidt om broderen

Martin

FT 1890 Hover   Tørrild   Vejle     Grejsdalen

                Søren Andersen           Mand   49           1841   Gift   Husfader Møllerejer
      Karen Laursen Just   Kvinde 43           1847   Gift   Husmoder
      Anna Andersen           Kvinde16           1874 Ugift   Datter
      Martin Madsen   Mand   32           1858   Ugift   Tyende Møllebygger f Højen, Vejle
      Julius Frandsen           Mand   22           1868   Ugift   Tyende Møllersvend

Mvh

Vivi
"Intet er umuligt for den der bevarer viljen i hjertet"