min 4xtipoldefar Jacob Jensen Smed fra Nebsagers var gift med hvem?

Startet af Kjeld Allan Larsen, 16 Nov 2013 - 23:27

Forrige emne - Næste emne

Jane Valkær

#30
Hej
Muligvis en af Anne'ernes forældres trolovelse/vielse:

KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 71h - de to sidste:
1708 - Trolovet - ... Augusti blev Thomas Christensen ... og Karen Jensdtr i Hornsyld ...
1708 - Gift - 19.p.Trini. Jul: ... ... Copulerede Thomas Christenss: .. Karen Jensdtr i Hornsyld

Denne Thomas får sønnen Jens i 1709:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 74h - Dom. 7. p.Trin
Begravelse opslag 17h

Sønnen Jens' dåb i 1710:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 80h

Tror at Thomas får en datter Anne i 1711 - men skriften er meget udtværet:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 86h - tredje på siden

Sønnen Anders' dåb i 1714:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 93h

Datteren Ellins dåb i 1716:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 105h

Sønnen Chrestens dåb i 1718:
KB Vejle, Nebsager sogn 1698-1729 opslag 113h

Herefter ses Thomas Christensen ikke frem til 1725, hvor jeg stoppede med at kigge i kb (opslag 140). Fandt hverken Thomas eller Karen begravet efter 1718. Muligvis flyttet til et andet sogn.

Grunden til, at jeg lige netop peger på dette par er pga. deres navne - nogle af dem optræder i dine aner - altså næste generation.

Mvh
Jane

Henning Mortensen

#31
Hej Jane

Tak for din indsats.

Det er da pudsigt at du har fundet disse børn af Thomas, jeg fandt selv de samme i aftes og slukkede for PC'en 5 minutter før du sendte dine oplysninger.

Jeg mener at have fundet Thomas Christensen død i Lindved, Rårup sogn (nabosogn til Nebsager). Jeg skal have tydet skiftet først for at være helt sikker, og det må vente til i aften, da der er arbejde på programmet først ;-).

Så det kan meget vel være at  børnene Zidsel og Mogens er født i Lindved, Rårup sogn, men det kan vi desværre ikke se i Rårup KB, da den ikke går så langt tilbage.

Brokhuset, Nebsager sogn ligger tæt på Lindved, Rårup sogn, så det er meget muligt, at Thomas og Karen er flyttet til Lindved før de to sidste børn (Zidsel og Mogens) er født.

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Jeg har nu konstateret, at Jacob Jensen Smeds svigerfar Thomas Christensen er død 1734 i Lindved, Rårup sogn. Jeg har fundet skiftet efter ham ved Skjerrildgård gods, hvor han nævnes med sin hustru Karen Jensdatter og deres ældste søn Jens Thomassen.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-32731-9564-83?cc=2015318&wc=M9MN-1C8:n1714810351

Nu har vi da fundet ud af hvem Jacob Jensen Smeds anden kone var, nemlig Anne Thomasdatter :-)
-men jeg mangler stadig at finde hvor og hvornår Anne Thomasdatter døde.

Hvem var mon forældrene til Jacob Jensen Smeds første kone som også hed Anne Thomasdatter?

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej
Kigget efter vielse af Jacob og hans første kone Anne - ikke fundet den, men de fleste af nabosognenes kirkebøger starter første efter formodet vielsesperiode - 1729-1731.
Kigget her:
Stouby, Hornum, Vrigsted (1745), Barrit (1745), Rårup (1750), Nebsager/Bierre frem til 1729, Urlev/Stenderup/Dalby mangler 1726-1731.
Mvh
Jane

Henning Mortensen

Tak Jane

Jeg har muligvis fundet Anne Thomasdatters mor Karen Jensdatter død i Lindved, Rårup sogn - men det forudsætter at hun er blevet gift igen med Peder Jensen efter Thomas Christensen er død i 1734. Desværre går Rårup KB ikke længere tilbage end 1750.

Karen Jensdatters anden mand Peder Jensen dør i 1763 og da er Karens lavværge Jens Thomassen, Hyllerød, hendes ældste søn som også var med til hans far Thomas Christensens skifte

Jeg vil arbejde videre med det om et par dage, da jeg har andre gøremål de næste to aftener.

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

tak Jane og Henning

Tak for jeres store indsats mht at finde rede i Anne Thomasdatters forældre

bedste hilsener

Kjeld

Jane Valkær

Hej
Måske flyttede Anne hen til en af sine børn i et andet sogn

150 Anne Kirstine Jacobsdatter i bolstedet Kragborg. 25.1.1792, side 51.
E: Thomas Pedersen. B: Karen 14, Anne 12, Karen Marie 10, Peder 6, Jacob 2. FM: morbror Niels Jacobsen i Nebsagerskov.

Men jeg ved ikke hvor Kragborg ligger  :-\
Hvis det er i nærheden af Gramrode (iflg. skiftet fra 1795), ja, så er det enten Nebsager eller Rårup.
Er der nogen, som har kigget i kb Rårup?

Iflg. skiftet fra 1795 så boede Karen Jacobsdatter i Hatting. Her er Anne ikke begravet i årene 1774-1795.

Mvh
Jane

Henning Mortensen

Hej Jane

Kragborg ligger tæt på Gramrode, Rårup sogn.

Jeg har kigget i Rårup KB efter Anne Thomasdatters død i perioden 1774-1795 uden held.

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Henning Mortensen

Anne Thomasdatter er heller ikke fundet død i Bjerre KB i perioden 1774-1795

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Jane og Henning

Fra nedenstående skifteuddrag for Mogens Thomassen, en søster til Anne Thomasdatter, har vi vidnesbyrd om hendes og Jacob Smeds børn.
Men Mogens nævnes ikke blandt faderen Thomas Christensens børn i Nebsager sogn, som I har fundet. Hvor har vi vidnesbyrd om, at han er en søn af Thomas Christensen?
bedste hilsener

Kjeld

4 x tipoldemor Anne Thomasdatter – eneste vidnesbyrd – seks børn nævnes:
4810. Mogens Thomassen i Hornsyld 19-12-1795, s. 9 b. E: Else Sørensdatter. LV: BROR: Søren Sørensen, Hornsyld. A. BROR: Anders Thomassen 74, [Hyllerød], BROR: Jens Thomassen, død. 4 B: Thomas 47. Hyllerød, Ellen 52, g. m. Jørgen Pedersen, Hornsyld, Maren 49, g. m. Henrik Laursen, Lindved, Karen 45 g. m. Just Laursen, Nebsager, BROR: Christen Thomassen, død. 1 B: Karen 28, SØSTER: Anne Thomasdatter, død. 6 B: Thomas Jacobsen 60, Hornsyld, Peder Jacobsen, død. 5 B: {Niels 9, Jacob 6, Maren 17, Karen 15, Anne 13}, Niels Jacobsen 39, Nebsager, Kirsten Jacobsdatter, død. 3 B: {Anders Jensen 30, København, Jørgen Jensen 26, Nebsagerskov, Peder Jensen, sst}, Karen Jacobsdatter 47 g. m. Niels Laursen, Hatting, Anne Kirstine Jacobsdatter, død, se lbnr. 3376, g. m. Thomas Pedersen, Kragborg, Gramrode. 5 B: {Peder 10, Jacob 6, Karen 17, Anne 15, Karen Marie 13}, SØSTER: Zidsel Thomasdatter, død. 1 B: Maren Thomasdatter 42, g. m. Thomas Pedersen, Kragborg, [Gramrode]. Se lbnr. 4830.
Kilde: Zachos skifteuddrag, Bjerre og Hatting herred (1795-1807)

Henning Mortensen

Hej Kjeld

Da Mogens i skiftet er nævnt som bror til de andre af Thomas Christensens børn er han jo også søn af Thomas Christensen.

Jeg skrev d. 9 dec.: Brokhuset, Nebsager sogn ligger tæt på Lindved, Rårup sogn, så det er meget muligt, at Thomas og Karen er flyttet til Lindved før de to sidste børn (Zidsel og Mogens) er født.

og der burde jeg også have nævnt Anders som er født omkring 1721, (74 år gl. i 1795)

Jeg tror at Anders der er født 1714 er død før 1721, fordi Anders der er nævnt i skiftet fødes omk.1721.

Hvis Thomas og Karen er flyttet til Lindved mellem 1718 og 1721 er de 3 sidste børn født i Rårup sogn og der kan vi først se kirkebogen fra 1750 :-(

derfor kan vi ikke finde dåben for Anders (omk. 1721), Zidsel (omk. 1723) og Mogens (omk. 1728).

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Ja selvfølgelig, jeg har sovet i timen. Tak for dine korrektioner. Men det skulle vel være muligt at finde den ældste søn Jens som begravet i Kirkebogen for Nebsager sogn, i perioden 1710-1721.

mvh

Kjeld

Henning Mortensen

Hej Kjeld

Den første Jens er født 1709 og død 1709. Nebsager KB 1689-1729 opslag 75

Den anden Jens Thomassen er født 1710 og død 1790 i Hyllerød, Nebsager sogn og begravet 13 juli 1790 på Nebsager Kirkegård.
Nebsager KB 1729-1814 opslag 94

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen


Kjeld Allan Larsen

hej Henning og Jane

Jeg er nu kommet så langt som jeg mener at kunne komme omkring forældrene til Anne Thomasdatters liv, nemlig mine 5 x tipoldeforældre Thomas Christensen og Karen Jensdatter - og det takket være jeres indsats - se nedenfor. Det jo nok umuligt at finde frem til, hvor og hvornår Thomas Christensen blev født.
Det bliver nok svært at komme videre med forældrene til Jacob Jensen Smed. Jeg har alene deres begravelsesdag i Nebsager sogn, nemlig for Jens Jacobsen d. 26.05.1756 og for Maren Nielsdatter 15.02.1761

mvh
Kjeld

5 x tipoldeforældre – Anne Thomasdatters forældre: Thomas Christensen og Karen Jensdatter
Begge er sandsynligvis født i Nebsager sogn
Thomas Christensen døde ifølge skifte i 1734 uden angivelse af alder, dvs før data via kirkebogen fra Rårup sogn er tilgængelig fra 1750
Karen Jensdatter blev født ca. 1686, beregnet fra begravelsestidspunktet i 1767

5 x tipoldeforældres trolovelse og vielse
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Opslag 71, 1708
Trolovelse:
D 7 Augusti blef Thomas Christens: Skovfoget oc Karen JensDt: i Hornsyld i min absens Af H: Ole Gukdbirch i Barret trolovet
Gift:
Dom: 19 p: Trin: Scil(icet, dvs) d 19 Octobr: Copulerede Thomas Christens: oc Karen JensDt: i Hornsyld

Parret fik sandsynligvis 9 børn, hvoraf de seks første i Nebsager sogn, de tre sidste i Rårup sogn



Den førstfødte søn Jens Thomassens dåb og begravelse
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Opslag 74, 1709, dåb
Dom: 7: p: Trin: Scil: d: 14 Julij døbte Thomas Christensøns Barn i Brochhuuset kaldet Jens
Testes: Nels Nels: i Hornsyld, Nels Jens: i Vestergaard, Dynes Lauritzøn i Nebsagerschou, Birret Cathrin Smeds oc Johan Kiestin Michelsd: i Hornsyld
Opslag 75, 1709, begravelse
D: 24: Julij begrof Thomas Christensøns Barn I Brochhuuset nafnlig Jens 8 dage
Brokhus: i dag Bøgeskovvejen 1, 7130 Juelsminde – uden for Gramrode

Sønnen Jens Thomassens dåb og begravelse:
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Dåb: Opslag 80, 1710
Feria 3 Pentec: (= 29. maj) døbte Thomas Christens: i Brockhuus hans Barn kaldet Jens
Testes: Nels Nels: oc Nels Jens: i Hornsyld oc Jørgen Frantz: i Gramrode, Birret Cathrin Smeds oc Nels Haarups Kohne
Kirkebog Nebsager-Bjerre sogn 1729-1814
Begravelse: Opslag 94, 1789
D 13de Julij Jens Thomasen i Hyllerød 79 Aar
4 x tipoldemor Anne Thomasdatters dåb – 11. februar 1711

Sønnen Anders Thomassens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Opslag 93, 1714
D 27. Jan: døbte Thomas Christens: Brochhuus hans Barn kaldet Anders
Testes: Nels og Rasmus Jens: Simon Peders: Birrethe Cathrin, Maren JensDt: oc Maren HansDt:

Datteren Ellin Thomasdatters dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Opslag 105, 1716
Dom: 6 p. Trinit: Seil: d: 12 Julij døbte Thomas Christensøn i Brochhuus hans Barn kaldet Ellin
Testes: Nels Nels: Nels og Rasmus Jens: Maren AndersDt: Maren JensDt: Susceptr(ix): Maren HansDt: Simons

Sønnen Chresten Thomassens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1689-1729
Opslag 113, 1718
Dom; 8. p. Trin: Scil: d 7. Aug: døbte Thomas Christensøn Barn i Brochhuus kaldet Chresten
Test: Nels Jens: Søren Lauritzøn, Jørgen Jens: Anne LaursDt: Maren JensDt: Susc: Anne OlufsDt:

Yderligere tre børn født i Rårup sogn, hvor Lindved er beliggende,
Kirkebogen for Rårup sogn starter først fra 1750:
Jens Thomassen, omkring 1721
Zidsel Thomasdatter, omkring 1723
Mogens Thomassen, omkring 1728
Kilde: Skifte for Mogens Thomassen, Zachos skifteuddrag, Bjerre og Hatting herred (1795-1807) – se under Anne Thomasdatter

5 x tipoldefar Thomas Christensens død 1734
Skifte på Skerrildgaard gods
Anno 1734 d 10 Junij var Jeg underskrevne Peder Skou fra Schierrildgaard efter min Herris Velb(aarne) Cancellie Raad Hofmans Befaling tillige med 2de Vurderings Mænd Naunl Clemend Clemendsen i Breedt og Per Mikkelsen udi Nebsagger udi Lindved for at registrere og vurdere samt skifte og Deeling at forrætte efter Sal Thomas Christensen ibm ved Døden er ergangen, Hvorda Encken Karen Jensdatter med sin Lauværge Niels Jensen i Hornsyld saavelsom d ældste Søn Jens Thomasen som nu er 24 aar, var tilstede, blev da foretaget som følger etc.
Kilde: Skerrildgaard gods, Skifteprotokoller 1721-1789, s. 34-35

5 x tipoldemor Karen Jensdatters andet ægteskab med Peder Jensen
Vielsen ses ikke


Peder Jensens begravelse
Kirkebog, Rårup sogn 1750-1814, ny udgave
Opslag 49, 1763
Dom 5te p: Trinit, dvs den 3. juli: begravet Peder Jensen af Lindved an:æt: 72

Skifte efter Peder Jensen på Skerrildgaard gods:
Peder Jensen i Lindved 27-7-1763, s. 207. E: Karen Jensdatter. LV: Jens Thomassen, Hyllerød. A: [BRORSØN]: Jens Andersen, Lindved, SØSTER: Anne Jensdatter g. m. Hans Jørgensen, Stoubylund.
Kilde: Zacho's skifteuddrag, lbnr. 4416

5 x tipoldemor Karen Jensdatters begravelse
Kirkebog, Rårup sogn 1750-1814, ny udgave
Opslag 67, 1767 No 28 Død
Tiirsd: d 27. Oct: begravet Peder Jensen Enke Karen Jensdatter af Lindved an:æt: 81 1/2