Opslag i lægdsruller

Startet af Ulla Andersson, 23 Jan 2011 - 21:48

Forrige emne - Næste emne

Ulla Andersson

Hejsa

Er der en venlig sjæl med tid tilovers, som vil prøve at finde en person for mig i lægdsrullerne? Det drejer sig om Ped(t)er Sven(d)sen Født d. ? 1807 i Wiborg??. Jeg har ledt højt og lavt efter hans fødsel og tror ikke, at Viborg skal tages helt bogstaveligt. Han bliver d. 5. November 1836 viet i Nørre Vinge kirke med Maren Albertsdatter.
Håber, at nogen kan/vil hjælpe :-)
På forhånd tak.

Mvh.
Ulla

Jytte Nielsen

Hej.

For at få hjælp skal du nok prøve at skrive lidt mere om Personen og om hvor du selv har ledt. Jeg går ud fra, du har set familien på DDA. Der står Peter svendsen født i Viborg. Har du ledt i kirkebøgerne under Viborg.

Venlig Hilsen Jytte

Ulla Andersson

Hej Jytte

Det, som jeg har skrevet er stort set alt, hvad jeg ved om ham, udover, at han er død d. 6. Juli 1865 i Formyre, og at han er vaccineret d. 18. April 1821, men af hvem står der ikke.
Jeg har ledt i samtlige kirkebøger i Viborg efter hans dåb, og er nu startet fra en ende af med samtlige sogne i Viborg amt.
Ifølge tilgangslisten for Nørre Vinge er han ankommet til sognet d. 1. November 1834 fra Viskum med skudsmål fra pastor Hjorth og skal tjene i Vester Tjele
Han har drillet mig i flere år, og er blevet lagt til side flere gange, men nu skal han altså findes :-)

Mvh.
Ulla

Jytte Nielsen

#3
Hej Ulla.

Jeg har lige prøvet at se i Tilgangsliste til Viskum Sogn 1812-1835. Der er en Peter Svendsen opslag 87 kan du se, hvor han kommer fra?
Kan der stå Breinholmgade? Eller Breinholmgods?

MVH. Jytte.

Ulla Andersson

Ja, Jytte .... Han kommer fra Breinholmgård, men jeg kan ikke finde ud af hvilken en af dem det er. Der er både en i Viborg amt og en i Vejle. Den i Viborg er i Åle sogn Vrads herred, og der er ingen tilgangslister i bogen - de er blevet udeladt  :'(.
Mvh Ulla

Jytte Nielsen

#5
Hej Ulla.

Har du set efter den i Vejle. Det har du jo nok, som du selv skriver har du jo søgt mange steder.

Vrads herred Åle sogn er Skanderborg Amt.

Hilsen Jytte

Ulla Andersson

Hej Jytte
Ja, selvfølgelig er det i Skanderborg amt  ::). Jeg har også søgt i Vejle og har ingenting fundet, så jeg tror at det er den I Skanderborg amt han kommer fra. Det hjeælper jo bare ikke noget, når til- og afgangslisterne er udeladt  :(.
Hvad gør jeg nu??
Mvh. Ulla

Jytte Nielsen

#7
Hej.

Du skal nok holde fast i, at der i folketællingen står Viborg som hans fødested, og så gå sognene igennem der (du har jo det ca. fødeår).
God jagt.

MVH. Jytte Nielsen


Ulla Andersson

Hej Jytte.
Ja, jeg mener ogs at han kommer et eller andet sted fra i Viborg amt, men jeg tror nu alligevel at hvis nogen kunne/ville kigge i lægdsrullerne, så kunne jeg måske finde noget der, så jeg håber stadig :-) Kigger dog stadig i alle de kirkebøger jeg kan, og tak for hjælpen  ;)
Mvh. Ulla