Den kgl. Fødelstiftelse

Startet af Amalie weile hult, 23 Jan 2011 - 18:51

Forrige emne - Næste emne

Amalie weile hult

Jeg overvejer at skulle tage en tur til københavn og finde oplysninger om noget i slægten der er født der.

Men jeg kender ikke så meget til de fysiske rammer, kan man blot møde op, hvor er det henne, og er alle arkiverne tilgængelige uden yderligere tidsaftale?

Judith Olsen

Kære Amalie

Arkivalier fra Fødselsstiftelsen findes på Rigsarkivet. En del kan man selv finde i selvbetjeningsmagasinet, andet skal man bestille via Daisy.

Det er ikke spor svært, har selv prøvet det - men at finde navne på forældre er ikke nemt. Her er jeg selv gået i stå.

God fornøjelse !

vh
Judith
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk


Amalie weile hult

Ok :-)

Men det Daisy, hvad er det for noget, det har jeg ikke helt kunne hitte ud af endnu  ;D

Bjarne Smedegaard

Ja, Daisy er noget specielt. Heldigvis skal du ikke bruge det i selvbetjeningsmagasinet.

Hvis du klikker dig i gennem Anne Mortensens link, kan du se en oversigt over reolerne i stueetagen.

Introduktion til Daisy er der ca. hver 14. dag, så kan du jo se på Rigsarkivets side hvilken dag du kan tage det hele med på en gang.

Hvis man vil vide lidt baggrund om fødselsstiftelsen, så er der en god lille A5 folder i stativet ved garderobeboxene på Rigsarkivet : Fødselsstiftelsen, Nr. 30/2001.

Da den er skrevet før annonymiteten blev ophævet i 2007, er der mange henvisninger til Daisy, som ikke er nødvendige, men historien om Fødselsstiftelsen er stadig flot og informativ.

Hilsen Bjarne Smedegaard