min 4xtipoldefar Jacob Jensen Smed fra Nebsagers var gift med hvem?

Startet af Kjeld Allan Larsen, 16 Nov 2013 - 23:27

Forrige emne - Næste emne

Kjeld Allan Larsen

jeg har en række informationer fra kirkebogen i Nebsager sogn 1729-1814 om min 4 x tipoldefar Jacob Jensen Smed, herunder dåb og begravelse for en række børn og hans egen begravelse, men jeg mangler at vide, hvem der var hans kone, min 4 x tipoldemor
desværre går kirkebogen ikke langt nok tilbage til at registrere deres vielse
det vil være dejligt med hjælp til at komme på sporet
mvh
Kjeld


Fire x tipoldeforældre – Niels Jacobsen Møllers forældre: Jacob Jensen Smed og ??

Sønnen ?? Jacobsens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 3, 1731
D 15 Apr: Jacob Jensen Smeds Søn og døbt og kaldet ??
Et barns begravelse
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 87, 1732
?? Jacob Smeds ????

Datteren Anne Jacobsdatters dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 4, 1735
D 16 Maij: Jacob Smed af ???: til Daab ??? Anne ??? baaret af ??
Test: ???, Søren ??, Søren ??

Sønnen Thomas Jacobsens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 4, 1736
D 25 Novembr: Jacob Smed et B. til Daab: Søn Thomas: baaret af ??
Test: ?? Anne ??  ??
Tvillingeparret Jens og Kirstens dåb og begravelse
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 5, 1738
15 Dec: Jacob Smeds Tvillinger ??: Jens og Kirsten (?) hiemdøbt, begge døde og begravet d 21de dito
Opslag 88, 1738
D 21de Dec: begravet Jacob Smeds Tvillinger

Sønnen Jens Jacobsens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 5, 1739
27 Dec: Jacob Smeds Barn Jens døbt
Test: Anders (?) Jensen i Lindved og Hans ??, ???, ???, Carl Olufsens Hustrue

Sønnen Peder Jacobsens dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 7, 1745
d 20 dito (April): Jacob Smeds barn i Hornsyld døbt Peder
Test: Niels Jensen ??, Peder Jensen af Lindhved (?), Anders Thomsen af Hillerød, Jens Thomsens Hustrue Ibidem, Morten Rasmussens Stif-Daatter Anne Marie i ??
Suscept(rix, dvs. gudmoder): Peder Jensens Stif-Daatter i Lindhved

Datteren Karen Jacobsdatters dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 8, 1748
d 16 Jun: Jacob Smed et Barn døbt Karen
Suscept: Peder Jensens Kone i Lindhved
Test: Jørgen ?? Kone og Johane HerlufsDaatter i Hornsyld, Jens Thomsen, Anders Thomsen og ?? fra Lindhved

Datteren Anne Kirstine Jacobsdatters dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 9, 1750
d Ao: Dato (= den 15. oktober): Jacob Smed i Hornsyld et Barn døbt Anne Kirstine
Test: Søren Rasmussen, Jørgen Jensen, Thomas Jensen, Søren ?? og Johane HerlufsDatter, Sofie ?? JensensDatter, Maren, alle af Hornsyld

Sønnen, 3 x tipoldefar Niels Jacobsens dåb: 19. december 1756

Barns ( Jens?) begravelse
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 89, 1757
D ??? begraven Jacob Smeds ??? : 18de Aar

Fire x tipoldefar Jacob Jensen Smeds død
Kirkebog, Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 92, 1774
Den 20de Junij Jacob Jensen Smed i Hornsyld, 72 aar gammel

















Jane Valkær

Hej

Kigget efter Jacob (Jensen) Smeds kones begravelse opslag 87-100 i Nebsager 1729-1814.
Fandt hende ikke.

Fandt dog dette på min vej gennem kb:

Sønnen Thomas datter Karens dåb 1772 i Nebsager (Anne Kirstine bar barnet) - opslag 21 - begravelse opslag 91
Samme omgang 1774 opslag 22 - begravelse 92
Desværre ingen oplysninger om farmor.

Det ser ud til, at din ane Niels mister både barn og kone samtidig (opslag 97)

Jeg gør et lille forsøg:
D 16 Maij: Jacob Smed af ? til Daab Nom Anne Kirstine baaret af Peder Jensens Hustru i Lindved Test: ... Jensen, .?.  .?., Jens Sørensen ??, Søren R... Hustru

Jacob Smed af ? - her står der en forkortelse, måske HS:  - kan være Hornsyed

Derudover, så tror jeg, at din Jacob Jensen Smed var gift mindst to gange. Der er trods alt 25 år mellem ældste og yngste barn. Så måske kan du alligevel finde en vielse med Jacob Smed.  ;)

Mvh
Jane

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej

Konen hedder Anne Thomasen.

Sendt dig en Mail .


Hilsen Elinor

Kjeld Allan Larsen

hej Jane og Elinor

Tak for jeres information, som jeg vil gå videre med.
Desværre har jeg ikke set nogen dokumentation for navnet Anne Thomasen, og om det eventuelt er en kone nr 1 eller to

mvh

Kjeld


Jane Valkær

Hej
Jamen dog, kirkebogen for Nebsager har ikke vielser i perioden 1729-1760 - ærgerligt. :-\
Mvh
Jane

Kjeld Allan Larsen

hej Jane

ja, desværre mangler netop vielserne

m,vh
Kjeld

Kirsten Sørensen

Hej
Jacob Jensen er også er min ane .Mon jeg kunne få et link til de skifter du har fået?

Mvh Kirsten
Mvh Kirsten

www.kirbent.dk

Henning Mortensen

Her er et skifte fra Zachos skifteuddrag, hvor Anne Thomasdatter er nævnt og hendes børn er de samme som Jacob Jensen Smed, altså er hun hustru til Jacob:

Bjerre & Hatting herred: Skifteprotokol (1795-1807)

4810. Mogens Thomassen i Hornsyld  19-12-1795, s. 9 b. E: Else Sørensdatter. LV: BROR: Søren Sørensen, Hornsyld. A. BROR: Anders Thomassen 74, [Hyllerød], BROR: Jens Thomassen, død. 4 B: Thomas 47. Hyllerød, Ellen 52, g. m. Jørgen Pedersen, Hornsyld, Maren 49, g. m. Henrik Laursen, Lindved, Karen 45 g. m. Just Laursen, Nebsager, BROR: Christen Thomassen, død. 1 B: Karen 28, SØSTER: Anne Thomasdatter, død. 6 B: Thomas Jacobsen 60, Hornsyld, Peder Jacobsen, død. 5 B: {Niels 9, Jacob 6, Maren 17, Karen 15, Anne 13}, Niels Jacobsen 39, Nebsager, Kirsten Jacobsdatter, død. 3 B: {Anders Jensen 30, København, Jørgen Jensen 26, Nebsagerskov, Peder Jensen, sst}, Karen Jacobsdatter 47 g. m. Niels Laursen, Hatting, Anne Kirstine Jacobsdatter, død, se lbnr. 3376,  g. m. Thomas Pedersen, Kragborg, Gramrode. 5 B: {Peder 10, Jacob 6, Karen 17, Anne 15, Karen Marie 13}, SØSTER: Zidsel Thomasdatter, død. 1 B: Maren Thomasdatter 42, g. m. Thomas Pedersen, Kragborg, [Gramrode]. Se lbnr. 4830.
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Det ser jo perfekt ud. Jeg har registreret alle de nævnte børn af Anne Thomassen, som opremses, med undtagelse af Kirsten Jacobsdatter. Hendes dåb har jeg ikke kunnet finde. En af mine kilder siger, at hun blev døbt 17. marts 1741. Men jeg har ledt uden resultat.
Ærgerligt, at Anne Thomasdatter ikke kan registreres som gift eller begravet. Men det kan måske stadig lykkes?

mvh

Kjeld

Henning Mortensen

Hej Kjeld

Jeg har fra Vejle, Bjerre, Nebsager KB 1729-1814 opslag 6 på højre side:

1743
D 24 febr: Smedens barn døbt Kirsten

Hvilken kilde har du til 17 marts 1741?

Mvh. Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Tak for information om datteren Kirstens dåb. Jeg har dog svært ved at tyde teksten, men måske kan du hjælpe?

Datteren Kirsten Jacobsdatters dåb
Kirkebog Nebsager-Bjerre 1729-1814
Opslag 6, 1743
d 24 febr: Smedens barn døbt Kirsten
Test:  ??? i Gramraade (?), Niels Jensen i ?????, Jens ??: Hustrue i B ???


Den forkerte dato for Kirstens dåb (17. marts 1741), tillige med rigtige datoer for flere af smedens øvrige børn, har jeg fået tilsendt af en kilde, som jeg lige nu ikke kan genfinde, men har en udskrift af.

de bedste hilsener

Kjeld

Henning Mortensen

#12
Hej Kjeld

Jeg læser:

d. 24 febr: Smedens barn døbt Kirsten. Test: Jens Tho-
massen i Hyllerød, Niels Jensen. ......
Susceptrix Jens Thomas:(sens) hustru i Hyllerød.


Du kan se kirkebogen tydeligere på familysearch.org
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-33570-13047-62?cc=2078555&wc=M94Q-4HN:n1734986676

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Tak for tydning - og henvisning til den meget bedre family search scanning

Hvad angår den sætning, som mangler at blive tydet, så mener jeg at læse første del: Smedens Kone, men hvordan afsluttes sætningen?

Jeg har i mellemtiden fundet den kilde, som jeg omtalte, som stammer fra Niels-Aage Jensens hjemmeside:

http://www.kirbent.dk/kirbentjuli2011/families/family134.html

mvh

Kjeld

Henning Mortensen

Hej Kjeld

Jeg bruger også tit private hjemmesider til at give mig et hint om en familie, men jeg bruger dem kun som kilde når jeg ikke kan finde andre offentlige kilder som kirkebøger, folketællinger, skifter o.l.
Jeg tilstræber også at få mindst 2 kilder til at bekræfte mine oplysninger, hvis det er muligt.

- så indtil private hjemmesider dokumenterer deres kilder, vil jeg stole mest på de offentlige kilder og i dette tilfælde kirkebogen.

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej Kjeld

Den 15/12 1738 døbes tvillinger Jens og Kirsten og Begraves den 21/12 1738

Hilsen Elinor

Elinor Gravgaard Kristensen

Hej Kjeld

Undskyld det svar var ikke til dig. Der er en mere der leder efter dine ane.

Jeg tror 15 apr 1731 Hedder Christian eller Christen ???

Hilsen Elinor

Kjeld Allan Larsen

hej Elinor og Henning

Tak for jerers kommentarer. Jeg er helt enig med Henning vedrørende verifikation af af kilder

mvh

Kjeld

Kjeld Allan Larsen

hej Elinor

Årsagen til, at jeg mere hælder til navnet Kirstine end Christen eller Christian er, at den næstfødte datter hed Ane Kirstine. Men teksten er jo svær at tyde.

mvh
Kjeld

Henning Mortensen

Hej Kjeld

Jeg tror navnet på den fødte i 1731 hedder Kirsten, da Jacob Jensens kone dør 1731 og har et barn ved navn Kirsten på 6 mdr., i følge Zachos skifteuddrag fra Skerrildgård Gods:  skifteprotokol 1721-1789:

4371. Anne Thomasdatter i Hornsyld  26-10-1731, s. 22. E: Jacob Jensen. B: Kirsten 6 mdr.

I følge Nebsager KB 1729-1814 opslag 87 har Jacob Smed et barn der dør 1731 og 1732, så det er sikkert Kirsten der dør 1 år gammel i 1732, da der ikke er andre børn i skiftet fra 1731.

Så Jane har ret når hun skrev, at Jacob var gift mere end 1 gang, men jeg undrer mig lidt over, at begge hustruer hedder Anne Thomasdatter.

Med venlig hilsen
Henning

Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Det er da noget af et detektivarbejde, som du er blevet udsat for.
Men mange tak for at rette opmærksomhed om skiftet. Den anførte dato, som ses efter Anne Thomasdatter den 26. oktober 1731, skal den opfattes som dødsdatoen eller dato for skiftet?
Det er ærgerligt, at de ikke findes nogen Anne Thomassen i kirkebogen for Nebsager sogn under begravede. Det bliver vel svært at komme videre, men to efterfølgende koner med samme navn?

mvh
Kjeld

Kjeld Allan Larsen

hej Henning

Ja, jeg kan jo nu se, at endnu et af Jacob Smeds børn dør allerede i 1731, men jeg kan dog ikke finde samme barn under dåb.
Sø det ser jo noget tragisk ud, idet alle børn med den første Anne Thomasdatter døde kort efter fødslen. Med den senere Anne Thomasdatter gik det bedre: ud af i alt 7 børn var de seks fortsat i live, da moderen døde. Kun Jens var død.

de bedste hilsener

Kjeld

Jane Valkær

#22
Hej
Så vidt jeg kan tyde det, så er opslag 87 (1729-1814) interessant.
Som første punkt under 1731 er Jacob Smed nævnt, jeg synes, at der står Jacob Smeds kone - dette er måske hans kones begravelse.
Og som første punkt under 1732 er Jacob Smeds barn nævnt - dette er nok Kirstens begravelse.
Det kan være hendes dåb på opslag 3 - 15. april 1731.
Så vidt jeg kan tyde :
15. Apr. Jacob Jensen Smeds barn .. døbt og
.irsten...


Har du dette skifte:
213 Kirsten Jacobsdatter i Lindved. 23.6.1787, side 818.
E: Jens Andersen. B: Anders 22, Jørgen 16, Peder 13. FM: farbrødre Peder Jacobsen i Lindved, Thomas Jacobsen, smed i Hornsyld.

http://www.brejl.dk/bjerre.html

Mvh
Jane

Kjeld Allan Larsen

hej Jane

Tak for interessante oplysninger, som jeg har et par kommentarer til.

1. Kirkebogens oplysninger om døde i 1731 og 1732 er interessante, men svære at læse.
Jeg kan ikke umiddelbart tyde, at nr. 1 i 1731 kan læses som en slægtning af Jacob Smed. Jeg læser Søn i stedet for Smed. Derimod tror jeg at dødsfald nr. 2 er Jacob Smeds Kone og ikke et Barn. Det har jo heller ikke været muligt at finde endnu et barn i den første del af kirkebogen under dåb.

2. Skiftet har jeg ikke set før, men det undrer mig, at der står farbrødre. Det drejer sig vel om Kirsten Jacobsdatters to brødre Peder og Thomas, hvoraf Thomas åbenbart overtog faderen Jacob Smeds job som smed.

mvh

Kjeld

Jane Valkær

Hej
Ja, det har også undret mig, at der står farbrødre i skiftet - det må være en skrivefejl.

Ang. opslag 87, så prøv at sammenligne ordet efter Jacob i begge år - jeg synes, at de ligner hinanden - Smeds - hvor ...ds i 1731 er næsten væk, men at Sme.. er lig hinanden.
At Jacobs kone døde i 1731 passer jo også med skiftet efter hende.

Og i 1732 synes jeg, at der står Bar. efter Smeds.

Men jeg er ikke en mester til tydning af det gamle kragetæer.

Mvh
Jane

Henning Mortensen

Hej igen

Ang. svar 20; så er det datoen 26 oktober opgivet for skiftet, men Zacho har skrevet forkert for i originalen står d. 26 sep. 1731.
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32731-9778-62?cc=2015318&wc=M9MN-1C8:n1714810351

Jeg vil give Jane ret når hun skriver at der under dødsfald 1731 stå Jacob Smeds kone, jeg har også kigget på FS image 87 og efter en tur i Photoshop er jeg ikke længere i tvivl, der står kone og ikke barn.
se vedhæftet fil

Så jeg tror Anne Thomasdatter er død da hun fødte Kirsten, og at det er Kirsten der dør i 1732.

Er Jacobs 2 hustruer søskende? hvor er de født? hvornår døde den sidste?

Med venlig hilsen
Henning

[vedhæfting slettet af admin]
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jane Valkær

Hej
Har du set mit bud på en dåb i 1731:

Det kan være hendes dåb på opslag 3 - 15. april 1731.
Så vidt jeg kan tyde :
15. Apr. Jacob Jensen Smeds barn .. døbt o.
.irsten...


Mvh
Jane

Henning Mortensen

Hej Jane

Jeg er helt enig ang. Kirsten s dåb 15. apr 1731.

Men vi mangler noget på Jacobs 2 hustruer Anne Thomasdatter, hvor er de født og hvem er deres forældre?

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Kjeld Allan Larsen

hej Henning og Jane

Man må formode, at Jacob Smed bliver gift med sin Anne nr. 2 omkring 1732, måske i et nabosogn?

mvh

Kjeld

Henning Mortensen

Jacob Jensen Smeds anden hustru Anne Thomasdatter havde søskende og jeg har foreløbigt fundet frem til:

Christen Thomassen død før 1795
Jens Thomassen født omk. 1711 og død 1790 i Hyllerød, Nebsager sogn (KB 1729-1814 opslag 94)
Anders Thomassen f omk. 1721, død 1797 Hyllerød Mølsted, Nebsager sogn (KB 1729-1814 opslag 97)
Zidsel Thomasdatter f omk. 1723, død 1760 i Rårup sogn (KB 1750-1814 opslag 75)
Mogens Thomassen f omk. 1728, død 1795 Hornsyld (Nebsager KB 1729-1814 opslag 96)

Da der er 10 år mellem fødslerne af Jens og Anders kan det tænkes at Anne og Christen måske er født mellem 1712-1720

- i hvilket sogn har Thomas og hustru fået disse børn?

Med venlig hilsen
Henning
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com