Jørgen Pedersen, Søgaard

Startet af Arvind Vrejlev, 24 Jan 2011 - 00:20

Forrige emne - Næste emne

Arvind Vrejlev

Er der nogen, der kan give mig nogle tip og gode ideer om hvor jeg skal lede?
Jeg søger en Jørgen Pedersen, der var udlagt barnefader til Maren Christiansens søn Morten Pedersen, født den 7. februar 1883 i Søndersted, Merløse, Holbæk. Det eneste der fremgår af kirkebogen om ham, er at han tjener på Søgaard i Asmindrup sogn. Der står ikke om det er Nørre eller Sønder.

Judith Olsen

Hej Arvind

Jeg fundet nedenstående til dig:

http://www.herregaardsforskning.dk/Kort/Godser1900/SF8gE5rd%20(.HTM

Søgård (Asminderup)
Beliggenhed:   Asminderup Sogn, Merløse Herred, Holbæk Amt
Ejer:   Christian J.W. Schulin-Zeuthen
Hovedgårdens hartkorn i tønder:   24,5
Skovskyld i tønder hartkorn:   0,4
Hovedgårdens ejendomsskyld i kr.:   121.230
Skovens ejendomsskyld i kr.:   0
Hovedgårdens areal:   215 tdr.l. ager, 6 tdr.l. eng mm., 3 tdr.l. anden jord.
Hovedgårdens drift:   Gården er bortfopagtet. Besætningen består af: 64 køer, 30 kalve, 2 tyre, 12 heste, 6 føl.
Hovedgårdens folkehold:   1 forvalter(e), 1 fodermester(e), 2 elev(er), 2 karl(e), 3 pige(r), 4 daglejer(e), 4 daglejer(e) under høsten.
Eventuelle avlsgårde og deres størrelse:   Ingen oplysninger.
Oplysninger om godset:   Gården var en del af Baroniet Zeuthen.

Det er Sønder Asmindrup sogn.

Men om det kan bringe dig videre, ved jeg ikke.

Og iøvrigt kan jeg se, at du i 2008 har haft en efterlysning om samme personkreds  :)

vh
Judith
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Arvind Vrejlev

Hej Judith,

Det er rigtigt, at jeg i 2008 havde en forespørgsel. Dengang fik jeg imidlertid intet svar, og siden har jeg tumlet en del med dette problem. Set i retsprotokoller etc. Men da det drejer sig om min farfars far, er det ret væsentligt for mig, at komme videre. Jeg må nok en tur til Holbæk Stadsarkiv for at se i fæsteprotokoller og skudsmålsbøger og se, om han findes i en af de kilder. Men tak for oplysningerne om godset.