Løjt Løjt land omkring Åbenrå - præst fra ca. 1840!!!

Startet af Finn Hansen, 23 Jan 2011 - 22:33

Forrige emne - Næste emne

Finn Hansen

Hej i vise folk

Jeg har et noget specielt spørgsmål omkring en præst, som 1840 lavede en beskrivelse af en flok mennesker der udvandrede fra byen Løjt i Løjt land omkring Åbenrå.

Disse folk, der udvandrede, rejste til stedet Bagenkop på Sydlangeland omkring eller før år 1600.

Det jeg søger er den tekst, som denne præst har skrevet og også, hvis der er nogen af jer, der har den fornødne indsigt i dette område i sønderjylland, og som evt. kan bidrage med oplysninger om disse fiskere der udvandrede.

Der var på det aktuelle tidspunkt rigtig meget gang i sildefiskerriet og netop ud for sydenden af Langeland var der vanvittigt mange sild, de er naturligvis for længst overfisket og nu næsten ikke til stede.

Venligst
Finn Hansen

[nu har han fået taget sig sammen til et medlemsskab]

Finn Hansen

Sender mig lige til tops


Håber der er nogen af jer, der kan hjælpe her med denne oplysning om et brev skrevet af en præst 1840 eller evt. henvise til hvor jeg kan få yderligger oplysninger!

Venligst
Finn Hansen

Ole Laursen-W.

Hej Finn,

Det må være pastor Matthiesen du tænker på, som døde 15. januar 1843 efter 41 år i embedet. I følge Landsarkivet for Sønderjylland. En arkivoversigt finder du på side 298 under private arkivskabere materiale fra 1843 bevaret efter sognepræst Andres Chr. Matthiesen, det kan meget vel være det brev du søger.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Finn Hansen

Hejsa

Jeg må åbenbart ikke være alt for dús med Dasy, for jeg kan ikke finde de data du angiver!

Men under alle omstændighedder tak for din hjælp.

Bare jeg kan blive istand til at finde ud af, hvilket brev det drejer sig om, så kan jeg jo evt. bestille et kopi hjem, da det ikke er hver dag jeg kommer til København. tror faktisk det er mere end 20 år siden  sidst, bortset fra direkt til KAstrup lufhavn :-)

Brevet skulle indeholde vital information, til noget arbejde jeg står på med, så jeg ser hvad jeg kan finde ud af via de oplysninger Du foreløbig har fundet.

Venligst
Finn Hansen

Ole Laursen-W.

Hej Finn,

Oplysningerne er som nævnt fundet i bogen Landsarkivet for Sønderjylland. En arkivoversigt og befinder sig derfor i Aabenraa. Prøv at kontakte arkivet eller spørg om hjælp i gruppen hjælp til opslag.

Oplysninger kan findes i Daisy ved søgning på "matthiesen" i Arkivskaber, vælg Matthiesen, Andreas Christian.
Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

wadschier.dk - Følg på Facebook

Finn Hansen

Hej Ole

Jeg vil så kontakte Arkivet i Sønderjylland og se hvad jeg kan få ud af det - det er immervæk mere ofte jeg komme på de kanter (ca. 1 gang hver måned) således kan jeg jo holde ind og se, hvad brevet evt. indeholder og om det vitterligt indeholder de oplysninger jeg søger om de aktuelle udvandre og mest af alt årstal for denne udvandring.

Venligst
Finn Hansen

Steen Thomsen

LAÅ arbejder stadig med at lægge deres registranter ind i Daisy, det kan være grunden til at du ikke fandt hvad du søgte.
De bedste hilsner
Steen Thomsen

Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
E-post: steen.thomsen snabel-a danbbs.dk
Hj.side: http://www.danbbs.dk/~stst/